Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Allah Teâlâ'nın Birliği

Allah Teâlâ

Allah Teâlâ'nın Birliği


Kur'an-ı Kerim'de Allahü
Teala'nın varlığını belirten pekçok ayet-i kerime olmakla beraber, O'nun
birliğinden bahseden ayetler, varlığını ifade eden ayetlerden daha çoktur.
Allahü Teala'nın birliğinden bahseden ve çoğu Mekke'de inen ayetler, şirki
reddedip tevhidi emreder. Bu ayetlerin bir kısmı Allahü Teala'nın ilahlık
vasfına yakışmayan yaratılmışlık, acizlik ve eksiklik ifade eden özelikleri
reddetmek suretiyle O'nu tenzih eder. Bir kısmı da O'nun kainatın yaratıcısı,
nimet vericisi, tek sahibi ve hakimi olduğunu belirtir.
Mesela; Kur'an'da ?Allah
kendine ortak koşulmasını bağışlamaz, bundan başkasını dilediğine bağışlar.
Allah'a ortak koşan da gerçekten büyük bir günah işlemiştir.? (Nisa: 4/48)
buyurularak şirk reddedilirken; diğer bir sûrede: ?De ki: O Allah birdir.
Allah hiç bir şeye muhtaç değildir, her şey O'na muhtaçtır. Kendisi
doğurmamıştır ve doğurulmamıştır.? (İhlâs: 112/1-4) buyurularak
tevhid en özlü biçimde vurgulanmaktadır.
Ebu Cehil gibi en azılı
müşrikler, hatta şeytan bile Allah'ı inkar edememiş, O'nu yaratıcı, tabiata
hükmedici olarak kabul etmeye kendilerini mecbur hissetmişlerdi. Ama, Allah'a
sadece inanmak yeterli değildir. O'na hiç bir şeyi, hiç bir şekilde şirk
koşmamak şarttır.
İnsanlar tarih boyunca Allah'ın
varlığını doğrudan inkâr yerine ya müşrikler gibi O'na ortak koşarak şirke
düşmüşler, ya da laiklik anlayışıyla O'nun bazı sıfat ve fiillerini inkar ederek
küfre düşmüşlerdir. Bu iki inkar, iki şirk çeşidi arasındaki benzerlik ve
farkları şöyle ifade etmek mümkündür:
Müşrikler Allah'ın varlığını,
yaratıcılığını, rızık vericiliğini kabul ettikleri halde, vahdaniyyetini
inkâr ediyorlar, O'na putları ortak koşuyorlardı. Laiklik ise, Allah'ın
rabbaniyetini inkâr ederek O'nu dünya hayatına, insanın gündelik yaşamına,
toplumların yönetimi demeye gelen siyasete karıştırmak istememektir. Özetle,
şirk vahdaniyyeti; laiklik rabbaniyyeti inkâr etmektir.
Şirk, Allah'ın zatında O'na
ortaklar koşmakken; laiklik de Allah'ın sıfatlarında O'na ortaklar koşmak ve
O'nun olan teşrî, terbiye etme, hüküm koyma yetkilerini yaratandan alıp
yaratılanlara devretmektir.
Şirkle laikliğin bu
uygulamaları neticede aynı kapıya çıkıyordu: Heva ve heveslere uygun bir hayat
sürmek; canları çekince çiğnedikleri, ya da değiştirdikleri, kurallarını
kendilerinin belirlediği bir hayat...
Şirk de laiklik gibi hakkı
ikiye paylaştırıp Allah'ın hakkını Allah'a, ?Sezar?ları olan tağutlarının
hakkını da putlarına vermektir.
?Allah'ın birliği? konusu,
Akaid'in temel ve en önemli konusudur. Akaid ilmine bu yüzden Tevhid ilmi de
denir. (Tevhid, birlemek, Allah'ı bir kabul etmek demektir. Yani, Allah'ın
zatında, sıfatlarında ve fiillerinde eşsiz olduğunu bilmek ve öylece
inanmaktır.) İslam Dini'ndeki tüm hükümlerin bir noktada Allah'ın birlenmesine
(tevhide) dayandığı için, İslam'a Tevhid dini; müslümanlara da muvahhid
denilir.
Günümüzde Allah'ı sözde bir
olarak kabul eden nice insanlar, hakimiyet ve mutlak otorite konusuna gelince
Allah'a ortaklar koşmaktadırlar. Allah'a ait bazı vasıfları başkalarına veren,
başka şeyleri Allah'ı sever gibi seven, başkasından Allah'dan korkar gibi
korkanlar Allah'ı gerçekten birlemiş olmazlar. Allah'ı kanunlarına, idarelerine,
işlerine... karıştırmak istemeyenler tevhid eri vasfını kaybedip müşrik vasfını
kazanırlar.
?Onların çoğu, Allah'a, şirk
koşmaksızın iman etmezler.? (Yusuf: 12/106)
Allah'ın varlık ve birliğini
kabul etmenin, fert ve toplum hayatının her alanında ortaya çıkması zorunlu olan
birtakım sonuçları vardır. Bir olan Allah'a iman etmek: Sadece O'nun
hakimiyetini kabul etmek, mutlak itaat edilecek otorite olarak O'nu tanımak,
O'na ve emirlerine boyun eğmektir. Bir olan Allah'a iman; Allah'ın öngördüğü
nizama aykırı olan herşeye karşı bir inkılap hareketidir; bir başkaldırıdır.
Allah'dan başka ilahları reddettiğimiz, Allah'ı birlediğimiz yaşantımızın tüm
boyutlarında kendini göstermelidir. Allah'a iman, çevreyi etkilemeyen, gayr-ı
İslami vakıayı kabullenen kuru ve edilgen yahut etkisiz bir iddia olamaz. Bir
olan Allah'a iman etmenin zorunlu gereği; Allah'ın nizamını hayatına, düşünce ve
inançlarına, ferdi, sosyal, siyasal, ekonomik, ahlâkî ve teabbudî (ibâdetle
ilgili) bütün ilişkilerine hâkim kılmaya çalışmaktır.

[1]



[1]
Ahmet Kalkan, İslam Akaidi 105-107.

ALLAH (C.C.) Allah Lafzı; Anlam ve Mâhiyeti
Varlıkların Türleri
1) Vâcibu'l-Vücûd
2) Mümkinu'l-Vücûd
3) Mümteniu'l-Vücûd
A) Aklî Deliller 1) Hudûs (So adan Varolma) Delilleriyle Allah'ın Varlığını İspat.
a) Cisimlerin So adan Yaratılması Esasına Dayanan Delil.
b) İhtirâ (İcat Etme) Delîli.
c) Terkip Delili.
2) İmkân Delîli
3) İbdâ' ve İllet-i Gâiyye Delîli
B) Naklî Deliller
Allah'ın Varlığına İcmâlî Birkaç Delil
1- İmkân Delîli
2- Hudûs Delîli
3- Hayat Delîli
4- İntizâm Delîli
5- San'at Delîli
6- Hikmet Ve Gâye Delîli
7- Şefkat-Merhamet Ve Rızık Delîli
8- Yardımlaşma Delîli
9- Temizlik Delîli
10- Sîmâlar Delîli
11- Sevk-i İlâhî Delîli
12- Rûh Ve Vicdân Delîli
13- Fıtrat Ve Tarih Delîli
14- Duygular Delîli
15- İttifak Delîli
16- Kur'ân Delîli
17- Peygamberler Delîli
"Allah? Kelimesinin İçerdiği Anlam ..
Allah'a İman
Allah Teâlâ'nın Birliği
ALLAH TEÂLÂ'NIN SIFATLARI
Kur'ân-ı Kerim Allah Teâlâ'yı Bize Nasıl Anlatıyor
Kur'ân-ı Kerim'de Allah'a İman ve O'nun Bazı İsim ve Sıfatları
Konuyla İlgili Hadis-i Şeriflerden Bazıları
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİ ?ESMA-İ HÜSNA? .
SIFAT-I İLAHİYYE .
1- Sıfat-ı Nefsiyye
2- Sıfat-ı Selbiyye (Tenzihat)
3- Sıfat-ı Sübûtiyye (Sıfat-ı Zatiyye)
4- Esmaül-Hüsna'nın Delalet Ettiği Sıfat ve Manalar
5- Haberî Sıfatlar
İstivâ
Nüzul
SIFÂT-I SELBİYYE .
SIFAT-I ZÂTİYYE .
1) VÜCUT ..
VACİBU'L-VÜCUD ..
2) KIDEM ...
3) BEKA ..
4) MUHÂLEFETÜ'N Lİ'L-HAVÂDİS .
5) KIYÂM Bİ-NEFSİHÎ
6) VAHDÂNİYET ..
SIFÂT-I SÜBUTİYYE .
1) HAYAT ..
2) İLİM ...
3) SEMÎ'
4) BASAR ..
5) İRÂDE .
İrâde-i Külliyye ve İrâde-i Cüz'iyye
a- Tekvinî İrâde
b- Teşriî irâde
a) Yaratma İradesi (İrâde-i Tekviniye)
b) Yasama İradesi (İrâde-i Teşriiye)
6) KUDRET ..
7) KELÂM ...
8) TEKVÎN ..
Tekvin Sıfatının İsbatı
RUYETULLAH .. Ru'yetullah; Allah'ın Görülmesi
Rü'yetin Dünyadaki Cevazı
Rü'yetin Âhiretteki Vücûbu
Allah Teâlâ'yı Görmek Mümkün müdür ? .
ALLAH'I İNKAR .. Allah'ı İnkar Etmede Önemli Olan Üç Etken . 1) Kibir ve İnat
2) Cehâlet
3) Tâğutların İfsadı
Allah'sız Bir Dünyayı Kimler İster? .
Allah İnancı Olmayan Toplum Modelinin Zararları
Allah'ı Düşündüren Kâinat Ayetleri
Yegâne Yaratıcı Allah'ı İnkâr Edenleri Düşünmeye Dâvet Bu Şiiri Kim Yazdı? .
Fabrika .
Tasvir
Allah'ı İnkâra Dayalı Felsefî Akımlar 1) Ateizm; Allah Tanımazlık .
2) Darwinizm ..
3) Naturalizm ..
Tabiat Nedir? .
Tabiat (Doğa) Yaratıcı Olabilir mi? .
4) Pantheisme .
5) Pozitivizm ..
Bilimlerin Dilinden .
Bak ve Düşün!
İlimler
6) İdealizm ..
İslâm Felsefesi mi? .
7) Reenkarnasyon .
8) Hedonizm ..
Niçin Yaşıyoruz? .
Beşer ve İnsan
Kitaplıktaki Kedi