Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

İsrâiliyyât

İsrâiliyyât

İsrâiliyyât:


İsrâiliyyât, önceleri İsrâiloğulları kaynaklı
tüm rivâyetlere verilen bir isimken, daha sonra İslâm kültürüne (daha doğrusu
bazı müslümanların kültürüne) girmiş tüm yabancı kaynaklı bilgilerin ortak ismi
haline gelmiştir. İsrâiliyyât kaynaklarının başında Tevrât ve onun şerhleri
gelir.

Uydurma olduğu kesin olan İsrâiliyyâta karşı
Rasûlullah'ın tavrına şu rivâyet delildir: Rasûlullah'a elinde İsrâiloğullarına
ait kitaplardan ?ki bu kitap, bazı hadis şârihlerinin zannettiği gibi Tevrat
değildi, baştan sona uydurma rivâyetler içeren yahûdi sözlü geleneğinin kaynağı
olan Mişna adlı bir kitaptı- biriyle gelen Hz. Ömer'i Rasûlullah azarlamıştı (Ahmed
bin Hanbel, 3/378).

Kur'an'ın ve sünnetin yaklaşımı esas alınarak
İsrâiliyyât, üç kısımda değerlendirilir: 1- Doğruluğu tasdik edilen İsrâiliyyât,
2- Yalan olunduğundan emin olunan İsrâiliyyât, 3- Doğru ya da yalan olduğu
bilinemeyen İsrâiliyyât. Kur'an, Tevrat'ın mihenk taşıdır. Kur'an'ın kabul
ettikleri doğru, reddettikleri yalan, sükût ettikleri ise meçhuldür. Meçhul
rivâyetler karşısında tavrımızın ne olması gerektiğini Rasûlullah açıklamıştır:
?Kitap ehlini ne yalanlayın, ne de tasdik edin. Deyin ki: ?Allah'a ve
Allah'ın bize ve size indirdiği âyetlere iman ettik.? (Buhârî, İ'tisâm 25,
Tevhid 51)

Rasûlullah, müslümanlara yaptığı bu tavsiyeyi
(her konuda olduğu gibi) önce kendi tutmuş, kitap ehlinin Tevrat'tan İbrânice
okuyup da Arapçaya çevirerek anlattıkları kimi hikâyeleri sadece dinlemekle
yetinmiştir. Esasen bu hikâyeler, asırlardır o bölgede oturmakta olan yahûdiler
tarafından sürekli anlatıla anlatıla artık bölge halkının ortak kültürü haline
dönüşmüştü. Bunlar içerisinde Tevrat'ta yer alan bir cümlenin atasözü haline
gelmişi olan ?kadın, kürek/eğe kemiğinden yaratılmıştır? sözü örnek olarak
anılabilir.

Deccâl, mehdî, kıyâmet alâmetleri gibi birçok
konuda yığınlarca rivâyet nakledilir. Birçoğunun aslı araştırıldığında bunların
İsrâiliyyâttan olduğu ortaya çıkmaktadır. Ancak kimi râvîler mârifetiyle bu
rivâyetler Rasûlullah'ın ağzından çıkmış gibi nakledilmektedir. (Bu gibi
rivâyetlerin asıl kaynağı olan Kâ'bu'l-Ahbar, Vehb bin Münebbih gibi kimselerden
bazı sahâbiler dahi rivâyet etmişlerdir. Bir sahâbinin kendisinden sonraki nesle
mensup birinden rivâyetine usûlde ?tedlis? denir.)

İşte buna benzer ?senedi sahih, metni illetli?
bir rivâyetin aslını araştıran bir muhakkikin tesbiti: ?Zübeyr bin Avvam, hadis
rivâyet eden bir adam duydu. Adam hadisi bitirene dek bekleyen Zübeyr ona şöyle
dedi: ?Sen bunu Rasûlullah'tan mı duydun?' Adam ?evet' dedi. Zübeyr şöyle dedi:
?İşte bu ve benzerleri beni Nebî'den hadis rivâyet etmekten soğutanlardır.
Ömrüme yemin olsun ki, ben bunu Rasûl'den duydum ve bu söylediğinde Rasûlün
yanındaydım. Fakat Rasûl bu hadise başladığında biz ona kitap ehlinden bir
adamın sözünü aktardık. Ve sen, ?evet, duydum' diyen kişi, sen hadisin başı
bittikten sonra geldin ve kitap ehlinden bir adamın anlattıklarını Rasûlullah'ın
hadisinden zannettin.? (İbnu'l Cevzî, Def'u Şübheti't Teşbih, s. 38).

İşte bu rivâyet, bazı sahâbilerin dahi
yahûdilere ait birtakım rivâyetleri sözün başına yetişemedikleri için
Rasûlullah'ın söylediğini zannederek rivâyet ettiklerinin en ilginç delili. Bu
gibi örnekler, mûteber hadis kaynaklarındaki senedi sahih, lâkin metninde
İsrâilî rivâyetler olan hadislere nasıl bakmamız gerektiğini göstermektedir.
İşte şu hadis de onlardan biri: ?Ölüm meleği Mûsâ'ya gönderildi. Mûsâ ona bir
yumruk vurdu ve gözünü çıkardı. Melek Rabbine geri dönüp dedi ki: ?Beni ölmek
istemeyen birine gönderdin' Allah, gözünü geri iâde etti ve buyurdu ki: ?Dön,
eğer yaşamak istiyorsa elini öküzün sırtına koymasını söyle, avucunun aldığı her
kıla karşılık bir yıl yaşar. Mûsâ sordu: ?Ya Rab, ya sonra?' Allah cevapladı:
?Ölüm!' Mûsâ dedi: ?O zaman şimdi gelsin...? (Buhârî, Cenâiz 69)

Sözkonusu hadislerden biri de şudur: ?Seyhan,
Ceyhan, Fırat ve Nil cennet nehirlerindendir.? (Müslim, Cennet 26). Bu hadis
rivâyeti, Tevrat'taki cümlelere çok benzemektedir (Her bakımdan yanlış
bilgilerle dolu olan Tevrat'taki konuyla ilgili cümleler için bkz. Tekvin,
2/10-14). Kur'an'a aykırı olan İsrâiliyyât, tefsirlerde de çokça yer alır.
İsrâiliyyât, Kur'an ve sünnet ölçüsüne vurularak süzgeçten geçmeden ulu orta
kaynak olarak kullanılırsa, geçmişte olduğu gibi bir yığın hurâfe ve yalanın
müslümanların kaynaklarına karışması sonucunu doğuracağı gibi, dinin tahrifini
de beraberinde getirir.

PUT VE PUTA TAPMA..
Put; Anlam ve Mâhiyeti
Putlara Tapınmanın Sebepleri
Putperestlik
Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma
İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?.
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
İlâh Düşüncesi
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma.
Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır
Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma.
Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız.
Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi
Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min.
Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi
Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek
b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek
Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı
Şirk ve Küfür İlişkisi
Şirk En Büyük Zulümdür
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
Allah (c.c.) şirk günahını affetmez
Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur
Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
Şirkin Sebepleri
1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
8- Cebbarlık
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
Şirkin Çeşitleri
1-) Şirk-i İstiklâl
2-) Şirk-i Teb'iz
3-) Şirk-i Takrib
4-) Şirk-i Taklid
5-) Şirk-i Esbâb
6) Şirk-i Ağrâz
Şirk ve Putlaştırma İçin Bazı Örnekler
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek.
Hâkimiyet Şirki;
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
Allah'tan Başka Rabler Edinmek
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
Allah ile insanlar arasında, İbâdetleri Allah'a çıkaran ve aracılık/arabuluculuk yapan varlıklar olduğuna inanmak
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan başkasına yapmak.
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
Korku Yönüyle Şirk
Cibt ve Tâğuta da İnanmak
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
İttibâ Şirki
Ef'âl-i Küfür; İnsanı Küfre Düşüren, Puta Tapma Sayılan Davranışlar a- Puta tapmak
b- Mushafı pisliğe atmak gibi saygısızca davranmak
c- Gayr-i müslimlerin tapınaklarına İbâdet kasdıyla gitmek
d- İbâdet kasdıyla herhangi bir şahsa secde etmek
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
f- Haç takınmak
g- Ğıyar ve zünnâr
h- Mecûsî ve yahûdi şapkası
i- Sihir
Her Çeşit Putperestliğin ve Şirkin Zararları
Şirk, Allah'ın asla affetmediği bir günahtır.
Tasvîr (Putlaştırılan Heykel ve Resim); Putçuluğun Genel Görüntüsü.
Haram Kılınışının Hikmetleri
Çocuk Oyuncakları
Boyutsuz resimleri mubah görenlerin dayandıkları deliller
Ulemânın Görüşleri
Resmin mekrûh olduğunu ileri sürenlerin delilleri
Haram olduğunu söyleyenlerin delilleri
Heykelcilik, Ressamlık, Fotoğrafçılık
Tasvirin Kazancı
Varlıklara 'Sûret' Veren Allah'tır
Heykel
Heykelin yasaklanma nedeni
Resim..
Tasvîrin (Resim ve Heykelin) İtikad, Fıkıh ve Sanat Açısından Hükmü.
Atalar Kültü; Sosyal Çevre ve Geleneğin Putlaştırılması Sosyal Çevre
Atalar Kültü
Taklit ve Taklitçilik.
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini
Çağdaş Bir Putlaştırma Örneği; Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler
Hevânın Putlaştırılması
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
Hevâsına Uyanların Özellikleri
Allah'tan Başkasına İbâdet
Allah'tan Başka Tapılan Varlıklar
Allah'tan Başkasına İbâdetin Anlamı