Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Müslüman Toplumlarda Fetişist Eğilimler (Büyü, Fal, Havas, Astroloji, Rabıta, Meditasyon vs.)

Müslüman Toplumlarda Fetişist Eğilimler



Müslüman
Toplumlarda Fetişist Eğilimler (Büyü, Fal, Havas, Astro­loji, Ra­bıta,
Meditasyon vs.):


Fetişist inançlara, müslümanlar
arasında ?Hurafeler? ya da ?Batıl inançlar? denir.
Hurafe: Uydurulmuş, abartılmış,
akla ve vicdana sığmayan asılsız inanç demektir.
Bâtıl da, geçersiz, hükümsüz ve
bağlayıcılığı olmayan şey anlamına ge­lir.
Ne yazık ki müslümanımsı
toplumlar, hatta müslümanlar ara­sında bile batıl inançların tutunduğu, inkâr
edilemeyen bir gerçektir. İlginçtir ki sahâ­b­îlerden büyük şahsiyetler hariç,
diğerlerinin de zaman zaman ba­tıl inanç­lara kapıldıkları ve Hz. Peygamber
(sav) tarafından şiddetle uya­rıldıkları bazı eserlerde nakledilmektedir.[1]
Ancak sahaâbî­ler, Rasûlullâh (sav)'ın uya­rıları üzerine hemen tevbe etmiş ve
kana­at­larını düzeltmiş­lerdir.
Yukarıda da açıklandığı üzere
batıl inanç: Kulluk anlamını taşıyan imânî bir mesele olmaktan çok, insanın, ya
ürküntü duyduğu şeylere karşı aklı sıra manevi çare diye başvurduğu birtakım
şarlatanlıklardır; Veya ha­yatta karşılaştığı sorunların çözümlenmesinde
yardımlarını al­mak üzere evliyalar ve rûhâniler gibi ?yarıtanrılar? dan medet
um­malar ve onlara ya­pılan dua ve niyazlardır.
Elbetteki müslümanlar arasında
da bu şarlatanlıklara ve ölülerden yar­dım dileyebilecek kadar basit düşünceli
insanlar vardır. İşin ilginç ta­rafı, bu insanların hepsinin de eğitimsiz
olmadıklarıdır. Medyumlardan medet uman, falcılara başvurup geleceğini onlardan
öğrenmek isteyen nice oku­muş devlet adamlarının yaşadığı skandallar toplumu
zaman zaman meşgul etmiştir. Evet insanlar baş edemeyecek­leri güçlere ve
ne­reden geleceğini tahmin edemedikleri kaza ve belalara karşı daima
tedir­ginlik duyarlar. Bu psikolojik durum, yalnızca inançlı insanlarla da
sı­nırlı değildir. Hemen herkes herhangi bir nedenle ve herhangi bir yerden
gelebilecek risk ve teh­likelere karşı önlem alma ih­tiyacını duyar. Bu, her
insanın, ortama göre haklı olarak kapıldığı endi­şelerden kaynaklanmaktadır.
Ancak, örneğin sağ­lam kilitler kullan­mak, değerli eşyaları güvenilir kasalarda
korumak, trafik kurallarına uymak, aşı olmak ve bütün bun­lardan sonra da dua
etmek ve Allah'a tevekkülde bulunmak gibi endişe­leri giderebilecek akılcı ve
meşru ön­lemler varken bazı kimseler, evleri­nin, araç ve cihazlarının üzerine
na­zar boncuğu, bebek papucu ve nalça­cıklar asmak, üstlerinde çeşitli muskalar
taşımak suretiyle aklın ve Kur'ân'ın ölçülerine sığmayan yol­lara başvura­rak
sözde manevi önlem (!) almaya çalışmaktadırlar. Bunlar ise batıl inanç­lardır ve
şirktir !
Ne il­ginçtir ki Kur'ân'ın
feyiz ve nurundan yoksun kimse­ler, hayattaki muh­temel risklere karşı -dua ve
tevekkül hariç- dindarlardan daha akılcı ve daha meşru yollara başvu­rarak
önlemlerini almaktadırlar. Nitekim müslümanımsı topluluklar arasında yaygınlaşan
hurâfe ve batıl inançlar yü­zünden, gerçek müs­lümanlar her münasebette, akılcı
geçinen müşrikler tarafından küçüm­senmekte ve alay konusu olmaktadırlar.

Tekrar kaydetmek gerekir ki
hastalığa ya da nazara karşı kurşun dök­türmek, tütsü yapmak, sıtma için el
bileğine, okunup düğümlen­miş iplik bağlamak, eve, arabaya, ya da dikiş makinesi
ve bilgisayar gibi cihazlara (kaza belaya karşı) nazar boncuğu, nalça, bebek
papucu gibi tıl­sımlı sanı­lan şeyler takmak batıldır, çirkindir, şirktir. Çünkü
bu yollara başvuran insan aslında nalın papucun, nazar boncuğunun, muskanın ve
benzeri büyü araçlarının, Allah'ın egemenlik sınırları dışında birer güç
olduğunu kabul et­miş sayılır ki bu, Allah'a açıkça ortak koşmaktan başka bir
şey de­ğildir. Eğer bu insanlar yukarıda bir kısmı söz konusu edilen büyü
araçla­rının, Kur'ân-ı Kerim'de yerleri olduğuna inanır­larsa bu takdirde de
Allah'ın kitabında bu­lunmayan şeyleri ona mal etmekten sebep kâfir olurlar !
Başta eğitimsizlik olmak üzere
çeşitli çıkar odaklarının, gayret ve pro­pa­gandalarıyla şartlanan insanlar
arasında özellikle batıl inanışlar daha çok ya­yılır. Şirke götüren bu tehlikeli
anlayış ve kanaatlar o kadar çok ve yay­gındır ki hepsini örneklerle sıralayıp
anlatmak imkansızdır. Bunları, ?nazar? gibi hak ve ger­çek olan inançlardan
ayırt edebilmek için müs­lümanın iki öl­çüsü vardır. Bunlar kitap ve sünnettir.
Yani manevi de­ğer olarak tanıtı­lan herhangi bir şeyin öyle olup olmadığı,
Onun, Kur'ân-ı Kerim'e ve Hz. Peygamber (sav)'in hayatına uyup uymama­sına göre
ancak anlaşılır. Dolayısıyla müs­lümanların her konuda ol­duğu gibi bu noktada
da başvu­ra­cakları mihenk taşları işte bu iki şeydir.

[2]








[1]
Hafız b. Ahmed el-Hakemî, Meâric'ul-Kabûl 1/273-274.




[2]
Ferit Aydın, İslam'da İnanç Sistemi, Kahraman Yayınları: 141-144.

ŞİRK..
Şirk ve Küfür İlişkisi
Şirk En Büyük Zulümdür
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
Allah (c.c.) Şirk Günahını Affetmez
Şirk Koşmadan Ölenlerin Affedileceği Umulur
Şirkin Çağdaş Yansımaları
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
Şirkin En Belirgin Özelliği olarak Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma.
Putlara Tapınmanın Sebepleri
1- Şefaat Düşüncesi Ve Allah'a Bu Aracılarla Güya Yakın Olma Arzusu
2- Aşırı Ta'zim
3- Aşırı Sevgi
Putları Kırmak
?İbrâhim / İçimdeki Putları Devir / Elindeki Baltayla / Kırılan Putların Yerine / Yenilerini Koyan Kim??.
Ve Rasûlullah
Kur'ân-ı Kerim'de Şirkin Tanım Ve Görüntüleri
Kur'ân-ı Kerim'de Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır 1) Büyük Günah
2) Büyük Zulüm
3) Büyük Cehâlet
4) Apaçık Sapıklık
5) Büyük Alçaklık
6) Zanna Göre Hareket
7) Dünya Hayatına Düşkünlük
8)  Halkı, Sağlam Temellerden Uzak Tutma
9) Şirk Koşanların Kalplerinin Korku ile Doldurulması
10) Cennetin Kapılarının Şirk Koşanlara Kapanması
11) Tevhid İnancında Olanlara Karşı Düşmanlık
Şirkin Sebepleri
1) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
2) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
3) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
8- Cebbarlık
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
10- Aklı Kullanmamak, Allah'ı Yeterince Tanımamak; Câhillik, Allah'ı ve O'nun Tasarruflarını bilmemek.
11- Sadece Hissedilebilene, Beş Duyu ile Algılanılabilene İnanıp, Hissedilemeyeni İnkâr, Duyu Organlarının İlâhlaştırılması, Gayba İman Etmeme.
12- İnsanlara Tevhidî Dâvetin Yeterli Şekilde Yapılmaması
13- Yarını/Âhireti Uzak Görmek, Önemsemeyip İhmal Etmek, Bâtıl Umutlar
14- Şeytanın Aldatması, Şirk Düzenlerinin ve Müşrik Çevrelerin (İslâm'a Teslim Olmayan Ailenin, Arkadaş Grubunun, Medyanın, Eğitimin) Etkisi.
Şirkin Çeşitleri
1) Şirk-i İstiklâl
2) Şirk-i Teb'iz
3) Şirk-i Takrib
4) Şirk-i Taklid
5) Şirk-i Esbab
6) Şirk-i Ağraz
Şirk İçin Bazı Örnekler
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek
Hâkimiyet Şirki
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
Allah'tan Başka Rabler Edinmek
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
Allah İle İnsanlar Arasında, İbâdetleri Allah'a Çıkaran Ve Aracılık/Arabuluculuk Yapan Varlıklar Olduğuna İnanmak
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan Başkasına Yapmak
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
Korku Yönüyle Şirk
Cibt ve Tâğuta da İnanmak
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
Kur'an'ın Zâhirî Mânâsına Ters Düşen Bâtınî Anlamlarının Olduğuna, Bunları da Ancak İlham Aracılığıyla Az Sayıda İnsanların Bilebileceğini İddia Etmek.
Tevhid Ehli Bir Mü'mini Haksız Yere Tekfir Edip Katlini Helâl Saymak.
İttibâ Şirki
Büyük ve Küçük Şirk; Açık Şirk ve Gizli Şirk.
Gizli Şirk.
Küçük Şirk.
Gizli Şirk Örneği Olarak Riyâ.
Riyânın Dereceleri
Şirkin Zararları
Bâtıla İman
Hevânın Putlaştırılması
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
Hevâsına Uyanların Özellikleri
İlâh Nedir?.
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
İlâh Düşüncesi
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
Elfâz-ı Küfür
Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden Korkulan Çirkin Sözler) Allah'la İlgili
b- Dinle İlgili
c- Cennet, Melek ve Kaderle İlgili
Ef'âl-i Küfür
a- Puta tapmak
b- Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak
c- Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek
d- İbâdet Kasdıyla Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
f- Haç Takınmak
g- Ğıyar ve Zünnâr
h- Mecûsî ve Yahûdi Şapkası