Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

el-BASÎR

Yeni Sayfa 1









﴿ اَلْبَصِير ُ﴾
el-BASÎR


Bir kimse, gecenin karanlığında som kayanın üzerinde siyah karıncanın yürüyüşünü
gören, küçük bir zerrenin yaratılışının kısımlarını, iliğini, damarını, etini ve
hareketini gören ve karanlık bir gecede bir sivri sineğin kanadını çırpışını
gören Basîr (c.c.)'in isminin manasını idrak ettiği zaman rükünlerini koruyarak
ibadet ile bu tecelliye o ismin hakkını verir ve onun Yüce Allah'tan bir görüş
ve Yüce Allah'a ondan hiçbir şeyin gizli kalmadığı bir müşahede ile olduğunu
yakinen bilir.


Yüce Allah'ın görmesi, kemâl olan Basîr'dir.[1]
O, en küçük zerrenin yaratılışının parçalarını, azalarını, etini, kanını,
iliğini ve damarını, karanlık bir gecede katı bir kayanın üzerinde kıpırdamasını
ve yedi kat yerin altını yedi kat göğün üstünü gördüğü gibi görür.[2]





* * *







[1]
?el-Basîr?; Allah'ın güzel isimlerinden biridir. Her şeyi gören, çok
iyi gören anlamına gelmektedir. Allah her şeyi, herkesin yaptığını görür.
Onun görmesine hiçbir şey engel olamaz. Kâinatın herhangi bir noktasında
hiçbir hâdise yoktur ki, Allah onu görmüş ve işitmiş olmasın. İbadette ihlâs,
kulun Allah'ı görmemesine rağmen, Allah'ın onu gördüğünü bilmesi ve onu
görür gibi ibadet etmesidir.


Allah, zatı ile Basîrdir. ?O, yegane hüküm ve hikmet sahibidir. Her
şeyden hakkıyla haberdardır. ? (el-En'am,

6/18)
âyetinde, ?Habîr, Basîr? şeklinde ifade edilmiştir. Allahu Teâlâ gizli veya
açık her şeyi görür,


gece
veya gündüz, küçük veya büyük... Her şeyi hakkıyla bilir..


Peygamber (s.a.v.) bir hadisinde şöyle buyurur:

?Kendinize hâkim olunuz. Siz, sağır ve gaib olan kimseye değil, işiten,
gören ve çok yakında olan (Allah)'a dua ediyorsunuz.?
(Buhârî, Tevhid,

9;
Müslim, Zikr,

44-46...)
Ebû Hüreyre, Peygamber (s.a.v.)'den rivayet ettiği meşhur Cibril hadisinde,
Cibril'in

?İhsan nedir??
sorusuna Resulullah'ın şu cevabı verdiğini anlatır:



?(İhsan), Allah'a sanki görüyormuş gibi ibadet etmendir. Her ne kadar sen
Allah'ı görmüyorsan da, şüphesiz O seni görür. ?
(bk. Cibril Hadisi)

Allah, kalpteki
fısıltıları, beyindeki oluşumları, fikirdeki gizlilikleri, kalplerdekini,
zifiri karanlık bir gecede kapkaranlık taşın üzerinde yürüyen simsiyah bir
karıncayı ve çıkardığı sesi görür, duyar, bilir.




[2]
Tarîku'l-Hicreteyn, s.

67.

ESMAULLAHİ'L-HUSNA
ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ
KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ
ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA YAZILMIŞ ESERLER
İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
KİTABIN İÇERİĞİ
BU KİTABIN ASLI
BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması  
Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması  
Yüce Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması  
YÜCE ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI
Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde İttifak Etmesi
İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol
Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi
Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu
ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL
5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK  
Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası
YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ
Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve Kudretine Delalet Etmesi         
AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER
YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE'VİLİN OLMAMASI
YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ HAKKINDA BAHİS
ESMÂU'L-HÜSNÂ VE  ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ
ALLAH
er-RAHMÂN - er-RAHÎM
el-MELİK - el-HAKK
el-KUDDÛS
es-SELÂM
el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR
el-BASÎR
el-AZÎZ
el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM
es-SEMÎ'  -  el-BASÎR 
el-ADL
el-LATÎF
el-HALÎM - el-AFUVV
eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR
el-ALİYY
el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR
el-HAFÎZ
er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD
el-HAMÎD - el-MECÎD
el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR
el-HAYY  -  el-KAYYÛM
el-VÂHİD ?  el-AHAD
es-SAMED
el-GANİYY - el-KERÎM
es-SABÛR
el-CEMÎL
er-REFÎK
el-MUĞÎS
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin Çeşitli Kalıplar İçermesi
İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı) Gerektirmesi  
Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve Farklılıklar
En Üstün Sıfatları Tanıma
SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması
?Allah? İsminin Kökeni
?Allah? İsminin Etimolojisi
?Subhâneke Allahümme? Kelimesinin Anlamı
Duanın Kısımları
?Tebâreke? (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının Çok Olması
Yüce Allah'ın, ?Şüphesiz ki, Rabb'im dosdoğru bir yol üzerindedir? (Hûd 11/56) Sözünün Anlamı
Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması
Yüce Allah'ın ?O, her an yaratma halindedir? Sözünün Anlamı
Yüce Allah'ın  ?De ki Göklerde ve yerde Allah'tan başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler? Sözünün Anlamı
İBN KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN VE TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR