sel
Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
Ansiklopediler
Sponsorlu Bağlantılar
Secme Konular
· Kur'ân-ı Kerim'de İçkinin Haramlığı ve Yasaklanma Aşaması
· İslâm Kelimesinin Anlamları
· Nâs ve İnsan Kelimelerinin Anlam ve Mâhiyeti
· Allah'ın Kulu, Kulun Allah'ı Sevmesinin Belirtileri
· HAYY-KAYYUM
· Kur’an’da Ruh Sağlığı, Psikolojik Denge ve Huzur
· a- Hudûs Delili
· İnsan İle Diğer Canlılar Arasındaki Farklar
· Hikmetin Kur’andaki Dört Anlamı
· Sâlih İnsan Kimdir?.

Burayada Bak
· Diğer Görevleri
· Ana-Babanın En Büyük, En Kutsal Görevi Çocuklar, Çocuklar, Çocuklar!
· Herakles
· Rûhânî
· Misvak ve Diş Temizliği
· Nükabâ
· Toprak Mahsullerinin Zekâtı
· Din; Anlam ve Mâhiyeti
· İslam’a Göre Din Gerçeği
· Bu İsmi Bilmenin Faydaları
· Allah’ın Semî’ İsmine İnanmanın Gereği
· Bu İsimleri Bilmenin Faydası
· Kâr
· Mısır'dan Çıkış
· Beşerî Sistemlerin Dünyevîliği; İslâm'ın Uhrevîliği

Son Okunanlar
· HÂMÂN..
· Zekât, Sadaka ve İnfakla İlgili Hadis-i Şerif Kaynakları
· Zühd ve Takvâsıyla Peygamberimiz .
· 6- Kadınların Bayram Namazına Çıkmaları
· FELÂH ..
· Hz. İsa
· Ateizm
· Hasodalık
· Kur'an'a Göre Nebî ile Rasül Arasında Fark Yoktur.
· Uhrevî Azap ve Cehennnem



Kavramlar Ansiklopedisi     A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T V Y Z 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

HÂMÂN..

HÂMÂN
HÂMÂN   Hâmân; Firavun’un “etkili” çevresinde yer alan “firavunlaşmış” kimliklerden biri olmakla, bir yanıyla firavun kulu; öte yanıyla da bir tâğut. Küfür düzeninin çarklarını döndüren büyük dişlilerden biri. Üst seviyede etkili ve yetkili olan rütbeli komutan, vezir, bürokrat, medya patronu. Kendinden üstte gördüğüne kulluk yapan, onun emrinde bir kul olmakla birlikte, kendinden altta gördüklerine tanrılık taslayan, düzene güç vermek için halka zulmeden etkin ve yetkin kişilik. Kur’an-ı Kerim’de Hâmân’ın adı altı yerde geçer. Bu ayetleri görelim:  “Ve, onları (İsrailoğullarını) o bölgede yerleştirmek ve Firavun, Hâmân ve onların askerlerine gocundukları sonucu göstermek istiyoruz.” (Kasas, 6)    “Firavun’un adamları, kendilerine bir düşman ve üzüntü olsun diye O’nu (Musa’yı) bulup aldılar. Doğrusu ya, Firavun, Hâmân ve ordusu yanılmıştı.” (Kasas, 8)
“Firavun: ‘Ey ileri gelenler’ dedi, ‘sizin benden  başka  tanrınız  olduğunu  bilmiyorum.  O halde, ey Hâmân , toprak  üzerine  ateş  yak,  tuğla hazırlayıp benim için bir kule yap; belki Musa’nın tanrısına ulaşırım. Doğrusu ben, O’nu yalancılardan sanmaktayım’ dedi.” (Kasas, 38) “Karun’u da, Firavun’u da, Hâmân’ı da (helak ettik). Andolsun ki Musa, onlara o mucizeleri getirmişti. Ama onlar orada büyüklük taslamışlardı.” Ankebut, 39)
“Andolsun ki, Musa’yı ayetlerimizle ve apaçık bir delille Firavun’a, Hâmân’a ve Karun’a gönderdik. Onlar da, ‘bu, yalancı büyücünün birisidir’ dediler.” Mü’min, 23-24) “Firavun dedi ki: Ey Hâmân, bana bir kule yap. Belki yollara, o göklerin yollarına erişirim de, Musa’nın tanrısına ererim. Doğrusu, ben O’nu kesinlikle bir yalancı sanıyorum. Böylece işinin kötülüğü Firavun’a süslü gösterildi ve doğru yoldan saptırıldı.” (Mü’min, 36-37)    Mealini alıntıladığımız ilk ayette “Firavun, Hâmân ve onların askerleri” ibaresi geçmektedir. Bu, Firavun ordusunun bütünüyle Firavun’un yönetim ve denetimi altında olmadığını, Hâmân’ın ordu komutanı konumunda olduğu veya o konuda bağımsız güç olduğu anlaşılmaktadır. Demek ki, şimdi çok az sayıdaki ülkede görülen askeriyenin ve komutanların devlet otoritesinden bağımsız, hatta düzeni yönlendiren temel güç olması Firavun dönemlerinden kalma bir ilkel anlayıştır. Bu iki başlı yönetimin pîri/duayeni Hâmân’dır. Hâmân, görünürde ikinci adamdır, ama bazı ipler onun elindedir. Zaten hiçbir tâğut, hiçbir Firavun, destekleyicileri bu tür bürokrat ve komutanları olmadan zulüm çarklarını döndürmeleri mümkün değildir. Firavun’un öne sürdüğü tanrılık savını gözler önüne koymak, güya ispatlamak için yararlanacağı kule yapım işini, Hâmân’a verdiğini ayetlerden anlamaktayız. İlk bakışta Hâmân’ın kule yapımıyla görevlendirilmesi gibi basit bir durum var gibi görünse de, bu olaydan, gerçekte Hâmân’ın Firavun tarafından çok güvenilir ve becerikli biri olduğu anlaşılmaktadır. “Böylece işinin kötülüğü Firavun’a süslü gösterildi ve doğru yoldan saptırıldı.” diye buyrulması da, süslü gösterenin ve saptıranın Hâmân ve benzerleri olduğu izlenimini vermektedir. Ayetlerde Firavun ile birlikte anılan Hâmân’ın ikili olduğu anlayışı vermektedir. Her ne kadar Firavun baş tâğut ve tek ilah taslağı gözükse de, her ikisinin de aynı çizgi üzerinde ve birbirini etkileyen yönleri olduğu anlaşılmaktadır. Bir ortak eylem ve davranış biçimi vardır, ama bu ortak davranımın güdümleyicisi ise, kesinlikle bir başına Firavun değildir. Düzenin kararlaştırıcısı, güdücüsü, yürütücüsü, uygulayıcısı Firavun’un çevresindeki bürokrat kesimdir; Hâmân da bunlardan biri ve belki en önde gelenidir. Firavun’un yakın çevresindeki güçlüler gibi, Firavun’a tâğutlukta da ortaktır. Bu yanıyla Hâmân, tâğutların buyruğunda görünmekle birlikte gerçekte birer tâğut olan; buyruğunda bulunduğu tâğuta destek verip yol göstererek, ona güç sağlayıp yardımcı olmakla tâğutlaşmış bulunan ikinci adamların tâğutluğunun bir prototipi olarak anlaşılmalıdır.[1]            [1] Ahmet Kalkan, İslam Akaidi: 286-288.


Son takip: 22.05.2020 - 11:24
Konu ile alakali düsüncelerinizi yaziniz:



· b- Allah'ın Ayetlerini Yalanlama · 4- Eşit muâmele · Kur’ân’ı Kerim’de Allah’ın Kur’an’a Yemini · Namaza Çağrı Haydin Felâha! · Korku Denen Reaksiyon. · Harâc; Zimmîlerden Alınan Toprak Vergisi · Hırsızlık Yapmak · Kur'an'da İnfak. · 2) Keffâret İçin Köle Âzâdı · Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar · Niçin Peygamberlerin Kendi Kavimlerine Davet Ettiği İlk Kavram Kelime-i Tevhiddi?. · 6) Adak Adamak · İNSANLARIN ÖNEMSEMEDİĞİ SAKINILMASI GEREKEN HARAMLAR.. · e- Hileli Arttırma · Kur’an’ın İcaz Örneklerinden Biri “Kısasta Hayat Vardır!”. · Günah ve İsyanın Sonuçları · Teveccüh · 2) Zengin Hısımların Himâyesi · d) Mescidin Askerî Amaçlar İçin Kullanılması · Batıl İnanışların Kaynakları ve Yayılma Şekilleri
· GİRİŞ · AF-AFV · AĞLAMAK-GÖZYAŞI · AHİD · ÂHİRETE İMAN · ÂİLE VE EŞLERİN GEÇİMİ · AKIL · ALLAH (C.C.) · ANA BABAYA İHSAN · ARZ VE SEM · ATALAR YOLU · ÂYET · ÂYETܒL-KÜRSÎ · AZİM VE TEVEKKÜL · BAKARA VE İCL (SIĞIR VE BUZAĞI) · BÂTIL · BELA-İMTİHAN · BESMELE · BUHL/CİMRİLİK · CÂHİLİYYE · CEHENNEM · CENNET · CİHAD · Dalalet · DİN · DİN GÜNÜ · DUA · DÜNYA · DÜNYA HAYATI · DÜŞMANLIK · ECEL · EHL-İ KİTAP · EMÂNET · EMR-İ Bİ’L-MA’RÛF VE NEHY-İ ANİ’L-MÜNKER · ENDÂD · ENSÂRULLAH (ALLAH YOLUNUN YARDIMCILARI) · Esmau'l-Husna · ESMAULLAHİ'L-HUSNA · FAİZ · FAKİRLİK-ZENGİNLİK · Felah · FESAD · FETİH · FISK VE FÂSIK · FİTNE · FUHUŞ VE ZİN · GÂLİBİYET (ALLAH’IN YARDIMI VE ZAFER) · GAYB · GAZAP · GÜNAH · GÜZEL SÖZ · HAC · HAK-BÂTIL · HAKK · HAKKA BÂTILI KARIŞTIRMAK VE HAKKI GİZLEMEK · HALİFE-HİLÂFET · HALK (YARATMA) · HAMD · HARAM-HELÂL · HASENE-GÜZELLİK · HASTALIK · HAYIR-ŞER · HELÂK · HESAP · HEV · HİCRET · HİDÂYET · HİKMET · HİLÂFET-İMAMET · HIRSIZLIK · HÜKM-HÂKİMİYET · HÜZÜN-ÜZÜNTÜ · İbadet · İBLİS · İÇKİ VE KUMAR · İFSAD-İSLAH · İFTİR · İHLÂS · İHSAN-MUHSİN · İHTİLAF · İKRÂH · İLİM · İMAM · İMAN-MUMİN · İNCİL · İNFÂK · İNKÂR · İNSAN · İNSANLARA İYİLİĞİ EMREDİP KENDİNİ UNUTMAK · İNZÂR · İRTİDÂD-MÜRTED · İSLAMIN HAREKET METODU · İSLÂM-MÜSLÜMAN · İSRÂF · İSRAİL OĞULLARI · İSTİANE · İSTİÂZE · İSTİĞÂSE . · İSTİĞFAR · İSTİKAMET · İSTİKBÂR-MÜSTEKBİR · İSYAN-İTAAT · İTİKAF · İZZET-ZİLLET · KADIN · KÂFİR · KALB · KALP VE KALBİN MÜHÜRLENMESİ · KAN DÖKMEK · KARZ-I HASEN · KISAS · KITÂL-SAVAŞ · KİTAB-KUR'AN · KİTAPLARA İMAN · KIYÂMET · KÖLE-KÖLELİK · KORKU · KÜFÜR · KÜFÜR ÖNDERLERİ · LÂNET · MAĞFİRET · MAL-MÜLK VE MÂLİK · MÂSİYET · MEKR-TUZAK · MELEK-MELEKLERE İMAN · MESCİD · MESH (“AŞAĞILIK MAYMUNLAR OLUN!”) · MEYDAN  OKUMA  (KUR'AN'IN  İ'CÂZI) · MİLLET · MÎRÂS · MUHKEM VE MÜTEŞÂBİH ÂYETLER · MÜNAFIK-MÜNAFIKLAR · NAMAZ · NASARA-HRİSTİYANLIK · NEBİ-RASUL · NEFS · NESH · NİFAK-MÜNAFIK · NİKÂH VE TALÂK · NİSYÂN-UNUTMA · NÛR · ÖLÜM · ORUÇ · PEYGAMBER-PEYGAMBERLİK · PUT VE PUTA TAPMA · RABB · RİBAT-RABITA-MURÂBATA YAPMAK · RİYA · RIZIK · RUH · RUKÛ · SABİÎLER · SABIR · SÂLİH AMEL · SECDE · ŞEFÂAT · ŞEHİD · ŞERİAT · SEVGİ · ŞEYTAN · ŞİARLAR · SIDK/DOĞRULUK · SİHİR-BÜYÜ · SIRÂT-I MÜSTAKÎM . · ŞİRK · ŞÜKÜR · ŞÛR (İSTİŞÂRE/DANIŞMA) · SU VE YAĞMUR · TAAT · TAĞUT · TAHÂRET-TEMİZLİK · TAHRİF · TAKİYYE · Taklid · Takva · TÖVBE · TEVEKKÜL · TEVESSÜL-VESİLE · TEVHİD · TE’VİL VE TEFSİR · TEVRAT · TİCÂRET · TUĞYÂN · ÜLܒL-EMR · ÜMMET · VAHDET · VASİYET · VELÎ · YEME-İÇME · YEMİN · YÜSR-KOLAYLIK · ZALİM · ZEKÂT · ZİKİR · ZULÜM

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80


Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber