sel
Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
Ansiklopediler
Sponsorlu Bağlantılar
Secme Konular
· Kur'ân-ı Kerim'de İçkinin Haramlığı ve Yasaklanma Aşaması
· İslâm Kelimesinin Anlamları
· Nâs ve İnsan Kelimelerinin Anlam ve Mâhiyeti
· Allah'ın Kulu, Kulun Allah'ı Sevmesinin Belirtileri
· HAYY-KAYYUM
· a- Hudûs Delili
· Kur’an’da Ruh Sağlığı, Psikolojik Denge ve Huzur
· İnsan İle Diğer Canlılar Arasındaki Farklar
· Hikmetin Kur’andaki Dört Anlamı
· Sâlih İnsan Kimdir?.

Burayada Bak
· Münâfıklar
· Arbede
· 8)  Halkı, Sağlam Temellerden Uzak Tutma
· Mürtedin Kişiliği
· İstimdâd
· 1- Uyulması Vâcip Olan Yeminler
· EHL-İ KİTAP .
· 2- Dinî Emir ve Yasaklarda Gevşeklik ve İhmal
· Estetik
· 12. Misâfirhanedir
· Anglikan
· Haham
· Bî-reng
· Çarpmak
· Mürid

Son Okunanlar
· Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol
· Kur’ân-ı Kerim’de Sevgi Kavramı
· Havârî
· Tehlike (tehlüke)
· Dilin/Konuşmanın Şiar Yönünden Önemi
· 5) İleri Derecede Açlık ve Susuzluk
· Hadis-i Şeriflerde Helâk Kavramı
· Tabiat Felsefesi
· Tevbe Anlam ve Mâhiyeti
· d) Bulaşıcı Hastalıklardan Korunma



Kavramlar Ansiklopedisi     A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T V Y Z 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol

Güzel Teklifde
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol:
Birincisi: Yüce Allah’ın layık olduğu şekilde cemalinin, kemalinin, isimlerinin ve sıfatlarının kullarına azami sevgiyi, tevazu ve itaati gerektirdiği şekilde zatına ve sıfatlarına taalluk etmesidir .
İkincisi: Özellikle kullarından daha zengin olmasıyla ve ancak kendisinden bir rahmet, cömertlik ve kerem olarak kullarına ihsanda bulunmasıyla ihsanına ve nimetlendirmesine taalluk etmesidir. Bu ise bir karşılık olarak veya menfaat sağlamak yada bir zararı def etmek için değildir.[1]
Kişi yüce Allah’ın isimlerinden olan el-Hayy’a itibar ettiği zaman O’nun kemâl sıfatlarından olan ilmini, işitmesini, görmesini, kudretini, iradesini, rahmetini ve dilediğini yapmasını gerektirir  halde olduğunu görür.
Aynı şekilde el-Kayyûm isminin de ulvî ve suflî alemin işlerini yönetmeyi gerektirdiğini, idare ve düzenini icra edip yürütmeyi ve onu muhafaza etmeyi gerektirdiğini görür. Kim O’nun kemâl sıfatlarını inkar ederse O’nun el-Hayy ve el-Kayyûm olduğuna iman etmemiş olur. Şayet bunu ikrar ederse isimler hakkında doğru yoldan sapmış ve hakikatlerini terk etmiş olur. Oysa yüce Allah’ın isimlerinin lafızlarını ta’til etmeye kimsenin gücü yetmez. Başarı ancak Allah’tandır.[2]
Tevekkül, Esmâu’l-Hüsnâ’ya taalluk etmede makamların en kapsamlılarındandır. Çünkü tevekkül için fiillerin isimlerinin umumuna ve sıfatların isimlerinin umumuna özel bir taalluk vardır.
el-Gaffâr, et-Tevbe, el-Afuvv, er-Raûf, er-Rahîm, el-Fettâh, el-Vehhâb, er-Razzâk, el-Mu’tî ve el-Mâni’ isimlerine tevekkülün taalluku vardır. Bu ise yüce Allah’ın dininin düşmanlarını zelil kılmak, onları alçaltmak ve yardım sebeplerinden alıkoyma hususlarında kulun O’na tevekkülü yönündendir.
Kudret ve İrâde isimlerine taalluk, tevekkülün Esmâu’l-Hüsnâ’nın tamamına umumi bir taalluku olduğunu gösterir. Bundan dolayı imamlardan açıklama yapan kimse bu meseleyi yüce Allah’ı tanımaktır diye tefsir etmiştir. 
Ancak yüce Allah kulun bilmesi hesabıyla olmasını murat etti. Bu ise kul için tevekkül makamının en salim şeklidir. Kul ne zaman Rabb’ini en iyi şekilde tanırsa o zaman O’na olan tevekkülü en kuvvetli şekli alır.[3]
Murakabe (=gözetleme, takip); er-Rakîb, el-Hafîz, el-Alîm, es-Semî ve el-Basîr isimleriyle kulluk etmektir. Kim bu isimleri ve bu isimlerin gereği ile kulluğu idrak ederse onun için murakabe meydana gelmiştir. Allah en iyi bilendir.[4]
Bu, yüce Allah’ı tanımada, isimlerini ve isimlerinin manalarını tanımada ve onlara tutunmada ziyadeyi gerekli kılar.
Muhakkak ki korkarak ümit eden Esmâu’l-Hüsnâ’ya tutunur, onlarla kulluk eder ve onlarla dua eder. Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: “En güzel isimler (=el-Esmâü’l-hüsnâ) Allah’ındır. O halde O’na onlarla dua edin” (A’râf,
7/180)
Dua eden kimsenin kendileriyle dua ettiği en yüce isimler olan Yüce Allah’ın Esmâu’l-Hüsnâsı ile dua etmeyi terk etmek kula yaraşmaz.
     [1]      Miftâhu’s-Saadet, 2/ 197.   [2]      Tibyân, s. 102 [3]      Medâricu’s-Sâlikîn, 2/125.   [4]      Aynı yer.


Son takip: 14.06.2019 - 02:14
Konu ile alakali düsüncelerinizi yaziniz:



· Bu İsmin Birçok Yüce Anlama Gelmesi · Bu İsmi Bilmenin Faydaları · 2) Zengin Hısımların Himâyesi · 5) Mislî Mal · Fetih; Şefkat Hareketi · Fethin Araçları · Harâc; Zimmîlerden Alınan Toprak Vergisi · Fetih Konusuyla İlgili Âyet-i Kerimeler · 1- İnançla İlgili Fısk · 5- Mal ve Çocuk; · 4- Öldürmektense Ölmeyi Tercih Etmek · 3) Genel olarak tokalaşmaktan kaçınma · Allah’ın Gazabına Uğrayanlar a- Allah'a İsyan Eden Yahûdiler · Büyüleyici Söz; Şiir ve Söz Canbazı Şâir · 15- İttifak Delîli · Umrenin Hükmü · Hadis-i Şeriflerde Ribâ/Fâiz . · İslâm Düşüncesinde Hayır-Şer · Kur’an Âyetleri Arasında Neshin Varlığını Savunanların Delilleri · Güzellik Tanımına Giren ve Güzel Yapılması Emredilen Önemli Davranışlar
· GİRİŞ · AF-AFV · AĞLAMAK-GÖZYAŞI · AHİD · ÂHİRETE İMAN · ÂİLE VE EŞLERİN GEÇİMİ · AKIL · ALLAH (C.C.) · ANA BABAYA İHSAN · ARZ VE SEM · ATALAR YOLU · ÂYET · ÂYETܒL-KÜRSÎ · AZİM VE TEVEKKÜL · BAKARA VE İCL (SIĞIR VE BUZAĞI) · BÂTIL · BELA-İMTİHAN · BESMELE · BUHL/CİMRİLİK · CÂHİLİYYE · CEHENNEM · CENNET · CİHAD · Dalalet · DİN · DİN GÜNÜ · DUA · DÜNYA · DÜNYA HAYATI · DÜŞMANLIK · ECEL · EHL-İ KİTAP · EMÂNET · EMR-İ Bİ’L-MA’RÛF VE NEHY-İ ANİ’L-MÜNKER · ENDÂD · ENSÂRULLAH (ALLAH YOLUNUN YARDIMCILARI) · Esmau'l-Husna · ESMAULLAHİ'L-HUSNA · FAİZ · FAKİRLİK-ZENGİNLİK · Felah · FESAD · FETİH · FISK VE FÂSIK · FİTNE · FUHUŞ VE ZİN · GÂLİBİYET (ALLAH’IN YARDIMI VE ZAFER) · GAYB · GAZAP · GÜNAH · GÜZEL SÖZ · HAC · HAK-BÂTIL · HAKK · HAKKA BÂTILI KARIŞTIRMAK VE HAKKI GİZLEMEK · HALİFE-HİLÂFET · HALK (YARATMA) · HAMD · HARAM-HELÂL · HASENE-GÜZELLİK · HASTALIK · HAYIR-ŞER · HELÂK · HESAP · HEV · HİCRET · HİDÂYET · HİKMET · HİLÂFET-İMAMET · HIRSIZLIK · HÜKM-HÂKİMİYET · HÜZÜN-ÜZÜNTÜ · İbadet · İBLİS · İÇKİ VE KUMAR · İFSAD-İSLAH · İFTİR · İHLÂS · İHSAN-MUHSİN · İHTİLAF · İKRÂH · İLİM · İMAM · İMAN-MUMİN · İNCİL · İNFÂK · İNKÂR · İNSAN · İNSANLARA İYİLİĞİ EMREDİP KENDİNİ UNUTMAK · İNZÂR · İRTİDÂD-MÜRTED · İSLAMIN HAREKET METODU · İSLÂM-MÜSLÜMAN · İSRÂF · İSRAİL OĞULLARI · İSTİANE · İSTİÂZE · İSTİĞÂSE . · İSTİĞFAR · İSTİKAMET · İSTİKBÂR-MÜSTEKBİR · İSYAN-İTAAT · İTİKAF · İZZET-ZİLLET · KADIN · KÂFİR · KALB · KALP VE KALBİN MÜHÜRLENMESİ · KAN DÖKMEK · KARZ-I HASEN · KISAS · KITÂL-SAVAŞ · KİTAB-KUR'AN · KİTAPLARA İMAN · KIYÂMET · KÖLE-KÖLELİK · KORKU · KÜFÜR · KÜFÜR ÖNDERLERİ · LÂNET · MAĞFİRET · MAL-MÜLK VE MÂLİK · MÂSİYET · MEKR-TUZAK · MELEK-MELEKLERE İMAN · MESCİD · MESH (“AŞAĞILIK MAYMUNLAR OLUN!”) · MEYDAN  OKUMA  (KUR'AN'IN  İ'CÂZI) · MİLLET · MÎRÂS · MUHKEM VE MÜTEŞÂBİH ÂYETLER · MÜNAFIK-MÜNAFIKLAR · NAMAZ · NASARA-HRİSTİYANLIK · NEBİ-RASUL · NEFS · NESH · NİFAK-MÜNAFIK · NİKÂH VE TALÂK · NİSYÂN-UNUTMA · NÛR · ÖLÜM · ORUÇ · PEYGAMBER-PEYGAMBERLİK · PUT VE PUTA TAPMA · RABB · RİBAT-RABITA-MURÂBATA YAPMAK · RİYA · RIZIK · RUH · RUKÛ · SABİÎLER · SABIR · SÂLİH AMEL · SECDE · ŞEFÂAT · ŞEHİD · ŞERİAT · SEVGİ · ŞEYTAN · ŞİARLAR · SIDK/DOĞRULUK · SİHİR-BÜYÜ · SIRÂT-I MÜSTAKÎM . · ŞİRK · ŞÜKÜR · ŞÛR (İSTİŞÂRE/DANIŞMA) · SU VE YAĞMUR · TAAT · TAĞUT · TAHÂRET-TEMİZLİK · TAHRİF · TAKİYYE · Taklid · Takva · TÖVBE · TEVEKKÜL · TEVESSÜL-VESİLE · TEVHİD · TE’VİL VE TEFSİR · TEVRAT · TİCÂRET · TUĞYÂN · ÜLܒL-EMR · ÜMMET · VAHDET · VASİYET · VELÎ · YEME-İÇME · YEMİN · YÜSR-KOLAYLIK · ZALİM · ZEKÂT · ZİKİR · ZULÜM

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80


Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber