Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI

İBN KAYYİM


İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI


Diğer uzman alimler gibi, İbn Kayyim'de; imanı sağlamlaştırmak, sahih akideyi
tespit etmek, fert ile toplum hayatına yüce İslam hakikatini yerleştirmek, İslam
hakikati ile ilgili yolları açıklamaya çalışmak, Allah'ın hakları ile kulların
hakları hususunda bu hakikatin gerektirdiğini yapmak, bu hakikatin delalet
ettiği şeyi anlamak ve bu hakikatle amel etmek, bu hakikati akıllara, nefislere
ve kalplere sağlamca yerleştirmeye gayret sarf etmek sûretiyle Esmâu'l-Hüsnâ ile
ilgili hadis hakkında çeşitli açıklamalar yapmış ve bunların manaları hakkında
bilgiler vermiştir.


İbn Kayyim, Allah'ın isimleri ve bu isimleri sayma ile ilgili ilmin, diğer
ilimler gibi temel bir ilim olduğunu doğrulamıştır. Yaratığın bütün ilimleri
sayması gerektiği gibi, Allah'ın isimlerini sayması da doğal bir şeydir. Çünkü
Allah'ın isimlerini saymak, her bilinenin sayılmasına temel oluşturmaktadır.
Zira bilinen şeyler, bu isimlerin gereğidir ve bu isimlere bağlıdır.[1]


Selef ekolü, Kur'an'da ve Sünnette yüce Allah'ın şanına uygun bir biçimde O'nun
isimleri ve sıfatları ile ilgili gelen her türlü haberleri ve halleri, ispat
etmek sûretiyle doğrulamıştır.[2]


Yine Selef ekolü; Allah'ın sıfatlarını ve Allah'ın isimleri ile ilgili
gerçekleri inkar etmelerinden dolayı Cehmiyye, Mu'tezile, Kaderiyye mezheplerini
reddetmiştir.


Bu kitabın içeriği, Allah'ın isimleri ve sıfatları ile ilgili bilgiler verip
Kitap ve Sünnetten isimlerin delillerini ortaya koymakta ve yüce Allah'ın
isimlerine iman etmenin İslam'ın temel meselelerinden olduğunu bize
bildirmektedir. Bu konuda insanın olgunluğa erişmesi ve mutluluğa kavuşması,
ancak yaratıcısını bilmekle ve O'nun isimleri ile sıfatlarını tanımakla tamam
olur. Bu gerçek ise, isimler ile sıfatların durumunu araştırmakla elde edilir.
Böylece bu konu, varlığı tanımanın ancak en güzel isimler ve yüce sıfatlarla bağ
kurmak sûretiyle açığa çıkmış olur.


Akide, Esmâu'l-Hüsnâ'nın gerektirdiklerini açıklama hususunda alanını
genişletmekte ve yüce Allah'ın isimleriyle nasıl övüleceği, Kur'an ile Sünnette
Allah'ın isimlerinin kaynaklarının nasıl olduğu ve işlenen konuların, Allah'ın
isimleriyle tevessül ile duanın nasıl yapılacağını bildirmektedir.


Bu konuda Esmâu'l-Hüsnâ ile ilgili, kötülükten tenzih etmeyi açıklama
mahiyetinde bir bölüm oluşturulmuş ve Kur'an ile Sünnetin sınırlarını
belirlediği gibi, bu isimleri genelleştirmede edeb ile ilgili gereklilik
belirtilmiştir.


İbn Kayyim, bu eserde, Esmâu'l-Hüsnâ'nın manalarına, dilbilimi yönüne, dil
yapısına, etimolojik ve belağat yönüne işaret etme hususunda alimlerin,
tefsircilerin, hadisçilerin ve dilbilim bilginlerinin görüşlerinin özünü
sunmuştur.


Yine Arapça dilbilimcilerin konu ile ilgili filolojik meselelerine de yer
vermiştir.

?Allahümme?
(=Allahım) sözünün anlamı ve bu kelimenin aslı hakkında farklı dilbilimcilerin
görüşlerini açıklaması gibi. Yine Kur'an'da Allah'ın sıfatı olarak geçen


?Tebâreke?
(=yüceler yücesi) kelimesinin aslı ve Arapça dil sözlüklerinde, Meâni'l-Kur'an
ve tefsir kitaplarında bu kelimenin delalet ettiği manayı açıklama hususundaki
görüşleri de böyledir. Ayrıca İsim ile ismin ifade ettiği mana (=müsemma)
arasındaki farklılığın, dil ve sözlük ile ilgili kitaplardan kaynaklandığına
dair açıklamaları da bu şekildedir.


İbn Kayyim, Allah'ın isimlerini,

?el-Kâfiyetu fî Beyâni Akîdeti Ehli's-Sünnet?

adlı kitabında ele aldığı manzum şiir hakkındaki düşüncesini ve bunun dışında
ayrıca konu ile ilgili birçok kimsenin yazdığı eserlerde az bulunan filolojik
konular, yorumlar, belağatlı nükteler ve aydınlatıcı fikirler hakkındaki
görüşünü ortaya koymuştur.


Son olarak; okuyucu, kitabın içerisinde fıkıh, yasama, yorum, hadis şerhi, akaid
ve tevhid ile ilgili ifadeler görmektedir. Dolayısıyla bu kitap; içerisinde
şiir, nesr, edebî ve filoloji ile ilgili bazı sözler içermekle birlikte bir
eğitim ve bir ahlak kitabıdır.





* * *










[1]

Bedâiu'l-Fevâid,

1/163




[2]

Muhammed Ebû Zehra, el-Mezâhibu'l-İslâmiyye, s.

38

ESMAULLAHİ'L-HUSNA
ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ
KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ
ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA YAZILMIŞ ESERLER
İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
KİTABIN İÇERİĞİ
BU KİTABIN ASLI
BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması  
Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması  
Yüce Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması  
YÜCE ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI
Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde İttifak Etmesi
İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol
Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi
Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu
ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL
5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK  
Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası
YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ
Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve Kudretine Delalet Etmesi         
AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER
YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE'VİLİN OLMAMASI
YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ HAKKINDA BAHİS
ESMÂU'L-HÜSNÂ VE  ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ
ALLAH
er-RAHMÂN - er-RAHÎM
el-MELİK - el-HAKK
el-KUDDÛS
es-SELÂM
el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR
el-BASÎR
el-AZÎZ
el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM
es-SEMÎ'  -  el-BASÎR 
el-ADL
el-LATÎF
el-HALÎM - el-AFUVV
eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR
el-ALİYY
el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR
el-HAFÎZ
er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD
el-HAMÎD - el-MECÎD
el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR
el-HAYY  -  el-KAYYÛM
el-VÂHİD ?  el-AHAD
es-SAMED
el-GANİYY - el-KERÎM
es-SABÛR
el-CEMÎL
er-REFÎK
el-MUĞÎS
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin Çeşitli Kalıplar İçermesi
İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı) Gerektirmesi  
Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve Farklılıklar
En Üstün Sıfatları Tanıma
SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması
?Allah? İsminin Kökeni
?Allah? İsminin Etimolojisi
?Subhâneke Allahümme? Kelimesinin Anlamı
Duanın Kısımları
?Tebâreke? (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının Çok Olması
Yüce Allah'ın, ?Şüphesiz ki, Rabb'im dosdoğru bir yol üzerindedir? (Hûd 11/56) Sözünün Anlamı
Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması
Yüce Allah'ın ?O, her an yaratma halindedir? Sözünün Anlamı
Yüce Allah'ın  ?De ki Göklerde ve yerde Allah'tan başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler? Sözünün Anlamı
İBN KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN VE TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR