Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

?Biz Allah'a Ortak Koşmuyoruz, Salihleri Aracı Kılıyoruz...? Şüphesi

Yeni Sayfa 1

?Biz Allah'a Ortak
Koşmuyoruz, Salihleri Aracı Kılıyoruz...? Şüphesi

Etraflı cevaba
gelince, şüphesiz Allah düşmanlarının rasûllerin dinlerine karşı kendileriyle
insanları bu dinden alıkoydukları çokça itirazları vardır. Bunlardan birisi: Biz
Allah'a ortak koşmuyoruz. Aksine ortaksız bir ve tek olarak Allah'tan başka
hiçbir kimsenin yaratmadığına, rızık vermediğine, fayda sağlayıp, zarar
vermediğine, Muhammed sallallahü aleyhi vesellem'in dahi -Abdu'l-Kadir ya
da bir başkası şöyle dursun- kendisine fayda sağlama ya da zarar verme imkanına
sahib olmadığına şahitlik ediyoruz. Şu kadar var ki ben günahkar bir kimseyim.
Salih kimselerin ise Allah katında bir mevkileri vardır. Ben onları aracı
kılarak Allah'tan dilekte bulunuyorum şeklindeki sözleridir. Bu sözlere daha
önce geçen şekilde cevab ver. Şöyle ki: Rasûlullah sallallahü aleyhi vesellem'ın
kendileriyle savaştığı kimseler de sözünü ettiğin hususları kabul ediyorlardı.
Onların putlarının hiçbir şeyi yapamadığını kabul etmekle birlikte bu yolla
onların mevkilerinden ve şefaatlerinden istifade etmeyi dilemişlerdi. Onlara
yüce Allah'ın kitabında zikrettiği buyrukları oku ve açıkla.

Müellifin: Etraflı
cevaba gelince... şeklindeki sözlerine gelelim. Birinci cevab özlü ve kapsamlı
bir cevabtı. İnsan bunu her şüpheye karşı cevab olarak zikredebilir. Diğer
taraftan etraflı yani herbir şüphe muayyen olarak çürütülecek şekilde biri
diğerinden ayırd edilen cevablar da vardır. Bundan dolayı Allah'a ortak koşan
bir kimse eğer: Ben Allah'a ortak koşmuyorum. Aksine bir ve tek ve ortaksız
olarak Allah'tan başka hiçbir kimsenin yaratmadığına, rızık vermediğine, fayda
sağlamayıp zarar vermediğine, Muhammed'in -Abdu'l-Kadir gibileri, onun daha alt
mertebesinde olanlar şöyle dursun- bizzat kendisinin dahi kendisine bir fayda
sağlayamayıp, zarar veremediğine şahitlik ediyorum diyecek olursa, şüphesiz ki
bu tevhidin kendisidir. Ancak böyle diyen bir kimse bununla hakkı karıştırdığı
bir şüphe ortaya atmaktadır. Bu şüphe ise çürütülmeye mahkumdur. Bunun sahibine
hiçbir fayda sağlaması mümkün değildir.

Sözü edilen Abdu'l-Kadir
Musa oğlu Abdu'l-Kadir el-Ceylani'dir. Babasının adı ile ilgili farklı görüşler
vardır. Zahid ve mutasavvıfların büyüklerindendi. 471 yılında Ceylan'da dünyaya
gelmiş, 561 yılında Bağdat'ta vefat etmiştir, Hanbeli mezhebine mensubtur.
?...Ancak ben günahkar bir kimseyim...? şeklinde bu şüpheci kimsenin sözlerinin
geri kalanına gelince, sen de böyle bir kimseye şu şekilde cevab ver: Senin
sözünü ettiğin bu durum tıpkı Peygamber sallallahü aleyhi vesellem'in
kendileri ile savaştığı, kanlarını, kadınlarını ve mallarını mübah gördüğü ve bu
şekilde tevhidin kendilerine en ufak fayda sağlamadığı müşriklerin de
benimsediği bir inanç idi.

?Onlara yüce
Allah'ın kitabında zikrettiği buyrukları oku ve açıkla? ifadeleri ile şunları
kastetmektedir: Sen onlara yüce Allah'ın uluhiyetin tevhidine dair sözünü ettiği
buyrukları oku, çünkü şanı yüce Allah bu hususu defalarca ele almış, tekrarlayıp
durmuştur. Buna sebeb ise bu tevhidi insanların kalblerine sapasağlam
yerleştirmek, bu hususta onlara karşı delili ortaya koymaktır. Yüce Allah şöyle
buyurmaktadır:

?Senden önce
gönderdiğimiz herbir peygambere mutlaka şunu vahyederdik: Benden başka ilâh
yoktur. O halde yalnız bana ibadet edin.?
(el-Enbiya, 21/25)

?Ben cinleri de
insanları da ancak bana ibadet etsinler diye yarattım.?
(ez-Zariyat, 51/56)

?Allah kendisinden
başka hiçbir ilâh olmadığını adaleti ayakta tutarak açıkladı. Melekler de, ilim
sahibleri de O'ndan başka hiçbir ilâh yoktur, mutlak galibtir, hakimdir.?
(Al-i İmran, 3/18)

?İlahınız tek bir
ilâhtır. O'ndan başka hiçbir ilâh yoktur. O rahmandır, Rahîmdir.?
(el-Bakara, 2/163)

?O halde yalnız
Bana ibadet edin.?
(el-Ankebut, 29/56)

Ve buna benzer
yüce Allah'ın ibadetinde tevhid edilmesinin ve kendisinden başkasına ibadet
edilmemesinin gereğine delalet eden daha birçok âyet-i kerime. Şâyet bunlarla
ikna olursa, zaten istenen gerçekleşmiş olur. Eğer ikna olmayacak olursa, bu
hakka karşı bile bile direnen, inat eden ve yüce Allah'ın şu buyruğunun
kapsamına giren büyüklenen bir kimsedir:

?Kalbleri onlara
inandığı halde zulüm ve büyüklenme sebebiyle onları inkar ettiler.
Bozguncularının sonunun nasıl olduğuna bir bak.?
(en-Neml, 27/14)

Şâyet: Bu âyet-i
kerimeler putlara ibadet eden kimseler hakkında inmiştir. Sizler salih kimseleri
nasıl putlar gibi değerlendirirsiniz. Yahutta peygamberleri nasıl put kabul
edersiniz diyecek olursa, az önce geçen buyruklarla ona cevab ver.

Şâyet kâfirlerin
rububiyetin tümüyle Allah'ın olduğuna şahitlik ettiklerine ve onların bu
yaptıkları ile şefaattan başka bir şeyi kastetmediklerini kabul etseler, ancak
diğer taraftan kendi yaptıkları ile müşriklerin yaptıkları arasında -sözünü
ettiği gerekçe sebebiyle- fark gözetilmesini isterse...

Müellifin:
?Bunlar? sözleri ile kastettiği şudur: Eğer müşrikler bu âyetler daha önce
putlara ibadet eden müşrikler hakkında inmiştir bu veliler ise put değildirler
diyecek olurlarsa, sen de daha önce geçen şekilde ona cevab ver. Yani Allah'tan
başka kendisine ibadet olunan her bir varlık artık ona ibadet eden kimsenin
mabudu ve putu olur. Peki putlara tapınan kimse ile peygamberlerle evliyalara
tapınan kimse arasındaki fark nedir. Çünkü bunların hiçbirisinin kendilerine
ibadet edenlere en ufak bir faydası olmaz.
Bu sözleri
söyleyen kimse müşriklerin rububiyeti kabul ettiklerini yüce Allah'ın herşeyin
Rabbi, yaratıcısı ve maliki olduğunu kabul ettiklerini biliyor. Ancak onlar bu
putlara kendilerini Allah'a daha çok yakınlaştırsınlar ve kendilerine şefaatçi
olsunlar diye ibadet ediyorlardı. O bunu kabul edecek olursa, dolayısı ile
günümüzde bu şekilde hareket eden kimsenin maksadının tıpkı o müşriklerin
maksadı gibi olduğunu da kabul etmiş olur. Bununla birlikte -önceden de geçtiği
gibi- böyle bir inanışın onlara (müşriklere) bir faydası olmamıştır.

TEVHİD..
Tevhid; Anlam ve Mâhiyeti
Tevhid'in Amacı
Tevhid'in Kapsamı
Tevhid'in Kısımları
1- Zat'ta Tevhid
2- Sıfatta Tevhid
3- Fiilde Tevhid
Allah'tan Başka İlâh/Ta ı Yoktur İfadesinin Anlamı
Tevhidin Pratik Görüntüleri
1- Kâinattaki Tevhid
2- Siyasette Tevhid
3- Toplumda Tevhid
4- Kişide Tevhid
5- Yürekte ve Dilde Tevhid
Tevhid
Tevhid ve Ahlak
Tevhid; Hayatın Anlamı
1) Rubûbiyet Tevhidi
2) Ulûhiyet Tevhidi
İbâdet
Tevhidin Yansımaları
Evrendeki Tevhid.
Tevhid ve Allah'ın Hâkimiyeti
Tevhid ve Tâğutlarla Mücâdele.
Tevhidi Bozan Durumlar
Kur'ân-ı Kerim'de Tek İlâh/Tevhid Kavramı
Kur'an'da Tevhidle İlgili Önemli Vurgular
Kur'an Metodu
Allah İnancının Fıtrî Oluşu
Tevhidin Göstergesi; Kapsadığı Mânâ ve Sonuçları 1- Tevhid Bir Hayat Nizamıdır
2- Tevhid, Bir İnkılâp Projesidir
3- Tevhid, Kâinat Nizamıdır
4- Tevhid, Özel Bir Medenyet ve Kültür Oluşturur
5- Tevhide İnanmak, Gerçek üstünlüğü Doğurur
6- Tevhid, Bir Kurtuluş Reçetesidir
Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız.
Amelde Tevhid.
MUVAHHİD..
KELİME. Kelime Nedir?
Kelime'nin Kur'an'daki Anlamları
KELİME-İ ŞEHÂDET..
KELİME-İ TAYYİBE.
KELİME-İ TEVHİD..
LÂ İLÂHE İLLALLAH..
LA İLAHE İLLALLAH'IN DİNDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
La İlahe İllallah'ın Fazileti
La İlahe İllallah'ın İ'rabı
La İlahe İllallah'ın Rükûnleri
La İlahe İllallah'ın Şartları
La İlahe İllallah'ın Manası Ve Gereği
La İlahe İllallah Sözü Ne Zaman Fayda Verir?.
La İlahe İllallah'ın Fert Ve Toplum Üzerindeki Etkisi
ULÛHİYET..
% KAÇ MÜSLÜMANIM...
% Kaç Müslümansınız?.
Kelime-i Tevhidin Tarihçesi
İnsanoğlu Kendi Kendine Yeterli Midir?.
Niçin Peygamberlerin Kendi Kavimlerine Davet Ettiği İlk Kavram Kelime-i Tevhiddi?.
Nuh (a.s.)
Kelime-i Tevhide Olan Tepkiler
Kavmin Kelime-i Tevhid Anlayışı
Ve Sonuç
Hud (a.s.) (Ad kavmine Gönderilmiştir)
Kelime-i Tevhid Ve İlah Anlayışları
Kelime-i Tevhide Tepkiler
Ve Sonuç
Semud Kavmi
Kelime-i Tevhide Tepkiler
Ve Sonuç;
Sonuç.
Lâ İlâhe İllâllah Derken Ne Tür İlahları Red Ediyoruz.
İlah Olmanın Vasıfları
Kelime-i Tevhidin Şartları
Kelime-i Tevhidi Bozan Durumlar
Peki Nasıl Kandırıldık?.
Kelime-i Şahadet Üzerinde Oynanan Oyunlar
Peki Ne Yapmalı?.
% Kaç Müslümanız?.
1. Müslüman İtaatkârdır
2. Allah Rızası İçin Sever
3. Kardeşlerine Küsmez, Onları Terketmez.
4. Hoşgörülü ve Affedicidir
5. Güler yüzlüdür
6. Nasihat Eder
7. İyilik ve Vefakârlık Müslümanın Tabii Halidir
8. Kardeşlerine Karşı Yumuşaktır
9. Gıybet Etmez, Kardeşlerini Çekiştirmez.
10. Haset Etmez.
11. Münakaşa ve Rahatsız Edici Şakalardan Çekinir, Sözünde Durur
12. Doğrudur, Hile Yapmaz,Aldatmaz, İhanet Etmez.
13. Cömerttir
14. Kardeşlerine Dua Eder
15. Merhametlidir
16. Hayâlıdır, Ayıpları Örter
17. Fedakârdır
Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
ŞÜPHELERİ YOKEDEN TEVHİD GERÇEĞİ
ÖNSÖZ..
Besmele'nin Şerhi