Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Recm cezâsı uygulanması için Gerekli Şartlar

Recm cezâsı uygulanması için Gerekli Şartlar

Recm cezâsı uygulanması için Gerekli Şartlar:

Zinâ eden kadın veya erkeğin ergin olması.

Akıllı olması. Akıl hastasına had uygulanmaz.
Akıllı ve ergin bir kimse akıl hastası ile zinâ etse, yalnız kendisine had
uygulanır.

Evli olan gayri müslime recm yerine değnek
cezâsı uygulanır. Şâfiî ve Hanbelîlere göre pasaportla İslâm devletine gelen
gayrî müslim yabancılara zinâ da içki içme cezâsı da uygulanmaz.

Zinânın zor kullanarak olmaması gerekir.

Zinânın diri bir insanla olması gerekir.

Zinâ edilen kadının da ergin veya kendisine
cinsel istek duyulan bir yaşta olması gerekir.

Zinânın bir şüpheye dayalı olmaması gerekir.
Fasit nikâhtan sonraki cinsel temasa had gerekmediği konusunda görüş birliği
vardır. Velisiz veya şâhitsiz evlenme gibi.

Zinânın bir para karşılığında olması halinde Ebû
Hanife'ye göre her ikisine de had cezâsı uygulanmaz. Çünkü bu durum bir mehir
karşılığında nikâh akdine benzemektedir. Burada şüpheden dolayı had düşer. Ancak
fiil haram olduğu için ta'zir uygulanır. Ebû Yusuf ve İmam Muhammed'e göre bu
durumda da had cezâsı verilir (Ömer Nasuhi Bilmen, İstilâhât-ı Fıkhıyye Kâmusu,
İstanbul 1968, III,197 vd.).

Cinsel temasın önden olması. Arkadan ilişki yani
livata için Ebû Hanîfe'ye göre yalnız ta'zir cezâsı uygulanır. Ebû Yusuf, İmam
Muhammed ve Hanefiler dışındaki üç mezhebe göre ise livata haddi gerektirir.
Yabancı bir kadına ön veya arka dışında karın, uyluk gibi başka bir yere temas
ise yalnız ta'zîri gerektirir. Çünkü bu, şer'an kendisine bir şey takdir
edilmeyen münker bir fiildir.

Had cezâlarının uygulanabilmesi için İslâm
devletinin varlığı şarttır. Çünkü dârul-harp veya dârul-bağy (âsiler ülkesi) de
had cezâlarını uygulamaya İslâm devletinin velâyet yetkisi olmaz ve bu hükümleri
uygulamaya gücü yetmez.

Zinâ eden erkek veya kadının halen veya daha
önce sahih nikâhla evlenmiş olması ve bu nikâh devam ederken eşiyle bir defa da
olsa cinsel temasta bulunması şarttır. Böyle bir erkeğe "muhsan", kadına ise "muhsane"
denir. Recm cezâsı için bu son niteliğin bulunması da gerekir.

Recm için muhsan sayılmada erkek veya kadında şu
yedi niteliğin bulunması gerekir: Akıllı olmak, ergin bulunmak, hür ve müslüman
olmak, sahih nikâhla evlenmiş bulunmak ve bu nikâhtan sonra eşiyle guslü
gerektirecek şekilde cinsel temasta bulunmak. Bu şartlardan herhangi birisi
bulunmazsa cezâ yüz değneğe dönüşür. Zinâ edenlerden birisi muhsan olur, diğeri
bekâr bulunursa; bekâra yüz değnek, muhsan olana ise recm cezâsı uygulanır.

Ebû Hanife ve Mâlik'e göre, bir erkek veya
kadının muhsan sayılması için müslüman olması şarttır. Bu yüzden evli olan gayri
müslimlerin zinâsına recm cezâsı uygulanmaz, çünkü recm, günahtan temizlenme
yoludur. Zimmî ise günahtan temizlenmeye ehil değildir. Onun temizlenmesi ancak
âhirette azapla gerçekleşir. Hz. Peygamber; ?Allah'a şirk koşan kimse muhsan
değildir? (Zeylaî, Nasbü'r-Râye, III, 327) buyurmuştur. Bu görüşte olanlar
için iki yahudinin Hz. Peygamber tarafından recmedilmesi olayı, Tevrat hükmüne
göre olmuştur. Daha sonra bu neshedilmiştir (Zeylaî, a.g.e, III, 326; eş-Şevkânî,
Neylül-Evtâr, VII, 92).

Şâfiî, İbn Hanbel ve Ebû Yusuf'a göre, recmin
uygulanması için zinâ edenin müslüman olması şart değildir. Bir zimmî zinâ
suçuyla İslâm mahkemesine gelse had uygulanır. Müslüman bir erkek zimmî bir
kadınla evlenip cinsel temasta bulunsa, her ikisi de "muhsan" olur. Delil, Hz.
Peygamber'in iki yahudiye recmi uygulamasıdır. "Dulun dul ile zinâsında recm/taşlama
vardır" (Müslim, Hudûd 12-14; Ebû Dâvud, Hudûd 23; Tirmizî, Hudûd 8)
hadisinin genel anlamı da başka bir delildir. Diğer yandan zinâ bütün semavi
dinlerde haram kılınmıştır (bk. eş-Şîrâzî, el-Mühezzeb, II, 267; İbn Kudâme, el-Muğnî,
Kahire 1970, VIII, 163; ez-Zühaylî, el-Fıkhul-İslâmî ve Edilletüh, Dımaşk
1405/1985, VI, 43).

FUHUŞ VE ZİNÂ..
Fuhuş; Anlam ve Mâhiyeti
Fuhuş
Câhiliyye Döneminde Fuhuş.
Müslüman Toplumlar ve Fuhuş.
Fahşâ ve Fuhuş
Fahşânın En Çirkini
Zinâ; Anlam ve Mâhiyeti
Zinâ Haddini Uygulamanın Şartları
Zinânın Cezâsı; Yüz Celde ve Recm..
1- Yüz Celde/Değnek Cezâsı
2- Recm Cezâsı
Hz. Peygamber'in recm uyguladığı olaylar şunlardır
İhsan ve Muhsan Terimi
Kur'ân-ı Kerim'de Fuhuş ve Zinâ Kavramı
Hadis-i Şeriflerde Fuhuş ve Zinâ Kavramı
Zinâ Suçunu Önleyici Tedbirler
Fuhuş ve Zinânın Cezâsı Üzerine; Recm Tartışması
Recm
Yüz Değnek Cezâsı
Recm Cezâsı
Hz. Peygamber'in recm cezâsına uygulama örnekleri
Recm cezâsı uygulanması için Gerekli Şartlar
Zinâ Suçunun Sâbit Olması
1. İkrarla Tesbit
2. Zinâyı dört şâhitle ispat
Recm Cezâsının İnfâzı
Recmi Kabul Etmeyenler ve Delilleri
Fuhşun (Livâta ve Seviciliğin) Cezâsı
Recm Cezâsı
Câriyenin Zinâ Cezâsı
Nesil Emniyeti
Kazf Nâmuslu Bir Kimseye Zinâ İftirası
Lian Eşler Arası Güvensizliğin Bedeli ve İftiraya Set Çekme.
Liânın Şartları üçtür
Liânın hükümleri
Livâta; Zinânın En İğrenç Biçimi
Flört; Fuhuş ve Zinâya Dâvetiye.
Kadının Örtüsü/Tesettür ve Hicab. Tesettür Nedir?.
Avret Ne Demektir?.
Kadınların ve Erkeklerin Avreti
Tesettür Kimlere Karşı Gerekir?.
Kadının Elbisesi
e- Süslenme
Kadın-Erkek İlişkileri ve Aile Hayâtıyla İlgili Haramlar A- Kadın-Erkek İlişkilerinde Haramlar Cinsî Duygu
a- Zinâ
b- Yabancı Kadınla Yalnız Kalmak
c- Karşı Cinse Şehvetle Bakmak
Ziynet
Örtü ve Elbise
d- Dokunmak
e- Kadın-erkek beraber bulunması
f- Cinsî Sapıklık; Homoseksüellik veya Sevicilik
g- El ile Tatmin
h- Hayvan ile Cinsî Münâsebet
4- Fuhuş kadınları/Fâhişeler
Âile Hayâtı ile İlgili Haramlar Eşler Arasında İlişkide Haramlar a- Hayız ve lohusalık hallerinde birleşme
b- Kadınlara anüslerinden yaklaşma
c- Yatak odasında geçenleri başkalarına anlatma
d- Çocuk düşürmek ve kürtaj (çocuk aldırma)
e- Karı-koca haklarına riâyetsizlik
Geçimsizlik
f- Çocuğun haklarına riâyetsizlik
g- Ebeveynin haklarına riâyetsizlik
Genelevlerinde Yapılan İşin Haramlığı; Haramın Devlet Eliyle İşlenmesi
Bazı Haramlara veya Dinî Emirlere Karşı Tavır
Müslüman Kadının Toplumsal Hayâta Katılma Âdâbı
A- Kadın ve Erkek Arasındaki Müşterek Edepler Görüşme ortamının ciddî olması
2) Gözü çevirme
3) Genel olarak tokalaşmaktan kaçınma
4) Kadın ve erkek arasını ayırma ve karışmaktan kaçınma
5) Halvetten kaçınma (Kapalı bir yerde yabancı bir erkekle yabancı bir kadının töhmet altında bulunacak şekilde yalnız
kalmaları)
6) Kocası yanında olan kadının yanına girerken kocasından izin almak gereklidir
7) Tekrarlanan uzun görüşmelerden kaçınmak
8) Şüpheli yerlerden kaçınma
9) Açık ve gizli günahtan kaçınma
B- Kadınlara Âit Edepler 1) Mütevâzi giysi
2) Güzel kokudan (parfümden) kaçınma
3) Konuşurken ciddî olma
4) Hareketlerde ağırbaşlı olma
Bazı müşterek görüşme âdâbı kaybolduğunda ne yapılmalıdır?.
Zinâ; İlâhî Bir Yasaktır
Gözün Zinâsı Harama Bakmaktır
Sanat Anlayışı ve Fuhuş Sektörü.
Fuhuş ve Zinâ Konusuyla İlgili Âyet-i Kerimeler
Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynakla