Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

5- Haberî Sıfatlar

5



5-
Haberî Sıfatlar:


Kur'an-ı Kerim ve hadislerde
zahir manaları ile Cenab-ı Hakk'ın tenzih etme esası ile uyuşmayan bir takım
sıfatlar varid olmuştur. Sırf nakil ve haberlerde geldiği için bu sıfatlara es-Sıfatül-haberiyye
(haberlerde varid olan sıfatlar) denilmiştir.
Selef âlimleri, bu sıfatları,
teşbihsiz, tecsimsiz (mahlukatın sıfatlarına benzetmeksizin ve cismiyet
vermeksizin) temsilsiz ve keyfiyetini Allah'a havale ederek kabul etmişler ve
bunlar hakkında herhangi bir te'vile gitmemişlerdir ve yorum yapmamışlardır.
İmam Eş'arî ile İmam Matüridî
bu konuda selefin yoluna uymuşlardır.
Haşeviyye (sahih, zayıf demeyip
buldukları her hadisi alıp bunların zahirlerine bağlananlar) ile Şia'dan
bazıları haberlerde varid olan bu lafızların zahirine tutunarak teşbih vadisine
düştüler. İlk defa Hişâm b. Hakem ve Hişâm b. Salim el-Cevâlikî, Allah Teâlâ'yı
insana benzeterek O'na insanların organları gibi bir takım organlar isnad edip
Müşebbihe ve Mücessime mezhebini ihdâs ettiler. Kerramiye mezhebinin kurucusu
Muhammed b. Kerram da Yüce Allah'ın Arş'ın üzerinde durduğunu ve Arş'a temas
ettiğini söylemiştir.
Eş'ariyye ve Matüridiyye
kelâmcılarının müteahhirîni "müslüman halk bu lafızların zahirlerine bağlanarak
Allah Teâlâ hakkında teşbihe düşer" korkusuyla haberî sıfatları mecaz manalarına
hamlederek te'vil etmiş ve bunlara Cenab-ı Hakk'ın azametine layık olan birer
manâ vermişler ve verdikleri manâ da kat'idir dememişler ve bunların murad
edilen gerçek anlamım ve keyfiyetini Allah bilir demişlerdir.
Kur'an-ı Kerim de geçen haberî
sıfatlardan örnekler ve müteahhirine göre anlamları:
1- İstivâ': ?Rahman
olan Allah Arş üzerine istiva etmiştir." (Ta-Ha: 20/5).
İstivâ'ya kahr, galebe, istilâ,
hüküm, idaresi ve tedbiri altına alma, tasarruf, ulûvv (yücelik) anlamı
vermişlerdir.
2- Yed, Yedeyn: Kudret,
nimet, teşrif.
?Rabbi şöyle demişti: "Ey
iblis! İki elimle yarattığıma secde etmekten seni alıkoyan nedir?" (es-Sad:
38/75)
3- Vech: Zât, vücûd.[1]

4- Kabza: Kudret, mülk,
tasarruf.[2]

5- Yemîn: Tastamam
kudret ve kuvvet.[3]

6- Ayn, A'yün: Basar
sıfatına irca' olunur.[4]
Nezâret, gözetim, bakım demektir. Muhafaza ve yardım etmeyi de ifade eder.
7- Cenb: Türkçede, yan
ve kat anlamına gelen bu kelimeyi emir ve taat olarak yorumlamışlardır:
"Her bir nefsin, Allah
cenbinde (katında) işlediğim kusurlardan dolayı vay hasret ve nedametime
diyeceği..." (ez-Zümer: 39/56)
8- İstihyâ: Türkçede
utanmak anlamına gelen bu kelimeye; terk etmek, çekinmek, sakınmak (istinkaf)
anlamını vermişlerdir:
"Gerçekte Allah, bir sivri
sineği ve bunun üstündekini (büyüğünü) mesel ve (misal) getirmekten çekinmez..."
(el-Bakara: 2/26)
9- İtyân ve Meci': Bu
kelimelerin mahlukat hakkındaki gelmek, bir yerden bir yere intikal etmek
anlamlarından Cenab-ı Hakk münezzehtir.
"Ve cae Rabbüke" (Rabbinin
emri geldi) (el-Fecr: 89/22);
"En ye'ti-yehümullahü:
Allah'ın âyeti ve azabının gelmesi" (el-Bakara: 2/210)
Cenab-ı Hakk, büyüklüğünü ve
kemallerinin sonsuzluğunu kullarına anlatıp tanıtmak ve onların anlamlarını
kolaylaştırmak için Kitab-ı Kerim'inde bu kelimeleri mecaz olarak kullanmıştır.
Yoksa Cenab-ı Allah, haberî sıfatlardaki geçen bu kelimelerin mahlukâtı hakkında
geçerli olan manalarından münezzehtir.[5]








[1]
bk. er-Rahman: 55/27.



[2]
bk. ez-Zümer: 39/67.



[3]
bk. ez-Zümer: 39/67.



[4]
bk. Ta-Ha: 20/39; Hud : 11/37.




[5]
Sa'deddin et-Taftâzânî, Şerhul-Makasıd, İstanbul 1305, 2/61-79, 108-111;
Şerhu'l-Akaid, İstanbul 1310, s. 65-84; es-Seyyidü'ş-Şerif el-Cürcânî,
Şerhu'l-Mevakıf, İstanbul 1239, s. 147, 471-479; İmam Zeyneddin Mer'î,
Ekavilü's-Sikat Te'vilül-Esma-i ve's-Sıfat, Beyrut 1406/1985; Ahmet Asım,
Merhu'l-Meâli Şerhu'l-Emali, İstanbul 1304; Abdüllatif Harput, Tenkihu'l-Kelam,
Abdüsselam, b. İbrahim el-Lakkanî, Şerh-ü Cevherati't-Tevhid; İzmirli İsmail
Hakkı, Yeni İlm-i Kelam; Şehristanî, el-Milel ve'n- Nihal; Muhiddin Bağçeci,
Şamil İslam Ansiklopedisi: 5/403-404.

ALLAH (C.C.) Allah Lafzı; Anlam ve Mâhiyeti
Varlıkların Türleri
1) Vâcibu'l-Vücûd
2) Mümkinu'l-Vücûd
3) Mümteniu'l-Vücûd
A) Aklî Deliller 1) Hudûs (So adan Varolma) Delilleriyle Allah'ın Varlığını İspat.
a) Cisimlerin So adan Yaratılması Esasına Dayanan Delil.
b) İhtirâ (İcat Etme) Delîli.
c) Terkip Delili.
2) İmkân Delîli
3) İbdâ' ve İllet-i Gâiyye Delîli
B) Naklî Deliller
Allah'ın Varlığına İcmâlî Birkaç Delil
1- İmkân Delîli
2- Hudûs Delîli
3- Hayat Delîli
4- İntizâm Delîli
5- San'at Delîli
6- Hikmet Ve Gâye Delîli
7- Şefkat-Merhamet Ve Rızık Delîli
8- Yardımlaşma Delîli
9- Temizlik Delîli
10- Sîmâlar Delîli
11- Sevk-i İlâhî Delîli
12- Rûh Ve Vicdân Delîli
13- Fıtrat Ve Tarih Delîli
14- Duygular Delîli
15- İttifak Delîli
16- Kur'ân Delîli
17- Peygamberler Delîli
"Allah? Kelimesinin İçerdiği Anlam ..
Allah'a İman
Allah Teâlâ'nın Birliği
ALLAH TEÂLÂ'NIN SIFATLARI
Kur'ân-ı Kerim Allah Teâlâ'yı Bize Nasıl Anlatıyor
Kur'ân-ı Kerim'de Allah'a İman ve O'nun Bazı İsim ve Sıfatları
Konuyla İlgili Hadis-i Şeriflerden Bazıları
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİ ?ESMA-İ HÜSNA? .
SIFAT-I İLAHİYYE .
1- Sıfat-ı Nefsiyye
2- Sıfat-ı Selbiyye (Tenzihat)
3- Sıfat-ı Sübûtiyye (Sıfat-ı Zatiyye)
4- Esmaül-Hüsna'nın Delalet Ettiği Sıfat ve Manalar
5- Haberî Sıfatlar
İstivâ
Nüzul
SIFÂT-I SELBİYYE .
SIFAT-I ZÂTİYYE .
1) VÜCUT ..
VACİBU'L-VÜCUD ..
2) KIDEM ...
3) BEKA ..
4) MUHÂLEFETÜ'N Lİ'L-HAVÂDİS .
5) KIYÂM Bİ-NEFSİHÎ
6) VAHDÂNİYET ..
SIFÂT-I SÜBUTİYYE .
1) HAYAT ..
2) İLİM ...
3) SEMÎ'
4) BASAR ..
5) İRÂDE .
İrâde-i Külliyye ve İrâde-i Cüz'iyye
a- Tekvinî İrâde
b- Teşriî irâde
a) Yaratma İradesi (İrâde-i Tekviniye)
b) Yasama İradesi (İrâde-i Teşriiye)
6) KUDRET ..
7) KELÂM ...
8) TEKVÎN ..
Tekvin Sıfatının İsbatı
RUYETULLAH .. Ru'yetullah; Allah'ın Görülmesi
Rü'yetin Dünyadaki Cevazı
Rü'yetin Âhiretteki Vücûbu
Allah Teâlâ'yı Görmek Mümkün müdür ? .
ALLAH'I İNKAR .. Allah'ı İnkar Etmede Önemli Olan Üç Etken . 1) Kibir ve İnat
2) Cehâlet
3) Tâğutların İfsadı
Allah'sız Bir Dünyayı Kimler İster? .
Allah İnancı Olmayan Toplum Modelinin Zararları
Allah'ı Düşündüren Kâinat Ayetleri
Yegâne Yaratıcı Allah'ı İnkâr Edenleri Düşünmeye Dâvet Bu Şiiri Kim Yazdı? .
Fabrika .
Tasvir
Allah'ı İnkâra Dayalı Felsefî Akımlar 1) Ateizm; Allah Tanımazlık .
2) Darwinizm ..
3) Naturalizm ..
Tabiat Nedir? .
Tabiat (Doğa) Yaratıcı Olabilir mi? .
4) Pantheisme .
5) Pozitivizm ..
Bilimlerin Dilinden .
Bak ve Düşün!
İlimler
6) İdealizm ..
İslâm Felsefesi mi? .
7) Reenkarnasyon .
8) Hedonizm ..
Niçin Yaşıyoruz? .
Beşer ve İnsan
Kitaplıktaki Kedi