Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Allah Teâlâ'nın Birliği ve Şirk.

Allah Teâlâ

Allah Teâlâ'nın
Birliği ve Şirk


Kur'ân-ı Kerim'de Allah
Teâlâ'nın varlığını belirten birçok âyet-i kerime olmakla beraber, O'nun
birliğinden bahseden âyetler, varlığını ifade eden âyetlerden daha çoktur. Allah
Teâlâ'nın birliğinden bahseden ve çoğu Mekke'de inen âyetler, şirki reddedip
tevhidi emreder. Bu âyetlerin bir kısmı Allah Teâlâ'nın ilâhlık vasfına
yakışmayan; yaratılmışlık, âcizlik ve eksiklik ifade eden özelikleri reddetmek
suretiyle O'nu tenzih eder. Bir kısmı da O'nun kâinatın yaratıcısı, nimet
vericisi, tek sahibi ve hâkimi olduğunu belirtir.
Meselâ; Kur'an'da ?Allah
kendine ortak koşulmasını bağışlamaz, bundan başkasını dilediğine bağışlar.
Allah'a ortak koşan da gerçekten büyük bir günah işlemiştir.? (3/Âl-i İmrân,
48) buyurularak şirk reddedilirken; diğer bir sûrede: ?De ki: O Allah
birdir. Allah hiç bir şeye muhtaç değildir, her şey O'na muhtaçtır. Kendisi
doğurmamıştır ve doğurulmamıştır.? (112/İhlâs, 1-4) buyurularak
tevhid en özlü biçimde vurgulanmaktadır.
Ebû Cehil gibi en azılı
müşrikler, hatta şeytan bile Allah'ı inkâr edememiş, O'nu yaratıcı, tabiata
hükmedici olarak kabul etmeye kendilerini mecbur hissetmişlerdi. Ama, Allah'a
sadece inanmak yeterli değildir. O'na hiç bir şeyi, hiç bir şekilde şirk
koşmamak şarttır.
İnsanlar tarih boyunca Allah'ın
varlığını doğrudan inkâr yerine ya müşrikler gibi O'na ortak koşarak şirke
düşmüşler, ya da laiklik anlayışıyla O'nun bazı sıfat ve fiillerini inkar
ederek küfre düşmüşlerdir. Bu iki inkâr, iki şirk çeşidi arasındaki benzerlik ve
farkları şöyle ifade etmek mümkündür:
Müşrikler Allah'ın varlığını,
yaratıcılığını, rızık vericiliğini kabul ettikleri halde, vahdâniyetini
inkâr ediyorlar, O'na putları ortak koşuyorlardı. Laiklik ise, Allah'ın
rabbâniyetini inkâr ederek O'nu dünya hayatına, insanın gündelik yaşamına,
toplumların yönetimi demeye gelen siyâsete karıştırmak istememektir. Özetle,
şirk vahdâniyeti; laiklik rabbâniyeti inkâr etmektir.
Şirk, Allah'ın zatında O'na
ortaklar koşmakken; laiklik de Allah'ın sıfatlarında O'na ortaklar koşmak ve
O'nun olan teşrî, terbiye etme, hüküm koyma yetkilerini yaratandan alıp
yaratılanlara devretmektir.
Şirkle laikliğin bu
uygulamaları neticede aynı kapıya çıkıyordu: Hevâ ve heveslere uygun bir hayat
sürmek; canları çekince çiğnedikleri, ya da değiştirdikleri, kurallarını
kendilerinin belirlediği bir hayat...
Şirk de laiklik gibi hakkı
ikiye paylaştırıp Allah'ın hakkını Allah'a, ?Sezar?ları olan tâğutlarının
hakkını da putlarına vermektir.
?Allah'ın birliği? konusu,
Akaid'in temel ve en önemli konusudur. Akaid ilmine bu yüzden Tevhid ilmi de
denir. (Tevhid, birlemek, Allah'ı bir kabul etmek demektir. Yani, Allah'ın
zatında, sıfatlarında ve fiillerinde eşsiz olduğunu bilmek ve öylece
inanmaktır.) İsâam Dini'ndeki tüm hükümlerin bir noktada Allah'ın birlenmesine
(tevhide) dayandığı için, İslâm'a Tevhid dini; müslümanlara da muvahhid
denilir.
Günümüzde Allah'ı sözde bir
olarak kabul eden nice insanlar, hâkimiyet ve mutlak otorite konusuna gelince
Allah'a ortaklar koşmaktadırlar. Allah'a ait bazı vasıfları başkalarına veren,
başka şeyleri Allah'ı sever gibi seven, başkasından Allah'tan korkar gibi
korkanlar Allah'ı gerçekten birlemiş olmazlar. Allah'ı kanunlarına, idarelerine,
işlerine... karıştırmak istemeyenler tevhid eri vasfını kaybedip müşrik vasfını
kazanırlar.
?Onların çoğu, Allah'a, şirk
koşmaksızın iman etmezler.? (12/Yusuf, 106)
Allah'ın varlık ve birliğini
kabul etmenin, fert ve toplum hayatının her alanında ortaya çıkması zorunlu olan
birtakım sonuçları vardır. Bir olan Allah'a iman etmek: Sadece O'nun
hâkimiyetini kabul etmek, mutlak itaat edilecek otorite olarak O'nu tanımak,
O'na ve emirlerine boyun eğmektir. Bir olan Allah'a iman; Allah'ın öngördüğü
nizama aykırı olan herşeye karşı bir inkılap hareketidir; bir başkaldırıdır.
Allah'tan başka ilâhları reddettiğimiz, Allah'ı birlediğimiz yaşantımızın tüm
boyutlarında kendini göstermelidir. Allah'a iman, çevreyi etkilemeyen, gayr-ı
İslâmî vâkıayı kabullenen kuru ve edilgen yahut etkisiz bir iddia olamaz. Bir
olan Allah'a iman etmenin zorunlu gereği; Allah'ın nizamını hayatına, düşünce ve
inançlarına, ferdî, sosyal, siyasal, ekonomik, ahlâkî ve teabbudî (ibâdetle
ilgili) bütün ilişkilerine hâkim kılmaya çalışmaktır.

ŞİRK..
Şirk ve Küfür İlişkisi
Şirk En Büyük Zulümdür
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
Allah (c.c.) Şirk Günahını Affetmez
Şirk Koşmadan Ölenlerin Affedileceği Umulur
Şirkin Çağdaş Yansımaları
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
Şirkin En Belirgin Özelliği olarak Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma.
Putlara Tapınmanın Sebepleri
1- Şefaat Düşüncesi Ve Allah'a Bu Aracılarla Güya Yakın Olma Arzusu
2- Aşırı Ta'zim
3- Aşırı Sevgi
Putları Kırmak
?İbrâhim / İçimdeki Putları Devir / Elindeki Baltayla / Kırılan Putların Yerine / Yenilerini Koyan Kim??.
Ve Rasûlullah
Kur'ân-ı Kerim'de Şirkin Tanım Ve Görüntüleri
Kur'ân-ı Kerim'de Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır 1) Büyük Günah
2) Büyük Zulüm
3) Büyük Cehâlet
4) Apaçık Sapıklık
5) Büyük Alçaklık
6) Zanna Göre Hareket
7) Dünya Hayatına Düşkünlük
8)  Halkı, Sağlam Temellerden Uzak Tutma
9) Şirk Koşanların Kalplerinin Korku ile Doldurulması
10) Cennetin Kapılarının Şirk Koşanlara Kapanması
11) Tevhid İnancında Olanlara Karşı Düşmanlık
Şirkin Sebepleri
1) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
2) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
3) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
8- Cebbarlık
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
10- Aklı Kullanmamak, Allah'ı Yeterince Tanımamak; Câhillik, Allah'ı ve O'nun Tasarruflarını bilmemek.
11- Sadece Hissedilebilene, Beş Duyu ile Algılanılabilene İnanıp, Hissedilemeyeni İnkâr, Duyu Organlarının İlâhlaştırılması, Gayba İman Etmeme.
12- İnsanlara Tevhidî Dâvetin Yeterli Şekilde Yapılmaması
13- Yarını/Âhireti Uzak Görmek, Önemsemeyip İhmal Etmek, Bâtıl Umutlar
14- Şeytanın Aldatması, Şirk Düzenlerinin ve Müşrik Çevrelerin (İslâm'a Teslim Olmayan Ailenin, Arkadaş Grubunun, Medyanın, Eğitimin) Etkisi.
Şirkin Çeşitleri
1) Şirk-i İstiklâl
2) Şirk-i Teb'iz
3) Şirk-i Takrib
4) Şirk-i Taklid
5) Şirk-i Esbab
6) Şirk-i Ağraz
Şirk İçin Bazı Örnekler
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek
Hâkimiyet Şirki
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
Allah'tan Başka Rabler Edinmek
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
Allah İle İnsanlar Arasında, İbâdetleri Allah'a Çıkaran Ve Aracılık/Arabuluculuk Yapan Varlıklar Olduğuna İnanmak
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan Başkasına Yapmak
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
Korku Yönüyle Şirk
Cibt ve Tâğuta da İnanmak
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
Kur'an'ın Zâhirî Mânâsına Ters Düşen Bâtınî Anlamlarının Olduğuna, Bunları da Ancak İlham Aracılığıyla Az Sayıda İnsanların Bilebileceğini İddia Etmek.
Tevhid Ehli Bir Mü'mini Haksız Yere Tekfir Edip Katlini Helâl Saymak.
İttibâ Şirki
Büyük ve Küçük Şirk; Açık Şirk ve Gizli Şirk.
Gizli Şirk.
Küçük Şirk.
Gizli Şirk Örneği Olarak Riyâ.
Riyânın Dereceleri
Şirkin Zararları
Bâtıla İman
Hevânın Putlaştırılması
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
Hevâsına Uyanların Özellikleri
İlâh Nedir?.
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
İlâh Düşüncesi
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
Elfâz-ı Küfür
Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden Korkulan Çirkin Sözler) Allah'la İlgili
b- Dinle İlgili
c- Cennet, Melek ve Kaderle İlgili
Ef'âl-i Küfür
a- Puta tapmak
b- Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak
c- Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek
d- İbâdet Kasdıyla Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
f- Haç Takınmak
g- Ğıyar ve Zünnâr
h- Mecûsî ve Yahûdi Şapkası