Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

d- Vizr

d


d- Vizr

?Vizr'in aslı ?vezr'dir ki
bunun sözlük anlamı, sığınılan dağ geçidi veya oyuk demektir. ?Vizr' günah,
borç, yük ve bazen de sorumluluk anlamına gelmektedir. Kur'an'da 10 âyette
(türevleriyle, bu sayı 27'dir) geçen ?ağırlık? mânâsındaki vizr kelimesi (çoğulu
evzâr), bu âyetlerin çoğunda mânevî yük ve sorumluluk ilgisiyle ?ism? yerine
kullanılmıştır, yani günah anlamındadır. Aynı kökten gelen ?vezir', işi yüklenen
demektir ki yöneticinin sorumluluğunu paylaşan kimselere de vezir denmektedir.
Nitekim Hz. Mûsâ (a.s.) duâsında Hz. Hârun'un kendisine ?vezir-yardımcı' olarak
verilmesini istemişti (20/Tâhâ, 29-32).
Kur'an, suçun şahsîliği gibi
evrensel bir prensibi ?vizr' kelimesiyle ifade ediyor:
??.Her nefis kendi aleyhine
yaptığını kazanır. Hiç kimse bir başkasının ?vizr'ini (yükünü-günahını)
yüklenmez?? (6/En'âm, 164, ayrıca bk. 17/İsrâ, 15; 35/Fâtır, 18; 39/Zümer,
7; 53/Necm, 38)
?Allah'ın huzuruna çıkmayı
yalanlayanlar gerçekten ziyana uğramışlardır. Nihayet onlara Kıyâmet ansızın
gelip çatınca, onlar: Günahlarını (evzâr) sırtlarına yüklenerek diyecekler ki:
?Hayatta iyi amelleri terketmemizden dolayı eyvâh bize! Yüklenip taşıdıkları şey
ne kötü yüktür.? (6/En'âm, 31)
?De ki: ?Allah her şeyin
Rabbi iken ben ondan başka Rab mi arayacağım? Herkesin kazanacağı (günah) yalnız
kendisine âittir. Hiçbir suçlu (vâzira, vizr sahibi, günahkâr) başkasının
suçunu/günahını yüklenmez. Sonunda dönüşünüz Rabbinizedir. Ve O, ihtilâfa
düştüğünüz gerçeği size haber verecektir.? (6/En'âm, 164)
?Kim bir hidâyet yolunu
seçerse, bunu ancak kendi iyiliği için seçmiş olur; kim de dalâleti seçer,
doğruluktan saparsa, kendi zararına sapmış olur. Hiçbir günahkâr (vâzira),
başkasının günah yükünü üstlenmez. Biz, bir peygamber göndermedikçe kimseye azap
edecek değiliz.? (17/İsrâ, 15).
İslâm'a göre herkes kendi
yaptığından sorumludur. Hiç kimse bir başkasının işlediği suçtan dolayı ceza
çekmez. Fıkıhta denir ki ?Ukubâtta niyâbet câiz olmaz', yani bir kimsenin
cezasını vekâleten, onun yerine bir başkası çekmez Bu bakımdan İslâm,
Hıristiyanlıktaki ilk günah olayını, ya da günahın babadan oğula geçmesi
inancını reddetmektedir. İslâm'a göre günah, şahsîdir; nesilden nesile
günah miras kalmaz. Herkes kendi yaptıklarından sorumludur (6/En'âm, 164; İ7/İsrâ,
15; 35/Fâtır, 18; 39/Zümer, 7; 53/Necm, 38).
Fakat nasıl ki iyi bir çığır
açmak, sevap işlemeye sebep olmak insana sevap kazandırırsa; günaha sebep olmak,
günahın işlenmesine zemin hazırlamak, kötü (münker) bir gelenek başlatmak,
kişiye günah kazandırdığı gibi, o günahı işleyenlerin günahlarında bir eksilme
olmadan ona ilave bir ?vizr' kazandırır. Kötü bir çığır açmanın ?vizr'ini
yüklenmek kötü olduğu gibi, birtakım insanları câhillikleri sebebiyle doğru
yoldan saptırıp inkâra ya da günaha sürüklemek de büyük bir vebâldir, ağır bir
vizrdir/yüktür:
?Kıyâmet gününde kendi
günahlarını (vizrlerini) tam olarak taşımaları ve bilgisizce saptırmakta
oldukları kimselerin günahlarından (vizrlerinden) da bir kısmını yüklenmeleri
için (öyle derler). Bak ki, yüklenecekleri şey ne kötü bir şey!? (16/Nahl,
25).
Hadis-i şeriflerde bu konu daha
belirgin şekilde izah edilir:
?Her kim İslâm'da güzel bir
sünnet/çığır açarsa, o çığırın ecri ile, kendisinden sonra o çığırla amel
edenlerin ecirlerinden hiçbir şey noksan edilmemek şartıyla sevapları kendine
aittir. Ve her kim İslâm'da kötü bir sünnet/çığır açarsa, o çığırın vebali ile
kendisinden sonra onunla amel edenlerin vebâli, hiç noksanları olmamak üzere ona
aittir.? (Müslim, İlim 15, Zekât 69; Nesâî, Zekât 64)
?Bir kimse dalâlete çağırır
da ona uyulursa, bu kimseye ?günahlarından hiçbir şey eksiltilmeksizin-
kendisini izleyenlerin günahı kadar günah yüklenir...? (Müslim, İlim 16;
Buhârî, İ'tisâm 15; Tirmizî, İlim 15; İbn Mâce, Mukaddime 14)
?Haksız yere bir cana
kıyıldığında, onun kanından bir pay da, Âdem (a.s.)'in ilk oğluna (Kabil'e)
ayrılır. Zira, cana kıymayı ilk defa îcat eden odur.? (Buhârî, Cenâiz 33,
Enbiyâ 1, Diyât 2, İ'tisâm 15; Müslim, Kasâme 27; Tirmizî, İlim 14; Nesâî,
Tahrîm 1; İbn Mâce, Diyât 1)
?Kim ondan (Allah'ın
zikrinden, Kur'an'dan) yüz çevirirse, şüphesiz ki kıyâmet gününde o, ağır bir
günah (vizr) yükünü yüklenecektir. Bu kimseler, onda (o günah yükünün altında)
ebedî kalırlar. Onlar için, kıyâmet gününde bu, ne kötü bir yüktür! O günde sûra
üflenir ve Biz o zaman günahkârları, gözleri (korkudan) gömgök bir halde
mahşerde toplarız.? (20/Tâhâ, 100-102) ?Hiçbir günahkâr başkasının
günahını çekmez. Eğer yükü (günahı) ağır gelen kimse onu taşımak için
(başkasını) çağırsa, bu çağırdığı akrabâsı da olsa, bir şey (alıp) taşınmaz. Sen
ancak gayble/görmeden Rablerinden korkanları ve namazı kılanları uyarırsın. Kim
(günahlardan) temizlenirse o, kendi menfaatine temizlenmiş olur. Dönüş
Allah'adır.? (35/Fâtır, 18)

GÜNAH..
Sağır (Küçük Günâhlar)
Günah ve İsyanın Sonuçları
Günah; Anlam ve Mâhiyeti Günah Kelimesinin Anlamı
Günah Kavramıyla İlgili Kur'ân-ı Kerim'deki Kelimeler
a- Cünâh.
b- İsm..
c- Zenb.
d- Vizr
e- Habîs.
f- Şikak.
Günah Olayı
Kur'ân-ı Kerim'de Günah Kavramı
Hadis-i Şeriflerde Günah Kavramı
Büyük Günahlar Kebâir
Büyük Günahların Belirtileri
Büyük Günah İşlemenin Neticesi
Kebâirin Özellikleri
Küçük Günahlar
Lemem
Günahların Çeşitleri
Muhâtaba Göre Günahlar
1- Allah'a Karşı Günah
2- İnsanlara Karşı Günah
3- İnsanın Kendisine Karşı Günahı
Günahın Zıddı; Sevap.
Karşılık Olarak Sevap
Mükâfat Olarak Sevap
Günahkârlık; Fısk.
1- İnançla İlgili Fısk.
a- Allah'a İnançsızlık
b- Allah'ın Ayetlerini Yalanlama
c- Allah'ı Unutma
d- Allah'ı, Peygamber'i ve Allah Yolunda Cihadı İkinci Dereceye Koyma
e- Nifak (İnançta İkiyüzlülük)
f- Allah'ın İndirdiğiyle Hükmetmemek
g- Şeytanın Allah'ın Emrinden Çıkışı
2- Dinî Emir ve Yasaklarda Gevşeklik ve İhmal
a- Yalan Haber Yaymak ve Yalancı Şahitlik
b- Allah Adı Anılmadan Kesilen Hayvanların Etini Yemek
c- Zulüm
d- Servetiyle Şımarma
e- Livâta (Homoseksüellik)
f- Çirkin Söz (Sebb)
Hıristiyanlıkta ve Diğer Dinlerde Günah Anlayışı 1- Hıristiyanlık Günah Anlayışı Aslî Günah
Esas Suçlu Kadındır
Mutlu Günah
Ölümün Sebebi de Aslî Günahtır
Âdem'in Günahının Tüm İnsanlığa Dünyadaki Cezâsı
Aslî Günahtan Kurtulma Yolları a- Fedâ (Fidâ)
b- Vaftiz
c- Günah İtirafı ve Günah Çıkarma
2- Yahûdilikte Günah Anlayışı
3- Semâvî Olmayan (Bâtıl) Dinlerde Günah
4- Felsefî Düşüncede Günah
Existencializme.
Peygamberlerin Günahsızlığı; İsmet
Günah Duygusu
Günahlar ve Günahkârlarla İlgili Sünnetullah/Allah'ın Değişmez Yasaları a- Kim Günah ve Kötülük Yaparsa Cezâsını Bulur
b- Kötülüğün Cezâsı Kötülüktür; Bir Günah İşleyen Sadece Onun Kadar Cezâlanır
c- Kötülüğe/Günaha Rızâ Göstermek Toplumun Genelinin Cezâsını Gerektiren Bir Günahtır
d- Umûmî Cezânın Sebebi
e- Günahlar, Sahibini Helâke Sürükler
f- Kuvvetli de Olsa Toplum, Günahı Sebebiyle Yok Olur
g- Günahlar, Mü'minin Şeytana Karşı Direncini Zayıflatır
h- Günahlar, Musîbetlerin Sebebidir
i- Musîbetlerin Tümünün Sebebi, Günah ve İsyan Değildir
Fert ve Cemaatin/Toplumun Gördüğü Musîbetlerin Doğru Değerlendirilmesi
1- Musîbetlerin Sebeplerini Bilmek
2- Kendinden Başkasını Ayıplamamak
Kendimizi Kınamanın Faydası
3- Musîbetlere Karşı Nefsi Korumak
4- Musîbetleri Bertaraf Ederken Sabra Yapışmak
Musîbetleri Def Etmek Sabra Aykırı Değildir
Günahın Cezâsı ve Günahtan Kurtulma.
A- Dünyada Cezalandırma 1- Günahkâr Kavimlerin Cezalandırılması
Cezalandırma Zamanları
Cezalandırmaları Nakletmenin Hikmeti
2- Mü'minlerin Günah Davranışlarına Yönelik Cezalar
a- Ahlâkî Yönden
b- Hukukî Yönden
B- Âhirette Cezâlandırma
1- Ahlâkî (Psikolojik) Cezalar a- Selbî Ahlâkî Cezalar (Mahrûmiyet Yönüyle Cezalar)
b- İcâbî Ahlâkî Cezalar (Psikolojik Yaptırımları Olan Cezalar)
2- Fizik Cezalar
Günahtan Kurtulma Yolları a- Dünyada Kurtulma Yolları
b- Âhirette Kurtulma Yolları
Konu ile İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar