Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Günümüzde Hayvanları Kutsallaştırma.

Günümüzde Hayvanları Kutsallaştırma


Günümüzde
Hayvanları Kutsallaştırma



Hayvanları kutsallaştırma ve hatta onlara tapma,
eski câhiliyye dönemlerinde, insanlığın ilkel dönemlerinde mi kaldı
zannediliyor? Okullarda ve ?câhil?lerin eserlerinde, Dinler Tarihi diye resmî
söylemlere uygun bazı ders kitaplarında yazılıp okutulduğu gibi; ilk insanların
dini şirk değildi; insan kendi kendine din kavramını icat etmiş, yavaş yavaş
geliştirmiş de değildi. Tabiat güçlerini kutsallaştırmakla din ihtiyacını tatmin
etmeye başlamış, korkularını bununla yenmiş ve sonra hayvanları tanrı kabul
etme aşamasına geçmiş, çok tanrılı dinlerden kademe kademe tek yaratıcı fikrine
yönelmiş değildi. İlk insan, bilindiği ve tüm müslümanların inandığı gibi ilk
İslâm peygamberi idi ve tevhid dinini Allah'tan aldığı vahiy doğrultusunda diğer
insanlara bildirmiş ve uygulamıştı. İnsanlar, uzun dönem muvahhid olarak
yaşadıktan sonra; tevhide gereken önemi vermekte ihmalkâr davranıp
dünyevîleştikleri, yönetici ve varlıklı kişilerin saptırmaları karşısında
gerekli tavrı gösteremedikleri için, yavaş yavaş putçuluğa kaymışlar ve halifesi
olarak yaratıldıkları eşyanın ve hayvanların kulları haline gelmişlerdir.


Tarihte nasıl tevhid önemsenmeyip egemen
çevrenin ve müşrik yöneticilerin etkisi ve yönlendirmesiyle, insan kendi
şerefini unutup, basit maddeden ibaret heykellere ve kendinden çok zayıf
hayvanlara tapmaya başladı ise, günümüz câhiliyyesinde de benzer durum söz
konusudur. Küfür ve şirk cephesinde değişen bir şey yoktur. Savaş yaparken,
ön safa karşıdaki düşmanın taptığı veya kutsal saydığı hayvanları koyarak,
düşmanları kendi tanrılarına karşı silâh kullanma gücünü gösteremeyince
kolaylıkla mağlûp eden açıkgöz savaş taktikleri tarihte kalmış olabilir. Ama
günümüzde yine hayvanlar savaşlara konu olabilmektedir. Amerika'nın Irak'a
saldırmasının haklılığı olarak Saddam'ın petrol kuyularını sabote etmesi sonucu
petrole batmış karabatak kuşu, tv.lerde bıkılmadan onlarca defa
gösterilir.

Ankara'nın en merkezî alanında Eti'lerin
boynuzlu geyiğinin heykeli bulunur ve nice insana göre şehrin sembolü kabul
edilir. İstanbul'da Kadıköy'ün göbeği Altıyol'da Apis öküzü şeklinde bir boğa
heykeli vardır; hem de Sâmirî kadar usta olmayan bir heykeltraşın elinden
çıkmıştır; yani böğürmesi bile olmayan dolayısıyla sanat eseri bile
sayılamayacak basit bir heykel!

Toplumun en fazla ilgilendiği alanlardan birinin
politika, diğerinin futbol olduğunu kabul etmeyen herhalde yoktur.
Politik partilerin tamamına yakınının sembollerinin hayvan olduğunu
görüyoruz. Futbol klüplerinin de çoğunun bir hayvanla sembolize edildiğine şahit
oluyoruz. Bozkurt, hâlâ bazılarınca kutsal bir semboldür, Türklere
çıkış yolunu göstermeye devam eder. At, eski Türklerin kutsadığı bir
hayvan olduğu gibi, günümüzde nice fedâkârlıklara da kır at için
katlanılır. İslâm'a irtica adıyla karşı çıkanlar, yahudi kültürünün açık
etkisinin görüldüğü ?barış güvercini?ni partileri için amblem ve sembol
olarak kullanır. Bu arada arı ve yunus balığını unutmamak
gerekiyor; eski partilerden birinin sembolü koç, bir diğerinin de
horoz olduğunu da hatırlatalım. Tabii, bu kadar hayvanların sembollüğüyle
sürüye dönen yere bir çoban gerekecektir; Çoban Sülü'ler sürüleri gütmek
için otuz sene işbaşında kalır.

Aslan
Galatasaray, Sarı Kanarya'yı yutmaya çalışır; derken Kara
Kartal hücuma geçer. Bazı oyuncular, timsah yürüyüşüyle
gol sevincini sembolize eder. İstanbul Boğaları, Denizli
Horozları ve Bursa Timsahları da birbirlerini
yemeye/yenmeye çalışırlar. Olay, iş dünyasına da sıçrar; Uzakdoğunun aslanları
varsa, bizim de Anadolu kaplanlarımız vardır. Cinciler,
falcılar hâlâ hayvanlardan yararlanarak kehânetlerde bulunur. İşporta usûlü şans
çekilişi yapan bazı tezgâhlar, şans çekilişi için güvercin ve
tavşan gibi hayvanları kullanır. Baykuş, uğursuz kuş
olma inancına konu olmaya devam ederken, bazılarının başına yine talih
kuşu konar. Bazı ev ve işyeri kapılarına Anadolu'da hâlâ at
nalı, koç başı veya boynuz asılır. Ev ve
işyerinin kaza ve belâya uğramaması için kan akıtılması ve kanın
binaya, insanın alnına sürülmesi gerektiği inancı devam eder.

Tasavvufî konuşmalarda kedi ve çoğunlukla
köpek, müslüman için örnek alınması gereken onun özelliklerinin taşınması
istenen hayvan özelliğini sürdürmeye devam eder.
Tasavvufta, sûfî olmadığı halde sûfîlerin arasında bulunan kimseye kıtmîr
denir. Kıtmîr, ashâb-ı Kehf'in, köpeğinin adı olarak meşhurdur. Dervişler ve
müridler, bir köpek sadâkati ile şeyhlerinin kapısında beklemeyi
ve ulumayı en büyük şeref bilirler (S. Uludağ, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, s.
315). Nakşîliğin kurucusu Bahâeddin Nakşbend, A. Geylânî'nin türbesine şu
ibarenin yazılmasını emretti: ?Pirlerin kapısında köpek ol, eğer
Hakk'a yakın olmak istersen. Zira aslanlardan daha şereflidir, Geylânî'nin
kapısındaki köpek.? (a.g.e. s. 315-316). Bazı gözü yaşlı hocalar, ismi Kıtmîr
diye meşhur olmuş köpek olmayı arzuladığını sık sık vurgular. Fakir gariban
vatandaşlardan bazıları çıkar, ?doğuda insan olmaktansa, Hindistan'da inek
olmayı tercih ederim? der. Avrupa'da hayvanlara verilen değerin burada insanlara
verilmediğini görenlerden kimi, eğer reenkarnasyon gerçekse, ikinci olarak
Avrupa'da bir ev köpeği olarak dünyaya gelmek istediğini belirtir. Çünkü
sosyetenin Paris'ten getirttiği mama ile beslenen lüx salonlarda yaşatılıp özel
kuaförlere götürülerek sık sık bakımı yaptırılan sosyete köpeği için harcanan
parayı gariban rüyasında bile görememektedir.

Süsleme sanatlarında çiçeklerle hayvanlar yine
başrolü oynamaya devam ederler. İnsanlara yine Kumru, Ceylân, Âhu (ceylân),
Dudu (papağan), Aslan, Alpaslan, Kartal, Şahin, Doğan, Tuğrul (ak doğan), Esed
(aslan) gibi isimler konulmaya devam edilir. Soyadlarının önemli bir
bölümünü hayvanlar teşkil eder. Aslan gibi cesur insanımız arı
gibi, karınca gibi çalışkandır. Öyle değil mi ya, aslan yatağından
belli olur. Sözü uzatmak ve ona buna sataşmak zararlıdır; Çünkü bülbülün
çektiği dili belâsıdır. Katır gibi inatçı olmaktansa; kuzu mûnis
olmak daha az zararlıdır. Bilindiği gibi yürük at, yemini kendi arttırır.
Balık kavağa çıkınca doğan aslan parçası çocuğun, kaz gibi
aptal değil; tilki gibi kurnaz olduğu, şahin bakışlarından
anlaşılmaktadır.

Hümanizmin, insancıllığın modası geçti, şimdi
insanlar, hayvancıl takılmaktadır. Hayvan hakları savunucuları sık sık medyaya
konu olur. Koyunların kurban olarak kesilmesine barbarlık diyen barbarlar
çıkıyor, hayvan hakları için sokağa dökülüyor. Denilebilir ki, akrabaların
haklarını savunmak suç mudur? Doğru; onlar, maymundan türemişlerdir; Orta Asya
Türkü gibi kurttan değil. Zaten insanı da, konuşan hayvan, düşünen hayvan diye
tanımlamıyorlar mı? Vejetaryen modası genişleyeceğe benzemektedir; hayvancıllar,
helâl et yerine haram birayı tercih etmekteler. Bazı hayvanlarca, maskara
maymunun, insanın atası olarak kabul edilmesi, onu kutsallaştırmak kabul
edilebilir.

PUT VE PUTA TAPMA..
Put; Anlam ve Mâhiyeti
Putlara Tapınmanın Sebepleri
Putperestlik
Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma
İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?.
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
İlâh Düşüncesi
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma.
Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır
Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma.
Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız.
Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi
Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min.
Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi
Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek
b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek
Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı
Şirk ve Küfür İlişkisi
Şirk En Büyük Zulümdür
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
Allah (c.c.) şirk günahını affetmez
Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur
Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
Şirkin Sebepleri
1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
8- Cebbarlık
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
Şirkin Çeşitleri
1-) Şirk-i İstiklâl
2-) Şirk-i Teb'iz
3-) Şirk-i Takrib
4-) Şirk-i Taklid
5-) Şirk-i Esbâb
6) Şirk-i Ağrâz
Şirk ve Putlaştırma İçin Bazı Örnekler
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek.
Hâkimiyet Şirki;
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
Allah'tan Başka Rabler Edinmek
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
Allah ile insanlar arasında, İbâdetleri Allah'a çıkaran ve aracılık/arabuluculuk yapan varlıklar olduğuna inanmak
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan başkasına yapmak.
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
Korku Yönüyle Şirk
Cibt ve Tâğuta da İnanmak
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
İttibâ Şirki
Ef'âl-i Küfür; İnsanı Küfre Düşüren, Puta Tapma Sayılan Davranışlar a- Puta tapmak
b- Mushafı pisliğe atmak gibi saygısızca davranmak
c- Gayr-i müslimlerin tapınaklarına İbâdet kasdıyla gitmek
d- İbâdet kasdıyla herhangi bir şahsa secde etmek
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
f- Haç takınmak
g- Ğıyar ve zünnâr
h- Mecûsî ve yahûdi şapkası
i- Sihir
Her Çeşit Putperestliğin ve Şirkin Zararları
Şirk, Allah'ın asla affetmediği bir günahtır.
Tasvîr (Putlaştırılan Heykel ve Resim); Putçuluğun Genel Görüntüsü.
Haram Kılınışının Hikmetleri
Çocuk Oyuncakları
Boyutsuz resimleri mubah görenlerin dayandıkları deliller
Ulemânın Görüşleri
Resmin mekrûh olduğunu ileri sürenlerin delilleri
Haram olduğunu söyleyenlerin delilleri
Heykelcilik, Ressamlık, Fotoğrafçılık
Tasvirin Kazancı
Varlıklara 'Sûret' Veren Allah'tır
Heykel
Heykelin yasaklanma nedeni
Resim..
Tasvîrin (Resim ve Heykelin) İtikad, Fıkıh ve Sanat Açısından Hükmü.
Atalar Kültü; Sosyal Çevre ve Geleneğin Putlaştırılması Sosyal Çevre
Atalar Kültü
Taklit ve Taklitçilik.
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini
Çağdaş Bir Putlaştırma Örneği; Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler
Hevânın Putlaştırılması
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
Hevâsına Uyanların Özellikleri
Allah'tan Başkasına İbâdet
Allah'tan Başka Tapılan Varlıklar
Allah'tan Başkasına İbâdetin Anlamı