Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Bilginleri ve Din Adamlarını Putlaştırma; Onlara İbâdet

Bilginleri ve Din Adamlarını Putlaştırma


Bilginleri ve Din
Adamlarını Putlaştırma; Onlara İbâdet



Allah'a şirk koşmanın bir çeşidi de Allah'ın
izin vermediği alanlarda insanlara itaattir. Oysa ibâdette esas olan Allah'a
itaat, Peygamberine itaat ve müslümanlardan olan emir sahiplerine itaattir
(4//Nisâ, 59). Ne var ki, insanoğlu, çoğu zaman kendi cinsinden olan beşerden
bazı kimselerin birtakım üstün özelliklere sahip olduklarını düşünerek onları
rab konumuna getirmiş ve böylece onlara ibâdet etmiştir.

Kur'ân-ı Kerim, yahudi ve hıristiyanların,
ulûhiyet ve rubûbiyet makamına Allah'tan başkasını koyarak kullukta ona
yöneldiklerini, oysa itaat ve ibâdetin sadece Allah'a has kılınması gerektiğini
şöyle dile getiriyor: "(Ehl-i kitap), bilginlerini ve râhiplerini Allah'tan
ayrı rablar edindiler. Meryem oğlu Mesih'i de (rab edindiler). Oysa kendilerine
yalnız tek ilâh olan Allah'a ibâdet etmeleri emredilmişti. O'ndan başka tanrı
yoktur. O, onların ortak koştukları şeylerden münezzehtir." (9/Tevbe, 31)
Yahudi ve hıristiyanların, bilginlerini ve râhiplerini rab edinmeleri, onlara
ibâdet etmeleridir. İbâdetleri ise, onların, Allah'ın haram kıldığı şeyleri
helâl, helâl kıldığı şeyleri haram kılmalarını kabul edip itaat etmeleridir.
Yahudi ve hıristiyanlar, Allah'ın emrine, hakkın hükmüne değil; onların
irâdelerine tâbi oldular; onlara Allah'a tapar gibi taptılar. Hatta Allah'ı
bırakıp onlara taptılar. Allah'ın emrine, Kitabın sözüne, hakkın
gerektirdiğine açıktan açığa muhâlif olan hususlarda Allah'a isyan ettiler;
onların arzularına ve emirlerine itaat ettiler. Allah'ın haram kıldığı şeyleri,
onların emriyle helâl kıldılar. Allah'ın ?yapmayın? dediği şeyleri yaptılar;
?yapın? dediğini yapmadılar. Bunun hilâfına onların emir ve yasaklarına, hevâ ve
heveslerine tâbi oldular. (Elmalılı, IV, 2511) (Bu konuyla ilgili olarak Adiy b.
Hâtem'le ilgili hadis için bkz. Tirmizî, Tefsir 9).

Buna göre âyetteki râhipleri ve bilginleri rab
edinip ibâdet etmek, Allah'ın helâlini haram, haramını helâl saymaları konusunda
onlara itaat etmek anlamına gelmektedir. Yoksa onlar, bilginleri için oruç
tutuyor, namaz kılıyor değillerdi. Demek ki herhangi bir insanın, ister bilgin
olsun ister yönetici, Allah'ın emir ve yasağına, helâl ve haramına ters düşen
emir ve hükümlerine gönülden katılmak, onu hüküm/kanun koyucu olarak kabul
etmek, ona itaat ederek Allah'ın hükmüne muhalefet etmek; onu Allah'tan başka
rab edinmek ve ona ibâdet etmek demektir. (Elmalılı Tefsiri, IV, s. 2512).
"Yaratıcıya isyan etme konusunda yaratılana itaat edilmez." (Buhârî,
Ahkâm 4; Müslim, İmâre 39, 46) Hakkı bâtıl, bâtılı hak yapmaya çalışanlar, ilim
haysiyetinden yoksun birer tâğutturlar. Bu şekilde davranışlar, şirk, küfür ve
Allah'tan başkalarını rab edinmek ve onlara tapmaktır. (Elmalılı, IV, s. 2513,
2514). Allah'ın kitabına yetki tanımaksızın helâl ve haram sınırlarını belirleme
yetkisini kendisinde görenlerin nefislerini ilâve rab ittihaz ettiklerini ve
onlara kanun koyma yetkisi tanıyanların da onları rabler edindiklerini
yukarıdaki âyet ve hadislerden öğrenmiş oluyoruz.

Kur'an'ın on dört asır önce getirdiği en büyük
prensiplerden biri de, hangi makam ve mevkide olursa olsun, insana değil; yalnız
Allah'a ibâdet edilmesi prensibidir. İslâm, beşeriyeti saâdete erdirmek, zulmü
ortadan kaldırmak, insana kulluk etmeye sevkeden istismarı yok etmek yolunda
birleşilmesi gerekli olanı belirterek yahudi ve hıristiyanlara bakın nasıl hitap
ediyor: "De ki: Ey Kitap ehli, gelin aramızda birleşebileceğimiz bir kelime
üzerinde toplanalım: Allah'tan başkasına kulluk etmeyelim. O'na hiçbir şeyi
ortak koşmayalım. Bazımız bazımızı Allah'tan başka rablar edinmeyelim!"
(3/Âl-i İmrân, 64)

Kur'ân-ı Kerim, kula kulluğu ortadan kaldırmak
ve sadece Allah' kulluğu tesis etmek üzere gönderilen Kitap olduğu için,
insanların Allah'ı bırakıp hemcinslerinden olan insanlara ibâdet/kulluk etmesini
önlemek amacıyla çeşitli deliller serdetmiş, bu konuda geniş açıklamalar
yapmıştır: "Hiçbir insana yaraşmayacak/yakışmayacak bir şey varsa, Allah'ın
kendisine Kitap, hikmet ve nebîlik vermesinden sonra onun insanlara: 'Allah'ı
bırakın da bana kul olun' demesidir. Tam aksine o; 'Kitabı öğrendiğiniz ve
okuduğunuz yönüyle Allah'a kul olun' der. O, size: 'melekleri ve peygamberi ilâh
edinin' diye emretmez. Siz müslüman olduktan sonra size hiç imansızlığı emreder
mi o?" (3/Âl-i İmrân, 79-80) İstisnasız bütün peygamberler: "Ey kavmim,
Allah'a ibâdet edin; sizin O'ndan başka ilâhınız yoktur." (7/A'râf, 59, 65,
73, 85; 12/Yûsuf, 40; 11/Hûd, 1-2; 16/Nahl, 36) buyurmuşlardır.

Tarihe ibret nazarıyla baktığımız zaman çok
değişik ve çeşitli şirk görüntüleri içerisinde insanların bazı bilge kimseleri
veya kimi peygamberleri ilâh kabul ettiklerini görüyoruz. Mesela, bazı kimseler
tarafından peygamber olduğu iddia edilen ve en azından yüce vasıflara sahip
bilge bir kimse olduğu herkesçe kabul edilen Buda, sağlığında ilâhlık iddia
etmemiş, bilâkis insanları Allah'ı tek ilâh edinmeye çağırmış olduğu halde,
tâbîleri onu ölümünden sonra ilâh edinmiş ve ona tapmışlardır.

Aynı şekilde Hz. İsa (a.s.) sağlığında
kendisinin, Allah'ın kulu olduğunu ilân etmiş ve insanları da sadece Allah'a kul
olmaya çağırmış olduğu halde, vefatından hemen sonra, bizzat kendi kavmi
tarafından ilâh kabul edilerek Allah'a şirk koşulmuştur. İslâm bu tür bir
sapıklığın önüne geçmek için deliller getirmiş ve bunun şirk olduğunu her
fırsatta vurgulamıştır. Kur'an, kullara kulluğu ortadan kaldırarak yeryüzünde
hâkimiyeti sahte ilâh ve rablerin elinden çekip alarak sadece Allah'a
vermek için delil üstüne delil getiriyor ve bu noktanın son derece önemli
olduğunu insanlara ısrarla vurguluyor.


[1]










[1] Mehmet
Kubat, Kur'an'da Tevhid, Şafak Y. s. 132

PUT VE PUTA TAPMA..
Put; Anlam ve Mâhiyeti
Putlara Tapınmanın Sebepleri
Putperestlik
Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma
İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?.
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
İlâh Düşüncesi
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma.
Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır
Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma.
Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız.
Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi
Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min.
Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi
Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek
b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek
Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı
Şirk ve Küfür İlişkisi
Şirk En Büyük Zulümdür
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
Allah (c.c.) şirk günahını affetmez
Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur
Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
Şirkin Sebepleri
1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
8- Cebbarlık
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
Şirkin Çeşitleri
1-) Şirk-i İstiklâl
2-) Şirk-i Teb'iz
3-) Şirk-i Takrib
4-) Şirk-i Taklid
5-) Şirk-i Esbâb
6) Şirk-i Ağrâz
Şirk ve Putlaştırma İçin Bazı Örnekler
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek.
Hâkimiyet Şirki;
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
Allah'tan Başka Rabler Edinmek
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
Allah ile insanlar arasında, İbâdetleri Allah'a çıkaran ve aracılık/arabuluculuk yapan varlıklar olduğuna inanmak
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan başkasına yapmak.
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
Korku Yönüyle Şirk
Cibt ve Tâğuta da İnanmak
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
İttibâ Şirki
Ef'âl-i Küfür; İnsanı Küfre Düşüren, Puta Tapma Sayılan Davranışlar a- Puta tapmak
b- Mushafı pisliğe atmak gibi saygısızca davranmak
c- Gayr-i müslimlerin tapınaklarına İbâdet kasdıyla gitmek
d- İbâdet kasdıyla herhangi bir şahsa secde etmek
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
f- Haç takınmak
g- Ğıyar ve zünnâr
h- Mecûsî ve yahûdi şapkası
i- Sihir
Her Çeşit Putperestliğin ve Şirkin Zararları
Şirk, Allah'ın asla affetmediği bir günahtır.
Tasvîr (Putlaştırılan Heykel ve Resim); Putçuluğun Genel Görüntüsü.
Haram Kılınışının Hikmetleri
Çocuk Oyuncakları
Boyutsuz resimleri mubah görenlerin dayandıkları deliller
Ulemânın Görüşleri
Resmin mekrûh olduğunu ileri sürenlerin delilleri
Haram olduğunu söyleyenlerin delilleri
Heykelcilik, Ressamlık, Fotoğrafçılık
Tasvirin Kazancı
Varlıklara 'Sûret' Veren Allah'tır
Heykel
Heykelin yasaklanma nedeni
Resim..
Tasvîrin (Resim ve Heykelin) İtikad, Fıkıh ve Sanat Açısından Hükmü.
Atalar Kültü; Sosyal Çevre ve Geleneğin Putlaştırılması Sosyal Çevre
Atalar Kültü
Taklit ve Taklitçilik.
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini
Çağdaş Bir Putlaştırma Örneği; Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler
Hevânın Putlaştırılması
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
Hevâsına Uyanların Özellikleri
Allah'tan Başkasına İbâdet
Allah'tan Başka Tapılan Varlıklar
Allah'tan Başkasına İbâdetin Anlamı