sel
Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
Ansiklopediler
Sponsorlu Bağlantılar
Secme Konular
· Kur'ân-ı Kerim'de İçkinin Haramlığı ve Yasaklanma Aşaması
· İslâm Kelimesinin Anlamları
· Nâs ve İnsan Kelimelerinin Anlam ve Mâhiyeti
· Allah'ın Kulu, Kulun Allah'ı Sevmesinin Belirtileri
· HAYY-KAYYUM
· Kur’an’da Ruh Sağlığı, Psikolojik Denge ve Huzur
· a- Hudûs Delili
· İnsan İle Diğer Canlılar Arasındaki Farklar
· Hikmetin Kur’andaki Dört Anlamı
· Sâlih İnsan Kimdir?.

Burayada Bak
· Arâis-i Hak
· İnhinâ
·
· 4- Şiddetli Geçimsizlik ve Kötü Muâmele
· 3-) Şirk-i Takrib
· Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
· 2- Âhiretin Şehid
· İnkarci Kavimler
· Sadakat Gösterememeleri
· Kehânetin Hükmü
· İlâh’ın Kur’an’daki Iki Mânâsı
· d. Saygısız Müdâhale
· 3- Toplumda Tevhid
· 2- Tevhid, Bir İnkılâp Projesidir
· 17. Fedakârdır

Son Okunanlar
· İNSANLARIN ÖNEMSEMEDİĞİ SAKINILMASI GEREKEN HARAMLAR..
· 6- Avârız Sandıkları/Avârız Vakfı
· 6- İhlâs ve Samimiyet
· c- Kötü Zan (Sû-i Zan)
· Hadis-i Şeriflerde Karz-ı Hasen.
· Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
· Borçlarda Enflasyon.
· Kur'ân-ı Kerim'de İhsân Kavramı
· c- Karşı Cinse Şehvetle Bakmak
· 6- Birinci Adım İslami Akideye Davet.



Kavramlar Ansiklopedisi     A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T V Y Z 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

İNSANLARIN ÖNEMSEMEDİĞİ SAKINILMASI GEREKEN HARAMLAR..

İNSANLARIN ÖNEMSEMEDİĞİ SAKINILMASI GEREKEN HARAMLAR
İNSANLARIN ÖNEMSEMEDİĞİ SAKINILMASI GEREKEN HARAMLAR   Rasûlullah’ın (s.a.v.) sahabelerinden Nevvas b. Sem’an (r.a.) Rasûlullah’ın (s.a.v.) şöyle buyurduğunu rivayet eder: “Allah, dosdoğru bir yolu size örnek verir. O yolun iki yanında duvarlar ve duvarlarda, üzerlerinden tutturularak sarkıtılmış perdelerle örtülü açık kapılar vardır. Yolun başında bir davetçi şöyle diyerek çağırır: “Ey insanlar! hepiniz bu yola koyulun ve sağa sola sapmayın!” Bir davetçi de yolun üzerinde çağırır ve sizden biri o kapılardan birini aralamak istediğinde şöyle der: “Yazıklar olsun! Açma onu! Eğer açarsan oradan içeriye girersin.” Bu yol İslam’dır. Perdeler, Allah’ın koyduğu ölçülerdir. Açık kapılar ise Allah’ın haram kıldıklarıdır. Yolun başındaki davetçi Allah’ın Kitabıdır. Yukarıdaki davetçi ise Allah’ı hatırlatıcıdır ve her müslüman kalbinde bulunur.”[1] Hamd, ancak Allah’adır. O’na hamdeder, O’ndan yardım ve mağfiret dileriz. Nefislerimizin şerrinden ve kötü amellerimizden Allah’a sığınırız. Allah’ın hidayete erdirdiği kimseyi saptıracak yoktur. Ve saptırdığı kimseyi de başkası hidayete erdiremez. Allah’tan başka ilah olmadığına şehadet ederim. O, tektir ve ortağı yoktur. Şehadet ederim ki Muhammed O’nun kulu ve rasulüdür. Şüphesiz Allah Subhanehu ve Teâlâ ihmali caiz olmayan farzlar koydu. Aşılması caiz olmayan sınırlar ve çiğnenmesi caiz olmayan haramlar belirledi. Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu: “Allah’ın: Kitab’ında helal kıldığı helal, haram kıldığı haramdır. Sustuğu şeyler ise bağışlanmıştır. Allah’tan olan bu bağışa razı olun. Çünkü Allah unutkan değildir.”[2] Sonra şu ayet’i okudu: “Senin Rabbin unutkan değildir.” (Necm: 53/3-4)[3] Haramlar, Allah azze ve celle’nin koyduğu sınırlardır. “Bunlar Allah’ın koyduğu sınırlardır. Sakın bu sınırlara yaklaşmayın.” (Bakara: 2/187) Allah subhanehu, sınırlarını aşan ve haramlarını çiğneyenleri tehdit etmiş ve şöyle buyurmuştur: “Kim Allah’a ve peygamberine karşı isyan eder ve sınırlarını aşarsa Allah onu devamlı kalacağı bir ateşe sokar ve onun için alçaltıcı bir azap vardır.” (Nisa: 4/14) Rasûlullah’ın (s.a.v.): “Size neyi yasaklamışsam ondan sakının, neyi emretmişsem ondan gücünüz yettiği kadarını yapın.”[4] buyruğu gereğince haramlardan kesinlikle uzak durmamız gerekir. Nefsine uymuş, zayıf kişilikli ve bilgisiz bir takım insanların, arka arkaya haramların zikredildiğini işitince kızdığını ve şöyle söylediğini görürsünüz: “Herşey haram. Haram demedik hiç bir şey bırakmadınız. Hayatımızdan bıktırdınız. Yaşantımızı karalara boğdunuz ve canımızı sıktınız. Siz haramdan ve haram demekten başka bir şey bilmez misiniz!? Din kolaydır, dinde genişlik vardır. Allah bağışlayıcı ve merhamet sahibidir.” Onlara cevap olarak şöyle deriz: Allah celle ve ala dilediği hükmü koyar. O’nun hükmüne itiraz edecek yoktur. O, hikmet sahibidir ve her şeyden haberdardır. O -subhanehu- dilediğini helal ve dilediğini haram kılar. Allah azze ve celle’ye kulluğumuzun gereklerinden biri de O’nun verdiği hükme razı olup tam anlamıyla teslimiyet göstermektir. O’nun -subhanehu- hükümleri ilminden, hikmetinden ve adaletinden kaynaklanmıştır. Anlamsız boş şeyler ve oyun/eğlence değildir. Allah Teâlâ şöyle buyurur: “Rabbinin sözü doğruluk ve adalet bakımından tamdır. O’nun sözlerini değiştirecek kimse yoktur. O her şeyi işiten ve bilendir.” (En’am: 6/115) Allah azze ve celle helal ve haramların belirlendiği ölçüyü bize bildirerek şöyle buyuruyor: “Onlara temiz şeyleri helal pis şeyleri haram kılar.” (A’raf: 7/157) Temiz/faydalı şeyler helal, pis/zararlı şeyler haramdır. Bir şeyi helal ya da haram kılmak yalnızca Allah’ın hakkıdır.[5] Kendisinde bu hakkı gören veya başkasının bu hakka sahip olduğuna inanan küfrü’l ekber ile İslam dairesinden çıkmıştır, kafirdir. “Yoksa onların, Allah’ın izin vermediği bir dini getiren ortakları mı var?” (Şura: 42/21) Ayrıca, Kur’an ve Sünnet’i bilen ilim sahiplerinin dışında hiç kimsenin helal ve haram hakkında konuşması caiz değildir. Helal ve haramla ilgili bilgisizce konuşana ağır uyarı vardır. Allah Teâlâ şöyle buyurur: “Dillerinizin uydurduğu yalana dayanarak: “Bu helaldir, şu da haramdır” demeyin, çünkü Allah’a karşı yalan uydurmuş oluyorsunuz.” (Nahl: 16/116) Haramlığı kesin olan şeyler Kur’an’da ve Sünnet’te belirtilmiştir. Allah Teâlâ şöyle buyurur: “De ki: Gelin Rabbinizin size neleri haram kıldığını okuyayım: O’na hiç bir şeyi ortak koşmayın, ana-babaya iyilik edin, fakirlik korkusuyla çocuklarınızı öldürmeyin.” (En’am: 6/151) Sünnet’te de haram kılınan bir çok şey bildirilmiştir. Rasûlullah’ın (s.a.v.) şu sözü buna örnektir: “Şüphesiz Allah; içkinin, murdar/ölmüş hayvanın (leşin), domuzun ve putların satışını haram kılmıştır.”[6] Rasûlullah (s.a.v.) “Allah şüphesiz bir şeyi haram kılınca onun ücretini de haram kılar.”[7] Bazen, naslar arasında -Allah Teâlâ’nın yiyeceklerle ilgili haramları bildirmesi gibi- belirli bir grup haramdan bahsedilir. Şöyle buyurur: “Leş, kan, domuz eti, Allah’tan başkası adına boğazlanan; (ölmeden yetişip kestikleriniz hariç) boğulmuş, (taş, ağaç vb. ile) vurulup öldürülmüş, yukardan yuvarlanıp ölmüş, boğazlanıp ölmüş, yırtıcı hayvanlarca parçalanmış hayvanlar; dikili taşlar (putlar) üzerine boğazlanmış hayvanlar ve fal oklarıyla kısmet aramanız size haram kılındı.” (Maide: 5/3) Allah subhanehu nikahla ilgili haramları belirterek şöyle buyurur: “Analarınız, kızlarınız, kızkardeşleriniz, halalarınız, teyzeleriniz, kardeş kızları, kızkardeş kızları, sizi emziren (süt) analarınız, süt bacılarınız ve eşlerinizin anaları size haram kılındı.” (Nisa: 4/23) Ve yine kazançlarla ilgili haramları zikrederek şöyle buyuruyor: “Allah; alım-satımı helal, faizi haram kılmıştır.” (Bakara: 2/275) Kullarına karşı merhametli olan Allah, çokluk ve çeşit bakımından sayılamayacak kadar iyi ve temiz şeyleri bizler için helal kılmıştır. Bu nedenle mübahları tek tek bildirmemiştir. Çünkü sayılamayacak kadar çoktur. Belirli bir sayıda olduğu için bilelim ve sakınalım diye haramları tek tek belirtmiştir. Allah Teâlâ şöyle buyuruyor: “Allah, çaresiz yemek zorunda kaldığınız dışında haram kıldığı şeyleri size detaylı bir şekilde açıklamıştır.” (En’am: 6/119) Helalleri ise temiz olması kaydıyla, genel olarak bildirmiştir. Şöyle buyurur: “Ey insanlar! Yeryüzünde bulunanların helal ve temiz olanlarından yeyin.” (Bakara: 2/168) Eşyada aslolanın -haramlığına ilişkin bir delil gelmedikçe- helallik olması O’nun rahmetindendir. Allah Subhanehu ve Teâlâ’nın keremindendir, kullarına gösterdiği genişliktendir. Bizlerin buna boyun eğip hamdetmesi ve şükretmesi gerekir. Bazı insanlar, haramların tek tek sayıldığını görünce şer’i hükümlere tahammülsüzlükleri sebebiyle sıkılırlar. Bu, imanlarının zayıflığından ve şeriatı gereği gibi anlayamamalarından kaynaklanır. Bu gibi kimseler, dinin kolaylık olduğuna ikna olmaları için acaba helal olan şeylerin kendilerine birer birer sayılmasını mı istiyorlar? Şeriatın yaşamlarını zorlaştırmadığından şüpheleri kalmaması için temiz şeylerin çeşitlerinin kendilerine tek tek sıralanmasını mı bekliyorlar? Kesilmiş deve, inek, keçi-koyun, tavşan, geyik, dağ keçisi, tavuk, güvercin, ördek, kaz ve deve kuşu etinin... Çekirge ve balık ölüsünün... Sebzelerin, baklagillerin, meyvelerin, diğer tahılların ve faydalı ürünlerin... Su, süt, bal, yağ ve sirkenin... Tuz, kişniş ve baharatların... Tahta, demir, kum, çakıl, plastik, cam ve kauçuk kullanmanın... Binek hayvanlarına, arabalara, trenlere, gemilere ve uçaklara binmenin... Klima, buzdolabı, çamaşır makinası, kurutma makinası, öğütme makinası, hamur yoğurma makinası, kıyma makinası ve meyve sıkacağı kullanmanın... Tıp, mühendislik, ölçü, gözetleme, astronomi, yapı, su ve petrol çıkarma, madencilik, arıtma, tahliye, matbaacılık ve bilgisayar alanlarında kullanılan çeşitli aletlerin... Pamuk, keten, yün, kıl, tüy ve kullanılması mübah olan derilerin... Naylon ve polyesterden yapılan giysileri giymenin... Bütün bunların helal olduğunun kendilerine söylenmesini mi istiyorlar? Nikahta, alım-satımda, kefalet ve havale işlemlerinde, kira konusunda, marangozluk, demircilik, tamircilik ve hayvan çobanlığında aslolanın helallik olduğunu söylemek mi gerekiyor? Sıralamaya ve saymaya devam edecek olursak bitirebilir miyiz acaba? Buna rağmen, onlara ne oluyor ki neredeyse bahsedileni hiç anlamıyorlar!? Dinin kolaylık olduğunu ileri sürmeleri doğrudur fakat bununla istenilen yanlıştır. Dindeki kolaylık anlayışı insanların arzu ve isteklerine göre değildir. Bilakis, şeriatın getirdiği ölçüye göredir. Şüphesiz din kolaylıktır. Dinin kolaylık olduğunu yanlış bir şekilde öne sürerek haram işlemeye delil getirmekle şer’i kolaylıkları ve ruhsatları kullanmak arasında büyük fark vardır. Namazları birleştirmek (cem’) ve kısaltmak (kasr), yolculukta oruç tutmak; yolcu olmayanın bir gün-bir gece, yolcu olanın üç gün-üç gece çoraplar ya da mesh üzerine meshetmesi; su kullanımından korkulduğu zaman teyemmüm yapılması, hastalık veya şiddetli yağmur anında namazın birleştirilmesi (cem’), evlenmek isteyen kimsenin evlenmek istediği namahrem kadına bakmasının caizliği, yemin keffaretinde köle azad etmek ve fakir doyurmak ya da giydirmek arasındaki seçiminin serbest bırakılması, çaresizlik anında leş yemenin caizliği bu kolaylıklardandır. Bunlara ilave olarak müslümanın, haram olan şeylerin haram kılınmasında hikmetler olduğunu bilmesi gerekir. Allah, bu haramlarla kullarını imtihan eder ve ne yaptıklarına bakar. Cennet ehlinin cehennem ehlinden üstün olmasının sebeplerinden biri de cehennem ehlinin cehennemi kuşatan şehvetlere dalmalarıdır. Cennet ehli ise cennet yolundaki zorluklara sabır gösterir. Şayet bu imtihan olmasaydı isyan edenle itaat eden belli olmazdı. İman sahipleri mükellefiyetlerin zorluğuna sevap kazanma gözüyle ve Allah’ın emrini yerine getirerek rızasını kazanma gözüyle bakar. Ve bu zorluk onlara kolay gelir. Münafıklarsa, mükellefiyetlerin zorluğuna sıkıntı, ızdırap ve yoksunluk anlayışıyla bakar. Bu sebeple onlara çok ağır gelir ve onlar için ibadet zorlaşır. İtaatkar kimse haramları terk etmekle haz duyar. Allah için bir şeyi terkederse Allah daha hayırlısını bağışlar. Ve o kişi kalbinde imanın lezzetini hisseder. Değerli okuyucu, şeriatça haramlığı kesin olan bazı haramları Kur’an ve Sünnet’ten haramlığını belirten delillerle birlikte bu kitapta bulacaktır.[8] Bu yasaklar, müslümanlar arasında yaygınlaşan ve bir çok kişinin yaptığı şeylerdir. Bunları dile getirerek açıklamayı ve öğüt vermeyi diledim. Allah’tan kendim ve müslüman kardeşlerim için hidayet ve başarı, Allah subhanehu’nun sınırları önünde durmayı, haramlardan bizleri uzaklaştırmasını ve kötülüklerden korumasını dilerim. Allah ne güzel koruyucudur ve O merhametlilerin en merhametlisidir.[9]     [1] İmam Ahmed, Müsned: 1/182; Hakim, Müstedrek: 1/73. Hakim Müslim’in şartı üzere olduğunu söyler. El-Mişkat’ın tahricinde Zehebi’nin buna katıldığı belirtilir ve ve “O (Zehebi’nin) dediği gibidir.” denilir. 1/67. [2] Hakim: 2/375; Elbani, Gayetü’l-Meram’da sf: 14. Hasen olduğunu söyler. [3] Burada anlatılan, meleklerin ve hadis inkarcılarının iddia ettikleri gibi Kur’an’da haramlığı belirtilenlerin dışında hiçbir haram olmaması değildir. Kur’an’da belirtilmeyen fakat Rasulullah’ın (s.a.v.) lisanıyla haram kılınanlar da haramdır. “Çünkü O, hevasından konuşmaz. ‘Onun konuşması kendisine vahyedilen vahiyden başka bir şey değildir.” (Necm: 53/3-4) Nitekim yazarın kasdından da bu olmadığı ileriki sayfalarda açıkça görülecektir. (Çeviren İsmail Yaşa) [4] Müslim Kitabu’l-Fedail. Hadis no: 130 (Abdulbaki baskısı) [5] Rasulullah’ın (s.a.v.) bir şeyin haram ya da helal olduğunu bildirmesi de yine Allah’ın haram ya da helal kılmasıyladır. Rasulullah’tan (s.a.v.) sonra kendisine vahiy gelen olmayacağı için kimse bu hakka sahip değildir. (Çeviren İsmail Yaşa)    [6] Ebu Davud: 3486; Sahih-i Ebu Davud: 977. Sahih olduğunda ittifak edilmiştir. (Abdulaziz b. Abdullah) [7] Darekutni: 3/7. Sahih hadis. [8] Bazı alimler, haramlarla ya da –büyük günahlar gibi- belirli haram çeşitleriyle ilgili kitaplar yazmıştır. Haramlar konusundaki değerli kitaplardan biri de Ebu’n-Nahhas ed-Dımeşki’nin –Allah Teala kendisine rahmet eylesin- “Tenbihul Ğafilin an A’malu’l-Cahilin” isimli eseridir.   [9] Bu kitabı, en başta Şeyh Abdulaziz b. Abdullah olmak üzere birçok kimse gözden geçirdi. Şeyh Abdulaziz b. Abdullah’ın eklemelerini dipnotta köşeli parantez içinde belirterek eklemelerin kendisine ait olduğuna işaret ettim. Muhammed Salih el-Müneccid, İnsanların Önemsemediği Sakınılması Gereken Haramlar, Karınca Yayınları: 5-12.


Son takip: 08.12.2019 - 06:25
Konu ile alakali düsüncelerinizi yaziniz:



· Ekonomi Yoluyla Fesad · Ağlamanın Zıddı; Gülme . · Çocuk Cennet Kokusu, veya... · a- Puta tapmak · A. Hz. Peygamber'i Küçük Düşürücü Faaliyetler · b) Mâlî Durum · b- Alay Etmek, Ayıplamak, Ad Takmak · b- Allah'ın Ayetlerini Yalanlama · b- Allah’tan Başkası Gaybı Bilemez · b- Allah’ın Âyetlerini Yalanlama · b- Bir Yanı Meçhul Satış · b- Dinle İlgili · b- Ehl-i Kitaba · B- Fısk’a Düşmenin (Fasık Olmanın) Sonuçları · b- İsm.. · b- Kadınlara anüslerinden yaklaşma · c) Gizli Korku · b- Fasık Kavramının Anlam Sahası · c- Genel Olarak Değer Yargılarında Hâkimiyet · c- Mûsâ Bihte/Vasiyet Edilen Şeyde Bulunması Gereken Şartlar
· GİRİŞ · AF-AFV · AĞLAMAK-GÖZYAŞI · AHİD · ÂHİRETE İMAN · ÂİLE VE EŞLERİN GEÇİMİ · AKIL · ALLAH (C.C.) · ANA BABAYA İHSAN · ARZ VE SEM · ATALAR YOLU · ÂYET · ÂYETܒL-KÜRSÎ · AZİM VE TEVEKKÜL · BAKARA VE İCL (SIĞIR VE BUZAĞI) · BÂTIL · BELA-İMTİHAN · BESMELE · BUHL/CİMRİLİK · CÂHİLİYYE · CEHENNEM · CENNET · CİHAD · Dalalet · DİN · DİN GÜNÜ · DUA · DÜNYA · DÜNYA HAYATI · DÜŞMANLIK · ECEL · EHL-İ KİTAP · EMÂNET · EMR-İ Bİ’L-MA’RÛF VE NEHY-İ ANİ’L-MÜNKER · ENDÂD · ENSÂRULLAH (ALLAH YOLUNUN YARDIMCILARI) · Esmau'l-Husna · ESMAULLAHİ'L-HUSNA · FAİZ · FAKİRLİK-ZENGİNLİK · Felah · FESAD · FETİH · FISK VE FÂSIK · FİTNE · FUHUŞ VE ZİN · GÂLİBİYET (ALLAH’IN YARDIMI VE ZAFER) · GAYB · GAZAP · GÜNAH · GÜZEL SÖZ · HAC · HAK-BÂTIL · HAKK · HAKKA BÂTILI KARIŞTIRMAK VE HAKKI GİZLEMEK · HALİFE-HİLÂFET · HALK (YARATMA) · HAMD · HARAM-HELÂL · HASENE-GÜZELLİK · HASTALIK · HAYIR-ŞER · HELÂK · HESAP · HEV · HİCRET · HİDÂYET · HİKMET · HİLÂFET-İMAMET · HIRSIZLIK · HÜKM-HÂKİMİYET · HÜZÜN-ÜZÜNTÜ · İbadet · İBLİS · İÇKİ VE KUMAR · İFSAD-İSLAH · İFTİR · İHLÂS · İHSAN-MUHSİN · İHTİLAF · İKRÂH · İLİM · İMAM · İMAN-MUMİN · İNCİL · İNFÂK · İNKÂR · İNSAN · İNSANLARA İYİLİĞİ EMREDİP KENDİNİ UNUTMAK · İNZÂR · İRTİDÂD-MÜRTED · İSLAMIN HAREKET METODU · İSLÂM-MÜSLÜMAN · İSRÂF · İSRAİL OĞULLARI · İSTİANE · İSTİÂZE · İSTİĞÂSE . · İSTİĞFAR · İSTİKAMET · İSTİKBÂR-MÜSTEKBİR · İSYAN-İTAAT · İTİKAF · İZZET-ZİLLET · KADIN · KÂFİR · KALB · KALP VE KALBİN MÜHÜRLENMESİ · KAN DÖKMEK · KARZ-I HASEN · KISAS · KITÂL-SAVAŞ · KİTAB-KUR'AN · KİTAPLARA İMAN · KIYÂMET · KÖLE-KÖLELİK · KORKU · KÜFÜR · KÜFÜR ÖNDERLERİ · LÂNET · MAĞFİRET · MAL-MÜLK VE MÂLİK · MÂSİYET · MEKR-TUZAK · MELEK-MELEKLERE İMAN · MESCİD · MESH (“AŞAĞILIK MAYMUNLAR OLUN!”) · MEYDAN  OKUMA  (KUR'AN'IN  İ'CÂZI) · MİLLET · MÎRÂS · MUHKEM VE MÜTEŞÂBİH ÂYETLER · MÜNAFIK-MÜNAFIKLAR · NAMAZ · NASARA-HRİSTİYANLIK · NEBİ-RASUL · NEFS · NESH · NİFAK-MÜNAFIK · NİKÂH VE TALÂK · NİSYÂN-UNUTMA · NÛR · ÖLÜM · ORUÇ · PEYGAMBER-PEYGAMBERLİK · PUT VE PUTA TAPMA · RABB · RİBAT-RABITA-MURÂBATA YAPMAK · RİYA · RIZIK · RUH · RUKÛ · SABİÎLER · SABIR · SÂLİH AMEL · SECDE · ŞEFÂAT · ŞEHİD · ŞERİAT · SEVGİ · ŞEYTAN · ŞİARLAR · SIDK/DOĞRULUK · SİHİR-BÜYÜ · SIRÂT-I MÜSTAKÎM . · ŞİRK · ŞÜKÜR · ŞÛR (İSTİŞÂRE/DANIŞMA) · SU VE YAĞMUR · TAAT · TAĞUT · TAHÂRET-TEMİZLİK · TAHRİF · TAKİYYE · Taklid · Takva · TÖVBE · TEVEKKÜL · TEVESSÜL-VESİLE · TEVHİD · TE’VİL VE TEFSİR · TEVRAT · TİCÂRET · TUĞYÂN · ÜLܒL-EMR · ÜMMET · VAHDET · VASİYET · VELÎ · YEME-İÇME · YEMİN · YÜSR-KOLAYLIK · ZALİM · ZEKÂT · ZİKİR · ZULÜM

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80


Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber