Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

4- Felsefî Düşüncede Günah

4


4- Felsefî Düşüncede Günah:

Mutluluk ve haz ahlâkından
ibâret olan Antik ahlâk anlayışı, hıristiyan günah fikrine benzer bir fikir
sunmuyorsa da, bu devrede istiğfâr ve tevbe kelimelerinin kullanılmış olması,
Tanrı ile bozuşma anlamına gelen bir günah düşüncesinin varlığını îmâ eder.
Felsefe tarihçisi Brochard, Antik moral değerleri arasında günah fikrinin ve
ödev kavramının olmadığını söylerken, özellikle monoteist (tek tanrılı) dinlerde
engin boyutlarına ulaşan günah kavramının, zengin yorumlarına rastlayamamak
normal karşılanacaktır.
Günahı bir bilgi problemi
olarak ele alan Sokrates ile karşılaşıyoruz. Bilgi insanı fazilete
götürürken, bilgisizlik de günaha ve sefihliğe götürür. Buna göre günahın
kaynağı cehâlettir, bilgisizliktir. Demek ki, hiç kimse bilerek ve isteyerek
günah işlemez. Sokrat'ın bu yaklaşımında, günaha düşmemek için gereken çözüm de
gizlidir: Bilgili kılma, eğitme... Çünkü iyinin öğretilecek gerçek bilgisi,
zorunlu olarak peşinden iyi davranışı da getirir. Bu tezinde Sokrat, duyusal
istekler üzerinde akıl ile bir egemenlik kurmak gerektiğini ileri sürmüştür.
İdeler nazariyesi ile, görünen
olaylar ve olguları özcü bir mihraka yerleştiren ve böylece idealist felsefenin
en güçlü temsilciliğini yapan Eflatun ise, günahla ilgili olarak, ?zulmü
kötülüklerin en büyüğü ve kötülüğün kesin cezalandırılmasını da iyiliğin
yanılmaz mükâfâtı? olarak değerlendirir.
Ünlü mantıkçı ve filozof
Aristo'nun ahlâk anlayışında ise, alışılmış mânâda bir günah fikrine
rastlanmamaktadır. Aksine bu filozofun felsefesinde günah bir beceriksizlik ve
hata mânâsını yansıtırken, ilâhî düzeni ihlâl ve dolayısıyla Tanrıya saldırı
anlamındaki günah telâkkîsinden oldukça uzaktır.
İngiliz filozof ve
matematikçisi Bertrand Russell (1872-1970), günah kavramını,
davranışların konusu yapmayan ve özellikle günahın kaynağı olarak ulûhiyet
makamını inkâr edenlerden biridir. Günah kavramının doğuşunu, kanun yapıcılar
tarafından Tanrının hoşuna gitmeyen şeyler olarak düşünülen, hal ve
hareketlerden çıkaran Russell, günah duygusunu, günah anlayışını her türlü
kötülüğün kaynağı olarak görür: Çoğu çocuğa ve gence hâkim olan ve çoğunlukla
ileri yaşlara kadar süren günah duygusu, hiçbir şeye yaramayan bir sefâlet ve
sapıklık kaynağıdır.? (Bertrand Russell, Neden Hıristiyan Değilim, Varlık Y. s.
179). Esasında bu gibi duygular hayat çabası esnâsında gelişmiş olup Tanrısal
kaynaklı değildir. Egemen ve güçlü sınıfın uydurmuş olduğu kavramlardır. Şayet
resmi yapanlar aslanlar olsaydı, aslan tutan avcılar değil de, avcı yakalayan
aslanların resmi olacaktı.? (A.g.e. s. 111)

GÜNAH..
Sağır (Küçük Günâhlar)
Günah ve İsyanın Sonuçları
Günah; Anlam ve Mâhiyeti Günah Kelimesinin Anlamı
Günah Kavramıyla İlgili Kur'ân-ı Kerim'deki Kelimeler
a- Cünâh.
b- İsm..
c- Zenb.
d- Vizr
e- Habîs.
f- Şikak.
Günah Olayı
Kur'ân-ı Kerim'de Günah Kavramı
Hadis-i Şeriflerde Günah Kavramı
Büyük Günahlar Kebâir
Büyük Günahların Belirtileri
Büyük Günah İşlemenin Neticesi
Kebâirin Özellikleri
Küçük Günahlar
Lemem
Günahların Çeşitleri
Muhâtaba Göre Günahlar
1- Allah'a Karşı Günah
2- İnsanlara Karşı Günah
3- İnsanın Kendisine Karşı Günahı
Günahın Zıddı; Sevap.
Karşılık Olarak Sevap
Mükâfat Olarak Sevap
Günahkârlık; Fısk.
1- İnançla İlgili Fısk.
a- Allah'a İnançsızlık
b- Allah'ın Ayetlerini Yalanlama
c- Allah'ı Unutma
d- Allah'ı, Peygamber'i ve Allah Yolunda Cihadı İkinci Dereceye Koyma
e- Nifak (İnançta İkiyüzlülük)
f- Allah'ın İndirdiğiyle Hükmetmemek
g- Şeytanın Allah'ın Emrinden Çıkışı
2- Dinî Emir ve Yasaklarda Gevşeklik ve İhmal
a- Yalan Haber Yaymak ve Yalancı Şahitlik
b- Allah Adı Anılmadan Kesilen Hayvanların Etini Yemek
c- Zulüm
d- Servetiyle Şımarma
e- Livâta (Homoseksüellik)
f- Çirkin Söz (Sebb)
Hıristiyanlıkta ve Diğer Dinlerde Günah Anlayışı 1- Hıristiyanlık Günah Anlayışı Aslî Günah
Esas Suçlu Kadındır
Mutlu Günah
Ölümün Sebebi de Aslî Günahtır
Âdem'in Günahının Tüm İnsanlığa Dünyadaki Cezâsı
Aslî Günahtan Kurtulma Yolları a- Fedâ (Fidâ)
b- Vaftiz
c- Günah İtirafı ve Günah Çıkarma
2- Yahûdilikte Günah Anlayışı
3- Semâvî Olmayan (Bâtıl) Dinlerde Günah
4- Felsefî Düşüncede Günah
Existencializme.
Peygamberlerin Günahsızlığı; İsmet
Günah Duygusu
Günahlar ve Günahkârlarla İlgili Sünnetullah/Allah'ın Değişmez Yasaları a- Kim Günah ve Kötülük Yaparsa Cezâsını Bulur
b- Kötülüğün Cezâsı Kötülüktür; Bir Günah İşleyen Sadece Onun Kadar Cezâlanır
c- Kötülüğe/Günaha Rızâ Göstermek Toplumun Genelinin Cezâsını Gerektiren Bir Günahtır
d- Umûmî Cezânın Sebebi
e- Günahlar, Sahibini Helâke Sürükler
f- Kuvvetli de Olsa Toplum, Günahı Sebebiyle Yok Olur
g- Günahlar, Mü'minin Şeytana Karşı Direncini Zayıflatır
h- Günahlar, Musîbetlerin Sebebidir
i- Musîbetlerin Tümünün Sebebi, Günah ve İsyan Değildir
Fert ve Cemaatin/Toplumun Gördüğü Musîbetlerin Doğru Değerlendirilmesi
1- Musîbetlerin Sebeplerini Bilmek
2- Kendinden Başkasını Ayıplamamak
Kendimizi Kınamanın Faydası
3- Musîbetlere Karşı Nefsi Korumak
4- Musîbetleri Bertaraf Ederken Sabra Yapışmak
Musîbetleri Def Etmek Sabra Aykırı Değildir
Günahın Cezâsı ve Günahtan Kurtulma.
A- Dünyada Cezalandırma 1- Günahkâr Kavimlerin Cezalandırılması
Cezalandırma Zamanları
Cezalandırmaları Nakletmenin Hikmeti
2- Mü'minlerin Günah Davranışlarına Yönelik Cezalar
a- Ahlâkî Yönden
b- Hukukî Yönden
B- Âhirette Cezâlandırma
1- Ahlâkî (Psikolojik) Cezalar a- Selbî Ahlâkî Cezalar (Mahrûmiyet Yönüyle Cezalar)
b- İcâbî Ahlâkî Cezalar (Psikolojik Yaptırımları Olan Cezalar)
2- Fizik Cezalar
Günahtan Kurtulma Yolları a- Dünyada Kurtulma Yolları
b- Âhirette Kurtulma Yolları
Konu ile İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar