Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

8) Kullanmaya Elverişli (İsti'mâlî) Mal

8


8) Kullanmaya Elverişli (İsti'mâlî)
Mal:



Maddesi devam etmekle birlikte kendisinden
yararlanılabilen şeyler. Gayrimenkuller, mefrûşât, kumaşlar, kitaplar gibi.

Tüketime elverişli mallar, bu amaca hizmet eden
karz ve âriyet verme gibi akitleri kabul ederken, kullanmaya elverişli mallar da
yine kira ve âriyet verme gibi kullanmaya yönelik akitlere elverişli bulunurlar
(el-Kâsânî, Bedâyiu's-Sanâyi', V, 134, 208, 209, 234, 237; es-Serahsî, a.g.e.,
XI, 50, 52, XIV, 90; ez-Zühaylî, a.g.e., IV, 49, 55; Fahri Demir, a.g.e., 33 vd
; Hamdi Döndüren, İslâm Hukukuna göre Alım-Satımda Kâr Hadleri, İstanbul 1983,
s., 83 vd).[1]

Mal kelimesi, ?meyl' kelimesinden türemiştir.
?Meyl' sözlükte; denge noktasından sağa sola sapmak demektir. Sürekli deðiþen ve
ölümsüz olmayan değerlere bu bakımdan ?mal' denilmiştir. Malın ana özelliği,
devamlı değişmesi, sâbit olmaması ve ebedî (ölümsüz) olma özelliğinin
bulunmamasıdır. ?Mal', insanın yaşayabilmesi ve ayakta kalabilmesi için bir
vâsıtadır. İnsanı ayakta tutmak amacına yönelik olarak kullanılırsa bir anlam
taşır. Eğer dünyalık değerlerin elde edilişi uğruna harcanırsa veya bu amaç için
elde edilmeye çalışılırsa o zaman olumsuz bir anlam kazanır.

Mal, fıkıh dilinde, bir kimsenin sahip olduğu
şey, menkul (taşınabilir) veya gayri menkul (taşınamaz) varlık veya servettir.
Mallar;

a-
Elde edilebilen ve biriktirelebilen şeylerdir. Bu yüzden ilim, sağlık, güneş
ışığı gibi şeyler mal değildir. Ama güneş ışığı enerjiye çevrilirse mal
olur.

b-
Yararlanılması mümkün olan bir şeydir. İnsanlar onu kullanırlar, ondan fayda
sağlarlar. Ölmüş hayvan eti, bozuk gıdâlar, zehirli maddeler gibi şeyler mal
sayılmazlar.

Mal, esâsen insanların sahip olmak istedikleri,
ihtiyaç için elde edebildikleri, biriktirilebilen, taşınabilir veya taşınamaz
şeylerdir, varlıklardır. Mallar ve çocuklar dünya hayatının süsüdür (18/Kehf,
46). Bunlar aynı zamanda birer fitnedir, yani insan için birer deneme
alanıdırlar (64/Teğâbûn, 15; 3/Âl-i İmrân, 186). Mala sahip olma ile onu harcama
yeri; onun kullanılış gâyesidir. Mallar, Allah'ın insanlara birer emânetidir.
O'nun helâl kıldığı yoldan kazanılmalı ve o mal Allah'a varmak gâyesi için
kullanılmalıdır. İnsan ölünce Rabbine kavuşacaktır. Öyleyse kendisine emânet
olarak verilen malı, bu ?Son Varış-Meâd' anlayışı doğrultusunda harcamalıdır.
Bir başka deyişle, mal insanın hayatını sürdürebilmesi için Yaratıcı tarafından
insanın emrine verilen bir faydalanma aracıdır. İnsan bu aracı güzel bir yoldan
elde etmeli ve emânetin asıl sahibinin gösterdiği gibi kullanmalı, bu şekilde
hem dünya hem âhiret mutluluğuna ulaşmalıdır. Mal, insanın sonsuz hayattaki
durumuna kesinlikle etki edecektir.

Allah, insanlara ellerindeki malı O'nun yolunda
?infak' etmeyi emretmektedir. Bu, hem toplum dengesi, hem insanın mala karşı
aşırı ilgisinin törpülenmesi, hem de insanların ihtiyaçlarının karşılanması
açısından son derece önemlidir. Dünyadaki mallar ve zenginlikler, insanlar için
süslü kılındı (3/Âl-i İmrân, 14). Bütün mallar dünya hayatının süsüdür, ama asıl
varılacak yer Allah'ın huzurudur. İnsan bu yüzden malı ve dünyalıkları çok sever
(89/Fecr, 20). Kimileri de malının çokluğundan dolayı övünür, kibir gösterir
(18/Kehf, 34; 34/Sebe', 35). Ancak malı olduğu halde, Allah'a hakkıyla kulluk
yapmayan, Allah'a karşı ?istikbâr' eden azgınları (bağîleri), malları ve
evlatları kurtaramayacaktır (92/Leyl, 11; 111/Mesed, 2; 58/Mücâdele, 17).

Malın insan hakkında daha faydalı olabilmesi
için onun Allah yolunda harcanması gerekmektedir (4/Nisâ, 95; 8/Enfâl, 72; 9/Tevbe,
20). Bu harcamanın en güzel şekli, gerekli kimselere zekât vermektir (6/En'âm,
141; 30/Rûm, 38). Mal konusu, müslümanların en önemli meselelerinden biridir.
Malı helâldan kazanmak kadar, ona ilgiyi dengeli tutmak, onu gerekli yerlere
harcamak, onunla insanlara faydalı olmak, onun peşinden sürüklenip gitmemek ve
onunla şımarıp istiğnâ (zengin oldum) duygusuna kapılmamak önemli şeylerdir.
İnsan ne kadar yaşarsa yaşasýn bir gün ölecektir ve malından ayrılacaktır. Kişi,
mal üzerinde yalnızca nöbetçilik yapmaktadır. Öyleyse bu nöbetçilik ve
emanetçilik iyi yapılmalıdır.

?Mal bir kahpeye benzer; bir gün attarın evinde
bir gün baytarın evinde olur.? (Râgıp el-Isfehânî, Müfredat 726). Mal kazanmak,
servet sahibi olmak, o maldan faydalanmak mübahtır (helâldir). Zekâtı ancak malı
olanlar verebilir. Malı olanlar Allah yolunda daha çok harcama yapabilirler.
Hakkıyla elde edilen bir zenginlik daha iyidir. Ancak mü'min, Allah'ın büyüklüğü
karşısında ?fakr' duygusu içerisinde olmalı, yani yetersizliğini, her şeyin
Allah'ın olduğunu bilmeli. Peygamberimiz (s.a.s.) müslümanların mal fitnesiyle
karşılaşacaklarını haber veriyor (İbn Mâce, Fiten 18, hadis no: 3995; Tirmizî,
Zühd 26, Hadis no: 2336). Âhirette de mal mülk değil, ancak selim kalbe sahip
olmak fayda verecektir (26/Şuarâ, 88).[2]









[1]
Hamdi Döndüren, a.g.e. c. 4, s. 52-54.




[2]
Hüseyin K. Ece, İslâm'ın Temel Kavramları, s. 381-382.

FAKİRLİK-ZENGİNLİK .. Fakirlik; Anlam ve Mâhiyeti
Fakirliğe Karşı Getirilen Çözümler
1) Çalışma
2) Zengin Hısımların Himâyesi
3) Zekât
4) İslâm Devletinin Diğer Gelir Kaynakları
Fairliğin Mertebeleri
Miskîn; Anlam ve Mâhiyeti
Zenginlik .
Fakirlik mi, Zenginlik mi Daha Hayırlıdır? .
1- Fakirlik Üstündür
2- Zenginlik Üstündür
3-Kefâf (orta yol) Üstündür
el-Ğanî; Allah'ın Güzel İsimlerinden .
Kanaat; Eldekiyle Yetinme .
Zühd .
Zühdün Kısımları
Zühdün Yozlaştırılması
Gerçek Zâhidlik
Hz. Peygamber'in Geçim Temini ve Zühdü .
Evlilik So asında Ticârî Meşgaleleri
Alış-Verişleri
Ticaretinin Prensipleri
Maîşet Temini Açısından Ticâretin Önemi
Allah, Helâl Rızık İçin Çalışanları Sever
Ticaret, Ziraat ve Cihad
En Hayırlı Kazanç; Kendi Eliyle Çalışıp Kazanma
Başkasına Yük Olmadan Yaşamak; Helâl Maîşet Temini
Maîşet Temini İçin Peygamberimiz Çobanlık da Yapmıştır
Yaşadığı Sâde Hayat ve İsraftan Kaçınması
Zühd ve Takvâsıyla Peygamberimiz .
Hasır Üzerinde Yatması
Sadaka Hususundaki Hassâsiyeti
?Beni Hûd Sûresi İhtiyarlattı? .
Âhirete Bakışı
Hayırdaki Sür'ati
Günlerce Aç ve Susuz Kalışı
Hz. Peygamber ve Ashâbının Yaşayışlarındaki Fakirlik .
Hz. Peygamber'in Ailesinin Maîşeti ve Sade Yaşayışı
Peygamberimiz'in Çocuklarına ve Ev Halkına Karşı Tavırları
Çocuklarını Ebedî Hayata Hazırlaması
Hz. Fâtıma'nın Hizmetçi İstemesi
O'nun Mutluluk Evinin Genel Atmosferi
Rasûlullah'ın Cömertliği ve Tevâzuu . Keremden Bir Kesit
Tevekkül
İsrâf
Kur'an'da İsrafın Mânâları
Müsrif
Cimrilik .
Cömertlik .
Sehâvet
Cûd
Îsâr
Ticâret/Alış-Veriş .
Alış-Verişin Şartları
Ticârette Mübâdele Edilen Malın Kıymetli Olması
Malın Özelliklerinin Belirli Olması, Gizli Bir Kusuru Bulunmaması
Satılan Malın Mevcut Olması
Mal ve Bedelin Belirli Olması
Malın Teslim Alınması, (Kabz)
Ticarette Kâr Sınırı
Müslüman Olarak Alış-Verişlerde Dikkat Edeceğimiz Bazı Hususlar Vardır
Çalıntı Olan Bir Malın Satılması Veya Piyasaya Sürülmesi de Câiz Değildir.
İslâm Toplumunda Malların Fiyatlarına Sun'î Olarak Yapılan Müdâhaleler Asla Câiz Değildir.
İslam Toplumunda Karaborsa (İhtikar) Haramdır.
Malı Değerinin Altında Almak
Ölçü ve Tartının Doğru Olması, Alışverişe Ailenin Karıştırılmaması
Mal; Dünya Varlığı
1) Mütekavvim Mal
2) Gayri Mütekavvim Mal
3) Menkul Mal
4) Gayri Menkul Mal
5) Mislî Mal
6) Kıyemî Mal
7) Tüketime Elverişli (İstihlâkî) Mal
8) Kullanmaya Elverişli (İsti'mâlî) Mal
Malı Koruma
Kur'ân-ı Kerim'de Fakirlik ve Zenginlik .
Hadis-i Şeriflerde Fakirlik ve Zenginlik .
Tefsirlerden İktibaslar
Kesb; Çalışıp Kazanma .
Meslek Öğretimi
1- Rubûbiyet Dairesi
2- Ubûdiyet Dairesi
Kurân'da Meslekî İhzâriyeler (Hazırlık ve Hazırlamalar)
1) Rızık Helâl ve Temiz Olmalıdır
2) Helâl Rızık , Emek Eseridir
3) İnsanlar Birbirlerine Muhtaçtırlar
4) Dünya İçin Talep Emri
5- Çocuğun Maddî İstikbalini Düşünme Fikri
Meslek Konusunda Yüksek İdeal
En Hayırlı Meslek
Rızık, Azalıp Çoğalabilir mi? .
Rızkın Genişlemesi ve Daralması
Rızıktaki Farklılığın Hikmetleri
Rızık Genişliği İmtihanı Karşısında Müslümanın Tutumu .
Rızık Darlığı İmtihanı Karşısında Müslümanın Tutumu .
İktisad; Harcamada Orta Yol
İnsan İktisadın Dışında Kalabilir mi? .
Menfaat