Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Lemem

Lemem


Lemem

?Lemem' kelimesinin aslı olan
?lemme' fiili; toplamak, biriktirmek, bir şeyi ısrarlı ve devamlı olmamak
şartıyla yapmak ve düzeltmek mânâsına gelir. Dağınık olan saçı düzeltme eylemi
bu fiille ifâde edilir. Aynı kökten gelen ?elemme', az miktarda, hafif tesir ve
bir şeyin yanında az bir zaman durma demektir. Mesela, ?elemme bi't-taâmi-az bir
şey yedi', ?elemme bi'l emr-bir işde fazla derinleşmedi', ?elemme'l ğulâm-çocuk
ergenlik çağına yaklaştı', ?elemme bi'l mekân-o bir yerde birazcık durdu'
anlamlarına gelir.
Dolaysıyla bu sözcük , bir
kişinin bir işi yapmamakla birlikte yapacak noktaya kadar gelmesini ifade eder.
Ferrâí isimli tefsirci bedevilerden şöyle bir cümle duydum diyor: ?Darabe mâ
lememe'l katlu-öyle vurdu ki az kalsın ölecekti ? yani o kişi bu eylemi az
kalsın yapacaktı. Bir başka seferinde ise: ?elemme yef'alu -neredeyse
yapacaktı-? şeklinde dediklerini işittim diye anlatıyor (İbn Ziyâd el-Ferrâî,
Meâni'l Kur'an, 3/100). ?Elemme', aynı zamanda günaha yaklaşmak, günah işlere
yakın olmak demektir. Bu anlamdan hareketle küçük günahlara, ya da kişinin
yapmaya niyet ettiği fakat yapmadığı hatalara ?lemem' adı verilir. Râğıb el-İsfehânî
?lemem'i günah işlemeye yakın olmak şeklinde açıklıyor ve bununla küçük
günahların tanımlandığını ilâve ediyor (Müfredât, s. 686).
?Lemem'in tanımı konusunda
müfessirler arasında görüş birliği yoktur. Ancak onların çoğuna göre ?lemem'
küçük günahlardır (Beydavî, 3/441; Muh. İbn Kesîr, 3/402; Ebu's Suûd, 5/648;
Tabatabâî, el-Mizan, 19/45; Elmalılı, 7/318; Fî-Zılâli'l Kur'an, 6/3412).
Bazıları, bir kişinin büyük günahı işleyecek noktaya gelmesine rağmen bir cürüm
işlememesi, ya da günahta son safhayı gerçekleştirmemesi şeklinde açıklarlar.
Bazıları onu, az bir zaman günah işledikten sonra terketme diye anladılar.
Bazıları ise, günah işlemeyi düşünüp, onu yapmak isteyen kişinin bu hatayı
fiilen yapmaması diye tanımlamışlardır (Mevdûdi, Tefhimu'l Kur'an, 6/30).

GÜNAH..
Sağır (Küçük Günâhlar)
Günah ve İsyanın Sonuçları
Günah; Anlam ve Mâhiyeti Günah Kelimesinin Anlamı
Günah Kavramıyla İlgili Kur'ân-ı Kerim'deki Kelimeler
a- Cünâh.
b- İsm..
c- Zenb.
d- Vizr
e- Habîs.
f- Şikak.
Günah Olayı
Kur'ân-ı Kerim'de Günah Kavramı
Hadis-i Şeriflerde Günah Kavramı
Büyük Günahlar Kebâir
Büyük Günahların Belirtileri
Büyük Günah İşlemenin Neticesi
Kebâirin Özellikleri
Küçük Günahlar
Lemem
Günahların Çeşitleri
Muhâtaba Göre Günahlar
1- Allah'a Karşı Günah
2- İnsanlara Karşı Günah
3- İnsanın Kendisine Karşı Günahı
Günahın Zıddı; Sevap.
Karşılık Olarak Sevap
Mükâfat Olarak Sevap
Günahkârlık; Fısk.
1- İnançla İlgili Fısk.
a- Allah'a İnançsızlık
b- Allah'ın Ayetlerini Yalanlama
c- Allah'ı Unutma
d- Allah'ı, Peygamber'i ve Allah Yolunda Cihadı İkinci Dereceye Koyma
e- Nifak (İnançta İkiyüzlülük)
f- Allah'ın İndirdiğiyle Hükmetmemek
g- Şeytanın Allah'ın Emrinden Çıkışı
2- Dinî Emir ve Yasaklarda Gevşeklik ve İhmal
a- Yalan Haber Yaymak ve Yalancı Şahitlik
b- Allah Adı Anılmadan Kesilen Hayvanların Etini Yemek
c- Zulüm
d- Servetiyle Şımarma
e- Livâta (Homoseksüellik)
f- Çirkin Söz (Sebb)
Hıristiyanlıkta ve Diğer Dinlerde Günah Anlayışı 1- Hıristiyanlık Günah Anlayışı Aslî Günah
Esas Suçlu Kadındır
Mutlu Günah
Ölümün Sebebi de Aslî Günahtır
Âdem'in Günahının Tüm İnsanlığa Dünyadaki Cezâsı
Aslî Günahtan Kurtulma Yolları a- Fedâ (Fidâ)
b- Vaftiz
c- Günah İtirafı ve Günah Çıkarma
2- Yahûdilikte Günah Anlayışı
3- Semâvî Olmayan (Bâtıl) Dinlerde Günah
4- Felsefî Düşüncede Günah
Existencializme.
Peygamberlerin Günahsızlığı; İsmet
Günah Duygusu
Günahlar ve Günahkârlarla İlgili Sünnetullah/Allah'ın Değişmez Yasaları a- Kim Günah ve Kötülük Yaparsa Cezâsını Bulur
b- Kötülüğün Cezâsı Kötülüktür; Bir Günah İşleyen Sadece Onun Kadar Cezâlanır
c- Kötülüğe/Günaha Rızâ Göstermek Toplumun Genelinin Cezâsını Gerektiren Bir Günahtır
d- Umûmî Cezânın Sebebi
e- Günahlar, Sahibini Helâke Sürükler
f- Kuvvetli de Olsa Toplum, Günahı Sebebiyle Yok Olur
g- Günahlar, Mü'minin Şeytana Karşı Direncini Zayıflatır
h- Günahlar, Musîbetlerin Sebebidir
i- Musîbetlerin Tümünün Sebebi, Günah ve İsyan Değildir
Fert ve Cemaatin/Toplumun Gördüğü Musîbetlerin Doğru Değerlendirilmesi
1- Musîbetlerin Sebeplerini Bilmek
2- Kendinden Başkasını Ayıplamamak
Kendimizi Kınamanın Faydası
3- Musîbetlere Karşı Nefsi Korumak
4- Musîbetleri Bertaraf Ederken Sabra Yapışmak
Musîbetleri Def Etmek Sabra Aykırı Değildir
Günahın Cezâsı ve Günahtan Kurtulma.
A- Dünyada Cezalandırma 1- Günahkâr Kavimlerin Cezalandırılması
Cezalandırma Zamanları
Cezalandırmaları Nakletmenin Hikmeti
2- Mü'minlerin Günah Davranışlarına Yönelik Cezalar
a- Ahlâkî Yönden
b- Hukukî Yönden
B- Âhirette Cezâlandırma
1- Ahlâkî (Psikolojik) Cezalar a- Selbî Ahlâkî Cezalar (Mahrûmiyet Yönüyle Cezalar)
b- İcâbî Ahlâkî Cezalar (Psikolojik Yaptırımları Olan Cezalar)
2- Fizik Cezalar
Günahtan Kurtulma Yolları a- Dünyada Kurtulma Yolları
b- Âhirette Kurtulma Yolları
Konu ile İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar