Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Muhayyer Alış-verişler

Muhayyer Alış


Muhayyer Alış-verişler:


Alıcı veya satıcı, satışın
gerçekleşmesini bazı şartlara bağlayabilirler. Böyle alış-verişlere muhayyer
satış denir. Muhayyerliği şart koşan, şartlar gerçekleşmeyince alış-verişi
bozabilir. Peygamberimiz böyle alış-verişler hakkında şöyle buyurur: "Alıcı
ve satıcı alış-veriş yaptıklarında, birbirlerinden ayrılıncaya kadar pazarlıktan
dönmekte muhayyerdir, veya alış-verişleri muhayyerdir. Eğer alış-verişlerinde
muhayyerlik varsa alış-veriş (muhayyerlik şartları ile) gerçekleşmiş olur.?
(Müslim, Büyû' 10)
Alıcı ve satıcı için üç gün
muhayyerlik müddeti tanınmıştır. İmam A'zam'a göre alış-verişte muhayyerliği
şart koşanlar üç gün içinde bu alış-verişten cayma hakkına sahiptirler. Bu
müddetin sona ermesinden sonra alış-verişten cayma hakkı kalmaz.
Satıcı muhayyerliği şart
koşmuşsa satılan mal onun mülkiyetinde kalır. Üç gün içinde bu mal alıcının
elinde helâk olursa onu tazmin eder; yani bedelini satıcıya vermek zorundadır.
Ancak alıcı muhayyerlik şartı ileri sürerse söz konusu mal satıcının
mülkiyetinden çıkmıştır. Üç gün içinde alıcı vazgeçerse malı iâde eder. Fakat bu
üç gün içinde alıcının elindeki mal yok olursa satış bedeli alıcı tarafından mal
sahibine ödenir. Bu duruma göre muhayyerliği şart koşan taraf bu müddet içinde
alış-verişi bozabilir veya geçerli kılabilir.
Bir kimsenin, görmediği bir
malı satın alması câizdir. Buna göre malı gördüğü zaman muhayyerlik hakkına
sahip olur. Malı gördüğünde isterse kabullenir, isterse malı geri çevirir. Malın
bedeli olarak önceden konuşulmuş olan fiyat geçerlidir. Alıcı bu fiyatı
kabullenir. Malı görmeden aldığını ve râzı olduğunu söylese bile, malı
gördüğünde isterse geri verebilir. Satıcı ise, kendisine ait olup da görmediği
bir malı sattığında muhayyerlik hakkına sahip değildir. Yani sattıktan sonra
malını görüp de pişman olursa bu satıştan dönemez.
Satılan malların tümünün
görülmesi şart değildir. Numûnesinin görülmesi yeterlidir. Ancak malın geri
kalan kısmı numûnenin aynı olmalıdır. Buna göre malı görmeden satın alan
kimsenin bu malı kabullenmesi veya geri vermesi husûsunda muhayyerdir. Zîra
aldanması söz konusu olabileceğinden dolayı bu muhayyerlik hakkı müşteriye
verilmiştir.
Bir müşteri satın aldığı malın
bir kusurunu görse, satın alıp almama konusunda muhayyerdir. İsterse bedeli
karşılığında alır, isterse malı geri verir. Malın belirli bir özellikte olduğu
söylenirse, o özellik bulunmayınca satış bozulabilir. Meselâ on beş kg. süt
vermesi şartıyla satın alınan bir inek daha az süt verirse alıcı bu satışı
bozabilir.
Birkaç mala ayrı ayrı fiyat
biçilip müşterinin bunlardan birini tercih etmekte muhayyer olması da
sözkonusudur. Malın değerini düşüren bir ayıp veya kusur olursa, yine alıcı
muhayyer olur; Alınan bir kumaşın defolu olması gibi. Ama müşteri bir maldaki
kusuru görerek ve bilerek alırsa bu durumda alıcının muhayyerliği olmaz. Ancak
satın aldığı kumaşın değerini yükseltecek şekilde boyasa, dikse ve ondan sonra
kusurunu görse bundan dolayı ortaya çıkan değer eksikliğini satıcıdan alma
hakkına sahiptir. Satıcı böyle bir işlemden geçen malı satış bedeli ile geriye
almak isterse bu hakka sahip değildir; malı artık geri alamaz.

TİCÂRET..
Ticâret/Alış-Veriş; Anlam ve Mâhiyeti
Alış-verişin Rüknü;
Hüküm Yönünden Alış-veriş Şekilleri
1- Sahîh alış-verişler
2- Fâsit alış-verişler
3- Bâtıl alış-verişler
Bedelleri Açısından Alış-veriş Şekilleri 1- Bey'
2- Sarf
3- Mubâdele
4- Selem
5- Veresiye satışlar
Kâr Açısından Alış-veriş Şekilleri 1- Musâveme
2- Murâbaha
3- Tevliye
4- Vâzia
Muhayyer Alış-verişler
Alış-verişin şartları Ticârette mübâdele edilen malın kıymetli olması
Malın özelliklerinin belirli olması, gizli bir kusuru bulunmaması
Satılan malın mevcut olması
Mal ve bedelin belirli olması
Malın teslim alınması, (Kabz)
Ticârette kâr sınırı
Müslüman olarak alış-verişlerde dikkat edeceğimiz bazı hususlar vardır
Malı değerinin altında almak
Pazarlık etmek
Alış-verişte yemin etmek
Ölçü ve tartının doğru olması, alış-verişe hilenin karıştırılmaması
Kur'ân-ı Kerim'de Ticâret Kavramı
Allah'ın Âyetlerini Satmak (Din Ticâreti Yapmak) Konusunda Âyetler
Hadis-i Şeriflerde Ticâret Kavramı
Kur'an Okuma ve Hatta Öğretme Karşılığında Ücret Almayı Yasaklayan Bazı Hadis-i Şerifler
Hz. Peygamber'in Ticâretle Uğraşması
Evlilik So asında Ticârî Meşgaleleri
Alış-verişleri
Ticâretinin Prensipleri
Maîşet Temini Açısından Ticâretin Önemi
Ticâret, Ziraat ve Cihad
En Hayırlı Kazanç; Kendi Eliyle Çalışıp Kazanma
Başkasına Yük Olmadan Yaşamak; Helâl Maîşet Temini
İş, Kazanç, Meslek ve Ticarî İlişkilerde Haramlar İş ve Meslekler
Yasak Edilen Meslek ve İşler a- Yasak Seks (Zinâ-Fuhuş)
b- Dans, Oyun vb.
c- İçki ve Uyuşturucu Madde Yapımı ve Satımı
d- İslâm'a Karşı Olan veya İslâm'ın Yasak Ettiği İşlerde Çalışmak
Fâhiş Fiyat
Ticârî Muâmelelerdeki Haramlar ve Haram Kazanç Yolları a- Haram Olan Şeyleri Satmak
b- Bir Yanı Meçhul Satış
c- Narh Koymak
d- Fiyatlarla Oynamak
İhtikâr/Karaborsacılık
Kabz-ı mallık ve Komisyonculukla Yapay Olarak Piyasaya Müdâhale
e- Hileli Arttırma
f- Hile ve Aldatma
g- Yemin
h- Eksik Ölçmek ve Tartmak
i- Çalınan ve Gasbedilen Şeyi Satın Almak
i- Fâiz
k- Sigorta Şirketi
l- Tahvil
m- Rüşvet
n- Emeği sömürmek
o-  Hırsızlık, gasp
Haram Kazanç Yolları
İslâm Ekonomisinin Genel Prensipleri
En Kötü Ticâret; Allah'ın Âyetlerini Az Bir Karşılığa Satmak.
Az Bir Karşılık ile (Ucuza) Satmak
Hiçbir Peygamber, Tebliğ Karşılığında İnsanlardan Ücret İstemez.
İslâm ve Basit Çıkar Gözetmek.
Allah'ın Âyetlerini Satmak En Zararlı; Cihad ve İnfak da En Kârlı Bir Ticârettir
Ticâret Konusuyla İlgili Âyet-i Kerimeler
Ticâret Konusuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar