Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
b- Mal açısından gerekli olan şartlar
b
b- Mal açısından
gerekli olan şartlar:
1- Mal, mal sahibinin aslî
ihtiyaçlarından ve borçlarından fazla olarak, nisab miktarı veya daha fazla
olmalıdır. Havâic-i aslliyye (Aslî ihtiyaç); kişinin ve ailesinin ihtiyaçları
olan mal, eşya ve âletlerdir. 2- Mal, hakikaten veya hükmen artıcı olmalıdır.
Hakikaten artıcı olmasından maksat; malın, ticaret veya üreme yoluyla çoğalıcı
olmasıdır. Buna göre; her türlü ticaret malı, nesli, sütü ve tüyü alınmak üzere
kırlarda otlatılan erkek ve dişi hayvanlar hakikaten artıcıdır. Bu şekildeki
hayvanlara sâime denir. Malın hükmen artıcı olması; sahibinin veya vekilinin
elinde bulunması suretiyle artırılmaya elverişli olmasıdır. Altın, gümüş ve
paralar bu kabildendir. 3- Malın üzerinden bir yıl geçmiş olmalıdır. Buna havl-i
havelân denilir.
Nisab miktarı mala sahip olan
bir kimseye, o mala sahip olduktan itibaren bir sene geçtikten sonra zekât
vermesi farz olur. Nisabın, hem senenin başında hem sonunda mevcut olması
gerekir. Arada azalıp çoğalmasına itibar edilmez. Zekât verirken malın, sene
başındaki veya sene ortasındaki değil; sene sonundaki değerine itibar edilir. 4-
Sahibi, mala tam olarak mâlik olmalıdır. Bundan maksat; malın, sahibinin elinde
olması ve onda bir başkasının hakkının bulunmamasıdır. Buna göre, kadının henüz
eline geçmeyen mihrine ve insanın elinde bulunmakla beraber, buna karşılık borcu
olan malına zekât gerekmez. Ancak, borcuna mukabil olan çıktıktan sonra geriye
kalan miktar, nisaba ulaşırsa, o fazlalık için zekât gerekir. Buradaki
borçtan maksat, kul borcudur. Keffaret, nezir, hac gibi dinî borçlar zekâtın
gereğine mani değildir. Satın alınıp henüz teslim alınmayan mal, borçlu
tarafından inkâr edilmeyen, edilse bile isbatı mümkün olan alacaklar ve
yolcuların memleketlerinde olan mallarına zekât gerekir.
Haram yolla kazanılan malın
zekâtı verilmez. Bu malın, varsa sahibine verilmesi, bilinmiyorsa fakirlere
dağıtılması gerekir.
Zekâtta niyyet şarttır. Fakat
zekât verilirken, onun zekât olduğunun bildirilmesi şart değildir. Hatta, içten
zekâta niyet edildiği halde, verirken ikram, hediye, veya borç demek, onun
geçerliliğine engel olmaz; özellikle zekât alan muhatabın şahsiyetini ve onurunu
korumak için bu hassasiyetlere dikkat etmek daha faziletlidir.
ZEKÂT.. |
Zekât'ın Hükmü. |
Zekâtın Önemi ve Hikmeti |
Zekâtın Rüknü ve Sebebi |
Zekâtın Farz Olmasının Şartları |
Zekât Verilirken Bulunması Gereken Şart |
Zekâta Konu Olan Mallar ve Bunların Nisapları |
Hayvanların Zekatı |
Altın, Gümüş ve Nakit Paranın Zekâtı |
Toprak Mahsullerinin Zekâtı |
Maden ve Definelerin Zekatı |
Fabrika, Kiralık Bina ve Ticarî Maksatla Kullanılan Taşıt Araçlarının Zekâtı |
Zekâtın Ödenmesi |
Zekatla İlgili Meseleler |
Zekat Malları Üzerinden Sene Geçmesi (Havelan'ül-Havl) |
Zekât Nedir?. |
Zekâtın Önemi |
Zekâtın Farz Oluşu. |
Zekâta Teşvik |
Zekât Vergi Midir?. |
Zekâta Tâbi Mallar |
ZEKÂT.. |
Zekât |
Zekâtın Farziyeti |
Zekât, Bütün Peygamberlerin Ümmetlerine Farz Kılınmış Bir İbadettir |
İsrâiloğullarına da Zekât Farzdı |
Zekât Vermemenin Cezası |
Zekâtı Tehir Etmenin Cezası |
Zekâtı geciktirmenin dinî cezası |
Zekâtı tehir etmenin dünyevî cezası |
Zekât Hakkında Özet Fıkhî Bilgi |
Zekâtın farz olmasının şartları a- Mükellef açısından |
b- Mal açısından gerekli olan şartlar |
Altın, gümüş ve nakit paranın zekâtı |
Zekâtın verileceği yerler |
Cimriliğin Kötülüğü; Cömertlik, Zekât ve İnfakın Önemiyle İlgili Bazı Âyetler |
Zekât ve İnfakın Önemini Anlatan Bazı Hadis-i Şerifler |
Zekâtın Önemi ve Hikmetleri |
a- Zekât Malı Islah Eder |
b- Zekât, İmanın Göstergesidir. Zekât, İbâdet ve Cihad Coşkusu Verir |
c- Zekât, Nimetin Gerçek Sahibi Allah'a Bir Şükürdür |
d- Zekât Malı Temizler |
e- Malın Mülkün Gerçek Sahibini Hatırlatır ve Kişinin Emanet Bilincini
Güçlendirir |
f- Ferdi/Kişiyi Maddeperestlikten Korur; Kalpteki Dünya Sevgisine Karşı Bir İlâç
Olur |
g- İhtiras Zincirini Kırar, Hırsdan Korur, Nefsin Maraz ve İletini Tedavi Eder |
h- Zekât, Kişiyi Cimrilikten Korur, Cömertleştirir |
i- İsraf ve Lüx Gibi Şeytanî Eğilimleri Azaltır |
j- Kalbin Katılaşmasını Önler; Kalbe Sevinç, Mutluluk ve Huzur Verir |
k- Halka Şefkat ve Merhameti Arttırır, Dost Kazanmaya Sebep Olur |
l- Zekât, İnsanı Bir Şeye Muhtaç Olup Onsuz Olamama Tiryakiliğinden Kurtarır;
Allah'tan başkasına İhtiyaç Duymama Faziletine Yükseltir |
m- Sıla-i Rahme Teşvik Eder; Akrabaya Vermeyi, Onları Gözetmeyi Hatırlatır |
n- Zekât, Malı Ebedîleştirir |
o- Zekât, Malı Çoğaltır, Bereketini Arttırır |
p- Kişiyi Yatırıma Teşvik Eder |
r- Zekât, Dünya ve Âhiret Uçurumları Üzerindeki Bir Köprüdür |
s- Zekât, Alan Fakiri Çalışmaya Teşvik Eder |
Zekâtın Sosyal Hayattaki Yeri ve Hikmetleri a- Fakir-Zengin Uçurumunu Önler, Orta Sınıf Oluşturur. Dilencilik ve Başa Kakma
Gibi Onur Kırıcı Davranışlardan Halkı
Korur. |
b- Hırsızlık, Soygun, Terör Gibi Olaylara Giden Yolu Tıkar |
c- Zekât, Kapitalizmin Bencilliğinden, Komünizmin Zulmünden Sakındırır |
d- Zekâtta İslâm'ı Yaymak ve Kelimetullah'ı Yüceltmek Vardır |
e- Zekât, Sosyal Dayanışma ve Sosyal Güvenlik Sigortasıdır |
Zekâtını Her Müslüman Kendisi Dağıtabilir mi?. |
Zekâtla İlgili Âyet-i Kerimeler |
Zekât, Sadaka ve İnfakla İlgili Hadis-i Şerif Kaynakları |
Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar |