Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Bütün Toplumlar Peygamber Aracılığıyla Uyarılmıştır

Bütün Toplumlar Peygamber Aracılığıyla Uyarılmıştır

Bütün Toplumlar Peygamber Aracılığıyla Uyarılmıştır

Yaptıkları hangi davranışın gelecekte
kendileri için fayda, hangisinin zarar getireceği, toplumlar tarafından kesin
bir şekilde bilinemez. Toplumun nelere muhtaç olduğu, ihtiyaçlarının hayvanlara
ilham edildiği gibi edilseydi, o zaman insan türü olmazdı. Ya arı ve karınca
gibi bir başka hayvan türü, veya melekler gibi olurlardı. Oysa insanlar imtihan
olunmaktadır ve Allah, dikkat edeceği şeyleri onlara bildirmektedir. ?Kısa
ve doğru yolu Allah gösterir.? (16/Nahl, 9) ?Bize yollarımızı
göstermişken neden Allah'a dayanmayalım?? (14/İbrahim, 12) ?Biz ona yolu
gösterdik.? (76/İnsan, 3)

Toplumların, tercih ve seçimlerinde
dikkat edecekleri fayda ve zararın ölçüsü, ilahî yasalardır. Bu yasalara
bakarak; hangi şeylerin kendileri için iyi, hangilerinin kötü olduğunu öğrenip
hareket edeceklerdir. Bu nedenle Allah, her topluma yasalarını açıklayan elçiler
göndermiştir. ?Her toplumun bir yol göstericisi vardır.? (13/Ra'd, 7)
?Her toplum içinde mutlaka bir uyarıcı geçmiştir.? (35/Fâtır, 24)
?Andolsun biz her toplum içinde Allah'a kulluk edin, tağuta kulluktan kaçının
diye bir peygamber gönderdik.? (16/Nahl, 36) ?Andolsun senden önce,
evvelki (toplum)ların kolları içine de elçiler gönderdik? (15/Hıcr, 10) Bu
elçiler, Allah'ın yasalarına uyulmasını isteyerek emredilen davranışlardaki
güzellikleri ve yasaklanan çirkinlikleri açıklarlar. Yaptıkları davranışların
sonunda nasıl bir karşılık göreceklerini toplumlarına bildirirler.

Eğer, elçiler gönderilmeseydi helâk
edilenler Allah'a: ?Bize önce bir elçi gönderseydin inanırdık, senin ayetlerine
uyardık. Neden bizi hiç uyarmadan cezalandırdın?? deyebilirlerdi. İşte,
kimsenin Allah'a karşı bahanesi kalmasın diye Allah elçiler
göndermiştir. ?Kendi elleriyle yaptıkları (günahları) yüzünden başlarına
bir felaket geldiği zaman: ?Ey Rabbimiz, bize bir elçi gönderseydin de
ayetlerine uyup mü'minlerden olsaydık', diyecek olmasalardı (seni göndermezdik.
Bu bahanelerine fırsat vermemek için seni gönderdik.)? (28/Kasas, 47; Taha,
134) ?Bunları müjdeleyici ve uyarıcı elçiler olarak (gönderdik) ki, elçiler
geldikten sonra insanların Allah'a karşı bahaneleri kalmasın.? (4/Nisâ, 165)
?Ey kitap ehli, elçilerin arasının kesildiği, bir boşluk meydana geldiği sırada
size elçimiz geldi, size gerçekleri açıklıyor ki, (yarın kıyamette:) ?bize bir
müjdeleyici ve uyarıcı gelmedi' demeyesiniz. İşte size müjdeleyici ve uyarıcı
geldi.? (5/Mâide, 19)

Nitekim, Allah'a ortak koşanlar böyle
söylediklerinde Allah, elçiler gönderdiğini belirterek, bu iddialarını
reddetmiştir: ?Şirk koşanlar: ?Allah dileseydi ne biz, ne de atalarımız
O'ndan başka bir şeye tapmazdık ve O'nsuz hiçbir şeyi haram kılmazdık' dediler.
Onlardan öncekiler de böyle yapmıştı. Elçilere düşen, yalnız açıkça tebliğ etmek
değil midir? And olsun biz, her toplum içinde, Allah'a kulluk edin, tağut(a
kulluk etmek)ten kaçının diye bir elçi gönderdik.? (16/Nahl, 35-36)

Kur'an yirmi beş elçiden bahseder:
Adem, İdris, Nuh, Hud, Salih, İbrahim, Lut, İshak, İsmail, Yakub, Yusuf, Eyyub,
Şuayb, Musa, Harun, Yunus, Davud, Süleyman, İlyas, Elyasa, Yahya, Zekeriyya,
Zülkifl, İsa ve Muhammed (s.a.s.) Bütün elçiler bunlar değildir. ?Andolsun
biz, senden önce de elçiler gönderdik. Onlardan kimini sana anlattık, kimini de
anlatmadık.? (40/Mü'min, 78) âyeti, Kur'an'da adı zikredilmeyen elçilerin de
olduğunu söyler.

En son gönderilen elçi, Hz. Muhammed
(s.a.s.)'dir. Kur'an bize ondan sonra elçi gönderilmeyeceğini söyler:
?Allah'ın elçisi ve peygamberlerin sonuncusudur.? (33/Ahzab, 40) İslam'dan
sonra etkili ve kapsamlı bir dinî hareketin olmaması bu sözü kuvvetlendirir. Öte
yandan yeni bir elçiye gerek de yoktur. Kur'an'a baktığımızda bir peygamberin
dört şey için gönderildiği görülür:

Daha önce kendilerine herhangi bir
peygamberin gönderilmediği topluma gönderilir.

Bir önceki elçinin talimatı unutulmuş,
tahrif edilmiş, gösterdiği yolun takip edilmesi mümkün değilse yeni elçi
gönderilir.

Önceki elçilerin vaaz, telkin ve
talimatı eksik kaldığı, toplumları yeteri kadar hidayet bulamadığından, dinin
tamamlanması için yeni elçi gönderilir.

Bir elçiye yardımcı olmak için, yeni
elçi gönderilir.

Bu durumlar gözden geçirildiğinde, Hz.
Muhammed (s.a.s.)'den sonra, yeni bir peygamber gönderilmesine ihtiyaç olmadığı
görülür. Zira o, yeryüzündeki bütün toplumlara gönderilmiştir. Getirdiği mesaj
(Kur'an) korunmuştur. Getirdiği mesajda tamamlanacak herhangi bir şey yoktur.
Yardımcıya da ihtiyacı yoktur. Olsaydı, yaşadığı zamanda gönderilirdi.[1]

Diğer taraftan, Hz. Muhammed
(s.a.s.)'in son peygamber olması ve Kur'an'ın en son vahiy olması, müslüman
olduğunu ileri sürenlere, açıkça çok ciddi bir sorumluluk yüklemektedir.
Mesajın, onu duymayanlara iletilmesi, peygamberden sonra müslümanların
görevidir.



[1]
Tefhimü'l Kur'an, 4/480-481.