Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Esas Büyük Hastalık Mânevî Olandır, Kalbin Hastalığıdır

Esas Büyük Hastalık Mânevî Olandır

Esas Büyük
Hastalık Mânevî Olandır, Kalbin Hastalığıdır

Meraz/hastalık kelimesi,
Kur'an'da fiziksel hastalıklar için de kullanılmakla birlikte, çoğunlukla mecaz
olarak mânevî hastalık için kullanılır. Haktan, doğruluktan ve güzel ahlâktan
ayrılma, nifak (ikiyüzlülük) (2/Bakara, 10; 5/Mâide, 52; 8/Enfâl, 49; 9/Tevbe,
125; 22/Hacc, 53; 24/Nûr, 50; 33/Ahzâb, 12-32, hased (kıskançlık), şehvet (aşırı
şehvânî/hayvanî duygular ve meyiller), fücûra (günah ve zinâ arzusu şeklinde
ahlâksızlığa) niyetlenme (33/Ahzâb, 32-60; 47Muhammed, 20-29; 74/Müddessir, 31)
gibi nefsî hastalıklar için kullanılır
Kur'an, mü'minlerin imanlarını
kuvvetlendirip (9/Tevbe, 124), onlara devâ olurken, münâfıkların da
kalplerindeki hastalıklarını arttırmaktadır (2/Bakara, 10; 9/Tevbe, 125). Kur'an,
zâlimler için şifâ olmak bir tarafa; onların yalnızca ziyanını arttırır (17/İsrâ,
82). İman etmeyenler için Kur'an bir körlüktür (41/Fussılet, 44).
Kur'an'a göre esas önemli olan
hastalık, kalplerde olan mânevî hastalıktır, inanç hastalığıdır. Münâfıkların
kalplerinde hastalık (nifak ve haset hastalığı) vardır. Allah da onların bu
hastalığını çoğaltmıştır (2/Bakara, 10). Kur'an açısından hastalığın en
önemlisi, mânevî olduğu gibi; şifâ da, esas olarak mânevî alan için sözkonusudur.

Kur'an'da, kalplerin günah ve
şirkle hastalıklı hale gelmiş değişik durum ve özellikleri şöyle
sıralanabilir: Galiz (kaba ve katı) kalpler (3/Âl-i İmran, 159), eğri kalpler
(3/Âl-i İmran, 7), gâfil ve gaflete düşürülmüş kalpler (18/Kehf. 28), taş gibi
katı kalpler (2/Bakara, 74), kılıflı kalpler (2/Bakara, 88), hasta kalpler
(2/Bakara, 10; 33/Ahzâb, 32), mühürlü kalpler (45/Câsiye, 23), bağlı kalpler
(7/A'râf, 100), kapalı kalpler (41/Fussılet, 5), kör kalpler (22/Hacc, 46),
kilitli kalpler (47/Muhammed, 24).