sel
Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
Ansiklopediler
Sponsorlu Bağlantılar
Secme Konular
· Kur'ân-ı Kerim'de İçkinin Haramlığı ve Yasaklanma Aşaması
· İslâm Kelimesinin Anlamları
· Nâs ve İnsan Kelimelerinin Anlam ve Mâhiyeti
· Allah'ın Kulu, Kulun Allah'ı Sevmesinin Belirtileri
· HAYY-KAYYUM
· Kur’an’da Ruh Sağlığı, Psikolojik Denge ve Huzur
· a- Hudûs Delili
· İnsan İle Diğer Canlılar Arasındaki Farklar
· Hikmetin Kur’andaki Dört Anlamı
· Sâlih İnsan Kimdir?.

Burayada Bak
·
· Hıristiyanların inançla ilgili İslâm’a aykırı görüşleri
· 2- Zihnî Yetenek ve Kültür
· Noel
· 2- Âhiretin Şehid
· Sadakat Gösterememeleri
· İhtilâfların Kaynağı
· Arâis-i Hak
· İnhinâ
· Cehâlet
· Kur’an-ı Kerim’de Fitne Kavramı
· Dini, Kutsal Kitabı Tahrif Sadece Eski Toplumlarla mı Sınırlıdır?.
· Cüzhân
· 4- Şiddetli Geçimsizlik ve Kötü Muâmele
· Hevânın İlâh Haline Getirilmesi

Son Okunanlar
· Allah’ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması  
· Peygamberlerin ve Hz. Muhammed (s.a.s.)’in Özlerinin Sözlerine Uygunluğu.
· Orucun Şartları
· e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
· İlim ve İdrak.
· Haramın Çeşitleri
· Farklı Metotlar
· Fettâh; Kapıları Açan Allah Teâlâ
· Batıl İnanışların Kaynakları ve Yayılma Şekilleri
· Arabistan Câhiliyyesinde Hayvanlarla İlgili İnançlar



Kavramlar Ansiklopedisi     A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T V Y Z 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Allah’ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması  

Allah
Allah’ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin,
İlimlerin En Yücesi Olması  
Muhakkak ki bir ilmin şerefi konusunun şerefine, varlığının delillerine ve kanıtlarına şahsın itimadına, tanınmasına olan ihtiyacın şiddetine ve kendisiyle sağlanan faydanın büyüklüğüne tabidir. Kendisinden başka ilâh olmayan, alemlerin Rabb’i[1], göklerin ve yerlerin Kayyûm’u[2], açık bir şekilde Melik[3]
ve Hakk[4] olan, bütün kemâl sıfatlarla vasıflanmış, bütün ayıplardan ve noksan sıfatlardan münezzeh olan ve bütün temsillerden, teşbîhlerden en mükemmel bir şekilde berî olan Allah (c.c.) konusunun en büyük, en  yüce, en ulvî konu olduğunda hiçbir şüphe yoktur.
 Muhakkak ki Allah (c.c.)’ın isimlerini, sıfatlarını ve fiillerini bilmenin ilimlerin en yücesi ve en faziletlisi olduğunda hiç şüphe yoktur. Onun diğer ilimlere nisbeti konusunun diğer ilimlerin konularına nisbeti gibidir. Nitekim Allah (c.c.)’ı bilmek, ilimlerin en yücesi, en şereflisi ve bütün ilimlerinde aslıdır. Her varlık var oluşunda apaçık Melik ve Hakk olana dayandığı ve zatının hakikatini bilmede O’na muhtaç olduğu gibi O’nu bilmekte bütün ilimlerin aslıdır. O bütün noksan sıfatlardan berî olan her şeyin Rabb’i, her şeyin Melik’i  ve her şeyin yaratıcısıdır.
Bir ilmin tam bir illet ile olması ve onun illet olduğunun bilinmesi sebep olanın bilinmesini gerektirdiği gibi,  ilmin kemalinin tam bir sebep ile olduğunda ve onun sebep olmasının müsebbibini bilmeyi gerektirdiğinde de hiç şüphe yoktur. Allah (c.c.)  hariç bütün varlıklar varoluşlarında Allah (c.c.)’a isnat edilirler. Her sanat, onu yapan  sanatçıya ve her yapılan iş onu yapan failine isnat edilir. İşte bundan dolayı bütün noksan sıfatlardan münezzeh olanın zatını, sıfatlarını ve fiillerini bilmek O’nun haricindeki eşyayı bilmeyi gerektirir. O kendi zatında bütün eşyanın Rabb’i ve Melikidir. Ve O’nu bilmek bütün ilimlerin aslı ve köküdür. Böyle olunca da kim Allah (c.c.)’ı tanırsa O’nun haricindeki eşyayı tanır ve kimde Rabb’i hususunda cahil olursa O’nun yarattığı mahlukatı hakkında en cahil kimse olur. Allahu Teâlâ şöyle buyurmaktadır:
“Allah’ı unuttukları için Allah’ında kendilerini kendilerine unutturduğu kimseler gibi olmayın” (Haşr,
59/19).[5]
Bu âyet hakkında iyice düşünmek gerekir. Çünkü bu âyetin altında çok yüce ve çok büyük bir mana bulunmaktadır. Bir kimse Rabb’ini unuttuğunda Rabb’i de ona kendi şahsiyetini ve kendi nefsini unutturur da o kendi şahsını unutan kimse kendi hakikatini ve kendi  maslahatlarını bilemez. Çünkü o ahireti hakkında ve varacağı yeri hakkında istikametini ve kurtuluşunu unutmuş böylelikle de başıboş salıverilmiş hayvanlar makamında terk edilmiş ve atılmış olur. Halbuki nice hayvanlar vardır ki yaratıcılarının kendilerine bahşettiği hidayet üzerine devamlı oldukları için  maslahatlarını, faydalarını ve menfaatlerini o kimseden daha iyi bilirler. İşte bu kimse yaratılmış olduğu fıtrattan çıkmış, Rabb’ini unutmuş ve Rabb’i de ona bundan dolayı zatını ve zatının sıfatlarını unutturmuştur. Unutulan nefis ise ahiretinde ve varacağı yerde kişiyi kemale erdirmez, konumunu arttırmaz ve muvaffak etmez.[6]
Kul noksan sıfatlardan berî olan Rabb’in ezeliyette, ebediyette ve fiilde tek olduğunu, Ondan başka her kesin bir zerreyi veya bir zerrenin cüz’ünü  yaratma kudretinden aciz olduğunu ve  varlığının kendi nefsinden olmadığını bildiği zaman varlığının kendisine ait olmadığını, varlığının kendisi sebebiyle olmadığını ve kendiliğinden olmadığını anlar.
Bu bilgi, kalpteki diğer zikirleri Allah’ın zikrinden ayırır. Kişinin zenginliği, malikiyeti, mülkü ve kudreti kaybolup gittiği gibi hafızasından ve zihninden Allah (c.c.)’tan başkasının zikri de kaybolur gider.
İşte böyle olunca Allahu Teâlâ tek ilâh ve tek zikredilen olur.Nitekim O tek yaratıcı, tek Mâlik,[7] tek Ganiyy[8] ve ezelî ve ebedî olarak kendi zatıyla var olan tek ilahtır.
Allah’tan başkasına gelince, onun varlığı ve varlığının tabi olduğu sebepler emanettir, kendisine ait değildir. Her ne zaman kul Allah’tan başkasının zikrinden ve delillerinden yüz çevirirse işte o zaman kalbinde bu bilgi yayılır.[9]
Allahu Teâlâ’yı tanıma hususunda bahtlı olarak insanların en yücesi Allahu Teâlâ’yı hakkı ile övemediğini itiraf eden kimsedir. Ve bu kişi diğer hamd ve sena edenlerden üstündür.                            
Şairin dediği gibi:
“Ne kadar mübalağa yapsa da övgüde      
Hoşnut olan sana ulaşamaz.
Muhakkak ki en yücesi sendedir,
Senindir hamd hem de hepsi.
Başlangıcı yok sonu yok
Allah’tır en iyi bilen hamdi.[10]
        [1]      er-Rabb: Müslih (=islah edici), terbiye edici, Mabûd ve itaat edilen efendi manalarındadır. (ç)     [2]      el-Kayyûm: Her varlığın kendisine bağlı olduğu kainatı yöneten yüce varlık. Her şeyi yaratan, her canlıya rızık vererek hayatlarını daim eden, besleyen, ayakta tutan, ölümü- hayatı taktir eden ve kendisinden hiçbir şey eksilmeyen Allahu Teâl⠑Kayyûm’ dur. (ç.)     [3]      el-Melik: Görünen ve görünmeyen bütün alemlerin sahibi ve yöneticisi. (ç.) [4]      el-Hakk: Fiilen var olan, mevcûdiyet ve ulûhiyyeti gerçek olan. (ç.) [5]      Zeccâc, “Onlar Allah’ı unuttular” âyeti kerîmesi hakkında şöyle dedi: Onlar Allah’ı anmayı ve  kendilerine emrettiklerini unuttular. Bundan dolayı da Allah (c.c.) onları rahmet ve tevfîk ile anmayı terk etti.   [6]      Miftâh’u Dâr’us-Saâdet, 2/86. [7]      el-Mâliku’l-Mülk: Mülkün sahibi, mülkünde dilediği gibi tasarruf eden. (ç.)   [8]      el-Ganiyy: Nimet rahmet hazineleri sonsuz olup hiçbir şeye muhtaç olmayan, zengin. (ç.)   [9]      Medâric’us-Sâlikîn, 2/263 [10]     Aynı yer


Son takip: 06.12.2019 - 07:28
Konu ile alakali düsüncelerinizi yaziniz:



· Hangi Toplumlar Helâk Edildi?. · · Hıristiyanların inançla ilgili İslâm’a aykırı görüşleri · 2- Zihnî Yetenek ve Kültür · Noel · i- Musîbetlerin Tümünün Sebebi, Günah ve İsyan Değildir · 19) Kur’an Okunurken İnerek Dinlemek · Bu İsmi Bilmenin Faydaları · Facirin Dine Hizmeti · Ekonomi Yoluyla Fesad · Hevânın İlâh Haline Getirilmesi · Kilise · Sadakat Gösterememeleri · 2- Âhiretin Şehid · İhtilâfların Kaynağı · İhtilâfların Kaynağı · Hayvana Tecâvüz Etmek, Allah’tan Başkası Adına Hayvan Kesmek, Âmânın Yolunu Şaşırtmak · Peygamberimiz’in Af ve Müsâmahası · 2) Dinî Esaslardan Fedakârlık Yapıp, Allah’ın Hoşlanmadığı Şeyleri Ve Kimseleri Hoş Görme · 3) Zâlimleri ve Tâğutları Hoş Görüp Affetme
· GİRİŞ · AF-AFV · AĞLAMAK-GÖZYAŞI · AHİD · ÂHİRETE İMAN · ÂİLE VE EŞLERİN GEÇİMİ · AKIL · ALLAH (C.C.) · ANA BABAYA İHSAN · ARZ VE SEM · ATALAR YOLU · ÂYET · ÂYETܒL-KÜRSÎ · AZİM VE TEVEKKÜL · BAKARA VE İCL (SIĞIR VE BUZAĞI) · BÂTIL · BELA-İMTİHAN · BESMELE · BUHL/CİMRİLİK · CÂHİLİYYE · CEHENNEM · CENNET · CİHAD · Dalalet · DİN · DİN GÜNÜ · DUA · DÜNYA · DÜNYA HAYATI · DÜŞMANLIK · ECEL · EHL-İ KİTAP · EMÂNET · EMR-İ Bİ’L-MA’RÛF VE NEHY-İ ANİ’L-MÜNKER · ENDÂD · ENSÂRULLAH (ALLAH YOLUNUN YARDIMCILARI) · Esmau'l-Husna · ESMAULLAHİ'L-HUSNA · FAİZ · FAKİRLİK-ZENGİNLİK · Felah · FESAD · FETİH · FISK VE FÂSIK · FİTNE · FUHUŞ VE ZİN · GÂLİBİYET (ALLAH’IN YARDIMI VE ZAFER) · GAYB · GAZAP · GÜNAH · GÜZEL SÖZ · HAC · HAK-BÂTIL · HAKK · HAKKA BÂTILI KARIŞTIRMAK VE HAKKI GİZLEMEK · HALİFE-HİLÂFET · HALK (YARATMA) · HAMD · HARAM-HELÂL · HASENE-GÜZELLİK · HASTALIK · HAYIR-ŞER · HELÂK · HESAP · HEV · HİCRET · HİDÂYET · HİKMET · HİLÂFET-İMAMET · HIRSIZLIK · HÜKM-HÂKİMİYET · HÜZÜN-ÜZÜNTÜ · İbadet · İBLİS · İÇKİ VE KUMAR · İFSAD-İSLAH · İFTİR · İHLÂS · İHSAN-MUHSİN · İHTİLAF · İKRÂH · İLİM · İMAM · İMAN-MUMİN · İNCİL · İNFÂK · İNKÂR · İNSAN · İNSANLARA İYİLİĞİ EMREDİP KENDİNİ UNUTMAK · İNZÂR · İRTİDÂD-MÜRTED · İSLAMIN HAREKET METODU · İSLÂM-MÜSLÜMAN · İSRÂF · İSRAİL OĞULLARI · İSTİANE · İSTİÂZE · İSTİĞÂSE . · İSTİĞFAR · İSTİKAMET · İSTİKBÂR-MÜSTEKBİR · İSYAN-İTAAT · İTİKAF · İZZET-ZİLLET · KADIN · KÂFİR · KALB · KALP VE KALBİN MÜHÜRLENMESİ · KAN DÖKMEK · KARZ-I HASEN · KISAS · KITÂL-SAVAŞ · KİTAB-KUR'AN · KİTAPLARA İMAN · KIYÂMET · KÖLE-KÖLELİK · KORKU · KÜFÜR · KÜFÜR ÖNDERLERİ · LÂNET · MAĞFİRET · MAL-MÜLK VE MÂLİK · MÂSİYET · MEKR-TUZAK · MELEK-MELEKLERE İMAN · MESCİD · MESH (“AŞAĞILIK MAYMUNLAR OLUN!”) · MEYDAN  OKUMA  (KUR'AN'IN  İ'CÂZI) · MİLLET · MÎRÂS · MUHKEM VE MÜTEŞÂBİH ÂYETLER · MÜNAFIK-MÜNAFIKLAR · NAMAZ · NASARA-HRİSTİYANLIK · NEBİ-RASUL · NEFS · NESH · NİFAK-MÜNAFIK · NİKÂH VE TALÂK · NİSYÂN-UNUTMA · NÛR · ÖLÜM · ORUÇ · PEYGAMBER-PEYGAMBERLİK · PUT VE PUTA TAPMA · RABB · RİBAT-RABITA-MURÂBATA YAPMAK · RİYA · RIZIK · RUH · RUKÛ · SABİÎLER · SABIR · SÂLİH AMEL · SECDE · ŞEFÂAT · ŞEHİD · ŞERİAT · SEVGİ · ŞEYTAN · ŞİARLAR · SIDK/DOĞRULUK · SİHİR-BÜYÜ · SIRÂT-I MÜSTAKÎM . · ŞİRK · ŞÜKÜR · ŞÛR (İSTİŞÂRE/DANIŞMA) · SU VE YAĞMUR · TAAT · TAĞUT · TAHÂRET-TEMİZLİK · TAHRİF · TAKİYYE · Taklid · Takva · TÖVBE · TEVEKKÜL · TEVESSÜL-VESİLE · TEVHİD · TE’VİL VE TEFSİR · TEVRAT · TİCÂRET · TUĞYÂN · ÜLܒL-EMR · ÜMMET · VAHDET · VASİYET · VELÎ · YEME-İÇME · YEMİN · YÜSR-KOLAYLIK · ZALİM · ZEKÂT · ZİKİR · ZULÜM

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80


Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber