Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Liyakatsızın İmamlığı

Liyakatsızın İmamlığı


Liyakatsızın İmamlığı:

Ehl-i Sünnet âlimleri büyük
çoğunluğuyla, imamete asrın en efdal yâni faziletce, liyâkatca en ilerde olanın,
bir başka ifadeyle imamda bulunması gereken vasıf ve şartları en ziyade nefsinde
cem eden kimsenin imamlığa seçilmesi gerektiğini ittifakla ifâde etmişlerdir.
Ancak, bu noktada ısrar ederek, "Her şeye rağmen efdal olan seçilmeli, efdal
varken mefdûlün (fazîlet ve liyakatca aşağı olanın) imameti hiçbir sûrette câiz
değildir" dememişlerdir.
Eğer efdalin (en iyinin) seçimi
fitneye, kargaşaya sebebiyet verecekse mefdûlün seçilmesi câizdir, yeter ki,
buna müstehak olsun. Bakillânî'den kaydedeceğimiz şu pasaj da bize, mefdulün
seçimine verilen cevazın da "fitne endişesi"nden kaynaklandığını beliğ bir
şekilde ifade edecektir. Der ki:
"Efdal olanı terk ederek mefdûl
(faziletce geri) olanı başa geçirme akdinin cevâzına delâlet eden hususun
izâhına gelince, bunun asıl sebebi fitne ve herc ü merç (yâni kargaşa)
korkusudur. Şöyle ki: "İmam, esâs itibâriyle, düşmanı defetmek, memleketi
korumak, fenalıkları önlemek, ahkâmın tatbîki (ikametu'l-hudûd), haklıya hakkını
vermek gibi maksadlarla başa geçirilir. Eğer en efdalinin geçirilmesi ile,
kargaşa, fesad, tahakküm, itaatin terki, birbirine kılıç çekmeler, ahkâmı tatbik
ve hukuku iâde işlerinin muattal hâle gelmesi, hâsıl olacak haksızlık ve mâruz
kalınacak zayıflamalar sebebiyle İslâm düşmanlarının iştahlarının artması gibi
durumların ortaya çıkmasından korkulursa bu durum, efdalden vaz geçip mefdulü
kabul etmeyi gerektiren vâzıh bir özür olur. Nitekim tatbikatta da öyle
olmuştur. Hz. Ömer başta olarak, bütün ashâb ve arkadan gelen ümmet, Hz.
Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm)'in sünnetinde efdal olanın da mefdul olanın
da varlığını bilmiş, her biri, ümmetin işleri iyiye gittiği ve birliği de hâsıl
olduğu takdirde biat etmeyi câiz görmüşler ve hiç kimse de bu durumu
reddetmemiştir.
"Eş'âri'nin: "Efdal varken
mefdulün imameti câiz değildir, zira insanların efdale inkıyâd etmeleri daha çok
mümkün ve ona biat edilmesi husûsunda fikir birliği daha kolay görünüyor,
üstelik imamet, Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm)'e niyâbettir, şu hâlde
imâmete seçilecek kimsenin en üstün mertebedeki kimsenin olması gerekir, nitekim
Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm) de en üstün kimsedir" sözünü reddeden
Teftazânî, başka gerçekler meyânında şu mütâlaaya da yer verir: "Mefdûl'ün, bazı
durumlarda din ve mülkle ilgili maslahatları yürütmede daha kudretli
olabileceğini ve binâenaleyh böyle birinin seçilmesinin, raiyyetin ahvâlinin
nizâmı için daha uygun ve fitne bertaraf edilmesi için daha doğru olacağını"
söyler ve ilâve eder: "İmamla peygamber bu meselede kıyaslanamaz, çünkü
peygamber alîm, hakîm olan ve kulları arasından dilediğini seçen ve kendisine
mülk ve dinle alâkalı maslahatları vahiy yoluyla bildiren bir Allah tarafından
gönderilmiştir."
Bu meselede Bezdevî de şunu
söyler: "Şâyet, efdal olan terkedilerek neseb, takva ve sâir cihetlerin hepsinde
faziletce geri olan (mefdul) kimse imam seçilse, bunun imameti câizdir, kendisi
bu işe elverişli kabul edilir. Eğer, kaza (hüküm) ve dâvâların halline sâlih
olursa, Ehl-i Sünnet ve'l-Cemâat nazarında bu da sahihtir ve vereceği hükümler
infaz edilir.[1]







[1]
İbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Şerhi, Akçağ Yayınları: 2/286-287.

İMAM... İmam; Anlam ve Mâhiyeti
Kur'ân-ı Kerim'de İmam Kavramı
Hadis-i Şeriflerde İmam Kavramı
İmam-ı Muntazar
İmâmet-i Kübrâ.
İmamet-i Kübra'da Aranan Şartlar
1- İlim
2- Adâlet
3- İktidar ve Ehliyet
4- Bünyesinin Sağlam ve Ârızasız Olması
5- Kureyşli Olması
İmâmet Sisteminin Temel Özellikleri
İmâmetin Önemi
İzinden Gidilen Önderler;  Takvâ İmamları ve Küfür İmamları
İmam ve Ümmet Münâsebeti
Zâlim ve Fâsığın İmâmeti
Zâlim ve Fâsık İmama Karşı Kıyam Hakkı
Cemaat/Teşkilât İmamlığı
1- Sağlam Bir İman ve İstikamet
2- Zihnî Yetenek ve Kültür
3- Sosyal Kabiliyet
4- İstişâre ve Adâlet
5- Kararlılık, Cesâret ve Metânet
6- Problem Çözmede Mârifet
7- İletişim ve Hitâbet
8- İktisat, Kanaat
9- Hürmet ve Muhabbet
Namaz İmamlığı
İmam Olmanın Şartları
Kimler İmam Olabilir?.
Halkın Yaptığı Camilerin Durumu
Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
İMAMET VE İTAAT MESELESİ
Dinimizde İtaate Verilen Ehemmiyet
İtaat Edilecek Üç makam
Ululemr
Ululemr Etrafında Birlik
Biat Şartı İtaat
Hoşa Gitmese de İtaat
Allah İçin Beyat
İmametle Alakalı Hükümler
İmametin Târifi
Akidedeki Yeri
İmamın Varlığı Dinen Zarurîdir
İmamın Varlığı Hikmeten (Aklen) Zarurîdir
İmam Tayini Farz-ı Kifâyedir
İmamda Aranan Şartlar
A- Mutlaka Bulunması Gereken Şartlar
B- Bulunması Temenni Edilen Ve Fakat Fiiliyatta Her Zaman Bulunmayan İdeal Şartlar
C- İhtilaflı Olan Ve Bâtıl Olan Şartlar
Kureyşî Olması Meselesi
İmamete En Liyakatli Olan Kim?.
Liyakatsızın İmamlığı
Zorba İmam
Fasık, Zalim İmam
İyi İmam
Selefin Hassasiyeti
Fasık Emîre İtaatle Alakalı Bir Hâdise
Fasık Ve Zalim İmama İtaati Emreden Hadisin Tam Metni
Asi İmama İsyan Eden
Dikkat
Facirin Dine Hizmeti
Münkeri Takbih
Hürmetsizlik Etmemek
İmama İtaatin Hududu
Körü Körüne İtaat Yok
İmama Ne Zaman İsyan?.
Makam Hususunda Nizâ
Azli Gerektiren Tabiî Haller
Azledilen Tekrar Seçilemez
Sebepsiz Azl Mümkün Mü?
İstifa
Neden İtaatte Israr Ediliyor?.
İmamın Tayin Ve Tesbiti
Biat Akdi Alenî Olmalıdır
İmam Tektir
Asker De Sultana İtaat Etmelidir
Ümerâya Karşı Dikkatli Olunmalı