Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Tasvîrin (Resim ve Heykelin) İtikad, Fıkıh ve Sanat Açısından Hükmü.

Tasvîrin


Tasvîrin (Resim ve
Heykelin) İtikad, Fıkıh ve Sanat Açısından Hükmü



Haramlığında şüphe bulunan hususlarda cesaret
fıska; ihtiyat ise takvâya götürür. ?Üzümünü ye, bağını sorma!? anlayışı
materyalist inancın (veya inançsızlığın) sonucudur. Haramdan kaçınmak için,
bağını sorup öğrenmediğin üzümü yememek, haramlığına dair bir şüphe varsa,
ihtiyatlı davranarak sakınmak müslümana yakışan takvadır. Sanatçı gönül eri
olduğundan, Allah'ın sanatına hayran bir ruha sahip bulunduğundan, takva
herkesten önce ona yakışır. Takvanın getirileri sadece öteki dünya ile sınırlı
değildir. Sanattaki bu ihtiyat da, yeni konulara, orijinal ürünlere kapılar
açacaktır ve tarihsel süreç içinde de açmıştır.

Hz. Süleyman döneminde, put görevi üstlenmediği
ve sadece sanat eseri olduğu anlaşılan heykele (timsâl) hoş gözle bakan,
eleştirmeyen Kur'an'ın (bkz. 34/Sebe', 13), İbrâhim (a.s.) döneminde put görevi
üstlendiği için ateşe atılma pahasına devrilmesini, put-heykellerle mücâdeleyi
emrettiğini hatırlayalım. Aynı ?timsâl? (heykel) kelimesini Kur'an bu
sebepten tavır alarak ifâde eder: "İbrâhim babasına ve kavmine: 'Şu karşısına
geçip tapmakta olduğunuz heykeller nedir böyle?' demişti." (21/Enbiyâ, 52).
Yine aynı heykelin Peygamberimiz döneminde put haline dönüştüğü, saygı duyulduğu
için onları devirmek, yeryüzünden onları kaldırmak için savaşların göze alındığı
bilinir. (Din aynı din, heykel aynı put; ama müslümanlar...)

Kur'an ve hadisin, dinî emir, yasak ve
uygulamalara ters düşmemek kaydıyla tasviri esastan ve temelden yasakladığını
söylemek mümkün değildir. Tasvirin haram ve mubah olmasındaki ölçünün, onun
mesajı ve kullanıldığı yer olduğu söylenebilir. Yoksa, salt olarak tasvir haram
ise, Hz. Âişe'nin, üzerinde sûret bulunan minder ve yastık kullanması sükût ve
takrirle karşılanmazdı. Salt olarak tasvir yasak kabul edilse, günümüzdeki
fotoğrafın her türlüsünün haram olması icap ederdi. Bu da konusu ve amacı ne
olursa olsun, sinema ve televizyondaki her türlü görüntünün de tamamıyla
haram olmasını beraberinde getirecekti. (Halbuki hiç bir meşhur âlim böyle
düşünmemekte.) Hz. Süleyman'dan bahsederken belirtildiği şekilde Kur'an salt
olarak heykeli yasaklamaz. Kur'an put amaçlı heykelleri kesin dille ve ısrarla
yasaklar.

Saygı duymak ve tapmak amacıyla yapılmış veya bu
amaca hizmet eden insan heykelinin, putlaştırılmaya yol açma ihtimali olan
kişilerin duvarlara asılabilecek ve saygı duyulacak resimlerinin haramlığında
ittifak vardır. Tevhid inancının temel esaslarını korumak bu yasağın en büyük
hikmetidir. Kendi eliyle yaptığına tapma ahmaklığını bazı insanlar, sadece eski
câhiliyye döneminde değil; şu asırda ve çok yakınlarımızda bile göstermekte.
Sadece imal ettiği halde ?yaratma? vehmine kapılmak, çıplak kadın heykeli,
sahte tanrılar, batıl dinlerin sembolleri gibi şeyler yapmaya kalkmak ve
bunların demirden, tunçtan yontusu için büyük paralar sarf etmek, faydasız bir
lüks, yani israf, heykelin dinen kaçınılması ve soğuk görülmesi için diğer
hikmetler. Tasvir, kralların, diktatörlerin ve siyasi liderlerin büyük olduğu
fikrinin halkın zihnine işlenmesine yarayan en önemli araçlardan biridir. İster
resim, ister heykel şeklinde olsun, tasvir, müstehcenliğin yayılmasında da,
yığınların çeşitli şekillerde saptırılmasında da geniş olarak kullanılmıştır. Bu
gerekçelerden yola çıkarak, tasvir tasvip görmemiştir. Tarih boyunca her türlü
canlı resmine, özellikle insan figürüne alimler ve müslüman sanatçılar soğuk ve
ihtiyatlı yaklaşmıştır.

Resim ve heykelin soyut olanına İslâm hiç bir
yasak koymaz. Dolayısıyla resimle veya heykelle uğraşmak isteyen ihtiyatlı
müslüman için soyut resim ve heykelin kapıları ardına kadar açıktır. Modern
resim ve heykel sanatı bile soyut resim ve heykele yöneldi. Minyatür modernize
edilebilir, soyut resmin sınırsız imkan ve güzelliklerinden yararlanılabilir.
Hat modern resme adapte edilebilir. Heykelden tebliğ amaçlı olarak da
yararlanılabilir. Allah'ı, âhireti, ölümü, kulluğu hatırlatan, canlı figürlerden
uzak, soyut heykel ve anıtlar gerekirse meydanlara dikilebilir. İsrafa kaçmadan
ve yararlı bir şekilde müslümanca bu sanatlarla uğraşılabilir.

Tasvirin yasak kabul edildiği anlayışından
dolayı müslümanların sanatı hat, tezhip gibi güzel sanatlara ve mimariye
yönelmiş olması bir avantaj olarak algılanabilir. Özellikle putçuluğa giden
yolların tümüyle kapanması amacına dayanan putlaştırılma ihtimali olan
canlıların heykel ve resimlerinin yasaklanması, sanat ve sanatçı açısından
dünyada da büyük faydalar sağlamıştır.
Zâten İslâm'daki tüm yasakların dünyaya yönelik hikmetleri vardır. Allah, sadece
bizim için zararlı olan şeyleri yasaklamış olduğundan; yasaklara uymak, farkında
olmasak bile birçok maslahat ve faydayı beraberinde getirir.

Evet, put amaçlı ve dinî esaslara ters düşen
tasvirin haram olması ve de müslümanların canlı resim ve heykelleri tümüyle
yasak kabul etmesinin, sanat için çok olumlu etkileri vardır. Biyolojik bir
vakıadır ki, kullanılmayan bir kabiliyet, kullanılmakta olan diğer yeteneği
takviye eder. Meselâ gözleri görmeyen birinin belleği ve hassasiyeti gören
insanlarınkinden kat kat üstündür. Meyvesini çoğaltmak için ağacın budanması
gibi canlı yaratıkların resim, yontma ve heykellerinin tasvirinden uzak kalan
sanatkarın kabiliyeti diğer alanlarda daha büyük kuvvetle kendini gösterir. Hat
sanatı, minyatür, arabesk, stilizasyon ve her çeşit süsleme sanatlarındaki
müslüman sanatçıların başarıları bunun delilidir.

İslâm'ın, put amaçlı tasviri (figüratif resmi)
yasaklaması, insanlık için çok faydalı olmuştur. Bu yasak, putperestliği
önlemiş, yeni bir sanat türünün doğmasına sebep olmuştur. Eğer bu yasak
olmasaydı, sanatçılar hala İsa ve Meryem resimlerini tekrar edip duruyor
olacaklardı. Tasvir yasaklanmasa veya yasak kabul edilmeseydi, soyut sanat
ortaya çıkmayacak, modern soyut sanata giden yol açılmayacaktı. Minyatür bu
yasağın biraz yumuşak bir şekilde, ama saygıyla kabulünün etkisiyle gelişmiş,
hat sanatının gelişmesi de bu yasaktan yön ve hız almıştır. Başka hiç bir din ve
medeniyette göremediğimiz ihtişamda bir yazı sanatı ortaya çıkmıştır. Minyatür
ve hat sanatının modern soyut resme katkılarını objektif gözle
değerlendirdiğimizde, put amaçlı tasvir yasağını sanat adına alkışlamamak mümkün
değildir.

PUT VE PUTA TAPMA..
Put; Anlam ve Mâhiyeti
Putlara Tapınmanın Sebepleri
Putperestlik
Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma
İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?.
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
İlâh Düşüncesi
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma.
Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır
Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma.
Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız.
Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi
Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min.
Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi
Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek
b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek
Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı
Şirk ve Küfür İlişkisi
Şirk En Büyük Zulümdür
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
Allah (c.c.) şirk günahını affetmez
Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur
Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
Şirkin Sebepleri
1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
8- Cebbarlık
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
Şirkin Çeşitleri
1-) Şirk-i İstiklâl
2-) Şirk-i Teb'iz
3-) Şirk-i Takrib
4-) Şirk-i Taklid
5-) Şirk-i Esbâb
6) Şirk-i Ağrâz
Şirk ve Putlaştırma İçin Bazı Örnekler
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek.
Hâkimiyet Şirki;
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
Allah'tan Başka Rabler Edinmek
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
Allah ile insanlar arasında, İbâdetleri Allah'a çıkaran ve aracılık/arabuluculuk yapan varlıklar olduğuna inanmak
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan başkasına yapmak.
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
Korku Yönüyle Şirk
Cibt ve Tâğuta da İnanmak
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
İttibâ Şirki
Ef'âl-i Küfür; İnsanı Küfre Düşüren, Puta Tapma Sayılan Davranışlar a- Puta tapmak
b- Mushafı pisliğe atmak gibi saygısızca davranmak
c- Gayr-i müslimlerin tapınaklarına İbâdet kasdıyla gitmek
d- İbâdet kasdıyla herhangi bir şahsa secde etmek
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
f- Haç takınmak
g- Ğıyar ve zünnâr
h- Mecûsî ve yahûdi şapkası
i- Sihir
Her Çeşit Putperestliğin ve Şirkin Zararları
Şirk, Allah'ın asla affetmediği bir günahtır.
Tasvîr (Putlaştırılan Heykel ve Resim); Putçuluğun Genel Görüntüsü.
Haram Kılınışının Hikmetleri
Çocuk Oyuncakları
Boyutsuz resimleri mubah görenlerin dayandıkları deliller
Ulemânın Görüşleri
Resmin mekrûh olduğunu ileri sürenlerin delilleri
Haram olduğunu söyleyenlerin delilleri
Heykelcilik, Ressamlık, Fotoğrafçılık
Tasvirin Kazancı
Varlıklara 'Sûret' Veren Allah'tır
Heykel
Heykelin yasaklanma nedeni
Resim..
Tasvîrin (Resim ve Heykelin) İtikad, Fıkıh ve Sanat Açısından Hükmü.
Atalar Kültü; Sosyal Çevre ve Geleneğin Putlaştırılması Sosyal Çevre
Atalar Kültü
Taklit ve Taklitçilik.
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini
Çağdaş Bir Putlaştırma Örneği; Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler
Hevânın Putlaştırılması
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
Hevâsına Uyanların Özellikleri
Allah'tan Başkasına İbâdet
Allah'tan Başka Tapılan Varlıklar
Allah'tan Başkasına İbâdetin Anlamı