Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Hadis-i Şeriflerde Savaş.

Hadis

Hadis-i Şeriflerde
Savaş

"Bir kimse gazâ (Allah için
savaş) yapmadan ve gönlünde gazâ etme arzusu taşımadan ölürse, nifaktan bir şûbe
üzere (bir tür nifak üzere) ölür." (Müslim, İmâre 158; Ebû Dâvud, Cihad 1;
Nesâî, Cihad 2; Dârimî, Cihad 25; Ahmed bin Hanbel, II/374)
?Kim gazâya çıkmaz veya
gazâya çıkan bir mücâhidi techiz etmez ya da cihada çıkan gâzinin âile
fertlerine hayırla muâmele etmezse, Allah Teâlâ o kimseyi kıyâmet gününden önce
büyük bir belâya uğratır.? (Ebû Dâvud, Cihad 17; İbn Mâce, Cihad 5)
"Harp hiledir (hud'adan/hileden
ibârettir)." (Buhârî, Cihad 157, menâkıb 25, İstitâbe 6; Müslim, Cihad
17-19; Ebû Dâvud, Cihad 92, Sünnet 28; Tirmizî, Cihad 5; İbn Mâce, Cihad 28)
"Ben rahmet peygamberiyim,
(aynı zamanda da) savaş peygamberiyim."
"Allah'ın adıyla gazâ edin,
Allah yolunda gazâ edin, (savaşta) Allah'a küfredeni (Allah'ı inkâr edeni)
öldürün; savaşın, ahdinizi bozmayın, ganimet malına hıyânet etmeyin; kulak,
burun ve baş kesmeyin; çocukları öldürmeyin." (Tirmizî, Diyât 14, Siyer 47,
Fezâilu'l-Kur'an 17; İbn Mâce, Cihad 38)
?Allah yolunda cihad ediniz.
Çünkü Allah yolundaki cihad, Cennet kapılarından bir kapıdır ki, Allah onun
sebebiyle (mücâhidi) hüzün ve kederden korur.? (Ahmed bin Hanbel, 5/214)
?Müşriklere karşı
mallarınızla, canlarınızla ve dillerinizle cihad edin.? (Ebû Dâvud, Cihad
18; Nesâî, Cihad 1, 2, 48)
"Rasûlullah (s.a.s.) kadınları
ve çocukları öldürmekten nehyetti." (Buhârî, Cihad 147; Müslim, Cihad, 25-26;
Tirmizî, Siyer 19; İbn Mâce, Cihad 30)
Rasûlullah (s.a.s.) düşmanla
karşılaştığı günlerden birinde güneş batıya meyledinceye kadar bekledi. Sonra
ashâbın arasında ayağa kalktı ve şöyle buyurdu: ?Ey müslümanlar! Düşmanla
karşılaşmayı temennî etmeyin; Allah'tan âfiyet dileyin. Fakat düşmanla
karşılaşınca da sabredin. Bilin ki cennet kılıçların gölgesi altındadır.?
Sonra, Allah'a şöyle duâ etti: ?Ey Kur'an'ı indiren, bulutları gökyüzünde
gezdiren ve düşman saflarını darmadağın eden Allah'ım! Şu düşmanları perişan et
ve bizi onlara karşı muzaffer kıl.? (Buhârî, Cihad 112; Müslim, Cihad 20;
Ebû Dâvud, Cihad 89)
Rasûlullah (s.a.s.) gündüzün
evvelinde harbe başlamadığı zaman, savaşı güneşin öğleden sonra batı tarafa
yöneldiği, rüzgârların esip İlâhî yardımın ineceği vakte kadar ertelerdi. (Ebû
Dâvud, Cihad 111; Tirmizî, Siyer 46; Buhârî, Cizye 1)
?Düşmanla karşılaşmayı
temenni etmeyin. Karşılaştığınız zaman da sabır ve sebat gösterin.? (Buhârî,
Cihad 112; Müslim, Cihad 20; Ebû Dâvud, Cihad 89)
Peygamber (s.a.s.)'e bir kimse
geldi de: "Bir kısım insanlar, ganîmet malı için savaşır, bazı kimseler de
insanlar arasında adının söylenip övülmesi için savaşır, bazıları da
(yiğitlikteki) mevkii, derecesi görülsün diye cihad eder. Kimileri de ırkının
üstünlüğünü göstermek için veya gazabından dolayı savaşır. Şimdi, Allah yolunda
cihad eden kimdir?" diye sordu. Peygamber (s.a.s.) de: "Kim, Allah'ın
kelimesi (dini, dâvâsı) daha yüce olsun diye savaşırsa, işte o, Allah
yolundadır" buyurdu. (Buhârî, Cihad 15, İlim 45, Humus 10, Tevhid, 28;
Müslim, İmâre 149-151; Ebû Dâvud, Cihad 24; Tirmizî, Fezâilü'l-Cihad 16; Nesâî,
Cihad 21; İbn Mâce, Cihad 13)
?El-bâdî azlemu -Kötülüğe
ilk başlayan daha zâlimdir (esas zâlim odur)-.? (Buhârî, İman 17, 28, Salât
28; Müslim, İman 32, 36; Ebû Dâvud, Zekât 1; Nesâî, Zekât 3)
?Düşmanlarınız için
elinizden geldiği, gücünüzün yettiği kadar kuvvet hazırlayın. Dikkat edin!
Kuvvet atmaktır; kuvvet atmaktır; kuvvet atmaktır.? (Müslim, İmâre 167; Ebû
Dâvud, Cihad 23; Tirmizî Tefsîru Sûre (8) 5; İbn Mâce, Cihad 19)
?Kim atıcılık öğrenir de
sonra onu terkederse Bizden değildir (veya muhakkak isyan etmiştir).?
(Müslim, İmâre 169; Ebû Dâvud, Cihad 23; Nesâî, Hayl 8; İbn Mâce, Cihad 19)
?Allah Teâlâ bir ok
sebebiyle üç kimseyi cennete koyar: Hayır ve sevap umarak o oku yapan sanatkârı,
bu oku Allah yolunda atanı, oku atana yardımcı olanı. Atıcılık ve binicilik
öğrenin. Atıcılık öğrenmeniz binicilik öğrenmenizden Bana göre daha sevimlidir.
Kim kendisine atıcılık öğretildikten sonra ondan yüzçevirirse, Allah'ın
kendisine ihsan ettiği nimete karşı şükrünü terketmiş veya küfrân-ı nimet etmiş
olur.? (Ebû Dâvud, Cihad 23; Tirmizî, Fezâilü'l-Cihad 11; Nesâî, Hayl 8)
?Kim Allah yolunda bir ok
atarsa, onun bu hareketi bir köleyi âzâd etme sevabına denktir.? (Tirmizî,
Fezâilü'l-Cihad 11; Ebû Dâvud, Itk 14; Nesâî, Cihad 26; İbn Mâce, Cihad 19)
"Allah'ın ismiyle, Allah ('ın
yardımıy)la, Rasûlullah'ın sünneti üzerine gidin. İhtiyarları, çocukları,
küçükleri ve kadınları öldürmeyin. Ganîmet malına hıyânet etmeyin, ganîmeti bir
araya toplayın, ıslah edin (ifsâd etmeyin; işlerinizi düzeltin) ve iyilik yapın.
'İhsân (iyilik ve güzellik) edin. Şüphesiz Allah iyilik yapanları sever." (Ebû
Dâvud, Cihad 82, hadis no: 2614)
"Bir kavim, zayıf ve
yoksuldular, kuvvette ve sayıda güçlü olanlar onlarla savaştı. Allah Teâlâ, o
zayıfları onlara gâlip kıldı. Onlar da düşmanlarına (kötülük) kastederek onları
(büyük zorluklarda) kullandılar ve onlara musallat oldular. Böyle Allah Teâlâ'ya
kavuşacakları güne kadar Allah'ı kendilerine gazap ettirdiler/kızdırdılar."
(Ahmed bin Hanbel, V/407)
?Allah Teâlâ, kendi yolunda
cihada çıkan kimseye, ?onu sadece Benim yolumda cihad, Bana iman, Benim
rasullerimi tasdik yola çıkarmıştır' buyurarak kefil olur. Allah, o kimseyi
şehid olursa cennete koymaya, gâzi olursa mânevî ecre ve dünyalık ganimete
kavuşmuş olarak evine döndürmeye kefil olmuştur. Muhammed'in canını kudretiyle
elinde tutan Allah'a yemin ederim ki, Allah yolunda açılan bir yara, kıyâmet
gününde açıldığı gündeki şekliyle gelir: Rengi kan rengi, kokusu misk kokusudur.
Muhammed'in canını kudretiyle elinde tutan Allah'a yemin ederim ki, eğer
müslümanlara zor gelmeseydi, Allah yolunda cihada çıkan hiçbir seriyyenin
arkasında asla oturup kalmazdım. Fakat maddî güç bulamıyorum ki onları
sevkedeyim; onlar kendileri de bu gücü bulamıyorlar. Benden ayrılıp geride
kalmak ise onlara zor geliyor. Muhammed'in canını elinde tutan Allah'a yemin
ederim ki, Allah yolunda cihad edip öldürülmeyi, sonra cihad edip yine
öldürülmeyi, sonra tekrar cihad edip tekrar öldürülmeyi çok arzu ederdim.?
(Müslim, İmâre 103; Buhârî, Cihad 7 (Hadisin bir bölümü); Nesâî, İman 24)
?Allah yolunda yaralanan bir
kimse, kıyâmet gününde yarasından kan akarak Allah'ın huzuruna gelir. Renk, kan
rengi; koku ise misk kokusudur.? (Buhârî, Cihad 10, Zebâih 31; Müslim, İmâre
105; Tirmizî, Fezâilu'l-Cihad 21; Nesâî, Cihad 27)
?Müslümanlardan bir şahıs,
deve sağılacak kadar bir süre Allah yolunda cihad ederse, cennet onun hakkı
olur. Allah yolunda yaralanan veya bir sıkıntıya düşen kimse, kıyâmet gününde
yaralandığı gün gibi kanlar içinde Allah'ın huzuruna gelir. Kanının rengi
zâferân gibi kıpkırmızı, kokusu da misk kokusu gibidir.? (Ebû Dâvud, Cihad
40; Tirmizî, Fezâilu'l-Cihad 21; Nesâî, Cihad 25)
?Cennet kapıları, şüphesiz
kılıçların gölgeleri altındadır.? Rasûlullah'ın bu sözünü duyan bir mücâhid,
kılıcının kınını kırıp attı. Sonra elinde kılıcıyla düşmanın üzerine yürüdü ve
ölünceye kadar düşmanla savaştı. (Müslim, İmâre 146; Tirmizî, Fezâilu'l-Cihad
23)
?Kim Allah'ın adını, hükmünü
yüceltmek, her şeyin üstüne çıkarmak için savaşırsa, o Allah yolundadır.?
(Buhârî, İlim 45, Cihad 15; Müslim, İmâre 149-150, hadis no: 1904; İbn Mâce,
Cihad 13, hadis no: 2783; Ahmed bin Hanbel, 4/392, 397, 402, 405, 417)
?İçinden samimi şekilde
Allah yolunda cihad etmeyi temenni eden kimse, sonra ölse de, öldürülse de şehid
sevabı kazanır.? (Tirmizî, Fezâilü'l-Cihad 21; Ebû Dâvud, Cihad 42; Nesâî,
Cihad 25)
?Gerçek mücâhid, nefsiyle
cihad edendir.? (Tirmizî, Fezâilü'l-Cihad 2, hadis no: 1621)
?Allah Teâlâ'dan bütün
kalbiyle şehidlik dileyen bir kimse, yatağında ölse bile, Allah onu şehidlik
mertebesine ulaştırır.? (Müslim, İmâre 157; Nesâî, Cihad 36; İbn Mâce, Cihad
15)
?Şehidliği gönülden arzu
eden bir kimse, şehid olmasa bile sevabına nâil olur.? (Müslim, İmâre 156)
Tepeden tırnağa silâhlı bir
adam Nebî (s.a.s.)'ye geldi ve: ?Yâ Rasûlallah! Sizinle birlikte önce savaşa mı
katılayım, yoksa müslüman mı olayım?? dedi. Rasûl-i Ekrem: ?Önce müslüman ol,
sonra savaş? buyurdu. Bunun üzerine adam müslüman oldu, sonra savaştı ve
neticede şehid oldu. Rasûlullah (s.a.s.) buyurdu ki: ?Az çalıştı, çok
kazandı.? (Buhârî, Cihad 13; Müslim, İmâre 144)
?Cihada çıkan bir birlik
veya seriyye savaşır, ganimet alır ve ölümden kurtulursa, ecirlerinin üçte
ikisini önceden peşinen almış olurlar. Bir birlik veya seriyye cihada çıkar,
ganîmet elde edemez, şehid olur veya yaralı dönerlerse onların ecirleri âhirette
tam olarak verilir.? (Müslim, İmâre 154; Ebû Dâvud, Cihad 12; Nesâî, Cihad
15; İbn Mâce, Cihad 13)
Sahâbeden bir adam: ?Yâ
Rasûlallah! Seyahate çıkmam için bana izin ver? dedi. Bunun üzerine Nebî
(s.a.s.): ?Şüphesiz ki ümmetimin seyahati Aziz ve Celil olan Allah yolunda
cihada çıkmaktır? buyurdu. (Ebû Dâvud, Cihad 6)
İmran'ın babası Eslem
(r.a.)'den rivâyet edilmiştir: O dedi ki: "Biz (orayı feth etme kastıyla, savaş
için) Kostantîniyye'de (İstanbul'da) bulunuyorduk. Mısır ehlinin başında, Ukbe
İbn Âmir, Şam ehlinin başında da Fudâle İbn Ubeyd bulunuyordu. Rumlardan büyük
bir saf, karşımıza çıkınca, biz de onlara karşı saf tuttuk. O anda
müslümanlardan bir kişi, onlara açıkça hamlede bulunarak aralarına daldı, o
zaman insanlar, bu zat hakkında: "Sübhânallah! Kendini tehlikeye atıyor" diye
bağırdılar. Bunun üzerine Ebû Eyyub el-Ensârî kalkarak: "Ey insanlar! Siz bu
âyeti, yani "Kendinizi ellerinizle tehlikeye atmayın" (2/Bakara, 195)
âyetini böyle te'vil ediyorsunuz ama, aslında bu âyet, biz Ensâr cemaati
hakkında nâzil olmuştur. Şöyle ki: Allah Teâlâ, dinini aziz edip İslâm'ın
yardımcıları çoğalınca; Rasûlullah (s.a.s.)'ın haberi olmadan biz kendi
aramızda: "Aile fertlerimizi ve mallarımızı terk ederek bu İslâm dininin
yücelmesi için bu zamana kadar çalıştık; tâ ki İslâm yayıldı, Allah Teâlâ,
Peygamberine yardım etti, şimdi ailemize ve mallarımıza dönüp onların arasında
bulunarak zâyi olan şeylerimizi düzeltsek!" dedik. Bunun üzerine Allah Teâlâ,
Peygamberine bu âyeti inzâl buyurarak bizim sözlerimizi reddetti. O halde,
âyette geçen "tehlike"den maksadın, "cihadı bırakıp mallarımızla uğraşmamız"
olduğu meydana çıktı." (Tirmizî, Tefsîr-i Sûre 2/19; Ebû Dâvud, Cihad 22)
"Kim Allah yolunda (cihad
için) bir şey infak edip harcarsa, ona (verdiğinin) yedi yüz misli (ecir/sevap)
verilir." (Tirmizî, Fezâilü'l-Cihad 4, hadis no: 1625; Nesâî, Cihad 45)
?Bir kul Allah yolunda
(cihadda iken) bir gün oruç tutarsa, bu oruç sebebiyle Cenâb-ı Hak onun yüzünü
yetmiş senelik mesâfeden cehennem ateşinden uzaklaştırır.? (Buhârî, Cihad
36; Müslim, Sıyâm 167-168; Ebû Dâvud, Cenâiz 3; Tirmizî, Fezâilü'l-Cihad 3;
Nesâî, Sıyâm 44; İbn Mâce, Sıyâm 34)
?Bir kimse Allah yolunda
(cihadda iken) bir gün oruç tutarsa, Cenâb-ı Hak onunla cehennem arasında yerle
gök genişliğinde bir hendek açar.? (Tirmizî, Fezâilü'l-Cihad 3)
Ebû Hüreyre (r.a.) şöyle dedi:
?Rasûlullah (s.a.s.)'ın ashâbından bir kişi, içinde tatlı su gözesi bulunan bir
dağ yolundan geçmişti. Burası çok hoşuna gitti ve: ?Keşke insanlardan ayrılıp şu
dağ kısığında otursam. Ama Rasûlullah (s.a.s.)'dan izin almadan bunu asla
yapmam' dedi. Sonra arzusunu Rasûlullah'a anlattı. Peygamberimiz: ?Böyle bir
şey yapma. Çünkü sizden birinizin Allah yolunda çalışıp gayret sarfetmesi,
evinde oturup yetmiş sene namaz kılmasından daha fazîletlidir. Allah'ın sizi
bağışlamasını ve cennete koymasını istemez misiniz? O halde Allah yolunda cihada
çıkınız. Kim devenin sağılacağı kadar bir süre Allah yolunda cihad ederse,
mutlaka cennete girer.? buyurdu.? (Tirmizî, Fezâilu'l-Cihad 17)
Rasûlullah (s.a.s.)'a: ?Yâ
Rasûlallah! Allah yolunda cihada denk hangi iş vardır?? denildi. ?Ona denk
bir iş bulamazsınız? buyurdu. İki veya üç defa aynı soruyu tekrarladılar;
Rasûlullah (s.a.s.) her defasında ?Ona denk bir iş bulamazsınız? cevabını
tekrarladı. Daha sonra şöyle buyurdu: ?Allah yolunda cihad eden kimsenin
benzeri, gündüzleri oruç tutan, geceleri namaz kılan, Allah'ın âyetlerine
hakkıyla itaat eden ve Allah yolunda cihad eden kimse, cepheden dönünceye kadar,
namaza ve oruca hiçbir şekilde ara vermeyen kimsenin benzeridir.? (Buhârî,
Cihad 1; Müslim, İmâre 110; Tirmizî, Fezâilu'l-Cihad 1; Nesâî, Cihad 17)
(Buhârî'nin rivâyeti şöyledir: Bu soru üzerine Rasûl-i Ekrem: ?Cihada denk
olacak bir iş bulamıyorum ki! Allah yolunda cihad eden kimse yola çıktığında,
sen de mescidine girip hiç ara vermeden namaz kılmaya, hiç iftar etmeden oruç
tutmaya güç yetirebilir misin?? Soruyu soran kişi: ?Buna kim güç yetirebilir
ki?!? dedi. -Buhârî, Cihad 1-)
?Cennete giren hiçbir kimse,
yeryüzündeki her şey kendisinin olsa bile dünyaya geri dönmeyi arzu etmez.
Sadece şehid, gördüğü aşırı itibar ve ikram sebebiyle tekrar dünyaya dönmeyi ve
on defa şehid olmayı ister.? (Buhârî, Cihad 21; Müslim, İmâre 109; Tirmizî,
Fezâilu'l-Cihad 13, 25)
?Şehidin kul borcu dışındaki
bütün günahlarını Allah bağışlar.? (Müslim, İmâre 119)
?Bu gece rüyamda iki adam
gördüm. Yanıma gelip beni bir ağaca çıkardılar; sonra da bir eve götürdüler. O
ev, şimdiye kadar benzerini görmediğim güzellik ve değerde idi. Sonra o iki kişi
bana: ?Bu eşsiz ev, şehidler sarayıdır' dedi.? (Buhârî, Cihad 4, Cenâiz 93)
?Sizden biriniz karıncanın
ısırmasından ne kadar acı duyarsa, şehid olan kimse de ölümden ancak o kadar acı
duyar.? (Tirmizî, Fezâilu'l-Cihad 26; Nesâî, Cihad 35; İbn Mâce, Cihad 16)
Abdullah bin Amr ibn Harâm
el-Ensârî, Uhud şehidlerindendir. Oğlu Câbir şöyle diyor: Babam öldürüldüğü
zaman ağlamaya başladım, yüzündeki örtüyü açıp açıp ağlıyordum. Rasûlullah'ın
ashâbı beni bırakmak istemiyorlar, fakat Rasûlullah bana engel olmuyordu. Sonra
buyurdu ki: "Ağlasan da, ağlamasan da fark etmezdi. O (baban) kaldırılıp defn
olununcaya kadar melekler kanatlarıyla ona gölge yapıyorlardı." (Buhârî,
Cenâiz 34, Cihad 2; Müslim, Fezâil 26, hadis 129, 130)
Câbir İbn Abdullah (r.a.) şöyle
dedi: ?Babamın müsle yapılmış cesedi getirilip Nebî (s.a.s.)'nin önüne konuldu.
Yüzünü açmak üzere gittim, fakat oradaki topluluk bana engel oldu. Bunun üzerine
Nebî (s.a.s.) şöyle buyurdu: ?Melekler ara vermeksizin onu kanatlarıyla
gölgeliyorlar.? (Buhârî, Cenâiz 3, 35, Cihad 20, Meğâzi, 26; Müslim,
Fezâilu's-Sahâbe 129-130; Nesâî, Cenâiz 12, 13)
"Kardeşleriniz Uhud'da
vurulunca Allah, onların ruhlarını yeşil kuşların içine (şekline) koydu.
Cennetin ırmaklarına gelir, meyvelerinden yer, Arşın gölgesindeki altın
kandillere gelip konarlar. Yediklerinin ve içtiklerinin güzelliğini görünce;
'Keşke kardeşlerimiz, Allah'ın bize ne yaptığını (ne ikramlarda bulunduğunu)
bilseler de savaştan geri kalmasalar!' dediler. Yüce Allah: 'Ben sizin bu
arzunuzu onlara duyururum' buyurdu ve bu âyetleri (3/Âl-i İmrân, 169-171)
indirdi." (Ebû Dâvud, Cihad, bâb fî Fadli'ş-şehâdeh)
Enes (r.a.)'den rivâyet
edildiğine göre, Ümmü Hârise İbn Sürâka diye bilinen Ümmü Rübeyyi' binti Berâ,
Nebî (s.a.s.)'e geldi ve: ?Yâ Rasûlallah! Bana Hârise'den haber verir misiniz?
Eğer cennette ise sabredeceğim; böyle değilse ona ağlamaya çalışacağım? dedi.
Hârise, Bedir savaşında şehid olmuştu. Peygamber Efendimiz şöyle buyurdu: ?Ey
Ümmü Hârise! Şüphesiz cennetin içinde cennetler vardır; senin oğlun bunların en
yücesi olan Firdevs cennetindedir.? (Buhârî, Cihad 14, Meğâzi 9, Rikak 51;
Tirmizî, Tefsiru sûre 23)
?İki duâ reddolunmaz veya
pek nâdir reddolunur. Bunlar; ezan okunurken yapılan duâ ile savaş ânında
düşmanla boğaz boğaza gelindiği sırada yapılan duâdır.? (Ebû Dâvud, Cihad
39)
Ebû Katâde (r.a.) anlatıyor:
Rasûlullah (s.a.s.) ashâb arasında ayağa kalktı ve ?Allah yolunda cihad ve
Allah'a iman etmek, amellerin en fazîletlisidir? diye hatırlattı. Bunun
üzerine bir adam ayağa kalkıp: ?Yâ Rasûlallah! Şayet Allah yolunda öldürülürsem,
bu benim günahlarıma keffâret olur mu?? diye sordu. Rasûlallah (s.a.s.) ona:
?Evet, şayet sen sabrederek ecrini de sadece Allah'tan bekleyerek cepheden
kaçmaksızın düşmana karşı koyup Allah yolunda öldürülürsen, günahlarına keffâret
olur? buyurdu. Sonra Rasûlullah (s.a.s.): ?Nasıl demiştin?? diye
sordu. Adam: ?Şayet ben Allah yolunda öldürülürsem günahlarıma keffâret olur
mu?? diye sözünü tekrarladı. Rasûlullah (s.a.s.) ona: ?Evet, şayet sen
sabrederek ecrini sadece Allah'tan bekleyerek cepheden kaçmaksızın düşmana karşı
koyup Allah yolunda öldürülürsen, günahlarına keffâret olur. Ancak, borçların
bunun dışındadır. Bunu bana Cibrîl söyledi? buyurdu. (Müslim, İmâre 117;
Tirmizî, Cihad 32)
Câbir (r.a.)'dan: Bir adam: ?Yâ
Rasûlallah! Eğer Allah yolunda öldürülürsem ben nerede olacağım?? dedi. Rasûl-i
Ekrem: ?Cennette!? diye cevap verdi. Bunun üzerine adam elinde bulunan
hurmaları attı, sonra düşmanla savaştı ve neticede şehid düştü. (Müslim, İmâre,
143; Buhârî, Meğâzî, 17; nesâî, Cihad 31)
Enes (r.a.) şöyle dedi:
Rasûlullah (s.a.s.) ile ashâbı yola çıktı ve müşriklerden önce Bedir'e vardılar.
Müşrikler de geldiler. Rasûlullah (s.a.s.) şöyle buyurdu: ?Sizden hiçbiriniz,
ben başında olmadıkça herhangi bir şey yapmasın!? Sonra müşrikler yaklaştı.
Bunun üzerine Rasûlullah (s.a.s.): ?Genişliği göklerle yer arası kadar olan
cennete girmek üzere ayağa kalkınız!? buyurdu. Enes der ki: Ensar'dan Umeyr
İbn Hümâm (r.a.): ?Yâ Rasûlallah! Genişliği göklerle yer arası kadar olan cennet
mi?? diye sordu. Peygamberimiz: ?Evet? dedi. Umeyr: ?Ne iyi, ne âlâ!?
dedi. Rasûlullah (s.a.s.): ?Niye öyle söyledin?? diye sordu. Umeyr:
?Allah'a yemin ederim ki yâ Rasûlallah, cennet ehlinden olmayı istediğim için
öyle söyledim, başka maksadım yok? dedi. Rasûl-i Ekrem: ?Şüphesiz sen
cennetliksin!? buyurdu. Umeyr, bu söz üzerine torbasından birkaç hurma
çıkartıp onları yemeye başladı. Sonra: ?Eğer şu hurmalarımı yiyinceye kadar
yaşarsam, bu gerçekten uzun bir hayattır? diyerek elindeki hurmaları attı; sonra
şehid oluncaya kadar müşriklerle savaştı. (Müslim, İmâre 145; Ahmed bin Hanbel,
Müsned 3/137)
Enes (r.a.) dedi ki: Birtakım
kimseler Peygamber (s.a.s.)'e gelerek, ?bize Kur'an'ı ve Sünneti öğretecek
insanlar gönderseniz? dediler. Rasûl-i Ekrem, içlerinde dayım Harâm'ın da
bulunduğu, ensârdan kendilerine kurrâ denilen yetmiş kişiyi onlara gönderdi.
Bunlar Kur'an okuyor, geceleri onu aralarında müzâkere edip öğreniyorlardı.
Gündüzleri ise su getirip mescide koyuyorlar, odun toplayıp onu satıyor,
bedeliyle de Suffe ehline ve fakirlere yiyecek satın alıyorlardı. İşte Nebî
(s.a.s.) onlara bu kişileri göndermişti. Fakat gidecekleri yere varmadan
önlerine çıktılar ve onları öldürdüler. Onlar (öldürülmeden önce): ?Allah'ım!
Bizim haberimizi Peygamberimiz'e ulaştır. Bizler Sana kavuştuk ve Senden râzı
olduk; Sen de bizden râzı oldun? dediler. Bir adam, yaklaşıp Enes'in dayısı
Harâm'a mızrağını sapladı, hatta vücudunun bir tarafından öbür tarafına geçirdi.
Bunun üzerine Harâm: ?Kâbe'nin Rabbine yemin ederim ki, cenneti kazandım gitti?
dedi. Bu olay üzerine Rasûlullah (s.a.s.): ?Şüphesiz ki din kardeşleriniz
öldürüldüler. Onlar hem de şöyle dediler: ?Allah'ım! Bizim haberimizi
Peygamberimiz'e ulaştır. Bizler Sana kavuştuk ve Senden râzı olduk; Sen de
bizden râzı oldun!? buyurdu. (Buhârî, Cihad 9, Meğâzî 28; Müslim, İmâre 147)
Enes (r.a.) şöyle dedi: Amcam
Enes İbn Nadr (r.a.) Bedir savaşına katılmamıştı. Bu ona çok ağır geldi. Bu
sebeple: ?Yâ Rasûlallah! Müşriklerle yaptığın ilk savaşta bulunamadım. Eğer
Allah Teâlâ müşriklerle yapılacak bir savaşta beni bulundurursa, neler
yapacağımı muhakkak Allah görür? dedi. Uhud savaşında müslüman safları
dağılınca, Enes İbn Nadr arkadaşlarını kastederek, ?Rabbim, bunların
yaptıklarından dolayı özür beyan ederim? dedi. Müşrikleri kastederek de,
?bunların yaptıklarından da uzak olduğumu arzederim? deyip ilerledi. Derken Sa'd
İbn Muâz ile karşılaştı ve ?Ey Sa'd İbn Muâz! İşte cennet. Nadr'ın Rabine yemin
ederim ki, Uhud'un yakınlarından ben onun kokusunu alıyorum? dedi. Sa'd (bu
olayı anlatırken): ?Ben onun yaptığını yapmaya güç yetiremedim, yâ Rasûlallah!?
dedi. Hadisin râvîsi Enes, amcasıyla ilgili olayı şöyle anlatır: Amcamı şehid
edilmiş olarak bulduk. Vücudunda seksenden fazla kılıç darbesi, mızrak yarası ve
ok izi vardı. Müşrikler ona müsle yapmış, uzuvlarını kesmişlerdi. Bu sebeple onu
hiç kimse tanıyamadı. Sadece kız kardeşi parmak uçlarından tanıyabildi. Enes,
?biz şu âyetin amcam ve onun gibiler hakkında inmiş olduğu görüşündeyiz? dedi:
?Mü'minler içinde öyle yiğit erkekler vardır ki, Allah'a verdikleri
sözlerinde durdular. Onlardan kimi ahdini yerine getirdi (çarpışıp şehid oldu),
kimi de sırasını bekliyor. Bunlar, sözlerini asla değiştirmemişlerdir.?
(33/Ahzâb, 23)
Rasûlullah (s.a.s.)'a bir adam
geldi ve: ?Yâ Rasûlallah! Bir kişi gelip malımı almak isterse ne yapayım?? diye
sordu. Rasûl-i Ekrem: ?Ona malını verme!? buyurdu. ?Benimle savaşmaya
kalkarsa ne dersin?? diye sordu. ?Sen de onunla savaş!? cevabını verdi.
?Adam beni öldürürse?? dedi. Peygamberimiz (s.a.s.): ?Sen şehid olursun?
buyurdu. ?Peki ben adamı öldürürsem?? deyince, Efendimiz: ?O cehennemdedir?
buyurdu. (Müslim, İman 225)
?Cennette yüz derece vardır
ki, Allah onları, kendi yolunda cihad edenlere hazırlamıştır. Her derece
arasında gökle yer arası kadar mesâfe bulunmaktadır.? (Buhârî, Cihad 4,
Tevhid 22; Nesâî, Cihad 18)
?Allah yolunda (cihad için)
ayakları tozlanan kula cehennem ateşi dokunmaz.? (Buhârî, Cihad 16; Tirmizî,
Fezâilü'l-Cihad 7; Nesâî, Cihad 9)
?Allah korkusundan ağlayan
bir kimse, sağılan süt tekrar memeye girmedikçe cehenneme girmez. Allah
yolundaki cihadın tozu ile cehennem dumanı bir kulun üzerinde birleşmez.?
(Tirmizî, Fezâilü'l-Cihad 8, Zühd 8; Nesâî, Cihad 8)
?İki göze cehennem ateşi
dokunmaz: Allah korkusundan ağlayan göz ve Allah yolunda nöbet bekleyerek
geceleyen göz.? (Tirmizî, Fezâilü'l-Cihad 12)
?Kim Allah yolunda cihada
gidecek bir gâziyi donatır, cihad için gerekli olan ihtiyaçlarını karşılarsa,
bizzat cihada gitmiş gibi sevap kazanır. Cihada giden gâzinin arkada bıraktığı
âilesine güzelce bakıp onların ihtiyaçlarını karşılayan da bizzat cihad yapmış
gibi sevap kazanır.? (Buhârî, Cihad 38; Müslim, İmâre 135-136; Ebû Dâvud,
Cihad 20; Tirmizî, Fezâilü'l-Cihad 6; Nesâî, Cihad 44)
?Kim Allah'a gerçekten iman
ederek ve vaadine gönülden bağlanarak O'nun yolunda cihad etmek için at
beslerse, o atın yediği, içtiği, gübresi ve bevli kıyâmet gününde o kimsenin
sevapları arasında olacaktır.? (Buhârî, Cihad 45; Nesâî, Hayl 11)
Ebû Zer (r.a.) şöyle dedi: ?Yâ
Rasûlallah! Hangi amel daha fazîletlidir?' diye sordum. ?Allah'a iman ve
Allah yolunda cihaddır? buyurdular.? (Buhârî, Itk 2; Keffârât 6; Müslim,
İman 136; İbn Mâce, Itk 4)
Rasûlullah (s.a.s.)'e ?Hangi
amel daha fazîletlidir?? diye soruldu. ?Allah'a ve Rasûlüne iman etmek?
buyurdu. ?Sonra hangisi?? denildi. ?Allah yolunda cihad etmek?
karşılığını verdi. ?Bundan sonra hangisi?? denilince: ?Allah katında makbul
olan hactır? buyurdular. (Buhârî, İman 18, Hac 4, Tevhid 47; Müslim, İman
135; Tirmizî, Fezâilu'l-Cihad 22; Nesâî, Hac 4, Cihad 17)
Bir adam Rasûlullah (s.a.s.)'e
gelerek: ?İnsanların hangisi daha üstündür?? diye sordu. Peygamberimiz:
?Allah yolunda canıyla ve malıyla cihad eden kimse? buyurdu. Adam: ?Sonra
kimdir?? diye sordu. Efendimiz: ?Bir vâdiye çekilip Allah'a ibâdet eden ve
insanları şerrinden uzak tutan kimse? buyurdu. (Buhârî, Cihad 2, Rikak 34;
Müslim, İmâre 122-123, 127; Ebû Dâvud, Cihad 5; Tirmizî, Fezâilu'l-Cihad 24;
Nesâî, Cihad 7, Zekât 74; İbn Mâce, Fiten 13)
?Allah yolunda bir gün hudut
nöbeti tutmak (ribât) dünyadan ve dünya üzerindeki şeylerden daha hayırlıdır.
Sizden birinizin kamçısının cennetteki yeri, dünyadan ve dünya üzerindeki
şeylerden daha hayırlıdır. Kulun Allah Teâlâ'nın yolunda akşamleyin veya sabah
erken vakitteki yürüyüşü de dünyadan ve dünya üzerindeki şeylerden daha
hayırlıdır.? (Buhârî, Cihad 6, Bed'ü'l-Halk 8, Rikak 2; Müslim, İmâre
113-114; Tirmizî, Fezâilu'l-Cihad 17, 25, Tefsîru Sûre (3) 22; İbn Mâce, Zühd
39)
?Bir gün ve bir gece ribât
(düşman karşısında cihad halinde durma; hudut nöbeti tutmak), gündüzü oruçlu
gecesi ibâdetli geçirilen bir aydan daha hayırlıdır. Şâyet kişi bu nöbet
esnâsında vazife başında ölürse, yapmakta olduğu işin ecri ve sevâbı kıyâmete
kadar devam eder, şehid olarak rızkı da devam eder ve kabirdeki sorgu
meleklerinden güven içinde olur.? (Müslim, İmâre 163; Tirmizî,
Fezâilu'l-Cihad 2; Nesâî, Cihad 39; İbn Mâce, Cihad 7)
?Hudutta Allah yolunda nöbet
tutanlar (murâbıtlar) dışında ölenin ameli sona erdirilir. Hudutta nöbet
tutarken ölenin yaptığı işlerin sevâbı kıyâmet gününe kadar artarak devam eder,
kabirdeki imtihanda da güvenlik içinde olur.? (Ebû Dâvud, Cihad 15; Tirmizî,
Fezâilu'l-Cihad 2)
?Allah yolunda ribât (düşman
karşısında cihad halinde durmak; hudutta bir gün nöbet tutmak) başka yerlerde
bin gün nöbet tutmaktan daha hayırlıdır.? (Tirmizî, Fezâilu'l-Cihad 26;
Nesâî, Cihad 39)
?Allah yolunda (cihad için)
yapılan bir sabah ve akşam yürüyüşü, hiç şüphesiz dünyadan ve dünya
varlıklarından daha hayırlıdır.? (Buhârî, Cihad 5, Rikak 2; Müslim, İmâre
112-115; Tirmizî, Fezâilu'l-Cihad 17, 26; Nesâî, Cihad 11, 12)

KITÂL/SAVAŞ. Kıtâl/Savaş; Anlam ve Mâhiyeti
Barış ve Savaş. Barış; İslâm'ın Temel Hedefi ve İnsanlararası İlişkilerin Temeli
1- Haksızlığa Uğramak
2- Fitneyi Önlemek, Tevhîdi/Allah'ın Birliğini Ortaya Koymak
Hangi Kâfirlerle Savaşmadan İyi Geçinilebilir?.
Kur'ân-ı Kerim'de Savaş Kavramı
Tefsirlerden İktibaslar
Hadis-i Şeriflerde Savaş.
İslâm'da Savaşın Sebebi ve Amacı İslâm'da Kıtâlin Sebebi; Kurtarıcı Merhamet
Yeryüzündeki Savaşların Sebebi
Bir Savaşçı, Bir Komutan Olarak Rasûlullah.
Düşmanlık ve Dostluk; Tevhidin Gereğidir, İmanın Dışa Yansımasıdır
Her Din ve İdeolojinin Dostluk ve Düşmanlık Anlayışı Kendine Hastır
Düşmanın Silâhıyla Silâhlanmak
Cihad ve Mücâhede.
Cihad Saldırı mıdır?.
Cihadın Amacı ve Kapsamı
Cihadın Fazileti
Neye Karşı Cihad?
Mücâhede
Mücâhid
Mücâhidlerin Özellikleri
Gazve ve Seriyye.
Seriyye
Kıyâm..
Nefr (Seferberlik)
Ribat ve Murâbıt Ribat
Murâbıt
Râbıta
Hadis-i Şeriflerde Murâbıtların Fazileti
Mü'min Toplumlar Arası Savaş.
Savaş ve Barış Dünyası (Dâru'l-Harb ve Dâru'l-İslâm)
İslâm'ın Savaş Prensipleri
a- Savaştan Önce
b- Savaş Alanında
Esirler
Savaş Esirleri Konusunda Kur'an'ın Direktifi
Düşman Uyruğu Altında Bulunanlar ve Bunların Malları
Savaşın Sona Erişi
Güvenlik (Savaşta Eman Verme)
Allah'a Karşı Savaşan Rejimler
Terör ile Cihad Arasındaki Fark.
Terör Silâh Olarak Kullanılan Kaypak Bir Kavram
Terör ile Cihadın Birbirine Karıştırılması
İfsâd Huzuru Bozma ve Terör
Fesadın Tek Etkeni İnsanlardır
İfsada Karşı Islahat
Fesad Karşısında Mü'minlerin Görevleri
Gerçek Islahatçılar Aynı Zamanda İnkılapçıdırlar
İnsan Hakları İhlâlleri Şeklindeki Fesat
Fesâdın Görüntüleri Tuğyân
Kendisi Bozgunculuk Çıkardığı Halde Sâlihlere Bozgunculuk İsnad Etmek
İnsanları Bölme
Bilim Yoluyla Fesad
Ahlâk Yoluyla Fesad
Ekonomi Yoluyla Fesad
Politika Yoluyla Fesad
Fikir Yoluyla Fesad
Teknoloji Yoluyla Fesad
Medya Yoluyla Fesad
Ve En Büyük Fesad Yolu; Düzen
Fesatçılara Verilen Ceza
Konuyla İlgili Lügatçe. Anarşi
Cenk
Cengâver
Cihad
Cihad Emîri
Dârulharb
Dârulİslâm
Dârussulh
Fanatik
Fesat
Fetih
Fitne
Fundamentalizm
Harb
Harb Emîri
Harbî
Harb-i Umûmî
Katliâm
Kıtâl
Köktencilik Veya Köktendincilik
Muhârebe
Muhârip
Mutaassıp
Mücâhid
Müdâfaa
Radikalizm
Savaş
Savaş Hali
Savaş İlânı
Savaş Suçları
Savaş Tazminatı
Savaş Tipleri
Sınırlı Savaşlar (Limited War)
Topyekün Savaşlar (Total War)
İç Savaş (İnternal Warfare)
Gerilla Savaşı (Guerilla Warfare)
Psikolojik Savaş (Psychological Warfare)
Soğuk Savaş (Cold War)