Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Şer'i Bir Özür Olmaksızın Müslümana Üç Günden Fazla Küsmek.

Şer

Şer'i Bir Özür Olmaksızın Müslümana Üç Günden Fazla
Küsmek

Şeytanın adımlarından biri de
müslümanların arasında ayrılık oluşturmaktır. Şeytanın adımlarına uyarak
müslüman kardeşleriyle şer'i olmayan sebeplerle alakasını kesenler çoktur. Bu,
ya maddi bir anlaşmazlık ya da basit bir durum nedeniyledir. Ve küslük uzun süre
devam eder. Onunla konuşmayacağına yemin eder, evine sokmamaya ahdeder. Yolda
görünce ondan yüz çevirir. Bir toplulukta onunla karşılaşırsa ondan önce ve
ondan sonraki kişiyle tokalaşır, onu atlar. Bu, İslami toplumdaki zayıflığın
sebeplerindendir. Bu nedenle şeriatın hükmü kesindir ve tehdit ağırdır. Ebu
Hureyre'den (r.a.) Rasûlullah'ın (s.a.v.) şöyle buyurduğu rivayet edilir:
?Bir müslümanın, kardeşine
üç günden fazla küsmesi helal olmaz. Kim üç günden fazla küser ve bunun üzerine
ölürse cehenneme girer.?

[1]
Ebu Hiraş El-Eslemi'den (r.a.)
Rasûlullah'ın (s.a.v.) şöyle buyurduğu rivayet edilir:
?Kim kardeşine bir yıl
küserse bu onun kanını dökmesi gibidir.?[2]
Müslümanlar arasındaki
ayrılığın kötülüğüne, Allah azze ve celle'nin bağışlamasından yoksun bırakılmak
yeterlidir. Ebu Hureyre'den (r.a.) Rasûlullah'ın (s.a.v.) şöyle buyurduğu
rivayet edilir:
?Her Cuma iki kez, Pazartesi
günü ve Perşembe günü insanların yaptıklarına bakılır. Kardeşiyle arasında kin
ve düşmanlık bulunan kimse hariç her kul bağışlanır. Denilir ki: ?Bu ikisini
bırakın ve (bağışlanmalarını) aralarındaki kardeşliğe geri dönünceye kadar
erteleyin.?[3]
Aralarında düşmanlık bulunan
iki kişiden Allah'a tevbe edenin, arkadaşına gelerek onu selamla karşılaması
gerekir. Böyle yapar ve arkadaşı bunu reddederse sorumluluktan kurtulmuştur.
Sorumluluk artık reddedenin üzerinedir. Ebu Eyyub'dan (r.a.) Rasûlullah'ın
(s.a.v.) şöyle buyurduğu rivayet edilir:
?Müslümanın, kardeşine üç
geceden fazla küsmesi helal olmaz. İkisi karşılaşır; bu ondan yüz çevirir, o
bundan yüz çevirir. İkisinden hayırlı olanı selamı vererek (konuşmaya)
başlayandır.?[4]
İlişkiyi kesmek için namaz
kılmaması, zinaya devam etmesi gibi şer'i bir sebep varsa ve ilişkiyi kesmesi
hatalı kişiye fayda sağlayarak onu doğruya geri döndürür ya da hatalı olduğunu
hissettirirse ilişkiyi kesmek vacip olur. Ama, günahkar kimseye böyle davranmak
onun daha fazla uzaklaşmasına sabep oluyorsa ve ancak küstahlığına, nefretine ve
inadına, daha fazla günah işlemesine yol açıyorsa bu durumda ilişkiyi kesmek
doğru olmaz. Çünkü bu şekilde şer'i kazanç elde edilmez. Bilakis kötülük daha da
artar. Doğru olanı, o kimseye iyilik yapmaya, nasihat ve uyarıda bulunmaya devam
etmektir.[5]
Son olarak, yaygın olarak
işlenen haramlardan derleyebildiklerim bu kadar.[6]
Allah Subhanehu ve Teâlâ'dan
güzel isimleri (El-Esmau'l Hüsna) ile, bizimle günahlar arasına girecek
korkusundan ve cennetine ulaştıracak taatinden bizlere nasip etmesini,
günahlarımızı ve işlerimizdeki israfımızı bağışlamasını, helalinden vererek
harama muhtaç etmemesini, kendisi dışındakilerden fazlı ile müstağni kılmasını,
tevbemizi kabul etmesini, günahlarımızı silmesini dilerim. Şüphesiz O, her şeyi
işiten ve karşılık verendir. Allah, ümmi peygamber Muhammed'e, ailesine ve tüm
ashabına salat ve selam eylesin. Hamd, Alemlerin Rabbi Allah'adır.[7]




[1]
Ebu Davud: 5/215; Bkz Sahihu'l-Cami': 7635.

[2]
Yazarın ?bisefki demihi? olarak zikrettiğini Şeyh Abdulaziz b. Abdullah
?kesefki demihi? olarak zikretmiştir.

Buhari Edebü'l-Müfred, Hadis no: 406; Bkz.
Sahihu'l-Cami: 6557.

[3]
Müslim: 4/1988.

[4]
Buhari Bkz Fethu'l-Bari: 10/492.


[5]
Rasulullah'ın (s.a.v.) Ka'b b. Malik ve iki arkadaşıyla daha hayırlı
olacağını gördüğü için bir müddet ilişkiyi kesmesi ve ilişkiyi kesmemenin
onlarla ilgili olarak daha uygun olması sebebiyle Abdullah b. Ubeyy b. Selül
ve münafıklarla ilişkiyi kesmemesi gibi (Abdulaziz b. Abdullah)

[6]
Bu konu daha uzundur. Faydalanmanın gereği gibi olabilmesi için Kur'an ve
Sünnette yer alan bir kısım yasakları ?birbirini tamamlaması amacıyla- ayrı
bir bölümde ele almayı uygun gördüm. Ve bu Allah7ın izniyle ayrı bir kitapta
olacak.

[7]
Muhammed Salih el-Müneccid, İnsanların Önemsemediği Sakınılması Gereken
Haramlar, Karınca Yayınları: 73-75.

HARAM-HELÂL. Haram; Anlam ve Mâhiyeti
Haramın Çeşitleri
1) Kesin (Kat'î) Haram
2) Kesin Olmayan (Zannî) Haram
Helâl; Anlam ve Mâhiyeti
Helâl Ölçüsü Koyma Yetkisi
Eşyada Asıl Olan Mubah/Helâl Olmaktır
Kur'ân-ı Kerim'de Haram ve Helâl
Hadis-i Şeriflerde Haram ve Helâl
Yeme İçmeyle ilgili Haramlar Konusunda Bazı Hadis-i Şerifler
Dille İşlenilen Haramlarla İlgili Bazı Hadis-i Şerifler
Haram-Helâl Konusunda Genel Kurallar/Prensipler
Yiyecek ve İçeceklerde Haramlar
Kur'ân-ı Kerim'de Yeme İçme ile İlgili Âyetler
Yiyeceklerin Temizinden ve Helâlından Faydalanmak
Yiyeceklerin Helâl ve Haramlığı
Haram Yiyecekler
1- Kendiliğinden Ölmüş -Murdar- Hayvan (Meyte)
2- Akmış Kan
3- Domuz
4- Allah'tan Başkası Adına Kesilenler
5- Meyte Sayılanlar
6- Diğer Kara Hayvanlarından Helâl ve Haram Olanlar
7- Deniz Hayvanları
İsraf; Helâlı Haram Eden Ölçüsüzlük ve Taşkınlık.
Haram İçecekler ve Keyif Vericiler (İçkiler Uyuşturucular ve Sigara) a- İçki
Çoğu Sarhoş Edenin Azı da Haramdır
İçki Ticareti
Alkollü İlaç ile Tedâvi
b- Uyuşturucu Maddeler
c- Sigara ve Benzeri
Giyecek ve Süslenmede Haramlar a- Giyinmekten Maksat
b- Kıyafet Temizliği
c- Altın ve Hâlis İpek Erkeğe Haramdır
d- Kadının Elbisesi
e- Süslenme
1) Dövme Yaptırmak ve Dişlerin Şeklini Değiştirmek
2) Estetik Ameliyat
3) Kaş Aldırmak
4) Peruk Takmak
5) Saç ve Sakalı Boyamak
6) Sakal Bırakmak
Ev Eşyalarında ve Ev Gereçlerinde Haramlar Ev Eşyası
a- Altın ve Gümüş Kaplar, İpek Sergiler
b- Heykel
c- Heykel Şeklinde Oyuncak
d- Resim
e- Fotoğraf
f- Köpek Beslemek
İş, Kazanç, Meslek ve Ticarî İlişkilerde Haramlar İş ve Meslekler
Yasak Edilen Meslek ve İşler a- Yasak Seks (Zinâ-Fuhuş)
b- Dans, Oyun vb.
c- İçki ve Uyuşturucu Madde Yapımı ve Satımı d- İslâm'a Karşı Olan veya İslâm'ın Yasak Ettiği İşlerde Çalışmak
Ticârî Muâmelelerdeki Haramlar ve Haram Kazanç Yolları a- Haram Olan Şeyleri Satmak
b- Bir Yanı Meçhul Satış
c- Narh Koymak
d- Fiyatlarla Oynamak
İhtikâr/Karaborsacılık
Kabz-ı Mallık ve Komisyonculukla Yapay Olarak Piyasaya Müdâhale
e- Hileli Arttırma
f- Hile ve Aldatma
g- Yemin
h- Eksik Ölçmek ve Tartmak
i- Çalınan ve Gasbedilen Şeyi Satın Almak
i- Fâiz
Fâiz Yasağının Sebep ve Hikmetleri
k- Sigorta Şirketi
1- Tahvil
Dövize Endeksli Tahvil Ve Döviz Karşılığı Borç Alma
m- Rüşvet
n- Emeği Sömürmek
o-  Hırsızlık, Gasp
Haram Kazanç Yolları
Kazanç Yolları
Bu Yollarla Kazanç Sağlamanın Hükmü
Kadın-Erkek İlişkileri ve Aile Hayatıyla İlgili Haramlar A- Kadın-Erkek İlişkilerinde Haramlar Cinsî Duygu
a- Zinâ
b- Yabancı Kadınla Yalnız Kalmak
c- Karşı Cinse Şehvetle Bakmak
Avret
Karı-Kocanın Birbirine Karşı Avreti Yoktur.
Ziynet
Örtü ve Elbise
d- Dokunmak
e- Kadın-Erkek Beraber Bulunması
f- Cinsî Sapıklık; Homoseksüellik veya Sevicilik
g- El ile Tatmin
h- Hayvan ile Cinsî Münâsebet
i- Evlenilmesi Haram Olan Kadınlar
1- Müşrik Kadınlar
2- İddetini Doldurmamış Kadınlar
3- Neseb, Süt ve Nikâh Nedeniyle Haram Olanlar
a- Neseb Dolayısıyla Haram Kılınanlar
b- Süt Nedeniyle Haram Olanlar
c- Nikâh Nedeniyle Haram Olan Kadınlar
4- Fuhuş Kadınları/Fâhişeler
B- Âile Hayatı ile İlgili Haramlar Eşler Arasında İlişkide Haramlar a- Hayız ve Lohusalık Hallerinde Birleşme
b- Kadınlara Anüslerinden Yaklaşma
c- Yatak Odasında Geçenleri Başkalarına Anlatma
d- Çocuk Düşürmek ve Kürtaj (Çocuk Aldırma)