Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

YÜCE ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI

YÜCE ALLAH

YÜCE ALLAH'IN
EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI

Muhakkak ki insanın kemali ve saadeti yaratıcısını tanımakla, yaratıcısının
isimlerini ve sıfatlarını tanımakla ve yaratıcısına ulaştıran yolu tanımakla
tamam olur.

Ve bunların hepsini Fâtiha sûresi içerip en mükemmel intizam ile derleyip
toplamıştır.

Muhakkak ki Allahu Teâlâ'nın

?Hamd, âlemlerin Rabb'i, Rahmân, Rahîm ve Din günün sahibi olan Allah'a
mahsustur?
(Fâtiha,

1/1-4)
sözü, birinci aslı içermektedir. O da Rabb Teâlâ'yı, isimlerini, sıfatlarını ve
fiillerini tanımaktır. Bu surede zikredilen isimler Esmâu'l-Hüsnâ'nın
asıllarıdır.

Allah,
ismi celâldir ve Ulûhiyet sıfatlarını içerir.

Rabb
ismi Rubûbiyet sıfatlarını içerir.

Rahmân

ismi Berr[1],
ihsân ve cömertlik sıfatlarını içerir. Ve isimlerinin manaları bunun etrafında
dönüp dolaşır.

?Yalnız sana ibadet eder ve yalnız senden yardım dileriz?
(Fâtiha,

1/5)
sözü, O'na ulaşacak yolu tanımayı içerir. O'na ulaşacak yol ise ancak ve ancak
O'nun sevdiği ve razı olduğu ile O'na ibadet etmektir. Ve O'nun yardımı kulun
ibadeti üzerinedir.

?Bizi dosdoğru yola ilet?
(Fâtiha,

1/6)
sözü, kulu saadete ulaştıracak yolun ancak onun sıratı mustakîm üzere istikamet
sahibi olmasıyla mümkün olacağını, istikamet sahibi olmanın yolunun ise sadece
Rabb'inin kendisine hidayet etmesiyle olacağını açıklamayı içerir. Kulun
ibadetine giden yolun ancak ve ancak Rabb'inin yardımı ile olduğu gibi kulun
istikametine giden yolda ancak Rabb'inin hidâyeti iledir

?Gazaba uğrayanların ve sapıtanların yoluna değil?
(Fâtiha,

1/7)
sözü, sıratı müstakimden sapan iki gurubu açıklamayı içerir. Bu iki guruptan
birincisinin, ilmi ve itikadı bozan bir sapıklığa meyletmek olduğunu ve
diğerinin ise doğru yolu ve ameli bozmak sûretiyle gazaba yönelmek olduğunu
açıklar.

Surenin evvelinde rahmet, ortasında hidayet ve sonunda nimet vardır. Kulun
nimetten nasibi hidâyetten nasibi kadar, hidâyetten nasibi ise rahmetten nasibi
kadardır.[2]Ve
bütün işler O'nun nimetine ve rahmetine döner.

Nimet ve rahmet, rububiyyetin gerekli kıldığı şeylerdendir. O (c.c.) ancak
Rahim'dir[3]
ve nimet ihsan edendir. İşte bu O'nun ilahlığının gerektirdiklerindendir. Her ne
kadar inkar ediciler inkar etse de müşrikler Ondan sapsa da O Hakk[4]
olan ilahtır.

Kim Fâtiha sûresinin manalarının hakikatini ilmen, marifeten, amelen ve
keyfiyeten bilirse elbette O (c.c.)'nun kemalinden ihsan edilen daha bol bir
nasibe ulaşır ve kulluğu ibadet eden avam halkın derecesinden daha yüksek halis
bir kulluk olur. Allah (c.c.), kendisinden yardım talep edilendir.[5]



[1]
el-Berr: Kullarına karşı iyiliği bol olan. (ç.)



[2]
Yazar yedinci âyetin baş tarafını galiba tüm müslümanlar bildiği için
zikretmedi. (ç.)


[3]
er-Rahim: Esirgeyen, bağışlayan, engin merhamet sahibi, dünyada
kendisine inanıp emirlerini yerine getirenleri ahirette ebedi nimetlerle
mükafatlandıracak olan. (ç.)



[4]
el-Hakk: Fiilen var olan, mevcudiyet ve ulûhiyyeti gerçek olan. (ç.)



[5]
Fevâid, s.

19-20

ESMAULLAHİ'L-HUSNA
ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ
KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ
ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA YAZILMIŞ ESERLER
İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
KİTABIN İÇERİĞİ
BU KİTABIN ASLI
BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması  
Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması  
Yüce Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması  
YÜCE ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI
Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde İttifak Etmesi
İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol
Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi
Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu
ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL
5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK  
Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası
YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ
Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve Kudretine Delalet Etmesi         
AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER
YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE'VİLİN OLMAMASI
YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ HAKKINDA BAHİS
ESMÂU'L-HÜSNÂ VE  ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ
ALLAH
er-RAHMÂN - er-RAHÎM
el-MELİK - el-HAKK
el-KUDDÛS
es-SELÂM
el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR
el-BASÎR
el-AZÎZ
el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM
es-SEMÎ'  -  el-BASÎR 
el-ADL
el-LATÎF
el-HALÎM - el-AFUVV
eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR
el-ALİYY
el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR
el-HAFÎZ
er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD
el-HAMÎD - el-MECÎD
el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR
el-HAYY  -  el-KAYYÛM
el-VÂHİD ?  el-AHAD
es-SAMED
el-GANİYY - el-KERÎM
es-SABÛR
el-CEMÎL
er-REFÎK
el-MUĞÎS
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin Çeşitli Kalıplar İçermesi
İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı) Gerektirmesi  
Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve Farklılıklar
En Üstün Sıfatları Tanıma
SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması
?Allah? İsminin Kökeni
?Allah? İsminin Etimolojisi
?Subhâneke Allahümme? Kelimesinin Anlamı
Duanın Kısımları
?Tebâreke? (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının Çok Olması
Yüce Allah'ın, ?Şüphesiz ki, Rabb'im dosdoğru bir yol üzerindedir? (Hûd 11/56) Sözünün Anlamı
Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması
Yüce Allah'ın ?O, her an yaratma halindedir? Sözünün Anlamı
Yüce Allah'ın  ?De ki Göklerde ve yerde Allah'tan başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler? Sözünün Anlamı
İBN KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN VE TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR