Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE'VİLİN OLMAMASI

YÜCE ALLAH


YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE


TE'VİLİN OLMAMASI


Kelamcıların maksadına delalet etmesi için ortaya bir kelam konduğu zaman onun
maksadı ancak onun kelamı ile anlaşılır.


Yüce Allah'ın Kelâmı üç kısımdır:


1.
Yüce Allah'ın maksadı nass (=tevile ihtimali olmayan asıl)dır.


2.
Her ne kadar ondan başkasının kast edilmesi ihtimali varsa da O'nun
maksadı zahirdir


3.
O'nun maksadı ne nastır nede zahirdir. Aksine ihtimalli ve açıklanması
gerekir.


Birincide tevil yapılması imkansızdır. Çünkü onun tevili Mütekellimi açık bir
şekilde yalanlamaktır. Bu, Kur'ân'ın açık olan naslarının manalarında umumi bir
durumdur. Hususi olarak ta sıfatlarla ve Tevhîd ile ilgili âyetler hakkındadır.
Muhakkak ki yüce Allah; mütekellim, emreden, nehyeden, söyleyen, haber veren,
icat eden, hükmeden, vadeden, korkutan, açıklayan, hidayet eden ve Dâru's-Selâm'a
çağırandır. O, kullarının üzerindedir. Her şeyden yücedir. O, Arşına istivâ
etmiştir.[1]


Buyruk, O'nun katından iner ve O'na yükselir. O, gerçek
{فعّال}


Fa'âl'dir[2].
O her an bir iştedir. Dilediği her şeyi yapandır. O'ndan başka mahlukat için ne
bir dost ne bir itaat olunan şefaatçi nede bir yardımcı vardır. O Rubûbiyyetin
de, yönetmesinde ve Kayyûmiyyetin de tektir. O şöyle buyurmaktadır:

?O, gizliyi de, gizlinin gizlisini de bilir?

(Tâhâ,


20/7.)
?O'nun ilmi dışında bir yaprak bile düşmez?
(Enâm,


6/59.)


Yüce Allah açıkta olanları işittiği gibi gizli olanları da işitir. Göklerde ve
yerde ne varsa hepsini görür. Mahlukattan bir zerre dahi O'na gizli kalmaz.
Muhakkak ki O her şeye kadirdir. İlminden ve yaramasından çıkmadığı gibi elbette
kadir olunan hiçbir şey O'nun kudretinden çıkamaz. O'nun emri ile alem için
görevlendirilmiş melekleri vardır. O melekler yükselir ve inerler. Hareket eder
ve bir mekandan başka bir mekana intikal ederler. Yüce Allah dünyayı götürür, bu
alemi yok eder ve ahireti getirir. Kabirdekileri diriltir. On ve üç sayılarının
medlullerine[3]


delalet ettiği gibi ve güneş, ay, gece, gündüz, kara, deniz, at, katır, deve,
inek, erkek ve dişi kelimelerinin medlullerine delalet ettiği gibi maksatlarına
delalet eden naslardan bu misallere ulaşmak mümkündür. Elbette bunların arasında
hiçbir fark yoktur.[4]





* * *










[1]
Dr. Said Ramazan el-Bûtî, müteşâbih naslar ve sıfatları içeren ayetler
hakkında şöyle der: ?Buradaki bakış açısı müteşâbihlerin ve sıfatları içeren
ayetlerin lafızlarının tefsirinin zahirine göre yapılmasıdır.Yüce Allah'ı
yaratılanlara benzetmekten ve ortaktan tenzih etmekle birlikte bu mesele
üzerinde ittifak oluşmuştur. Bu ittifak ise bu ayetlerin uzuv ve cisim
olarak tefsir edilmesini reddetmeyi içermektedir. Misal olarak şöyle
denmiştir: ?Yüce Allah Arşına istivâ etmiştir.' Nitekim şöyle denmiştir:
?İstivâ, O'nun yüceliğine ve birliğine yakışır bir şekildedir. O'nun eli
vardır ancak Ulûhiyetine ve Celâline yakıştığı şekildedir.? B.k.z: es-Selefiyyetu
Merhaletun Zamaniyyetun Mubareketun s.

132





[2]

Fa'âl:
Mubalağa ismi fail kalıbıdır. ?Çok iş yapan?, ?çok faal? manasındadır.






[3]

Medlul:
taşıdığı mana ile kendisiyle isimlenen şey. Her ismin delalet ettiği şeye
medlul denir. Mesela, güneş kelimesi bazı harflerin birleşmesiyle mana
taşıyan bir kelime olmuştur. Bu kelimenin medlulü ise her gün dünyamızı
aydınlatan ve ısıtan bir yıldızdır. (ç.)





[4]
Savâiku'l-Mürsele, s.

50-51.

ESMAULLAHİ'L-HUSNA
ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ
KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ
ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA YAZILMIŞ ESERLER
İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
KİTABIN İÇERİĞİ
BU KİTABIN ASLI
BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması  
Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması  
Yüce Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması  
YÜCE ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI
Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde İttifak Etmesi
İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol
Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi
Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu
ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL
5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK  
Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası
YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ
Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve Kudretine Delalet Etmesi         
AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER
YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE'VİLİN OLMAMASI
YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ HAKKINDA BAHİS
ESMÂU'L-HÜSNÂ VE  ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ
ALLAH
er-RAHMÂN - er-RAHÎM
el-MELİK - el-HAKK
el-KUDDÛS
es-SELÂM
el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR
el-BASÎR
el-AZÎZ
el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM
es-SEMÎ'  -  el-BASÎR 
el-ADL
el-LATÎF
el-HALÎM - el-AFUVV
eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR
el-ALİYY
el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR
el-HAFÎZ
er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD
el-HAMÎD - el-MECÎD
el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR
el-HAYY  -  el-KAYYÛM
el-VÂHİD ?  el-AHAD
es-SAMED
el-GANİYY - el-KERÎM
es-SABÛR
el-CEMÎL
er-REFÎK
el-MUĞÎS
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin Çeşitli Kalıplar İçermesi
İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı) Gerektirmesi  
Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve Farklılıklar
En Üstün Sıfatları Tanıma
SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması
?Allah? İsminin Kökeni
?Allah? İsminin Etimolojisi
?Subhâneke Allahümme? Kelimesinin Anlamı
Duanın Kısımları
?Tebâreke? (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının Çok Olması
Yüce Allah'ın, ?Şüphesiz ki, Rabb'im dosdoğru bir yol üzerindedir? (Hûd 11/56) Sözünün Anlamı
Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması
Yüce Allah'ın ?O, her an yaratma halindedir? Sözünün Anlamı
Yüce Allah'ın  ?De ki Göklerde ve yerde Allah'tan başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler? Sözünün Anlamı
İBN KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN VE TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR