Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Alış-Verişleri

Alış


Alış-Verişleri:




O'nun peygamberlik öncesinde ve
sonrasında hem Mekke ve hem de Medine'deki ticarî muâmeleleri hakkında geniş
mâlûmât vardır. rivâyetlerde alımlarından bahsedildiği gibi satış işlerine de
yer verilmiştir. Peygamberliğin gelişi ile Hicretin vukuuna kadar satımdan çok
alım akdi yaptığı bilinir. Medine'ye hicretinden sonra ise satış muâmeleleri
oldukça az olup bunlardan sadece üç tanesine hadis metinlerinde yer verilmiştir.
Alışlarına ise hayli fazla diyebileceğimiz örnekler verilir.

Hz. Peygamber, hicretten sonra
bazen vekil aracılığıyla, bazen de kendisi başkalarına vekâleten ticaret
yapmıştır. Ama iş hayatının çoğunda kendisi vekiller kullanmıştır. Rehin
karşılığında veya rehinsiz borç alır, peşin veya borçla mal alırdı. Ölen
insanların borçlarının ödenmesine de kefil olurdu. Gelirinden sadaka/zekât
verdiği bir miktar toprağı vardı. Peygamberlik gelmeden önce birçok ticarî iş
yaptığı halde, İlâhî mesajın kendisine tevdî edilmesinden sonra bu işler devamlı
azalma çizgisi göstermiştir. Medine'ye hicretinden sonra çok az satış yaparken,
birçok alım yapmıştır. Hicretten sonra birçok kişiden borç almıştı. Ama çok
cömert bir borçlu idi; zira iyi niyet ve teşekkür belirtisi olarak her zaman
borcundan fazlasını geri öderdi ve ayrıca o kişiye; "Allah evini ve servetini
korusun. Borç için hediye, Allah rızâsı ve borcun geri alınmasıdır" şeklinde
duâ ederdi (Zâdu'l-Meâd)

Bir defasında birisinden kırk sâ'/ölçek
borç almıştı. Adam daha sonra muhtaç duruma düşünce Rasûlullah (s.a.s.)'a
gelerek alacağını istedi. Adam bir şey söyleyecekken Rasûlullah (s.a.s.):
"İyilikten başka hiçbir şey söyleme; çünkü borcunu ödeme bakımından ben
borçluların en iyisiyim" diyerek kırk sâ' borcuna karşılık, kırk sâ' da onun
iyi niyetine teşekkür şeklinde bir jest olarak seksen sâ' ödemiştir. Yine bir
gün bir deve satın almıştı. Devenin sahibi sonradan gelerek, çok kaba sözlerle
parasını isteyince, ashâb hemen onu yakaladı. Fakat Hz. Peygamber: "Onu
bırakın. Bir hakkın sahibinin (yani alacaklının) konuşmaya hakkı vardır"
buyurdu ve borç aldığı deveden daha değerli bir deve verdi. Adam: "Bana borcunu
tam ödedin, Allah da sana ödesin" dedi. Bunun üzerine Allah'ın Rasûlü: "En
hayırlınız, borcunu en iyi ödeyendir." Buyurdu. (Buhârî, İstikrâz 4,6, 7,
13; Müslim, Müsâkat 118-122, hadis no: 1600, 1601). Bir seferinde ise aldığı
malın karşılığın ödeyecek parası yoktu. Sonra o malı satarak kârını Benî
Muttalib'in dullarına harcadı ve "bundan sonra karşılığını ödeyecek param
oluncaya kadar hiçbir şey satın almayacağım" (Ahmed bin Hanbel, I/235, 323;
Ebû Dâvud) buyurdu. Başka bir gün, bir alacaklısı oldukça sert sözlerle
alacağını isteyince Hz. Ömer onun üzerine yürüdü. Peygamberimiz (s.a.s.): "Ey
Ömer, dur! Benden borcumu ödememi, ondan da sabırlı olmasını istemen daha doğru
olur" buyurdu (Zâdu'l-Meâd).

FAKİRLİK-ZENGİNLİK .. Fakirlik; Anlam ve Mâhiyeti
Fakirliğe Karşı Getirilen Çözümler
1) Çalışma
2) Zengin Hısımların Himâyesi
3) Zekât
4) İslâm Devletinin Diğer Gelir Kaynakları
Fairliğin Mertebeleri
Miskîn; Anlam ve Mâhiyeti
Zenginlik .
Fakirlik mi, Zenginlik mi Daha Hayırlıdır? .
1- Fakirlik Üstündür
2- Zenginlik Üstündür
3-Kefâf (orta yol) Üstündür
el-Ğanî; Allah'ın Güzel İsimlerinden .
Kanaat; Eldekiyle Yetinme .
Zühd .
Zühdün Kısımları
Zühdün Yozlaştırılması
Gerçek Zâhidlik
Hz. Peygamber'in Geçim Temini ve Zühdü .
Evlilik So asında Ticârî Meşgaleleri
Alış-Verişleri
Ticaretinin Prensipleri
Maîşet Temini Açısından Ticâretin Önemi
Allah, Helâl Rızık İçin Çalışanları Sever
Ticaret, Ziraat ve Cihad
En Hayırlı Kazanç; Kendi Eliyle Çalışıp Kazanma
Başkasına Yük Olmadan Yaşamak; Helâl Maîşet Temini
Maîşet Temini İçin Peygamberimiz Çobanlık da Yapmıştır
Yaşadığı Sâde Hayat ve İsraftan Kaçınması
Zühd ve Takvâsıyla Peygamberimiz .
Hasır Üzerinde Yatması
Sadaka Hususundaki Hassâsiyeti
?Beni Hûd Sûresi İhtiyarlattı? .
Âhirete Bakışı
Hayırdaki Sür'ati
Günlerce Aç ve Susuz Kalışı
Hz. Peygamber ve Ashâbının Yaşayışlarındaki Fakirlik .
Hz. Peygamber'in Ailesinin Maîşeti ve Sade Yaşayışı
Peygamberimiz'in Çocuklarına ve Ev Halkına Karşı Tavırları
Çocuklarını Ebedî Hayata Hazırlaması
Hz. Fâtıma'nın Hizmetçi İstemesi
O'nun Mutluluk Evinin Genel Atmosferi
Rasûlullah'ın Cömertliği ve Tevâzuu . Keremden Bir Kesit
Tevekkül
İsrâf
Kur'an'da İsrafın Mânâları
Müsrif
Cimrilik .
Cömertlik .
Sehâvet
Cûd
Îsâr
Ticâret/Alış-Veriş .
Alış-Verişin Şartları
Ticârette Mübâdele Edilen Malın Kıymetli Olması
Malın Özelliklerinin Belirli Olması, Gizli Bir Kusuru Bulunmaması
Satılan Malın Mevcut Olması
Mal ve Bedelin Belirli Olması
Malın Teslim Alınması, (Kabz)
Ticarette Kâr Sınırı
Müslüman Olarak Alış-Verişlerde Dikkat Edeceğimiz Bazı Hususlar Vardır
Çalıntı Olan Bir Malın Satılması Veya Piyasaya Sürülmesi de Câiz Değildir.
İslâm Toplumunda Malların Fiyatlarına Sun'î Olarak Yapılan Müdâhaleler Asla Câiz Değildir.
İslam Toplumunda Karaborsa (İhtikar) Haramdır.
Malı Değerinin Altında Almak
Ölçü ve Tartının Doğru Olması, Alışverişe Ailenin Karıştırılmaması
Mal; Dünya Varlığı
1) Mütekavvim Mal
2) Gayri Mütekavvim Mal
3) Menkul Mal
4) Gayri Menkul Mal
5) Mislî Mal
6) Kıyemî Mal
7) Tüketime Elverişli (İstihlâkî) Mal
8) Kullanmaya Elverişli (İsti'mâlî) Mal
Malı Koruma
Kur'ân-ı Kerim'de Fakirlik ve Zenginlik .
Hadis-i Şeriflerde Fakirlik ve Zenginlik .
Tefsirlerden İktibaslar
Kesb; Çalışıp Kazanma .
Meslek Öğretimi
1- Rubûbiyet Dairesi
2- Ubûdiyet Dairesi
Kurân'da Meslekî İhzâriyeler (Hazırlık ve Hazırlamalar)
1) Rızık Helâl ve Temiz Olmalıdır
2) Helâl Rızık , Emek Eseridir
3) İnsanlar Birbirlerine Muhtaçtırlar
4) Dünya İçin Talep Emri
5- Çocuğun Maddî İstikbalini Düşünme Fikri
Meslek Konusunda Yüksek İdeal
En Hayırlı Meslek
Rızık, Azalıp Çoğalabilir mi? .
Rızkın Genişlemesi ve Daralması
Rızıktaki Farklılığın Hikmetleri
Rızık Genişliği İmtihanı Karşısında Müslümanın Tutumu .
Rızık Darlığı İmtihanı Karşısında Müslümanın Tutumu .
İktisad; Harcamada Orta Yol
İnsan İktisadın Dışında Kalabilir mi? .
Menfaat