Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Sakal ve bıyık

Sakal ve bıyık

Sakal ve bıyık:


Sakal ve bıyık şeklinde İslâm'ın dışındaki
yabancı ümmetlere; bâtıl din ve ideoloji mensuplarına benzenilmemesi konusuna
dinimizde çok büyük bir önem verilmiş, sözlü ve fiilî sünnette açıkça
belirlenmiş şekliyle sakal ve bıyık, dinin şiarlarından kabul olunmuştur.
Değişik lafızlarla bize intikal eden emirlerinde Peygamberimiz (s.a.s.);
"Sakalınızı uzatın; bıyıklarınızı kısaltın" buyurmuşlardır. Peygamberimiz
(s.a.s.) bu emirlerini verirken, çok defa "Müşriklere, mecûsilere, yahûdilere
muhâlefet edin" buyurmuş, bu konudaki emrinin yabancı ümmetlere
benzenilmemesi hikmetine dayandığını açıklamıştır. Bu hikmetin yanısıra
Peygamberimiz'in sakal ve bıyığı, fıtratın gereği ve erkeklerin zîneti olarak
vasıflandırması, bu konuda ümmetine bilfiil örnek olması da sakal ve bıyığı
İslâmî kılığın değiştirelemez bir özelliği kılmıştır. Nitekim dört mezhepte bu
konudaki nebevî hassâsiyeti tesbit etmiş ve üç mezhep imamı (Hanefî, Mâlikî,
Hanbelî), Peygamberin emrini, vücûba (vâcib olduğuna) hamlederek sakal kesmenin
haram olduğu görüşünde ittifak etmişlerdir. Beyhakî'nin bu konudaki hadis
rivâyetini özetleyelim:

İran kisrâsı, Peygamberimiz'in mektupla
kendisini İslâm'a dâvet etmesinden ötürü gazaplanmış, imparatorluğuna bağlı
Yemen valisi Bazan'a Peygamberimizle ilgili emirler vermişti. Kisrânın emri
üzerine Bazan'ın gönderdiği İran'lı elçiler Hz. Peygamber (s.a.s.)'in huzuruna
çıktıklarında Peygamberimiz onların sakalsız suratlarına ve uzun bıyıklarına
bakmış ve şöyle buyurmuştur: "Size yazıklar olsun. Bu ne biçim sakal ve bıyık
şekli?" Onların "efendimiz Kisrâmız bize böyle emrediyor" demeleri üzerine
de Peygamberimiz şöye buyurmuştur: "Bana da Rabbim sakalımı uzatmamı,
bıyığımı kısaltmamı emretti." (Hadislerin kaynakları ve bu konuda geniş
bilgi için bkz. A. Rıza Demircan, İslâm'da Bâtıla Benzemenin Hükmü, s. 166-237)

Söyleniş gâyesi itibarıyla bâtıl din ve ideoloji
mensuplarının bütününe şâmil kılabileceğimiz bir hadislerinde Peygamberimiz
şöyle buyurmuştur: "Râhiplerin elbiseleri (gibi yabancı ümmetlere has
elbiseler) giymekten sakının. Kim onların şekillerine bürünür ve onlara benzemek
isterse Benden değildir." (Taberânî, Evsat). Bu konuya ilgili diğer bir
rivâyette ise Abdullah bin Amr bin Âs şöyle diyor: Hz. Peygamber, üzerimde rengi
sapsarı bir elbise gördüğünde şöyle buyurdu: "Bu elbise (renk ve şekil
itibarıyla) kâfirlerin elbisesidir; onu giyme!" (Ahmed bin Hanbel, 2/164).

İslâm âlimleri; haç takınmak, zünnar bağlamak,
haham, râhip, râhibe elbiselerini giymek gibi giyimdeki benzemeleri alâmet-i
küfür (küfür alâmet ve şiarları) olarak görmüştür. Burada üzerinde hassâsiyetle
durulması gereken husus, giyilecek elbiselerin ve takılacak rozet ve süs
eşyasının yabancı ümmetlere, bâtıl din ve ideoloji mensuplarına has olup
olmadıkları keyfiyetidir. Mü'minin bâtıl din ve sistemlerden birinin mensubu
gibi görülmesine sebep olacak tarzda giyinmesi kesinlikle haramdır. Zira bu
tarzdaki bir giyim, yabancı bir milletin bayrağını iltizam eden kişinin işlediği
"hıyânet-i vataniyye" suçu gibi, bir "hıyânet-i İslâmiyye" suçudur.

Yakın tarihimizdeki şapka devriminin İslâm
âlimleri arasında infial uyandırmasının sebebi, devrin şartları içerisinde
şapkanın küfür alâmeti ve şiarı olarak değerlendirilmesi, kâfirlere benzemekten
korunma gayret-i diniyyesidir. Giyimdeki benzeme, duygu ve düşüncelerin
kaynaşmasına medar olması bakımından önem taşıdığı gibi, mü'minlerle
bâtılperestlerin iç içe yaşadığı toplumlarda, sosyal karmaşaya sebep olması
bakımından da önem taşır.

Bu konuyu akaid meselesi olarak gören ve
kâfirlere has kıyafeti giyenlerin küfürlerine hükmeden âlimler de vardır. Bu
konuda eski ve yeni bazı âlimlerin fetvâlarından bir-iki örnek verelim: Ebussud
Efendi'den fetvâlar: Mes'ele: "Zeyd'e sıla vâcib oldukta, yerlerine yakın yerde
bir dâru'l-harp olup kefere libâsını (kâfirlere has kıyafeti) giymeyince oradan
geçilmese, giydiği takdirde zevcesi boş olur mu?" El-cevap: "Kefereye mahsus
libâs ise bâin olur. (Kâfirlere mahsus kıyâfet ise bâin talâkla karısı boş
düşer. Talâk-ı bâin, kadının yeniden evleniyorlarmış gibi rızâsı ile tekrar
nikâh edilmedikçe geri alınamayacağı talâk, boşamadır. Kadın istemezse erkek
zorla alamaz.) Mes'le: "Zeyd, bi-gayrı zarûretin (zarûret olmaksızın) başına
yahûdi şapkası giyse, şe'an Zeyd'e ne lâzım olur?" El-cevap: "Küfür lâzımdır."
(M. Ertuğrul Düzdağ, Şeyhul-İslâm Ebussuud Efendi Fetvâları Işığında 16. Asır
Türk Hayatı, s. 118)

"Bele Zünnar (papazların bellerine bağladıkları
kuşak) bağlamak gibi bazı günahlar vardır ki Kur'an ve Sünnet onları alâmet
(şiar) ve dini yalanlamadan saymış, bu da şer'î deliller ile bilinmiş
olduğundan, o gibi günahları işleyenlerin kâfir olduğunda nizâ (ihtilâf)
yoktur." (Sırrı Paşa, Nakdü'l-Kelâm fî Akaidi'l-İslâm, s. 248). "Kâfirlere
mahsus olup onlara ait bir alâmet (şiar) olarak kökleşip yaygınlaşan giysi ve
rozetleri giyip takınmak; Havra ve kiliselerine girilmemiş olsa da, yahûdi ve
hıristiyan zünnarı takmak; Zarûret yokken mecûsi (veya müslüman olmayan herhangi
bir bâtıl din mensuplarına ait) başlığı giyme... müslümanı kâfirliğe sürükleyip
onlardan kılar." (A. Ziyâeddin Gümüşhanevî, Câmiu'l-Mütûn, s. 76) (Naklen; A.
Rıza Demircan, İslâm'da Bâtıla Benzemenin Hükmü, s. 56-65)

Ali Rıza Demircan, İslâm'da Bâtıla Benzeme'nin
Hükmü adlı kitabında, teşebbühü yasaklayıcı genel özellikteki düsturlara aykırı
olan benzeme çeşitlerine örnek olarak şunları da sayar: Tâzim maksadıyla ölü
veya diri siyâset vs. adamlarının fotoğraflarının evlere, resmî dairelere
asılması; bandolu, resimli ve çelenkli cenâze merâsimleri; tarihî şahsiyetlerin
ölümleri sebebiyle veya ölüm yıldönümleri nedeniyle toplumda yas ilân edilmesi;
yılbaşı gecesi eğlenceleri; falcılık, İslâmî ölçülere riâyet edilmeden ve
tesettürlü olmayan kadınlarla erkeklerin karışık olarak bulundukları düğün;
misafirlere alkollü içkiler ikram edilmesi; kravat veya papyon takmak; kabirlere
mum yakmak gibi şiarlardan ve bunların kesin haramlığından bahseder. (Bkz.
A.g.e. s. 92-100)

Yine, kâfirler için kutsal kabul edilen
şiarlardan herhangi birini kabul etmek, dinimizde kesin olarak haram kabul
edilmiştir. Haç işareti, papaz kıyafeti, orak-çekiç işareti, gamalı haç, altı
köşeli yahûdi yıldızı, siyonizm vb. bâtıl ideolojilerin her çeşit
simgeleri/şiarları, kâfirlere ait devlet marşları, bayrak, flama ve armalar,
rozetler, kâfirlere ait âyine benzeyen törenler, küfür imam ve önderlerine saygı
duruşu...

PUT VE PUTA TAPMA..
Put; Anlam ve Mâhiyeti
Putlara Tapınmanın Sebepleri
Putperestlik
Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma
İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?.
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
İlâh Düşüncesi
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma.
Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır
Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma.
Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız.
Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi
Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min.
Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi
Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek
b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek
Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı
Şirk ve Küfür İlişkisi
Şirk En Büyük Zulümdür
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
Allah (c.c.) şirk günahını affetmez
Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur
Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
Şirkin Sebepleri
1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
8- Cebbarlık
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
Şirkin Çeşitleri
1-) Şirk-i İstiklâl
2-) Şirk-i Teb'iz
3-) Şirk-i Takrib
4-) Şirk-i Taklid
5-) Şirk-i Esbâb
6) Şirk-i Ağrâz
Şirk ve Putlaştırma İçin Bazı Örnekler
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek.
Hâkimiyet Şirki;
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
Allah'tan Başka Rabler Edinmek
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
Allah ile insanlar arasında, İbâdetleri Allah'a çıkaran ve aracılık/arabuluculuk yapan varlıklar olduğuna inanmak
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan başkasına yapmak.
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
Korku Yönüyle Şirk
Cibt ve Tâğuta da İnanmak
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
İttibâ Şirki
Ef'âl-i Küfür; İnsanı Küfre Düşüren, Puta Tapma Sayılan Davranışlar a- Puta tapmak
b- Mushafı pisliğe atmak gibi saygısızca davranmak
c- Gayr-i müslimlerin tapınaklarına İbâdet kasdıyla gitmek
d- İbâdet kasdıyla herhangi bir şahsa secde etmek
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
f- Haç takınmak
g- Ğıyar ve zünnâr
h- Mecûsî ve yahûdi şapkası
i- Sihir
Her Çeşit Putperestliğin ve Şirkin Zararları
Şirk, Allah'ın asla affetmediği bir günahtır.
Tasvîr (Putlaştırılan Heykel ve Resim); Putçuluğun Genel Görüntüsü.
Haram Kılınışının Hikmetleri
Çocuk Oyuncakları
Boyutsuz resimleri mubah görenlerin dayandıkları deliller
Ulemânın Görüşleri
Resmin mekrûh olduğunu ileri sürenlerin delilleri
Haram olduğunu söyleyenlerin delilleri
Heykelcilik, Ressamlık, Fotoğrafçılık
Tasvirin Kazancı
Varlıklara 'Sûret' Veren Allah'tır
Heykel
Heykelin yasaklanma nedeni
Resim..
Tasvîrin (Resim ve Heykelin) İtikad, Fıkıh ve Sanat Açısından Hükmü.
Atalar Kültü; Sosyal Çevre ve Geleneğin Putlaştırılması Sosyal Çevre
Atalar Kültü
Taklit ve Taklitçilik.
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini
Çağdaş Bir Putlaştırma Örneği; Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler
Hevânın Putlaştırılması
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
Hevâsına Uyanların Özellikleri
Allah'tan Başkasına İbâdet
Allah'tan Başka Tapılan Varlıklar
Allah'tan Başkasına İbâdetin Anlamı