Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek

b


b- Endâda Tâbi
Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek:




Kur'an, herhangi bir kimseye, Allah'a teslim
olur gibi emrine girmeye, ona kul köle olmaya, onun arzularına, emir ve
yasaklarına kayıtsız şartsız itaat etmeye endâd edinme olarak, Allah'a şirk
koşma olarak değerlendirmiş; herhangi bir şeye veya kimseye karşı beslenen aşırı
sevgiyi ve kayıtsız şartsız itaati de, onu putlaştırmak olarak nitelemiştir.
Allah'a inanmak, kişinin O'nun isteğini kendi dileğine veya başkalarının
isteklerine tercih etmesini ve diğer arzuları O'nun yolunda fedâ edecek kadar
O'nu sevmesini ve O'na mutlak itaat edilmesi gereken otorite olarak kabulünü
gerektirir. Allah'ı sevmenin kanıtı, O'nu yegâne mutlak otorite olarak kabul
edip O'nun belirli nitelik ve güçlerini başkalarına atfetmemek ve O'nun hakkını
sahte ilâh ve rablere vermemektir. Allah'ın sıfat ve güçlerini başkalarına
atfedenler, O'nu sevdiklerini, O'na teslim olduklarını, sadece O'na itaat
ettiklerini iddia edemezler; bilakis bu şekilde O'na ortak koşmuş, Allah'a endâd/denk
tutmuş olurlar.

Tarihteki putları ve puta tapanları
incelediğimiz zaman, şirk temeline dayalı putçuluğun, günümüzde geçerli olan
şirkten ve putçuluktan pek de farklı olmadığını görürüz. Mekke'li müşrikler
de bir Allah inancına sahipti (Bkz. 29/Ankebût, 61, 63; 39/Zümer, 3). Fakat,
Allah'ın hükmü yerine Mekke site devletinin parlamentosu Dâru'n-Nedve'nin kanun
yapmasını ve Ebû Cehil gibi tâğutların kendilerini yönetmelerini istiyorlardı.
Yer yer dindar kesilmelerine rağmen, tevhid'in karşısında durarak şirke
sarılıyorlardı.

Günümüzdede kelime-i şehâdet getirip namaz
kılan, oruç tutan, hacca giden kimselerin tâğutun hükmüne rızâ gösterdikleri,
tâğuta itaat ettikleri, sadece Allah'a mahsus olan sıfatları başkalarına
verdikleri bilinen bir gerçektir. Yine bu kimselerin Allah'ı bırakıp birtakım
armaları, şiarları/sloganları, işaretleri, bayrakları, heykelleri, gelenek ve
görenekleri, bazı kavram ve ideolojileri, sanatı, sanatçıları, futbolu,
sporcuları, gruplarını, parti veya kurumlarını, devlet adamlarını,
liderlerini... yücelttikleri ve bu sayılan değerler uğruna mallarını,
mülklerini, namuslarını, ahlâklarını pâyimal ettikleri, böylece de bu değerlere
kulluk ettikleri ortadadır. Sözü edilen bu şahısların, tâğutun ortaya koyduğu
nefsanî, şeytanî ve indî değer yargılarıyla Allah'ın kanunları ve şeriati
çatışacak olsa, hep Allah'ın şeriatinı onların istekleri doğrultusunda yontarak
şekil verdikleri, kısacası putların veya putların arkasına sığınmış olanların
emir ve yasaklarını harfiyyen yerine getirdikleri ve Allah'ın şeriatina tamı
tamına zıt olan sistemleri kabul ederek onların hükümlerini tatbik ettikleri de
inkâr edilemez.

İşte bunlar, Allah'ın dışında endâd
edinenlerdir. Bundan daha açık putçuluk düşünülemez. Putların emir ve
direktifleri doğrultusunda hareket ederek onların yolundan santim bile
ayrılmayanlar, Allah'ın kitabına ve Rasûlü'nün sünnetine kulaklarını tıkayarak
putların ve onların işbirlikçilerinin çağrısına kulak verenler, Allah'a endâd
uyduranların ta kendileridir (Karş. Kur'an'da Tevhid, s. 132 vd.).

Hz. Adem'den günümüze kadar câhiliyye hayatını
yaşayan bütün toplumlarda, büyük çoğunluğu teşkil eden Allah'a endâd uyduran
insanlar, Allah'ın varlığına inanmış kimselerdir. Fakat yaratıcımızı O'nun
bildirdiği ölçüler içerisinde, hükümleri, kanunları, itaat edilmesi gereken
emirleri ile tasdik etmemişler, bu konularda nidler edinmişlerdir. Evet,
"Onlara gökleri ve yeri yaratan kimdir, diye sorsan, elbette ki, Allah'tır
diyecekler" (31/Lokman, 25) anlamındaki âyette açıklandığı üzere, Allah'a
yaratıcı olarak inanmışlar, ancak varlığına inandıkları Allah'ın Peygamberleri
aracılığıyla bildirdiği ve yaşanmasını istediği emir ve yasaklarını kabul
etmemişlerdir. Kişisel, ailevî ve sosyal hayatlarını bu mukaddes emirler ve
yasaklara göre düzenlememişlerdir. "(İnsanlar için uyulacak) emirler ve
yasaklar koyma hakkı yalnız Allah'a aittir." (7/A'râf, 54) yasasını
tanımayarak çiğnemişlerdir.

Cenab-ı Hak, bu kişileri yermekte ve
uyarmaktadır: "Onlar, hâlâ câhiliyye hayatının hükmünü (bâtıl inançları,
ilkeleri ve yaşayış tarzlarını) mı arıyorlar? Kanaate sahip olabilecek bir
topluluk katında hükmü (kanunları), Allah'tan daha güzel olan kimdir?" (5/Mâide,
50) Allah'ın indirdiği emirler ve yasaklar dizisine uymayan insanlar, ya kendi
arzu ve heveslerine veya zâlim rejimlere ve uygulayıcılarına uyarak Allah'a
endâd uydurmuşlardır.

"Onlara: Allah'ın indirdiğine uyun denilince,
Hayır, atalarımızı yapar bulduğumuz şeye uyarız derler. Ya ataları bir şey
akledemeyen ve doğru yolda olmayan kimseler idiyseler??
(2/Bakara, 170) Allah'tan başkasına
mutlak olarak emretme, yasaklama, helâl ve haram kılma, kanun koyma ve hakimiyet
hakkını verme gibi haller, onu endâd kabul etmektir. Allah'ın koyduğu hükümleri,
ölçüleri bir tarafa bırakarak hakimiyeti herhangi bir şeye vermek bir mü'minin
yapamayacağı şeydir. Bu konuda Allah Kur'ân-ı Kerim'de şöyle buyuruyor:
?Huküm/ egemenlik yalnız Allah'a mahsustur. O sadece kendisine İbâdeti/kul
olmayı emretti. Dosdoğru din ancak budur.? (12/Yusuf, 40) ?Onlar Allah'ı
bırakıp bilginlerini, rahiplerini, Meryem'in oğlu Mesih'i Rabler edindiler.
Halbuki onlar da bir olan Allah'tan başkasına İbâdet etmekle emr olunmamışlardı.
O, bunların eş tutageldikleri her şeyden münezzehtir.? (9/Tevbe, 31)


?De ki şüphesiz benim namazım, İbâdetlerim,
hayatım ve ölümüm yalnız âlemlerin Rabbi olan Allah içindir.?
(6/En'âm, 162 ?Allah'ın indirdiği ile
hükmetmeyenler kâfirlerin ta kendileridir? (5/Mâide, 44 )


Aslında insanların Allah'tan başka bir puta
tapmasının asıl nedeni; kendi nefsini ilâh edinmesidir. Bugünkü müşriklerle,
Peygamberimiz zamanındaki müşrikler arasında fark yoktur. Müşriğin mantığı
her devirde aynıdır. Bu mantık, Allah'ı yeryüzüne karıştırmama, yeryüzünde ilâh
olarak kendini tanımadır. İşte şirkin aslı budur. Zamanımızda da insanlar
her ne kadar kâinatı yaratanın, yağmuru yağdıranın, öldüren ve diriltenin Allah
olduğunu kabul etseler de, O'nun tasarruflarında ortak tanıyorlar, dünya ile
ilgili işlerde Allah'ın belittiğinin aksine hükümler koyuyorlar. İşte günümüzde
şirkin aldığı görünüm budur.

Şirk düzeni; insanları köleleştiren, ilâhlık
taslayan çağdaş Firavunlar ile, onlarla işbirliği yapan sahte din adamları yani
Bel'amlar ve sömürüye ortak olan, bizzat şirk düzeninden beslenen, haramzade,
zengin elit tabaka ve bu üç kesime bağlanan, onlara itaat eden, onların koyduğu
kanunlarla -Allah'ın hükümlerine aykırı olmasına rağmen - yaşayan halk
yığınlarından meydana gelir.


Kendi nefsini ilâhlaştıran ve Allah'a değil de
kendisine tapan ve tapılmasını isteyenler; başkalarının haklarına el uzatmanın,
yalnız Allah'a İbâdet edildiği ve uyulduğu sürece mümkün olmadığını bilirler.
Çünkü, Allah'ın dini adâleti emreder ve bütün insanları eşit olarak görür. Şirk
ise nefsini ilâh edinenlerin, insanları kendilerine kul etmeleri ve
sömürmeleri üzerine kuruludur. Bu yüzden tâğutlar, kendi nefislerini
ilâhlaştırmak için, ilkelerini kendilerinin tesbit ettikleri ve başkalarının
haklarını gasb üzere kurulu şirk düzenini isterler. Tâğutlar, ortaya attıkları
ilâhlara insanları taptırarak, aslında kendilerine taptırır, kulluk ettirirler.
Şirk, insanların insanlara kulluk ettiği düzenin adıdır.

Allah'ın halili (dostu) İbrâhim (a.s.) ne güzel
duâ etmiş: ?Allah'ım, beni ve oğullarımı putlara tapmaktan uzak tut. Ya
Rabbi, şüphesiz ki bu putlar, birçok insanı saptırdı.? (İbrâhim, 35-36)
âyette belirtildiği üzere, İbrâhim (a.s.) bile, kendinin ve neslinin putlardan
uzak kalması için Allah'a duâ etme ihtiyacı hissetmiştir.

?Onların çoğu, şirk koşmadan Allah'a
inanmazlar.? (10/Yûnus, 106) İslâm'ın
hâkim olmadığı günümüz câhiliyye ortamlarında şirk çeşitleri çoğalmıştır.
Kur'an'ın bir çok âyetinde, küçük olsun, büyük olsun şirkin her türlüsünden
arınan müttaki kullardan bahsedilmektedir. Allah'ın birliğine iman eden, Allah'a
şirk koşanlara düşman olan, tâğutlara ve müşriklere buğz ederek Allah'a
yaklaşan, sadece Allah'ı dost, ilâh ve ma'bud edinen, yalnız O'nu seven,
O'ndan korkan, O'ndan uman, O'ndan yardım isteyen, O'na boyun eğen, O'na
tevekkül eden, O'nun emrine tâbi olup rızâsını gözeten, bir iş yaptığı zaman
Allah adıyla yapan ve hayatının her bölümünde O'na ait olan kimseler kurtuluşa
ermişlerdir. ?De ki, namazım, İbâdetlerim, hayatım ve ölümüm âlemlerin rabbı
Allah içindir. O'nun hiçbir şeriki/ortağı yoktur.?(6/En'âm, 163-164) ?De
ki, Allah her şeyin rabbı iken, O'ndan başka bir rab mı arayayım?? (6/En'âm,
164)

PUT VE PUTA TAPMA..
Put; Anlam ve Mâhiyeti
Putlara Tapınmanın Sebepleri
Putperestlik
Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma
İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?.
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
İlâh Düşüncesi
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma.
Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır
Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma.
Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız.
Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi
Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min.
Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi
Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek
b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek
Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı
Şirk ve Küfür İlişkisi
Şirk En Büyük Zulümdür
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
Allah (c.c.) şirk günahını affetmez
Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur
Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
Şirkin Sebepleri
1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
8- Cebbarlık
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
Şirkin Çeşitleri
1-) Şirk-i İstiklâl
2-) Şirk-i Teb'iz
3-) Şirk-i Takrib
4-) Şirk-i Taklid
5-) Şirk-i Esbâb
6) Şirk-i Ağrâz
Şirk ve Putlaştırma İçin Bazı Örnekler
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek.
Hâkimiyet Şirki;
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
Allah'tan Başka Rabler Edinmek
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
Allah ile insanlar arasında, İbâdetleri Allah'a çıkaran ve aracılık/arabuluculuk yapan varlıklar olduğuna inanmak
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan başkasına yapmak.
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
Korku Yönüyle Şirk
Cibt ve Tâğuta da İnanmak
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
İttibâ Şirki
Ef'âl-i Küfür; İnsanı Küfre Düşüren, Puta Tapma Sayılan Davranışlar a- Puta tapmak
b- Mushafı pisliğe atmak gibi saygısızca davranmak
c- Gayr-i müslimlerin tapınaklarına İbâdet kasdıyla gitmek
d- İbâdet kasdıyla herhangi bir şahsa secde etmek
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
f- Haç takınmak
g- Ğıyar ve zünnâr
h- Mecûsî ve yahûdi şapkası
i- Sihir
Her Çeşit Putperestliğin ve Şirkin Zararları
Şirk, Allah'ın asla affetmediği bir günahtır.
Tasvîr (Putlaştırılan Heykel ve Resim); Putçuluğun Genel Görüntüsü.
Haram Kılınışının Hikmetleri
Çocuk Oyuncakları
Boyutsuz resimleri mubah görenlerin dayandıkları deliller
Ulemânın Görüşleri
Resmin mekrûh olduğunu ileri sürenlerin delilleri
Haram olduğunu söyleyenlerin delilleri
Heykelcilik, Ressamlık, Fotoğrafçılık
Tasvirin Kazancı
Varlıklara 'Sûret' Veren Allah'tır
Heykel
Heykelin yasaklanma nedeni
Resim..
Tasvîrin (Resim ve Heykelin) İtikad, Fıkıh ve Sanat Açısından Hükmü.
Atalar Kültü; Sosyal Çevre ve Geleneğin Putlaştırılması Sosyal Çevre
Atalar Kültü
Taklit ve Taklitçilik.
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini
Çağdaş Bir Putlaştırma Örneği; Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler
Hevânın Putlaştırılması
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
Hevâsına Uyanların Özellikleri
Allah'tan Başkasına İbâdet
Allah'tan Başka Tapılan Varlıklar
Allah'tan Başkasına İbâdetin Anlamı