Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR

Yeni Sayfa 1

﴿ اَلْوَدُودُ - اَلشَّكُورُ ﴾
el-VEDÛD
- eş-ŞEKÛR

?el-Vedûd?:[1]

Nimetleri gereği kullarını sevendir. Çünkü O, (kullarından) kendisine tevbe eden
ve yönelen kimseyi sever. Yine O, sevilen (=mahbûb)dir.

Buhârî,

?Sahîh?de
der ki: ?Vedûd, seven (=Habîb)dir.?[2]

Araştırma sonucuna göre; Vedûd kelimesi, iki anlama gelmektedir. Çünkü yüce
Allah, dostlarını

sever

ve onlar tarafından da

sevilir.[3]
Hz. Şuayb (a.s) bu konu ile ilgili olarak şöyle der:

?Şüphesiz ki Rabb'im, Rahîm (=çok merhametli) ve Vedûd (=kullarını çok
seven)'dir.?[4]

?el-Vedûd?
(=sevme) ismi, ?er-Rahîm? (=merhamet etme) ismi ile ?el-Gafûr? (=bağışlama)
ismine daha yakın bir anlam ifade eder. Fakat aralarında fark vardır. Örneğin,
kişi kendisine kötülük eden kimseyi bağışlayabilir, fakat onu sevmeyebilir. Yine
sevmediği kimseye de merhamet etmeyebilir de. Yüce Allah ise, kendisine tevbe
eden kulunu bağışlar, ona merhamet eder ve her şeye rağmen onu sever. Çünkü O,
tevbe eden kimseleri sever.[5]
Yine kulu kendisine tevbe ettiği zaman onu sever.

Kul, Allah'ın gayretiyle Rabb'ini sevince, Allah'ta onu bir başkasının
sevgisiyle mükafatlandırır. İşte bu, gerçekte tam bir ihsandır. Çünkü sebep de
O'dur, müsebbeb de O'dur. Bundan maksat, karşılıklı sevgi değildir. Bu ancak
kullarından şükredenleri ve şükürleri sebebiyle Allah'ın onları sevmesidir.
Bunların hepsi, kulun maslahatı ve iyiliği içindir.

Sevgiyi yaratan ve onu müminlerin kalbine yerleştiren yüce Allah çok mübarektir.
Daha sonra O, bu sevgiyi dostlarının kalbinde öyle bir noktaya ulaştırır ki,
artık bu noktada diğer bütün sevgiler çok küçük ve değersiz bir hale gelir ve
onların bağından kurtulurlar, bela ve musibetler onlara hafif gelir, ibadet ve
taatlerin zorlukları onlara zevk verir ve sonunda sevgilerin en yücesi olan
Allah sevgisini, Allah rızasını elde etme ve Allah'a yakın olma gibi çeşitli
kerametlerden dilediğini elde eder.[6]

* * *


[1]

?Seven ve sevilen? anlamına gelen
?el-Vedûd?
ismi, Kur'an-ı Kerim'de

2
defa geçmektedir. Bunlar, Hûd:

11/90,
Burûc:

85/14'dır.
(ç)

?Vedûd? kelimesi, katıksız sevgi anlamına gelen ?vüdd? kelimesinden
türemiştir. Allah sevgisi, bütün amellerin özüdür. Gizli ve açık bütün
kulluk davranışları, Allah sevgisinden kaynaklanır. Gayelerin en büyüğü olan
Allahsevgisini kazanmanın en önemli yolu; Allah'ı çokça zikretmek, övmek,
O'na yönelmek, tevekkül etmek, farz ve nafile ibadetlerle O'na yaklaşmak,
söz ve fiillerde ihlaslı olmaktır. (ç)

[2]
Mu'cemu Garîbi'l-Kur'an, s.

222

[3]

?el-Vedûd?
kelimesinin iki anlamı vardır. Bunlar:

1-
?Fail? vezninde
?seven?
anlamındadır. Yani Allah, peygamberleri, nebileri, dostlarını ve inanan
kullarını sever.

2-
?Mef'ul? vezninde
?sevilen?
anlamındadır. Yani Allah, sevilmeyi hak edendir. O, kulun bütün
sevdiklerinden daha üstün bir sevgiyi hak eder. Hatta O, kulun kendi
gözünden, kulağından ve nefsinden daha sevimlidir. B.k.z: İbn Kayyim,
Celâü'l-efhâm, s.

28
(ç)


[4]
Hûd:

11/90

[5]

?Allah tevbe edenleri de sever?
(Bakara:

2/222)

[6]
Şerhu'l-Kasîdeti'n-Nûniyye, s.

96

ESMAULLAHİ'L-HUSNA
ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ
KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ
ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA YAZILMIŞ ESERLER
İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
KİTABIN İÇERİĞİ
BU KİTABIN ASLI
BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması  
Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması  
Yüce Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması  
YÜCE ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI
Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde İttifak Etmesi
İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol
Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi
Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu
ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL
5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK  
Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası
YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ
Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve Kudretine Delalet Etmesi         
AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER
YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE'VİLİN OLMAMASI
YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ HAKKINDA BAHİS
ESMÂU'L-HÜSNÂ VE  ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ
ALLAH
er-RAHMÂN - er-RAHÎM
el-MELİK - el-HAKK
el-KUDDÛS
es-SELÂM
el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR
el-BASÎR
el-AZÎZ
el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM
es-SEMÎ'  -  el-BASÎR 
el-ADL
el-LATÎF
el-HALÎM - el-AFUVV
eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR
el-ALİYY
el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR
el-HAFÎZ
er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD
el-HAMÎD - el-MECÎD
el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR
el-HAYY  -  el-KAYYÛM
el-VÂHİD ?  el-AHAD
es-SAMED
el-GANİYY - el-KERÎM
es-SABÛR
el-CEMÎL
er-REFÎK
el-MUĞÎS
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin Çeşitli Kalıplar İçermesi
İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı) Gerektirmesi  
Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve Farklılıklar
En Üstün Sıfatları Tanıma
SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması
?Allah? İsminin Kökeni
?Allah? İsminin Etimolojisi
?Subhâneke Allahümme? Kelimesinin Anlamı
Duanın Kısımları
?Tebâreke? (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının Çok Olması
Yüce Allah'ın, ?Şüphesiz ki, Rabb'im dosdoğru bir yol üzerindedir? (Hûd 11/56) Sözünün Anlamı
Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması
Yüce Allah'ın ?O, her an yaratma halindedir? Sözünün Anlamı
Yüce Allah'ın  ?De ki Göklerde ve yerde Allah'tan başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler? Sözünün Anlamı
İBN KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN VE TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR