Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının Çok Olması

Allah


Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının Çok Olması:


Yüce Allah'ın

?O'nun benzeri hiçbir şey yoktur?[1]


sözü; O'nun kemâl sıfatlarının ve Celal na'tlarının çok olduğuna, çok büyük ve
her şeyi etkileyici olması sebebiyle bu sıfatlarda O'nun asla bir benzerinin
olmayacağını bildiren en büyük delilerden biridir. Değilse eğer bu âyetten,
?O'nun sıfatları yoktur' manası çıksaydı, sırf yok olan ?yokluk?, bu övgüye daha
layık olurdu. Tabii aslında bir kimse, ?Filancanın benzeri yoktur? dese, bütün
akıl sahipleri, bu sözden, ?O filanca kişi, diğer insanlardan bazı özellik ve
sıfatlara ayrılır. O insanlarda bu sıfatlar yoktur? manasını anlarlar. O kişinin
bu sıfatları çoğaldıkça, benzeri bulunma olasılığı da o derecede ortadan kalkar.


Bununla birlikte Allah'ın,

?O'nun benzeri hiçbir şey yoktur?[2]
sözü, O'nun sıfat ve isimlerinin alabildiğine çok olduğuna en büyük delildir.


Yüce Allah'ın,

?O'nu gözler idrak edemez?[3]
sözü de; O'nun görüleceğine, fakat idrak olunamayacağına dair büyük bir
delildir.


Yine yüce Allah'ın,

?O, gökleri ve yeri altı günde yaratan, sonra Arş'ın üzerine istivâ edendir.
Yere gireni ve ondan çıkanı, gökten ineni ve oraya yükseleni bilir. Nerede
olsanız, O sizinle beraberdir. Allah yaptıklarınızı görür?[4]
sözü de; O'nun, mahlukatından ayrı olduğunun en büyük delilidir. Çünkü O,
yaratıklarını, kendi Zatı için yaratmış, Zatından hariç (=dışında) olarak
yaratmıştır. Sonra da Arş üzerine istiva etmiş olduğu için mahlukatından ayrıdır
ve O, onların ne halde olduğunu bilir, onları görür, onları her şeyden hesaba
çeker, onları ilmi, kudreti, iradesi, işitmesi ve görmesi ile tamamen
kuşatmıştır. İşte

?nerede olsanız, O, sizinle beraberdir?
anlamının anlamı budur.


Bu güzel karşıtlığı, hem ifade ve hem de mana olarak yüce Allah'ın,

?O'nu gözler idrak edemez. O, gözleri idrak eder?[5]
sözünde de bulabilirsin. Çünkü Allah, azameti sebebiyle, gözlerin, kendisini
idrak ve ihata etmesinden yücedir, Latîf (=en ince şeyleri bilen) ve Habîr (=her
şeyden haberdar) olması sebebiyle de tüm gözleri O ihata eder ve bu nedenle de
O'na hiçbir şey gizli kalmaz.


O, latifliğinde azim (=pek büyük) ve azametinde latiftir. Yakın olmasına karşın
en yüksek ve en yüce, en yüce olmasına karşın çok yakındır. Ve O, işitendir,
bilendir. O'nugözler idrak edemez, fakat O gözleri idrak eder. O, Latîf'tir ve
Habîr'dir.[6]










[1]
Şûrâ:

42/11




[2]
Şûrâ:

42/11




[3]
En'âm:

6/103




[4]
Hadîd:

57/4




[5]
En'âm:

6/103




[6]
Hâdi'l-Ervâh, s.

203

ESMAULLAHİ'L-HUSNA
ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ
KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ
ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA YAZILMIŞ ESERLER
İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
KİTABIN İÇERİĞİ
BU KİTABIN ASLI
BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması  
Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması  
Yüce Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması  
YÜCE ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI
Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde İttifak Etmesi
İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol
Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi
Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu
ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL
5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK  
Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası
YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ
Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve Kudretine Delalet Etmesi         
AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER
YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE'VİLİN OLMAMASI
YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ HAKKINDA BAHİS
ESMÂU'L-HÜSNÂ VE  ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ
ALLAH
er-RAHMÂN - er-RAHÎM
el-MELİK - el-HAKK
el-KUDDÛS
es-SELÂM
el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR
el-BASÎR
el-AZÎZ
el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM
es-SEMÎ'  -  el-BASÎR 
el-ADL
el-LATÎF
el-HALÎM - el-AFUVV
eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR
el-ALİYY
el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR
el-HAFÎZ
er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD
el-HAMÎD - el-MECÎD
el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR
el-HAYY  -  el-KAYYÛM
el-VÂHİD ?  el-AHAD
es-SAMED
el-GANİYY - el-KERÎM
es-SABÛR
el-CEMÎL
er-REFÎK
el-MUĞÎS
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin Çeşitli Kalıplar İçermesi
İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı) Gerektirmesi  
Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve Farklılıklar
En Üstün Sıfatları Tanıma
SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması
?Allah? İsminin Kökeni
?Allah? İsminin Etimolojisi
?Subhâneke Allahümme? Kelimesinin Anlamı
Duanın Kısımları
?Tebâreke? (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının Çok Olması
Yüce Allah'ın, ?Şüphesiz ki, Rabb'im dosdoğru bir yol üzerindedir? (Hûd 11/56) Sözünün Anlamı
Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması
Yüce Allah'ın ?O, her an yaratma halindedir? Sözünün Anlamı
Yüce Allah'ın  ?De ki Göklerde ve yerde Allah'tan başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler? Sözünün Anlamı
İBN KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN VE TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR