Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Firavunların Otoritesi

Firavunların Otoritesi


Firavunların
Otoritesi:



Mısır uygarlığının temelinde Nil nehrinin
bereketi vardı. Bu nehrin hayat verici özelliği sayesinde Mısırlılar Nil
vaadisinde yerleşmiş ve yağmur mevsimlerine bağımlı kalmÂdan nehirden
sağlAdıkları suyla tarım yapabilmişlerdi. Tarihçi Ernst H. Gombrich, bu konuda
şunları söyler: "Afrika sıcaktır. Aylarca yağmur yağmaz. Bundan dolayı bu büyük
kıtanın pekçok yeri kuraktır. Ülkenin o bölümleri çöllerle kaplıdır. İşte
Mısır'ın sağı ve solu da bu durumdadır. Mısır'da da aslında çok az yağmur yağar.
Ama orada yağmura pek ihtiyaç yoktur, çünkü Nil ırmağı boydan boya ülkenin
ortasından akar gider." (Ernst H. Gombrich, Dünya Tarihi, Çev. Ahmet Mumcu,
İstanbul: İnkilap Kitabevi, 1997, s. 25)

Böylesine büyük önemi olan Nil nehrini kontrolü
altında tutan, aynı zamanda Mısır'ın en önemli ticaret ve tarım kaynağını da
kontrol edebilmekteydi. Firavunlar da işte bu yolla Mısır üzerinde büyük
hakimiyet kurmuşlardı.

Nil vâdîsinin dar ve uzunlamasına yapısı, nehrin
etrafına kurulan yerleşim birimlerinin fazlaca genişlemesine olanak vermemiş,
büyük şehirlerden oluşan bir uygarlık yerine daha ufak çaplı kasaba ve köylerden
oluşan bir medeniyet şekillenmişti. Bu faktör de firavunların halk üzerindeki
hakimiyetini perçinledi.

Tarihte ilk olarak Kral Menes'in MÖ 3000
dolaylarında eski Mısır'ı büyük üniter bir devlet olarak kendi hakimiyeti
altında birleştirdiği ve ilk Mısır firavunu olduğu bilinir. Aslında, "firavun"
nitelendirmesi ilk zamanlarda Mısır kralının yaşadığı sarayı tanımlamaktayken,
zamanla, Mısır krallarının ünvanı haline geldi. Bu nedenle Eski Mısır'ın
hükümdarları olan krallar zamanla "firavun" olarak anılmaya başlandı.


Tüm devletin ve ülke topraklarının sahibi,
yöneticisi ve hükümdarı olan bu firavunlar, eski Mısır'ın çok tanrılı çarpık
dininde, en büyük tanrının dünyadaki bir yansıması olarak kabul edildiler. Mısır
topraklarının idaresi, paylaştırılması, gelirleri kısacası ülke sınırları
içindeki her türlü mal ve hizmet üretimi firavun için gerçekleştiriliyordu.


Yönetimdeki mutlakiyet, ülkenin yöneticisi olan
firavunu, her dilediğini yaptırabilecek bir güç sahibi kılmıştı. Henüz ilk
sülalenin kurulmasıyla birlikte, Mısır'ın ilk kralı olan Menes döneminde, Nil
suyunun kanallar vasıtasıyla halka ulaştırılmasına başlanmış, ayrıca ülkede
yapılan üretim kontrol altına alınarak tüm mal ve hizmet üretiminin krala
aktarılması sağlanmıştı. Bu mal ve hizmetleri kral, halkının ihtiyacı olduğu
oranda dağıtıyor, paylaştırıyordu. Ülkede böyle bir hakimiyet kuran kralların,
halkı boyunduruk altına almaları zor olmadı. Mısır kralı, yani daha sonra
yaygınlaşacak sıfatıyla firavun, halkının tüm ihtiyaçlarını karşılayan büyük
kudret sahibi birisi olarak kutsal bir varlık sayıldı ve tanrılaştırıldı.
Firavunlar da, zamanla kendilerinin tanrı olduklarına kesin olarak inandılar.


Kuran'da bahsedilen Firavun'un Hz. Mûsâ ile
yaptığı konuşmalardaki bazı sözleri bunu kanıtlar niteliktedir. Hz. Mûsâ'yı "andolsun,
benim dışımda bir ilâh edinecek olursan, seni mutlaka hapse atacağım" (26/Şuarâ,
29) diyerek tehdit etmesi, ya da yakın çevresindeki insanlara "sizin için
benden başka ilâh olduğunu bilmiyorum" (28/Kasas, 38) demesi kendisinin bir
tanrı olduğuna inanmasından kaynaklanıyordu.

HELÂK..
Helâk; Anlam ve Mâhiyeti
Tehlike (tehlüke)
Toplumsal Helâkler
Kur'an'da Sünnetullah ve Toplumlarla İlgili Sünnetullah Özellikleri
I.  Toplumların Yapılarıyla İlgili Sünnetullah Özellikleri
II.  Mü'min Toplumlarla İlgili Sünnetullah Özellikleri
III. Kâfir toplumlarla ilgili Sünnetullah Özellikleri
Helâk Konusunda Sünnetullah.
Helâklerin Sebepleri
Toplumların helâklerinin temel sebeplerini, âyetlerden yola çıkarak şöyle izah etmek mümkündür a- Uyarıcıları Yalanlama
b- Başlarına Gelen Belâ ve Musîbetlerden Ders Almama
c- İstikbâr (Büyüklük Taslama)
d- Zulüm
Zulmün Cezâsı
Zâlimin Dünyada Cezâlandırılması
Allah, Bazen Bir Zâlimi Diğer Bir Zâlimin Üzerine Musallat Ederek Cezâlandırır
Zâlimler Kurtulmazlar
Nice Kavim Kendi Zulümleriyle Helâk Olmuştur
Zâlim Toplumların Helâki İçin Belli Bir Ecel (Süre) Vardır
Bir Devlet, Küfür İle Ayakta Durabilir Ama Zulümle Duramaz
Zulmün Cezâsından Ümmeti Korumanın Yolları
Zulme Râzı Olmamak
Toplumsal ve Siyasal Zulme Karşı Yardımlaşmak
Zulmedenlere Az da Olsa Meyletmek
Zâlime Yardımcı Olmak
Zâlime Duâ Etmek
Müslüman Cemaatin Zâlimlere Meyletmeye Benzer Davranışlardan Sakınması
Helâk Çeşitleri a- Suda Boğulmak
b- Rüzgâr ve Sarsıntı
c- Taş Yağmuru
d- Maymunlaşma ve Domuzlaşma
Hangi Toplumlar Helâk Edildi?.
Helâkten So a
Kâfir Toplumların İmtihanı
Helâk Sırasında Kâfirlerin ?İman Ediyorum!? Demesi Fayda Vermez.
Kur'ân-ı Kerim'de Helâk Kavramı
Hadis-i Şeriflerde Helâk Kavramı
Gazâb; Helâk Kavramına Yakın Anlamı Olan Bir Cezâ. Allah'ın Sıfatı Olarak Gazap, Helâk ve Azâb
Allah'ın Gazâbına Uğrayanlar
Gazap Edilenleri Dost Edinmek
Azâb; Helâk Kavramına Yakın Anlamı Olan Diğer Bir Cezâ.
Kavimlerin Helâki
Önceki Nesiller
Nûh Tûfânı
Kuran'da Hz. Nûh ve Tûfân.
Hz. Nûh'un, Kavmini Dine Davet Edişi
Hz. Nûh'un, Kavmini Allah'ın Azâbına Karşı Uyarması
Kavmin Hz. Nûh'u Yalanlaması
Hz. Nûh'a Uyanların Küçük Görülmeleri
Allah'ın Hz. Nûh'a Üzülmemesini Hatırlatması
Hz. Nûh'un Duâları
Geminin Yapılışı
Hz. Nûh'un Kavminin Suda Boğularak Helâk Olması
Hz. Nûh'un 'Oğlunun' da Helâk Olması
Tûfân'dan Mü'minlerin Kurtulmaları
'Tûfân'ın Fiziksel Özellikleri
Geminin Yüksekçe Bir Yere Oturması
Tûfân Olayı'nın İbret Verici Olması
Allah'ın Hz. Nûh'u Övmesi
Tûfân Yerel Bir Âfet miydi?.
Gemiye Bütün Hayvanlar Alındı mı?.
Sular Ne Kadar Yükseldi?.
Nûh Tûfânı'nın Yeri
Tûfân'ın Arkeolojik Delilleri
Tûfân'dan Söz Eden Din ve Kültürler
Tevrat'ta Nûh Tûfânı
İncil'de Nûh Tûfânı
Tûfân'la İlgili Diğer Kültürlerdeki Bilgiler
Hz. İbrâhim ve Kavmi
Eski Ahit'te Hz. İbrâhim'in Doğum Yeri
Eski Ahit Neden Değiştirildi?.
Lût Kavmi ve Altı üstüne Getirilen Şehir
Lût Gölü'ndeki "Apaçık Âyetler".
Pompei de Aynı Sona Uğramıştı
Âd Kavmi ve Kumların Atlantis'i Ubar Kenti
İrem Şehri Hakkındaki Arkeolojik Bulgular
Âd Kavmi'nin İnsanları
Âd'ın Torunları Hadramîler
Âd Kavminin Pınarları ve Bahçeleri
Âd Kavmi Nasıl Helâk Edildi?.
Semûd Kavmi
Hz. Sâlih'in Tebliği
Semûd Kavmi Hakkındaki Arkeolojik Bulgular
Sulara Gömülen Firavun.
Firavunların Otoritesi
Dinî İnançlar
Tek Ta ıya İnanan Firavun; IV. Amenofis
Hz. Mûsâ'nın Gelişi
Firavun'un Sarayı
Firavun'a ve Yakın Çevresine Gelen Felâketler
Mısır'dan Çıkış
Firavun ve Adamlarının Suda Boğulmaları
Sebe' Halkı ve Arîm Seli
Sebe' Devleti'ne Gönderilen Arim Seli
Hz. Süleyman ve Sebe' Melîkesi
Hz. Süleyman'ın Sarayı
Ashâb-ı Kehf
Ashâb-ı Kehf Efes'te mi?
Ashâb-ı Kehf Tarsus'ta mı?.