Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Bilimin Putlaştırılması Bilgi Kaynakları ve Vahy

Bilimin Putlaştırılması

Bilimin
Putlaştırılması

Bilgi Kaynakları
ve Vahy:

Bilgi nedir? Bilginin mahiyeti nedir? Neyi, ne
kadar bilebiliyoruz? Bildiklerimizin doğruluk derecesi nedir? Bilgimizin kaynağı
nedir? Nereden elde edilir? Duyularımız bize bilgi sağlayabilir mi? Aklımızın
bilgi ile ilişkisi nasıldır? İnsan, gerçeği, varlığın hakikatini, gerçeklerin
neler olduğunu ve ilâhi meselelerin esasını hangi yollarla bilebilir? Bilginin
sebepleri, kaynakları nelerdir? Bu ve benzeri sorular insanoğlunun aklını
meşgul eden ve edecek olan sorulardır.

Kimine göre gerçeğin bilgisi sadece duyu
organları vasıtasıyla bilinebilir. Bu inanca sahip olanlar sadece gözlenebilen,
ölçülebilen, deneye tabi tutulabilen şeylerin bilinebileceğine inanır.
Bazılarına göre bilginin elde edilme yolu sadece akıldır. Bilgi kaynağı olarak
yalnızca aklı kabul edenler, aklın kavrayamadığı, idrakin alamadığı şeylerin
bilinemeyeceğine inanırlar. Sadece ilham, rüya veya sezgi yolu ile bilgi
edinilebileceğine inananlar ise, diğer vasıtaları bilgi kaynağı olarak kabul
etmezler.

Görüldüğü gibi, herkes kendi inancına uygun
olanı bilgi kaynağı kabul etmekte; diğer vasıtaları kaynak olarak kabul
etmemektedir. Bir diğer önemli nokta ise, yukarıda geçen vasıtaları bilgi
kaynağı olarak görenlerin tümünün ?vahy?i bilgi kaynağı olarak kabul
etmemeleridir.

Kur'an, bilgi kaynağı olarak, vahiy
başta olmak üzere, doğru haberi, duyuları ve akıl yürütmeyi
göstermektedir. "Nitekim kendi içinizden, size âyetlerimizi okuyan, sizi
(kötülüklerden) temizleyen, size Kitab'ı ve hikmeti öğreten, size
bilmediklerinizi bildiren bir Rasûl gönderdik." (2/Bakara, 151).
Âyetlerin anlatılması ve açıklanması duyuları, kitap ve hikmetin öğretilmesi
aklı, bilinmeyenlerin bildirilmesi de vahyi hatırlatmaktadır. Aklı kullanmayı,
duyu organlarının, özellikle de göz ve kulağın değerlendirilmesini, her şeyden
önce vahye uyulmasını Kur'an nice âyette ısrarla vurgular. Hayatın
gayesi, Allah'ı bilmek, inanmak ve O'na İbâdet (kulluk) yapmaktır. O'nu tanımak
ve bilmek, bilgilerin en üstünü ve yücesidir. İnsan, ancak bilgi vasıtalarıyla
Allah'a giden yolu bulabildiği gibi, kendisini ve çevresini de bu araçlarla
tanır ve bilir.

İslâm inancına göre insan, gerçeğin bilgisini üç
yoldan elde eder. Yani, bilginin kaynağı üçtür. İnsan üç yolla ilim elde eder.
Bunlar: 1- Doğru haber: a) vahiy, b) mütevatir haber, 2- Selim hisler dediğimiz
sağlıklı beş duyu, 3- Akıl.

Aslında bilginin yegâne kaynağı Allah'tır. Vahyi
indiren Allah olduğu gibi, duyu organlarımızı ve aklımızı yaratan ve bunları
ilme yetenekli kılan da Allah'tır. Bunu idrâk eden kimse, bildikleriyle övünmez
(Bkz. 2/Bakara, 32; 5/Mâide, 109).

Bizler ancak vahiy sayesinde ahireti, cenneti,
cehennemi, melekleri...bilebiliriz. Çünkü bunlar gaybla ilgili konular
olduğundan akılla, ya da duyularla bilinemez. Vahy, sadece gayb alanında
bilgi kaynağı değil; aynı zamanda, bütün varlıkların sahibi ve yaratıcısının,
her şeyi bilen Zât'ın haber verdiği her konu için kesin bilgi kaynağımızdır.

?Gayb hazinelerinin anahtarları Allah'ın
yanındadır. Gaybı ancak O bilir. O, karada ve denizde ne varsa hepsini bilir.
O'nun ilmi dışında bir yaprak dahi düşmez. Yerin karanlıklarında tek bir tane,
bir zerrecik, yaş ve kuru ne varsa hepsi Kitab-ı Mübin'de, Allah'ın ilmindedir.?
(6/En'âm, 59) ?Yaratan (Allah) hiç bilmez mi?? (67/Mülk, 14)
?Allah, herşeyi en iyi bilendir. (8/Enfâl, 73) "Allah, size
bilmediklerinizi bildirmek ve sizden öncekilerin yollarını göstermek ve iyi hale
dönüşünüzü görerek günahlarınızı bağışlamak diler. Allah hakkıyla bilendir,
hüküm ve hikmet sahibidir." (4/Nisâ, 26) "Şüphesiz ki Biz onlara iman
edecek bir kavme hidâyet ve rahmet düsturu olması için, tam bir ilim ile fasıl
fasıl ayırdettiğimiz bir Kitap gönderdik." (7/A'râf, 52) "...Ve 'Rabbim,
benim ilmimi artır' de." (20/Tâhâ, 114)

Câhiliyye toplumlarında, vahyi kabul etmeyen
câhilî eğitim sistemleri, vahyi ilim kaynaklarının, bilgi vasıtalarının
içine katmazlar. Bundan dolayı bilim, câhiliyye düzenlerinde bir put haline
dönüşmüştür. Her şeyi tümüyle bilen Allah'ı bilime karıştırmak istemeyenler, hiç
uzlaşmaması gereken bilimle câhilliği (câhiliyyeti) bir arada barındırma
şerefini(!) kazanabilmişlerdir.

Sözde bilim adamları, ilk insanın yaratılışından
onun bilgi sahibi olmasına; kalemle yazmasından fıtratıyla ilgili özelliklerine
kadar birçok konuyu, vahyi reddetmenin sonucu olarak ispatlanmamış faraziyelere,
mesnedsiz teorilere dayandırmakta, bunları da bilim diye kitlelere
yutturmaktadırlar. Mü'minler için Allah Teâlâ'nın kitabında ve Rasûlü Ekrem'in
sünnetinde kat'i olarak yer alan her haber (vahy) ilim hükmündedir.
Hatta, akıl ve duyu organları bu vahyî haberlerin mahiyetini kavramasalar da
vahy, kesin bilgi kaynağımızdır. Vahye ters düşen her türlü bilimsel teoriler de
ilim tanımı dışında kalır.

Kur'an da zihinde dondurulmuş ölü bilgiler
istemiyor. Muhammed Kutub bu konuda şunları söyler: Zihinde kalan, aksiyon
haline gelmeyen, donuk, ölü fikirlerin İslâm nazarında hiç kıymeti yoktur.
İslâm'ın ve Kur'an'ın istediği ilim, kalpten kalbe geçen, vicdanları harekete
geçiren, pratiğe dönük faydalı bilgidir.

[1] Bilgi kırıntılarının ilim olabilmesi için,
güncelleştirilmesi, özümsenmesi, benimsenip hayata geçmesi gerekmektedir.
Kur'an'da müşriklerin "yağmuru kim yağdırıyor, gökleri ve yeri yaratan
kimdir, sorularına "Allah" diye cevap verdikleri ifade edilir. Demek ki gökleri
ve yeri Allah'ın yarattığını biliyorlardı. Fakat bu bilginin onlar için pratikte
hiçbir faydası yoktu; Yaratıcıyı kabul etmenin özümsenen, benimsenip uygulanan,
yani bu bilginin ilim ve iman olması için gereken işlem yoktu. Bu nedenle Kur'an,
o bilgiye değer vermiyor ve sahiplerini "câhiller", "bilmeyenler" olarak
tanıtıyor.

Elbette Ebû Cehil, zır câhil değildi, toplumda
sözü geçerli olan, devleti ve orduyu yönetecek bilgilere sahipti. Ama İslâm,
onun bildiği doğru kırıntıları ile mutlak doğru arasında bağlantı kuramadığı
için, ve esas bilinmesi gerekeni bilemediğinden, bildiklerinin ilim olmadığı
hükmünü vurarak, ona "câhillerin atası" "atacâhil = câhil baba" ismini verdi.
Kur'an, dünya hayatının sadece zahirî bilgilerine sahip olanlar için şöyle
buyuruyor: "Onlar, dünya hayatının görünen kısmını bilirler. Onlar, âhiretten
habersizdirler." (30/Rûm, 7)




[1]
Muhammed Kutub, İslâm'da Ferd ve Cemiyet, s. 305

PUT VE PUTA TAPMA..
Put; Anlam ve Mâhiyeti
Putlara Tapınmanın Sebepleri
Putperestlik
Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma
İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?.
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
İlâh Düşüncesi
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma.
Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır
Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma.
Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız.
Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi
Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min.
Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi
Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek
b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek
Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı
Şirk ve Küfür İlişkisi
Şirk En Büyük Zulümdür
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
Allah (c.c.) şirk günahını affetmez
Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur
Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
Şirkin Sebepleri
1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
8- Cebbarlık
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
Şirkin Çeşitleri
1-) Şirk-i İstiklâl
2-) Şirk-i Teb'iz
3-) Şirk-i Takrib
4-) Şirk-i Taklid
5-) Şirk-i Esbâb
6) Şirk-i Ağrâz
Şirk ve Putlaştırma İçin Bazı Örnekler
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek.
Hâkimiyet Şirki;
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
Allah'tan Başka Rabler Edinmek
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
Allah ile insanlar arasında, İbâdetleri Allah'a çıkaran ve aracılık/arabuluculuk yapan varlıklar olduğuna inanmak
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan başkasına yapmak.
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
Korku Yönüyle Şirk
Cibt ve Tâğuta da İnanmak
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
İttibâ Şirki
Ef'âl-i Küfür; İnsanı Küfre Düşüren, Puta Tapma Sayılan Davranışlar a- Puta tapmak
b- Mushafı pisliğe atmak gibi saygısızca davranmak
c- Gayr-i müslimlerin tapınaklarına İbâdet kasdıyla gitmek
d- İbâdet kasdıyla herhangi bir şahsa secde etmek
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
f- Haç takınmak
g- Ğıyar ve zünnâr
h- Mecûsî ve yahûdi şapkası
i- Sihir
Her Çeşit Putperestliğin ve Şirkin Zararları
Şirk, Allah'ın asla affetmediği bir günahtır.
Tasvîr (Putlaştırılan Heykel ve Resim); Putçuluğun Genel Görüntüsü.
Haram Kılınışının Hikmetleri
Çocuk Oyuncakları
Boyutsuz resimleri mubah görenlerin dayandıkları deliller
Ulemânın Görüşleri
Resmin mekrûh olduğunu ileri sürenlerin delilleri
Haram olduğunu söyleyenlerin delilleri
Heykelcilik, Ressamlık, Fotoğrafçılık
Tasvirin Kazancı
Varlıklara 'Sûret' Veren Allah'tır
Heykel
Heykelin yasaklanma nedeni
Resim..
Tasvîrin (Resim ve Heykelin) İtikad, Fıkıh ve Sanat Açısından Hükmü.
Atalar Kültü; Sosyal Çevre ve Geleneğin Putlaştırılması Sosyal Çevre
Atalar Kültü
Taklit ve Taklitçilik.
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini
Çağdaş Bir Putlaştırma Örneği; Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler
Hevânın Putlaştırılması
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
Hevâsına Uyanların Özellikleri
Allah'tan Başkasına İbâdet
Allah'tan Başka Tapılan Varlıklar
Allah'tan Başkasına İbâdetin Anlamı