Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

2- Fizik Cezalar

2


2- Fizik Cezalar:

Son hüküm gününden sonra
suçluların katlanacakları fizik cezalardan selbî olanları temel ihtiyaçlardan
mahrum kılınmak tarzındadır. Meselâ aç ve susuz olan onlar ne açlıklarını ne de
susuzluklarnı herhangi bir şeyle giderebilirler! (78/Nebe', 24; 87/A'lâ, 5).
Cennet ehline olan su talepleri geri çevrilir (7/A'râf, 50). Yiyecek olarak
hayvanların dahi yiyemediği bir bitki (darî', 88/Ğâşiye, 6), ya da zakkum ağacı
(37/Sâffât, 62-66), veyahut da yenildiğinde boğaza duran, ne yenilip ne de
dışarı atılabilen bir yiyecek (zâ ğussa, 73/Müzzemmil, 13) sunulurken, içecek
olarak da erimiş maden tortusu gibi (muhl), yüzleri kavuracak kadar da kaynar
(hamîm, 37/Sâffât, 67) ve bağırsakları parçalayan (47/Muhammed, 15) bir su; irin
(ğıslîn, 69/Haakka, 36), irinle beraber kaynar su (hamîm ve ğassâk, 78/Nebe',
36), yutulmaya çalışılıp da boğazdan geçmeyen irinli su (mâ' sadîd, 14/İbrâhim,
16-17) takdim edilir...
Fakat icabî olarak onların
cezalarınıgösteren Kur'ân-ı Kerim metinleri de oldukça boldur. Bu metinlerin
temasını şöyle verebiliriz: Seçkin kulların semâvî ikametgâhlarına tamamen zıt
olarak, suçluların kalacakları yer, bir hapishanedir (17/İsrâ, 8); bu
hapishanenin, her biri belirli bir gruba ayrılmış olmak üzere, yedi tane kapısı
vardır (15/Hicr, 44); bu hapishanenin bekçileri, çok sert olan meleklerdir (ğılâz,
66/Tahrîm, 6; 74/Müddessir, 30-31); fakat bu yer altı hapishanesi de, bazısı
diğerinden daha aşağıda olan birçok odalara bölünmüştür (derk, 4/Nisâ, 145).
Üzerlerine ise kapıları kilitlenmiş ateş (mu'sadeh, 90/Beled, 20)
salıverilecektir. Bu, yakıcı ve kızgın bir ateştir (hâmiyeh, 88/Ğâşiye, 4; 101/Karia,
11); uzaktan bakıldığında homurtusu ve uğuldaması duyulu (teğayyuz, zefîr, 25/Furkan,
12), doymaz bir ateştir bu (hel min mezîd, 50/Kaf, 30). Lâvlar fışkırtan volkan
gibi de kıvılcımlar saçmaktadır (ke'l-kasr, 77/Mürselât, 32). Günahkârlar ise
kâh kıskıvrak (mukarranîn, 25/Furkan, 13; 89/Fecr, 26) olarak, kâh boyunlarında
bukağılar olduğu halde (ağlâl, 13/Ra'd, 5; 24/Nûr, 33; 40/Mü'min, 71; 76/İnsan,
4 vb.) alınlarından ve ayaklarından tutulup (55/Rahmân, 41) uzun zincirlere
vurularak (selâsil, 40/Mü'min, 71; 69/Haakka, 32; 76/İnsan, 4) yüzüstü
sürüklenirler (17/İsrâ, 97; 25/Furkan, 34; 39/Zümer, 24) ve yüzüstü (kubbet, 27/Neml,
90) ateşe, hem de sıkışık bir yere (mekân dayyık, 25/Furkan, 13) atılırlar.
Denksiz (89/Fecr, 25) ve yakıcı bir ateşle (harîk, 8/Enfâl, 50; 22/Hacc, 9, 22;
85/Bürûc, 10) tutuşturulurlar. Artık cehennem için odun olmuşlardır (2/Bakara,
24; 72/Cin, 15).
Sıkıntı ve acıdan kendilerinden
geçmiş olan suçlulur, kaçmayı istedikleri her seferinde demirden kamçılarla (mekaami'
hadîd, 22/Hacc, 21-22; 32/Secde, 20) dövülerek ateşin ta ortasına itilirler.
Ateşten bir döşeğe yatırılıp (mihâd), yine ateşten örtülere (ğavâş)
bürünecekleri orada (7/A'râf, 41), ateş tarafından tamamen kuşatılacaklardır
(18/Kehf, 29; 29/Ankebût, 54-55; 39/Zümer, 16). Bu öylesine bir alevdir ki, hep
yüzlerini yalayacak (14/İbrâhim, 50; 23/Mü'minûn, 104; 33/Ahzâb, 66), derilerini
veya parmaklarını söküp alacak, yani istisnâsız her yeri yakacak (70/Meâric,
16), kasıp kavuracak (74/Müddessir, 28), kömüre çevirecektir (74/Müddessir, 29).
Onun etkisi bu kadarla da kalmayacak, ruhları ve gönülleri saracaktır (104/Hümeze,
7). Cezanın hafifletilmesi (23/Mü'minûn, 107; 35/Fâtır, 36; 40/Mü'min, 49) veya
bu işin artık bitirilmesi dileğiyle feryat edecekler (35/Fâtır, 37), fakat bu
boşuna olacak, bitmeyen bir azap içinde yeniden derileri gelecek (4/Nisâ, 56),
tekrar fecî inilti ve solumalarla başbaşa kalacaklardır. Derken kaynar suya
sürülecekler (hamîm, 40/71-72; 55/Rahmân, 44), kaynar su dökülecek tepelerinden
(22/Hacc, 19, 20; 44/Duhân, 48). Derilerindeki gözeneklere nüfûz edecek yakıcı
bir rüzgâr (semûm) ve nihayetsiz derecede kaynar bir su (hamîm) içindedirler.
Üstlerinde ise bütün ümitleri çökertecek bir tarzda kesat olan (56/Vâkıa, 44)
karanın karası dumandan bir gölge (56/Vâkıa, 43)...
Kur'ân-ı Kerim'in âhiret
azâbıyla ilgili olarak sunduğu bu sahneler, çok net biçimde, inkârcı ve inatçı
kâfirler ve müşrikler içindir. Allah'a inanmış olmalarından dolayı her zaman
affa mazhar olma veya şefaate nâil olma, yahut da kısmî bir azâba dûçar olduktan
sonra cennete girmeyi ümit eden mü'minler için, yoğunluğu kaldırılamaz olan bu
türden acılar sözkonusu edilmemiştir. Cehenneme girmeleri halinde bile, orası
geçici bir arınma yeri olacak, daha sonra esas yerlerini alacaklardır (11/Hûd,
107-108). Öte yandan, bir kötülüğe mukabil bir; bir iyiliğe mukabil de on
iyilikle karşılık göreceklerinden (6/En'âm, 160; 10/Yûnus, 27; 28/Kasas, 84; 40/Mü'min,
40; 42/Şûrâ, 40) Allah'ın lütfu onlara daha yakın olacaktır. Ayrıca Allah, şirnk
ve küfrün dışında diğer günahları affedebileceğinden, mü'minler için -günahları
ne kadar çok olsa da- af ve ümit kapısı daima açıktır.
Allah, iman etmeyen kulları
için dünyada çok net maddî ve dünyevî cezalar takdir ederken, dikkat çekicidir
ki, ateş nevinden bir ceza sözkonusu değildir. Sadece ateşte pişirilmiş
taşlardan bahsolunur (siccîl, 15/Hicr, 74; 105/Fîl, 4; siccîl mendûd, 11/Hûd,
82). Âhiret hayatında ise, bir yandan psikolojik ceza vardır ki, biz bunu selbî
ve îcâbî diye ikiye ayırdır; bir yanda da, özellikle ateşin odaklık ettiği fizik
ceza sözkonusudur. Dikkatlerden kaçmaması gereken bir husus da, ateşin
zikredilmediği yerlerde bile, oradaki azabın vâsıtası yine ateşle ilgilidir.
Meselâ, kaynar su, ateşte pişerek olgunlaşan deriler vb...[1]







[1]
Sadık Kılıç, Kur'an'da Günah Kavramı, s. 347-367

GÜNAH..
Sağır (Küçük Günâhlar)
Günah ve İsyanın Sonuçları
Günah; Anlam ve Mâhiyeti Günah Kelimesinin Anlamı
Günah Kavramıyla İlgili Kur'ân-ı Kerim'deki Kelimeler
a- Cünâh.
b- İsm..
c- Zenb.
d- Vizr
e- Habîs.
f- Şikak.
Günah Olayı
Kur'ân-ı Kerim'de Günah Kavramı
Hadis-i Şeriflerde Günah Kavramı
Büyük Günahlar Kebâir
Büyük Günahların Belirtileri
Büyük Günah İşlemenin Neticesi
Kebâirin Özellikleri
Küçük Günahlar
Lemem
Günahların Çeşitleri
Muhâtaba Göre Günahlar
1- Allah'a Karşı Günah
2- İnsanlara Karşı Günah
3- İnsanın Kendisine Karşı Günahı
Günahın Zıddı; Sevap.
Karşılık Olarak Sevap
Mükâfat Olarak Sevap
Günahkârlık; Fısk.
1- İnançla İlgili Fısk.
a- Allah'a İnançsızlık
b- Allah'ın Ayetlerini Yalanlama
c- Allah'ı Unutma
d- Allah'ı, Peygamber'i ve Allah Yolunda Cihadı İkinci Dereceye Koyma
e- Nifak (İnançta İkiyüzlülük)
f- Allah'ın İndirdiğiyle Hükmetmemek
g- Şeytanın Allah'ın Emrinden Çıkışı
2- Dinî Emir ve Yasaklarda Gevşeklik ve İhmal
a- Yalan Haber Yaymak ve Yalancı Şahitlik
b- Allah Adı Anılmadan Kesilen Hayvanların Etini Yemek
c- Zulüm
d- Servetiyle Şımarma
e- Livâta (Homoseksüellik)
f- Çirkin Söz (Sebb)
Hıristiyanlıkta ve Diğer Dinlerde Günah Anlayışı 1- Hıristiyanlık Günah Anlayışı Aslî Günah
Esas Suçlu Kadındır
Mutlu Günah
Ölümün Sebebi de Aslî Günahtır
Âdem'in Günahının Tüm İnsanlığa Dünyadaki Cezâsı
Aslî Günahtan Kurtulma Yolları a- Fedâ (Fidâ)
b- Vaftiz
c- Günah İtirafı ve Günah Çıkarma
2- Yahûdilikte Günah Anlayışı
3- Semâvî Olmayan (Bâtıl) Dinlerde Günah
4- Felsefî Düşüncede Günah
Existencializme.
Peygamberlerin Günahsızlığı; İsmet
Günah Duygusu
Günahlar ve Günahkârlarla İlgili Sünnetullah/Allah'ın Değişmez Yasaları a- Kim Günah ve Kötülük Yaparsa Cezâsını Bulur
b- Kötülüğün Cezâsı Kötülüktür; Bir Günah İşleyen Sadece Onun Kadar Cezâlanır
c- Kötülüğe/Günaha Rızâ Göstermek Toplumun Genelinin Cezâsını Gerektiren Bir Günahtır
d- Umûmî Cezânın Sebebi
e- Günahlar, Sahibini Helâke Sürükler
f- Kuvvetli de Olsa Toplum, Günahı Sebebiyle Yok Olur
g- Günahlar, Mü'minin Şeytana Karşı Direncini Zayıflatır
h- Günahlar, Musîbetlerin Sebebidir
i- Musîbetlerin Tümünün Sebebi, Günah ve İsyan Değildir
Fert ve Cemaatin/Toplumun Gördüğü Musîbetlerin Doğru Değerlendirilmesi
1- Musîbetlerin Sebeplerini Bilmek
2- Kendinden Başkasını Ayıplamamak
Kendimizi Kınamanın Faydası
3- Musîbetlere Karşı Nefsi Korumak
4- Musîbetleri Bertaraf Ederken Sabra Yapışmak
Musîbetleri Def Etmek Sabra Aykırı Değildir
Günahın Cezâsı ve Günahtan Kurtulma.
A- Dünyada Cezalandırma 1- Günahkâr Kavimlerin Cezalandırılması
Cezalandırma Zamanları
Cezalandırmaları Nakletmenin Hikmeti
2- Mü'minlerin Günah Davranışlarına Yönelik Cezalar
a- Ahlâkî Yönden
b- Hukukî Yönden
B- Âhirette Cezâlandırma
1- Ahlâkî (Psikolojik) Cezalar a- Selbî Ahlâkî Cezalar (Mahrûmiyet Yönüyle Cezalar)
b- İcâbî Ahlâkî Cezalar (Psikolojik Yaptırımları Olan Cezalar)
2- Fizik Cezalar
Günahtan Kurtulma Yolları a- Dünyada Kurtulma Yolları
b- Âhirette Kurtulma Yolları
Konu ile İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar