Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Allah'ı Düşündüren Kâinat Ayetleri

Allah



Allah'ı Düşündüren
Kâinat Ayetleri

Allah'ın varlığı, fiil ve
sıfatları ile apaçık iken; zatı ile gizlidir. Zatı duyularla ve akılla idrak
edilemez. Bununla birlikte Allah'ın varlığı akıl ile bulunabilir.
Öncelikle şu soruyu sorarak
konumuza girelim: Acaba insanın Allah'ın varlığına inanması için, O'nun
varlığını akılla ispat etmeye gerek var mı? Bu soruya şu şekilde cevap
verilebilir: Çevresindeki tüm varlıklara ibret gözüyle bakan, olayların
gerisindeki gerçeği düşünen insan için, Allah'ın varlığı apaçıktır. Veya şöyle
bir soru aklımıza gelebilir. Allah'ın varlığını aklen ve ilmen ispat etmek
mümkün müdür? Hayır mümkün değildir. Çünkü ispatı istenen varlık aklı
aşmaktadır.
Allah'ın varlığını gösteren
akli deliller gaflet içindeki insanları uyandırmak içindir. Geçmişten günümüze
kadar Allah'ın varlığını, çok az insan dışında, toplum olarak inkar eden
olmamıştır.
Allah'ın varlığına ve
birliğine, görülen, işitilen ve bilinen her şey şahidlik etmektedir. İnsan bir
damla su iken, ana rahmindeki oluşumu ve aşamaları, dünyaya gelişi, bebeklik ve
çocukluk dönemi, gençlik, ihtiyarlık ve nihayet ölümü, düşünen insan için
Allah'ın varlığına en kesin delillerdir. Çevresindeki tüm varlıklara ibret
gözüyle bakan, olayların gerisindeki gerçeği düşünen insan için, Allah'ın
varlığı apaçıktır
İnsan, etrafına bakıp kainatı
incelediğinde mükemmel bir düzen ve ahengin olduğuna şahit olmaktadır. Güneş,
ay, gezegenler ve diğer tüm gök cisimleri birbirlerine çarpmadan kendi
yörüngelerinde hareket etmektedir. Dünyamız da hem kendi çevresinde hem de
güneşin çevresinde dönmektedir. Dünya bu dönüş esnasında güneşe bulunduğu yerden
çok az bir mesafe yaklaşsa alevler içinde kalır; tersine çok az bir mesafe
uzaklaşsa buz kesilip donardı.
Havada direnç kuvveti olmasa,
yağmur taneleri yeryüzüne bir mermi gibi inerdi. Suyun kaldırma kuvveti olmasa,
denizlerde gemiler ve insanlar yüzemezdi. Yeryüzünde dağlar olmasa dünyamız
sürekli sarsıntı geçirirdi.
Dünyanın da içinde bulunduğu
gezegenlerin uzaya fırlayıp savrulmasını engelleyen, yer çekim kuvveti adı
verilen ilahi bir kanundur.
En küçüğünden en büyüğüne tüm
hayvanlar, bitkiler, ırmaklar, nehirler, denizler, okyanuslar, dağlar yeryüzünü
bir vitrin gibi süslemekte, aynı zamanda yaratılışları icabı, Allah'a teslim
olup tesbih etmekte ve insana hizmet etmektedirler.
İnsan büyük alem olan
kainattan, küçük alem olan kendisine bakıp incelediğinde şunlara şahit olur:
Saçlarımızdan ayak parmaklarımıza kadar vucudumuzun şekli, boyun, parmak,
el, kol, diz, ayak gibi organlar kendilerinden beklenen görevleri yapabilecek
şekilde düzenlenmiştir.
Kalbimizin çalışması, gözümüzün
görmesi, kulağımızın işitmesi, derimizin hissetmesi, kanın vücutta dolaşması,
yiyeceklerin sindirilmesi, zararlı atıkların vücuttan dışarı atılması ve diğer
tüm organlarımızın çalışması önceden programlandığı şekilde aksamadan belirli
bir düzen içinde devam etmektedir. Vücudumuzdaki herhangi bir organ
rahatsızlandığında diğer tüm organlar bu rahatsızlığı hissederler.
Bütün bu düzen ve ahenk kendi
kendine olmayıp, üstün özelliklere sahip tabiat üstü bir varlık tarafından
yaratılmıştır. Biz müslümanlar bu yüce varlığa ALLAH (c.c) diyoruz.
Görüldüğü gibi Allah'ın varlığı
meselesinde izlenen metod ?eserden müessire geçiş? metodudur. Yani resimden
ressama, şiirden şaire, Selimiye camiinden Mimar Sinan'a geçiş metodu. Burada
resim eser; ressam müessir, şiir eser; şair müessir, cami eser; camii yapan
müessirdir. İşte canlı cansız tüm kainat ve içindeki varlıklar Allah'ın
eseridir.
Kur'an, Allah'ın her bir
eserine ?ayet? diyor. Ayet yol kenarındaki trafik işaretleri gibidir. Bu
işaretler sürücünün hedefine ulaşmasında ona yardımcı olduğu gibi gerçek akıl
sahipleri de Allah'ın ayetlerine bakarak O'na ulaşır.
Allahü Teala kendi varlığını
gerek Kur'an ayetleriyle, gerek kainat ayetleriyle her an göstermektedir. Bu
yüzden tabiattaki her olay basit birer hadise olmaktan çıkmakta, dikkatimizi
kendilerine değil; olayların gerisindeki gerçeğe çekmektedirler. Nasıl ki, yol
üzerindeki trafik levhaları dikkatimizi kendilerine değil de, gideceğimiz yöne
çekerse; kâinat olayları da dikkatlerimizi kendilerine değil; olayların
gerisindeki gerçeğe çekmektedir. Bu gerçek, Allah'ın varlığı, birliği ve
kudretidir.
Bu anlamda kâinattaki her olay
da, insanın kendisi de, Allah'ın varlığına, birliğine ve kudretine işaret eden
ayetlerdir. Burada sözlü ayet olan vahiy (Kur'an) ile, sözsüz ayet olan kainat
ayetleri arasında fark yoktur. Her ikisi de Allah'ın
eseridir.
Kur'ân-ı Kerim'de Allah'ın
varlığıyla ilgili olan ayetlerde, O'nun hak olduğunu isbat eden delillerin, hem
kâinatta, hem de insanın kendi varlığında olduğu ifade edilmektedir:
?Biz onlara ufuklarda ve
kendilerinde âyetlerimizi göstereceğiz ki, O (Kur'an)'ın gerçek olduğu, onlara
iyice belli olsun. Rabbinin her şeye şâhit olması yetmez mi?? (Fussılet:
41/37)
?Kesin inanacak olanlar için
yeryüzünde ve kendi canlarınızda (Allah'ın varlığını ve kudretini gösteren)
nice deliller vardır. Görmüyor musunuz? (Zâriyât: 51/20-21
)
Kur'ân-ı Kerim Allah'ın
varlığını, insanlar tarafından doğal kabul edilmesi gereken bir konu olarak
görmektedir. Bu yüzden konuyla ilgili ayetler genellikle soru şeklinde veya
hayret bildiren uyarı ve kınama biçimindedir.
Allah'ı bulmanın, O'nu kabul
edip O'na inanmanın bozulmamış akıl için mecburiyet olduğu açık bir hakikattir.
Sağlam bir akıl, yaratıcı, yoktan var edici, tabiat olaylarını yönlendirici,
aleme nizam verici bir zatı, yani Allah'ı kabul etmek zorundadır. Akıl, zaruri
olarak Allah'ın varlığına inanmak durumundadır. Ancak çok az sayıda da olsa bazı
insanlar, Allah'ı inkar edebilmekte, O'na hiç inanmamaktadır. Bu tipteki anormal
insan(!)lara uzun uzadıya Allah'ın varlığını isbat etmeye çalışmak gereksiz,
hatta yanlıştır. Bu insanlara karşı tavrımız müdafa değil; hücum olmalı,
bunlara: ?öyleyse insanlar, varlıklar, bütün evren nasıl meydana geldi?
Kendisinde can bile bulunmayan doğa veya tesadüf denilen şey hiç yaratıcı
olabilir mi?...? gibi sorular sormalı, Allah'ın var olmadığını onların
isbatlaması istenmelidir. Görülecektir ki bir şeyin yokluğu isbat edilemez. Hele
Allah'ın -hâşâ- var olmadığı hiç mi hiç isbat edilemez. İnsan sadece kendini
kandırır.

[1]






[1]
Ahmet Kalkan, İslam Akaidi 97-99. Ahmet Kalkan, Kur'an Kavram Tefsiri.

ALLAH (C.C.) Allah Lafzı; Anlam ve Mâhiyeti
Varlıkların Türleri
1) Vâcibu'l-Vücûd
2) Mümkinu'l-Vücûd
3) Mümteniu'l-Vücûd
A) Aklî Deliller 1) Hudûs (So adan Varolma) Delilleriyle Allah'ın Varlığını İspat.
a) Cisimlerin So adan Yaratılması Esasına Dayanan Delil.
b) İhtirâ (İcat Etme) Delîli.
c) Terkip Delili.
2) İmkân Delîli
3) İbdâ' ve İllet-i Gâiyye Delîli
B) Naklî Deliller
Allah'ın Varlığına İcmâlî Birkaç Delil
1- İmkân Delîli
2- Hudûs Delîli
3- Hayat Delîli
4- İntizâm Delîli
5- San'at Delîli
6- Hikmet Ve Gâye Delîli
7- Şefkat-Merhamet Ve Rızık Delîli
8- Yardımlaşma Delîli
9- Temizlik Delîli
10- Sîmâlar Delîli
11- Sevk-i İlâhî Delîli
12- Rûh Ve Vicdân Delîli
13- Fıtrat Ve Tarih Delîli
14- Duygular Delîli
15- İttifak Delîli
16- Kur'ân Delîli
17- Peygamberler Delîli
"Allah? Kelimesinin İçerdiği Anlam ..
Allah'a İman
Allah Teâlâ'nın Birliği
ALLAH TEÂLÂ'NIN SIFATLARI
Kur'ân-ı Kerim Allah Teâlâ'yı Bize Nasıl Anlatıyor
Kur'ân-ı Kerim'de Allah'a İman ve O'nun Bazı İsim ve Sıfatları
Konuyla İlgili Hadis-i Şeriflerden Bazıları
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİ ?ESMA-İ HÜSNA? .
SIFAT-I İLAHİYYE .
1- Sıfat-ı Nefsiyye
2- Sıfat-ı Selbiyye (Tenzihat)
3- Sıfat-ı Sübûtiyye (Sıfat-ı Zatiyye)
4- Esmaül-Hüsna'nın Delalet Ettiği Sıfat ve Manalar
5- Haberî Sıfatlar
İstivâ
Nüzul
SIFÂT-I SELBİYYE .
SIFAT-I ZÂTİYYE .
1) VÜCUT ..
VACİBU'L-VÜCUD ..
2) KIDEM ...
3) BEKA ..
4) MUHÂLEFETÜ'N Lİ'L-HAVÂDİS .
5) KIYÂM Bİ-NEFSİHÎ
6) VAHDÂNİYET ..
SIFÂT-I SÜBUTİYYE .
1) HAYAT ..
2) İLİM ...
3) SEMÎ'
4) BASAR ..
5) İRÂDE .
İrâde-i Külliyye ve İrâde-i Cüz'iyye
a- Tekvinî İrâde
b- Teşriî irâde
a) Yaratma İradesi (İrâde-i Tekviniye)
b) Yasama İradesi (İrâde-i Teşriiye)
6) KUDRET ..
7) KELÂM ...
8) TEKVÎN ..
Tekvin Sıfatının İsbatı
RUYETULLAH .. Ru'yetullah; Allah'ın Görülmesi
Rü'yetin Dünyadaki Cevazı
Rü'yetin Âhiretteki Vücûbu
Allah Teâlâ'yı Görmek Mümkün müdür ? .
ALLAH'I İNKAR .. Allah'ı İnkar Etmede Önemli Olan Üç Etken . 1) Kibir ve İnat
2) Cehâlet
3) Tâğutların İfsadı
Allah'sız Bir Dünyayı Kimler İster? .
Allah İnancı Olmayan Toplum Modelinin Zararları
Allah'ı Düşündüren Kâinat Ayetleri
Yegâne Yaratıcı Allah'ı İnkâr Edenleri Düşünmeye Dâvet Bu Şiiri Kim Yazdı? .
Fabrika .
Tasvir
Allah'ı İnkâra Dayalı Felsefî Akımlar 1) Ateizm; Allah Tanımazlık .
2) Darwinizm ..
3) Naturalizm ..
Tabiat Nedir? .
Tabiat (Doğa) Yaratıcı Olabilir mi? .
4) Pantheisme .
5) Pozitivizm ..
Bilimlerin Dilinden .
Bak ve Düşün!
İlimler
6) İdealizm ..
İslâm Felsefesi mi? .
7) Reenkarnasyon .
8) Hedonizm ..
Niçin Yaşıyoruz? .
Beşer ve İnsan
Kitaplıktaki Kedi