Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

d- Umûmî Cezânın Sebebi

d


d- Umûmî Cezânın Sebebi:

?Cezânın, yalnız sebebi
kendinde bulunan kimseye âit olmas? İslâm Şeriatının kesin bir kuralı olduğu
söylenir, Allah Teâlâ: ?Hiçbir günahkâr başkasının günahını çekmez.? (35/Fâtır,
18) buyurmaktadır. Zâten her nefis, yaptığı şeyler karşılığında rehin alınacak,
tutuklanacaktır (74/Müddessir, 38). Her cezâ, onu işleyeni ilgilendirir.
Öyleyse, cezânın, herkese şâmil oluşunun ve sadece o kötülüğü işleyene âit
olmasının sebebi nedir?
Bu soruya şöyle cevap
verebiliriz: Kötülüğü işleyenin, ondan vazgeçmesi vâcip olduğu gibi,
diğerlerinin de o kötülüğe rızâ göstermeyip onu kaldırmaları vâciptir. Bunu
yapmadıkları takdirde hepsi günahkâr olurlar: Kötülüğü yapan, yaptığı için;
diğerleri ise, o kötülüğün işlenmesi karşısında susup ona rızâ gösterdikleri iç
in... Allah hüküm ve hikmetiyle, kötülüğe râzı olanı, onu yapan gibi kabul
etmiştir. Böylece, topluca günah işlemiş oldukları için azâp, hepsine iner.
Başka bir itiraz şeklindeki
soru da şudur: Diğer insanlar dilleriyle kötülük ve günahlardan
hoşlanmadıklarını söyleyip dururken, buna rağmen o münkerler yine orta yerde
durmakta... Ve onlar, elleriyle bunları değiştirememekteler. Öyle ki,
lisanlarıyla dahi hoşlanmadıklarını dile getiremedikleri zamanlar bulunmaktadır.
Ancak kalpleriyle buğzetmekle yetinebiliyorlar. Çünkü yapabildikleri ancak
budur. Zâten Rasûlullah (s.a.s.) öyle buyuruyor:
?Sizden biri bir kötülük (münker)
gördüğünde, onu eliyle, (buna) gücü yetmeyen diliyle değiştirsin. (Buna da) Gücü
yetmeyen kalbiyle değiştirsin (buğzetsin). Ki bu, imanın en zayıf olanıdır.?
Buna göre, azâbın, toplumun
her kesimine gelmesinin izahı nedir?
Cevap: Kötülüğü
değiştirmekten âciz olanların, o beldeden, kötülüğün değiştirilemediği o ülkeden
çıkması gerekir. Kurtubî, tefsirinde şöyle der: ?Kötülükler değiştirilemeyince,
o kötülüklere kalbiyle buğzedip duranların o ülkeden kaçıp ayrılmaları (hicret)
gerekir. Selef-i sâlihîn de aynı şeyi söylemektedirler. İbn Vehb Mâlik'ten şöyle
rivâyet etmiştir: ?Münkerâtın (kötülüklerin) işlendiği yer terkedilir, artık
orada durulmaz.? (Kurtubî, 7/392).
Fakat, ne eliyle ne de diliyle
kötülükleri değiştiremeyip sadece kalbiyle buğzeden kimse, kötülüğün olduğu
yerden ayrılmaya gücü yetmemesi durumunda aynı umûmî azâba mâruz kalır mı? Bu
kimse de münkeri işleyen veya ona rızâ gösteren gibi midir? Evet, umûmî cezâ onu
da kapsar. Ama bu, onun için (bir lütuf olup) temizlenme vesîlesidir. Daha sonra
niyetine göre haşrolunur. İçlerinde sâlih kimseler olduğu halde helâk olup
olmayacaklarını soran Zeyneb bint Cahş'a Rasûl-i Ekrem şöyle cevap vermiştir:
?Evet, kötülük iyice çoğaldığında!? (Müslim, Fiten 1, 2). Nevevî, bu hadisin
şerhinde, hadiste geçen ?hubs? kelimesinin bütün günahları kapsadığını belirtir
ve buna göre hadisin mânâsının şöyle olduğunu söyler: ?Günahlar çoğalınca, orada
sâlih insanlar da olsa, genel bir helâk sözkonusudur.? (Nevevî, Sahîh-i Müslim
Şerhi, 18/3-4). Yine Rasûlullah (s.a.s.) şöyle buyurur: ?Allah bir kavme azâb
indirdiğinde, içlerindeki herkese isâbet ettirir, daha sonra (âhirette) ise,
yaptıklarına/amellerine göre diriltilirler.? (Buhârî). Buhârî şârihi İbn
Hacer Askalânî, bu hadisin şerhinde şöyle der: ?Allah, bir kavme kötü amellerine
karşılık azâb ve cezâ indirdiğinde, o kötülüğü işleyenlerle aynı görüşte
olmayanlara da isâbet ettirir. Sonra herkes, amellerine göre diriltilirler. Eğer
yaptıkları sâlih (dinin emir ve yasaklarına uygun) idiyse mükâfât, değilse cezâ
görürler. Bu, sâlihler için bir lütuf, fâsıklar/günahkârlar içinse bir cezâdır.

GÜNAH..
Sağır (Küçük Günâhlar)
Günah ve İsyanın Sonuçları
Günah; Anlam ve Mâhiyeti Günah Kelimesinin Anlamı
Günah Kavramıyla İlgili Kur'ân-ı Kerim'deki Kelimeler
a- Cünâh.
b- İsm..
c- Zenb.
d- Vizr
e- Habîs.
f- Şikak.
Günah Olayı
Kur'ân-ı Kerim'de Günah Kavramı
Hadis-i Şeriflerde Günah Kavramı
Büyük Günahlar Kebâir
Büyük Günahların Belirtileri
Büyük Günah İşlemenin Neticesi
Kebâirin Özellikleri
Küçük Günahlar
Lemem
Günahların Çeşitleri
Muhâtaba Göre Günahlar
1- Allah'a Karşı Günah
2- İnsanlara Karşı Günah
3- İnsanın Kendisine Karşı Günahı
Günahın Zıddı; Sevap.
Karşılık Olarak Sevap
Mükâfat Olarak Sevap
Günahkârlık; Fısk.
1- İnançla İlgili Fısk.
a- Allah'a İnançsızlık
b- Allah'ın Ayetlerini Yalanlama
c- Allah'ı Unutma
d- Allah'ı, Peygamber'i ve Allah Yolunda Cihadı İkinci Dereceye Koyma
e- Nifak (İnançta İkiyüzlülük)
f- Allah'ın İndirdiğiyle Hükmetmemek
g- Şeytanın Allah'ın Emrinden Çıkışı
2- Dinî Emir ve Yasaklarda Gevşeklik ve İhmal
a- Yalan Haber Yaymak ve Yalancı Şahitlik
b- Allah Adı Anılmadan Kesilen Hayvanların Etini Yemek
c- Zulüm
d- Servetiyle Şımarma
e- Livâta (Homoseksüellik)
f- Çirkin Söz (Sebb)
Hıristiyanlıkta ve Diğer Dinlerde Günah Anlayışı 1- Hıristiyanlık Günah Anlayışı Aslî Günah
Esas Suçlu Kadındır
Mutlu Günah
Ölümün Sebebi de Aslî Günahtır
Âdem'in Günahının Tüm İnsanlığa Dünyadaki Cezâsı
Aslî Günahtan Kurtulma Yolları a- Fedâ (Fidâ)
b- Vaftiz
c- Günah İtirafı ve Günah Çıkarma
2- Yahûdilikte Günah Anlayışı
3- Semâvî Olmayan (Bâtıl) Dinlerde Günah
4- Felsefî Düşüncede Günah
Existencializme.
Peygamberlerin Günahsızlığı; İsmet
Günah Duygusu
Günahlar ve Günahkârlarla İlgili Sünnetullah/Allah'ın Değişmez Yasaları a- Kim Günah ve Kötülük Yaparsa Cezâsını Bulur
b- Kötülüğün Cezâsı Kötülüktür; Bir Günah İşleyen Sadece Onun Kadar Cezâlanır
c- Kötülüğe/Günaha Rızâ Göstermek Toplumun Genelinin Cezâsını Gerektiren Bir Günahtır
d- Umûmî Cezânın Sebebi
e- Günahlar, Sahibini Helâke Sürükler
f- Kuvvetli de Olsa Toplum, Günahı Sebebiyle Yok Olur
g- Günahlar, Mü'minin Şeytana Karşı Direncini Zayıflatır
h- Günahlar, Musîbetlerin Sebebidir
i- Musîbetlerin Tümünün Sebebi, Günah ve İsyan Değildir
Fert ve Cemaatin/Toplumun Gördüğü Musîbetlerin Doğru Değerlendirilmesi
1- Musîbetlerin Sebeplerini Bilmek
2- Kendinden Başkasını Ayıplamamak
Kendimizi Kınamanın Faydası
3- Musîbetlere Karşı Nefsi Korumak
4- Musîbetleri Bertaraf Ederken Sabra Yapışmak
Musîbetleri Def Etmek Sabra Aykırı Değildir
Günahın Cezâsı ve Günahtan Kurtulma.
A- Dünyada Cezalandırma 1- Günahkâr Kavimlerin Cezalandırılması
Cezalandırma Zamanları
Cezalandırmaları Nakletmenin Hikmeti
2- Mü'minlerin Günah Davranışlarına Yönelik Cezalar
a- Ahlâkî Yönden
b- Hukukî Yönden
B- Âhirette Cezâlandırma
1- Ahlâkî (Psikolojik) Cezalar a- Selbî Ahlâkî Cezalar (Mahrûmiyet Yönüyle Cezalar)
b- İcâbî Ahlâkî Cezalar (Psikolojik Yaptırımları Olan Cezalar)
2- Fizik Cezalar
Günahtan Kurtulma Yolları a- Dünyada Kurtulma Yolları
b- Âhirette Kurtulma Yolları
Konu ile İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar