Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Mescidin Müslümanın Hayatındaki Yeri

Mescidin Müslümanın Hayatındaki Yeri


Mescidin Müslümanın Hayatındaki Yeri:

Kâinattaki varlıkların hepsi
ister istemez Allah'a secde ederler (13/Ra'd, 15; 16/Nahl, 49). Evren, tüm
varlıklar için bir mesciddir. İnsanlardan bazıları da inanarak ve isteyerek
secde ederler. Kendi tercihiyle secde eden insana Allah (c.c.), Sünnetullah'a
uymak zorunda olup secde eden kâinatı, tüm yeryüzünü mescid yapmıştır.
Mekke'de ilk müslüman cemaatin,
bir mescidleri, ibâdet yerleri yoktu. Hz. Peygamber, ilk müslümanlardan Hz. Ali
(r.a.) ve diğer arkadaşlarıyla Mekke'nin dar sokaklarında, bazı evlerde gizlice
namaz kılıyordu. Hz. Peygamber genellikle namazlarını Kâbe civarında veya kendi
evinde tek başına kılardı. Bununla birlikte müslümanların, cemaat halinde namaz
kılabilmek için bir evde toplandıkları da olurdu. Bu ev, çoğu zaman ashâbdan
Erkam (r.a.)'ın evi idi. Hz. Ömer (r.a.), İslâmiyet'i kabul ettikten sonra,
mü'minlerin sayısı artıp belirli bir güce ulaşmasıyla, rahatsız edilmeden
Kâbe'nin yanında namaz kılmaları gerçekleşmişti.
Yeryüzünde ilk inşâ edilen
mescid, Mescid-i Haram'dır (3/Âl-i İmrân, 69). Peygamberimiz, daha Medine'ye
gelmeden Kubâ Mescidini, Medine'ye gelince de ilk iş olarak Mescid-i Nebevî'yi
yaptırdı. Bilindiği gibi, Hz. Ebû Bekir'le Medine'ye giren Rasûlullah (s.a.s.),
devesini salıverir. Devesi, nerede durursa orada misâfir olacağını belirtir.
Deve, bugün Mescid-i Nebevî'nin olduğu yerde durur. Boş bir arazi olan bu yeri,
Peygamberimiz, mescid ve kendi ev halkı için oturacak yer yaptırmak üzere satın
alır. İnşaatında bizzat kendisi de çalışarak ilk faâliyet olarak bu mescidi
meydana getirdi. Böylece müslüman bir toplumun hayatının ortasında mescidlerin
olması gerektiğini gösterdi. Mescid, mü'minlerin secde ve ibâdet yeri olduğu
gibi, onların buluşma yerleri, eğitim ve öğretim, toplumsal sorunlarının
görüşüldüğü yerlerdir. Bu anlamda mescid müslüman toplum hayatının ortasında yer
alır. Medine mescidinden sonra Peygamberden örnek alan müslümanlar gittikleri
her yere mescidler, câmiiler yapmışlardır. Onları din hayatının vazgeçilmez
temeli olarak kabul etmişlerdir. Çünkü müslümanları eğiten mescidler olduğu
gibi, dinlerini sağlıklı bir şekilde yaşamalarına yadımcı olan da oralardır.
Mescidlerin süslenmesi,
gösterişli olması önemli olmadığı gibi, doğru da değildir. Önemli olan, oralara
temiz giyimli, takvâ ahlâkı üzere ve cemaat şuuruyla gidebilmek, mescidlerde
dirilebilmektir. Günümüzde mescitlerin aşırı süslenmesi, buna rağmen
cemaatin yeterli İslâmî şuura sahip olmaması gerçekten acıdır. Peygamberimiz
(s.a.s.) mescidlerin süslenmesini hoş karşılamamaktadır (İbn Mâce, Mesâcid 2,
hadis no: 739-741, 1/244). Mescidler, takvâ üzerine kurulur ve insanlar orada
arınmaya çalışırlarsa gerçek fonksiyonlarını yaparlar. Gösteriş ve övünme için
ve Allah'ın rızâsı dışında başka bir gâye için yapılan mescidlerden hayır
gelmez. Hele hele müslümanların arasını açmak için (nifak için) yapılan
mescidler ?dırar' (zararlı) mescididir (9/Tevbe, 107-108).
Mescidler müslümanlar için
birer merkez durumundadırlar. Hem ibâdet yerleri, hem toplanma, hem de eğitim
yerleridir. Mescidler günün her saatinde bu işlevlerini yapmalıdır.
Müslümanların hayatı ile mescid arasında sıkı bir bağ vardır. Gönlü mescide
bağlı olan gençler övülmüş, cemaatle namaz teşvik edilmiş, cemaatle kılınan
namaz yirmi yedi derece üstün tutulmuştur. Orada yüksek sesle konuşmak,
alışveriş yapmak doğru değildir. Ancak bu demek değildir ki oralarda sadece
belli konuşmalar yapılır, müslümanların dünya işleriyle ilgili konuşulmaz.
Şüphesiz müslümanların bir araya gelme yeri olan mescidlerde müslümanların
sorunlarından konuşulmaksızın söz açmak mümkün değildir. Dünya kelâmı
konuşmadan, ibâdet de eksik olacaktır; âhirete ancak dünya kapısından
geçilebiceği için, dünya kelâmının hayırlıları, hayırlı yerlerde daha çok
konuşulacaktır.
Halkı müslüman olan bazı laik
ülkelerde, gayrı İslâmî yönetimlerin uygulamaları sebebiyle, mescidler yalnızca
namaz kılma mekânları haline geldi. Özellikle küçük camiiler sadece namaz
vaktinden namaz vaktine açılır oldu. Böyle bir uygulama o yerleri gerçek mescid
olmaktan çıkarır, resmî mâbet yapar ve onu kuru yapı haline getirir. Müslüman
toplumda icrâ etmesi gereken fonksiyona engel olur.
Müslüman toplumu ve onlardaki
İslâmî hayatı ve şuuru mescidler ayakta tutar. Mescidler bu görevlerini yapamaz
duruma gelince, sıradan birer bina durumuna veya tarihî eser konumuna düşerler.
Bugün özellikle Avrupa ülkelerindeki Türklerin açtığı mescidler ya belli bir
hizbin (grubun), yahut bir siyasî rejimin elindedir. Herkes elinde tuttuğu
mescidi kendi anlayışının, kendi ideolojisinin propaganda yeri olarak
kullanabilyor. ?Falancıların mescidi, filancıların mescidi? deniyor. Halbuki
Kur'an'a göre, mescidler sadece Allah'ındır, Allah içindir; orada sadece O'na
çağrı yapılır: ?Mescidler, şüphesiz Allah'ındır. O halde, Allah ile birlikte
başkasını çağırmayın, başka kimseye duâ edip yalvarmayın (ve kulluk etmeyin).?
(72/Cinn, 18)
Gayrı müslimlerin eline geçen
İslâm topraklarındaki mescidlerin pek çoğu yakılıp yıkıldı veya amaçları
dışında kullanılır oldu. Onlardan geriye ya birer enkaz, ya da hazin hâtıralar
kaldı. Bize düşen görev camiileri, mescidleri amacına uygun kullanmak, görünür
veya görünmez işgalle, amacından saptırılan mescidleri kurtarmak ve mescidleri
hayatımızın merkezine yerleştirip kurtulmaktır. (2)

MESCİD..
Mescid; Anlam ve Mâhiyeti
Câmi
İlk Mescidler
Hicretten So a, Medine ve Civarında Yapılan Mescidler
Medine'nin Civar Kabilelerindeki Mescidler
Hulefâ-yı Râşidîn Döneminde Mescidler
Mescidin Müslümanın Hayatındaki Yeri
Kur'ân-ı Kerim'de Mescid Kavramı
Hadis-i Şeriflerde Mescid Kavramı
Mescid İnşâsı
Mescidin Temiz Tutulması
Tahıyyetü'l-Mescid
En Faziletli Mescidler
Cemaat
İmamlık
Mescidin/Câminin Fonksiyonları
1. Mâbed Olarak Mescid ve Mescidin Kudsiyeti
2. Eğitim-Öğretim ve Kültür Merkezi Olarak Mescid
3. Kütüphane
4. Câminin İslâm Devletinde Devlet Kurumu Olarak Hizmetleri a) Siyasetin Merkezi Olarak Câmi
b) Kamu Yönetimi Açısından Câmi
c) Câminin Adâlet Hizmetlerindeki Yeri
d) Mescidin Askerî Amaçlar İçin Kullanılması
5. Mescidlerin Hastahane Olarak Kullanılması
6. Tutuk evi, Hapishane Olarak Kullanılması
7. Mescidler İrşâd Yeridir
8. Mescidler Buluşma ve Görüşme Yeridir
9. Mescidler İstirahat Yeridir
10. Mescidler, Nikâh ve Düğün Salonudur
11. Yemek Yenen Yerdir
12. Misâfirhanedir
13. Ganimet ve Malların Taksim Edildiği, Zekâtların Dağıtıldığı Mekândır
14. Abdest Alma Yeri
15. Şiir Kürsüsü
16. Mescidler, Aynı Zamanda Kültür Salonudur
17. Spor Merkezidir
18. Farklı Dinlerden Misâfirlere Mâbed
19. Karz-ı Hasen Kurumu
20. İstişâre ve Organizasyon
Câmilerin İdâresi ve Görevlileri a) Câmilerde Merkezî İdâre
b) Mâlî Durum
Câmi Görevlileri
İmam
Hatip
Müezzin
Vâiz ve Kussâs
Kaarî
Kayyim, Hademe
Dersiâm
Bevvâb
Ferrâş
Cüzhân
Duâhân
Mevlidhân
Devirhân
Naathân
Şeyhu'l-kurrâ
Müderris
Muhaddis
Hâfız-ı kütüp
Kandilci
Mahyacı
Buhurî
Mescidlere Ait Hükümler
Câmi İnşaatı, Onarımı ve Bakımı
Câmi Âdâbı
Kıble, Mihrâb, Minber, Ezan, Cemaat Kıble
Yönlerin En Güzelini Tercih; Kâbe'ye Dönmek
Mihrâb
Minber
Kürsü
Ezân
Ezanın Başka Dillerde Okunması
İlk Ezan
Ezan Yasağı; Allahu Ekber'den Ta ı Uludur'a
Minâre
Müezzin Mahfili
Hünkâr Mahfili
Namazgâh
Cemaat
Namaz ve Cemaat
Mescid-i Haram, Mescid-i Aksâ, Mescid-i Nebevî
Mescid-i Nebevî
Mescid-i Aksâ
En Fazileti Üç Mescid ve Bugünkü Konumları
Bu Üç Mescid, Günümüzde Müslümanların Esâretini Haykırıyor!..
Kıblelerimize Yönelerek Kıyam
Kiliseden Câmiye; Câmiden Müzeye Ayasofya.
Dırar Mescidi, Takvâ Mescidi Dırar Mescidi
Takvâ Mescidi
Mescidlerin Sanat ve Mimari Yönü.
a) Mimarî Yönden Câmi
b) Tezyînî Sanatlar Yönünden Câmi
Minber
Mihrab
Yeryüzü Mescidi
Günümüz Mescidleri; Bid'atler ve Mescidlerin Yeniden İhyâsı Bid'at Nedir?.
Mescidlerdeki Bid'atler
Câmilerde Bir Büyük Bid'at; Mevlid.