Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Mükâfat Olarak Sevap

Mükâfat Olarak Sevap

Mükâfat Olarak Sevap:

?Sevab', iyi amellere karşı
Rabbimizin vermesini ümit ettiğimiz sonuçtur. Mü'minler, İslâm'ın kendilerine
emrettiği şeyleri yerine getirdikleri zaman bunun ?sevabını' alacaklarını
bilirler. Sevab, farzları ve vacipleri yerine getirmenin karşılığı olduğu gibi,
mü'minlerin nafile olarak yaptıkları her türlü ibadetin ve her türlü iyiliğin (hasenenin)
de karşılığıdır.
?Her kim kötülük eder de
onun kötülüğü kendisini çepeçevre kuşatırsa işte o kimseler cehennemliktir.
Onlar orada devamlı kalırlar. İman edip sâlih amel işleyenlere gelince; onlar da
cennetliktirler. Onlar da orada ebedi olarak kalacaklardır.? (2/Bakara,
81-82).
Bu âyette ve diğerlerinde iyi
ve kötü diye nitelenen amellerin karşılığının mutlaka verileceği bildiriliyor.
Üstelik bu karşılıklar da geçici bir zaman için değil sürekli olacaktır. Âyette
geçen insanı çepeçevre kuşatan ve sahibini ebediyyen cehenneme sürükleyecek amel
şüphesiz ki inkârcılıktır. Zâten İslâm'a inanmayanlar sâlih amel işlemeyi
bilmezler.
İnsanın âhiretteki durumu
sevabının azlığı veya çokluğu ile belli olacaktır. Sevabı çok olanlar Cennete,
günahı çok olanlar Cehenneme gidecektir. Kur'an bunu ?tartısı ağır olanlar,
tartısı hafif olanlar' diye nitelemektedir (101/Kaaria 6-11). Rabbimiz,
?sevabın' yücesinin kendi yanında olduğunu haber vererek, insanları iman etmeye
ve kendisinden sakınmaya (takvâya) dâvet ediyor (2/Bakara, 103). Allah (c.c.)
dünya sevabının (mükâfatının) da âhiret sevabının da kendi katında olduğunu,
ondan dilediği kimseye dilediği kadar verebileceğini haber vermektedir
(4/Nisâ,134; 5/Mâide, 85). Allah'ın insana verdiği mallar ve evlâtlar dünya
hayatının süsüdür. Fakat devamlı kalacak olan güzel amellerin Allah'ın yanında
sevabı (karşılığı) ise hayır bakımından daha önemlidir. İnsanlar belki mal ve
nesil yönünden zengin olmayı daha hayırlı sanabilirler. Ancak amellerin Allah
katında güzel bir sevaba kavuşması, sevab kazanabilecek amellerinin çok oluşu
insan için daha hayırlıdır (18/Kehf, 46).
?Allah, hidayet bulanların
hidayetini artırır. Sürekli olan sâlih davranışlar, Rabbinin katında sevab
bakımından daha hayırlı, varılacak sonuç bakımından da daha hayırlıdır.?
(19/Meryem, 76)
Halk arasında her türlü hayırlı
iş, sâlih amel veya Allah'ın razı olacağı bütün davranışlar ?sevab' diye
nitelenir. Bu, İslâm'ın insanları davet ettiği ?hayr'dır. İslâm insanları
devamlı böylesine hayırlı ve sevap iş yapmaya dâvet ediyor. Mü'minler, daha
çok sevab kazanmak için insanlara iyi davranırlar, iyilik ederler, yardımda
bulunurlar, hayırlı işlere koşarlar. Onlar bilirler ki Allah rızâsı için yapılan
bütün ameller mü'mine sevab kazandırır. Unutmamak gerekir ki sevab ancak sağ
iken kazanılır. Yalnız sadaka-i câriye (devam eden sadakanın) sevabı ise ölümden
sonra da sürer.[1]
İnsanın nefsini hesaba çekmesi
sanıldığı kadar kolay değildir. Çevre kültürünün baskısı altında kalan akıl ve
daima kötülüğü emreden nefis, meşrû (İslamî) olmayan amelleri gündeme
getirir. Bir İslam mütefekkiri, ?her günah tıpkı şarap gibi sarhoş etseydi,
yeryüzünde ayık gezen hiç kimseyi göremezdin? diyerek, önemli bir noktaya
işaret etmiştir. Sırat-ı müstakime riayet eden bir mü'min, değişik sebeplerin
etkisi altında gayr-ı meşrû amellerde bulunabilir.



[1]
H. K. Ece, a.g.e. s. 590-592

GÜNAH..
Sağır (Küçük Günâhlar)
Günah ve İsyanın Sonuçları
Günah; Anlam ve Mâhiyeti Günah Kelimesinin Anlamı
Günah Kavramıyla İlgili Kur'ân-ı Kerim'deki Kelimeler
a- Cünâh.
b- İsm..
c- Zenb.
d- Vizr
e- Habîs.
f- Şikak.
Günah Olayı
Kur'ân-ı Kerim'de Günah Kavramı
Hadis-i Şeriflerde Günah Kavramı
Büyük Günahlar Kebâir
Büyük Günahların Belirtileri
Büyük Günah İşlemenin Neticesi
Kebâirin Özellikleri
Küçük Günahlar
Lemem
Günahların Çeşitleri
Muhâtaba Göre Günahlar
1- Allah'a Karşı Günah
2- İnsanlara Karşı Günah
3- İnsanın Kendisine Karşı Günahı
Günahın Zıddı; Sevap.
Karşılık Olarak Sevap
Mükâfat Olarak Sevap
Günahkârlık; Fısk.
1- İnançla İlgili Fısk.
a- Allah'a İnançsızlık
b- Allah'ın Ayetlerini Yalanlama
c- Allah'ı Unutma
d- Allah'ı, Peygamber'i ve Allah Yolunda Cihadı İkinci Dereceye Koyma
e- Nifak (İnançta İkiyüzlülük)
f- Allah'ın İndirdiğiyle Hükmetmemek
g- Şeytanın Allah'ın Emrinden Çıkışı
2- Dinî Emir ve Yasaklarda Gevşeklik ve İhmal
a- Yalan Haber Yaymak ve Yalancı Şahitlik
b- Allah Adı Anılmadan Kesilen Hayvanların Etini Yemek
c- Zulüm
d- Servetiyle Şımarma
e- Livâta (Homoseksüellik)
f- Çirkin Söz (Sebb)
Hıristiyanlıkta ve Diğer Dinlerde Günah Anlayışı 1- Hıristiyanlık Günah Anlayışı Aslî Günah
Esas Suçlu Kadındır
Mutlu Günah
Ölümün Sebebi de Aslî Günahtır
Âdem'in Günahının Tüm İnsanlığa Dünyadaki Cezâsı
Aslî Günahtan Kurtulma Yolları a- Fedâ (Fidâ)
b- Vaftiz
c- Günah İtirafı ve Günah Çıkarma
2- Yahûdilikte Günah Anlayışı
3- Semâvî Olmayan (Bâtıl) Dinlerde Günah
4- Felsefî Düşüncede Günah
Existencializme.
Peygamberlerin Günahsızlığı; İsmet
Günah Duygusu
Günahlar ve Günahkârlarla İlgili Sünnetullah/Allah'ın Değişmez Yasaları a- Kim Günah ve Kötülük Yaparsa Cezâsını Bulur
b- Kötülüğün Cezâsı Kötülüktür; Bir Günah İşleyen Sadece Onun Kadar Cezâlanır
c- Kötülüğe/Günaha Rızâ Göstermek Toplumun Genelinin Cezâsını Gerektiren Bir Günahtır
d- Umûmî Cezânın Sebebi
e- Günahlar, Sahibini Helâke Sürükler
f- Kuvvetli de Olsa Toplum, Günahı Sebebiyle Yok Olur
g- Günahlar, Mü'minin Şeytana Karşı Direncini Zayıflatır
h- Günahlar, Musîbetlerin Sebebidir
i- Musîbetlerin Tümünün Sebebi, Günah ve İsyan Değildir
Fert ve Cemaatin/Toplumun Gördüğü Musîbetlerin Doğru Değerlendirilmesi
1- Musîbetlerin Sebeplerini Bilmek
2- Kendinden Başkasını Ayıplamamak
Kendimizi Kınamanın Faydası
3- Musîbetlere Karşı Nefsi Korumak
4- Musîbetleri Bertaraf Ederken Sabra Yapışmak
Musîbetleri Def Etmek Sabra Aykırı Değildir
Günahın Cezâsı ve Günahtan Kurtulma.
A- Dünyada Cezalandırma 1- Günahkâr Kavimlerin Cezalandırılması
Cezalandırma Zamanları
Cezalandırmaları Nakletmenin Hikmeti
2- Mü'minlerin Günah Davranışlarına Yönelik Cezalar
a- Ahlâkî Yönden
b- Hukukî Yönden
B- Âhirette Cezâlandırma
1- Ahlâkî (Psikolojik) Cezalar a- Selbî Ahlâkî Cezalar (Mahrûmiyet Yönüyle Cezalar)
b- İcâbî Ahlâkî Cezalar (Psikolojik Yaptırımları Olan Cezalar)
2- Fizik Cezalar
Günahtan Kurtulma Yolları a- Dünyada Kurtulma Yolları
b- Âhirette Kurtulma Yolları
Konu ile İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar