Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Müşriklerin Özellikleri

Müşriklerin Özellikleri



Müşriklerin
Özellikleri:


Kur'ân-ı Kerim, inkârcılara
bazen kâfir, bazen de müşrik demektedir. Bu onların yaptıkları işlere,
takındıkları tavırlara göre verilen bir isimlendirmedir. İnkâr açısından ikisi
arasında fazla bir fark bulunmamaktadır. Kur'an, müşrikleri tanıtırken, yalnızca
Firavun'a iman edenleri, Hz. Muhammed'e karşı çıkan Mekkeli müşrikleri değil;
hem onları hem de tüm zamanlar boyunca olabilecek bütün müşriklerin
özelliklerini tanıtıyor. Şirkin nasıl bir şey olduğunu ortaya koyarak, insanları
sakındırıyor.
Kâinatın Rabbi Allah (c.c.)
bütün kemal (üstün) sıfatlara sahip, bir ve tek olan, başlangıcı ve sonu
olmayan, yaratıklardan hiçbirine benzemeyen, her şeyin sahibi, çok güçlü ve
kudretli, emir ve hüküm sahibi olan, istediği şeyi istediği gibi yaratan,
varlığı her şeyi kuşatan, yalnızca kendisine ibadet edilen tek İlâh'tır.
Canlıların rızkını O verir. O öldüren ve diriltendir. Mülk O'nundur. O
yaratıcıdır (Hâlık) ve O'nun dışında her şey yaratılmış (mahluk)tır.
İşte Allah
(c.c.)'a ait bu ve buna benzer sıfatları başkasına veren müşriktir. Evrende olan
olayları Allah'ın yarattığını kabul etmeyip, bunların tabiat (doğa) tarafından
yaratıldığına inanan müşriktir. Tabiatı veya diğer sebepleri yaratılan değil de,
yaratıcı gibi kabul eden müşriktir. Yeryüzünün ve insan irâdesinin
dışındaki bütün oluşumlara ait tasarruf Allah'ın elindedir. Müşrikler, bu
tasarruf hakkını başkalarına da verirler. Hayatın her alanına ilâhî hükümler
koyma yetkisi Allah'ındır. Ancak müşrikler, Allah'ın bu yetkisine saldırarak, ya
kendileri adlarına, ya da başka bir insan veya put adına hüküm koyarlar.
İnsanları Allah yaratmıştır.
Dolaysıyla onlar Allah'ın kullarıdır. İbâdet yalnızca Allah'a yapılır. Ama
müşrikler Allah'tan başkasına da kulluk yaparlar. O'nun dışındaki varlıkların da
önünde tıpkı bir ilâh gibi secde ederler. Kendi hevâ ve hevesleri doğrultusunda
insanlar adına, bir ulus ve ideoloji adına hükümler/yasalar koyarlar ve bunlara
kalpten bağlanır, Allah'ın hükümlerini bir tarafa atarlar. Bunlar şirk
koşmaktadırlar.
Allah'ın helâl ve haram
ölçülerini kabul etmeyip, O'nun gönderdiği ilkeleri bir tarafa atarak, kendi
arzusuna göre helâl ve haram ölçüleri koyanlar; insanların, partilerin,
devletlerin veya örgütlerin koyduğu haram ve helâl ölçülerini kabul edenler
müşrik olurlar. Bir insanın, bir örgütün, bir ideolojinin görüşlerini,
hükümlerini Allah'ın hükümlerinden daha doğru, daha çağdaş, daha iyi bulanlar,
Allah yerine başka ilâh tanımış olurlar (9/Tevbe, 31). Allah'a ait görme,
haberdar olma, mutlak anlamda ilâhî yardım yapma, günahları affetme, gözetleme
gibi sıfatları varlıklara veya insanlara verenler müşrik olmuşlardır. Söz gelimi,
bağlanılan şeyhlerin çok uzak yerlerden öğrencilerini (müridlerini) evlerinin
içinde bile gördüğünü, ibâdet veya zikirleri ancak şeyhlerin Allah'a
ulaştırabileceğini, şeyhlerin diledikleri yere diledikleri zaman
gidebileceklerini, istedikleri zaman kerâmet gösterebileceklerini kabul etmek,
şüphesiz ki şirke çok benzemektedir.
Ölmüş veya yaşayan kimi
insanların ilkelerini mutlak hüküm ve ilke saymak, onların görüşlerini en üstün,
hatta Allah'ın âyetlerinden daha yüce saymak, ölünün mezarı başına gidip, ona
hesap vermek şirkin, yani Allah'a ortak bulmanın ta kendisidir. Çünkü Allah'a
ait sıfatlar bir ölümlüye veya ölmüşe verilmektedir. Tekrar edelim ki, ister bir
başka insanın, ister insanın kendi hevâsının, ister bir grubun, isterse bir
coğrafyanın olsun; Allah'ın ilâhlığına ait bir özelliği onlarda görmek, onlarda
da aynı özelliklerin var olduğuna inanmak şirktir. Bunu yapanlar da
müşriktirler. İslâm ülkelerinde bazı adamlar, müslümanlık iddia etmelerine
rağmen, batı dünyasından gelen bütün fikirleri, bütün ölçüleri en üstün
sayarlar. Onlara, ?bakınız Allahımız şöyle buyuruyor' denildiği zaman, ?o din
işi?, ?o ayrı? ayrı derler.
Görüldüğü gibi müşriklik,
inkârcılıktan çok, Allah var denildiği halde, Allah'a benzer ilâhlar bulmanın,
O'na ait özellikleri varlıklara da verip onları da Allah gibi üstün tutmanın
adıdır. İslâm'ın mücadele ettiği en önemli inkâr işte bu şirk anlayışıdır. İslâm
geldiği zaman Mekkeliler tanrısız değillerdi. Evreni Allah'ın yarattığını, rızkı
O'nun verdiğini kabul ediyorlardı. Ama O'na putları ortak ediyor, başka şeylere
kulluk yapıyorlardı (31/Lokman, 25). Günümüzde müslümanların sakınması gereken
temel tehlike budur.
Kur'ân-ı Kerim, müşriklere ait
bazı özel durumlara da dikkat çekmektedir: Şirk en büyük zulümdür, öyleyse
müşrikler aynı zamanda zâlimdirler (31/Lokman, 13). Müşrikler, gerçek ilme
değil; zanna (sanrıya, tahmin ve teorilere) uyarlar. Onlar ilmin, aydınlığın,
doğrunun peşinde olduklarını söylerler ama, onların gerçek sandığı şey, Allah
katında bir değer ifade etmez. Onlar sıkışınca Allah'a duâ eder, yalvarırlar,
ama rahata ve refaha kavuşunca Allah'ın âyetlerinden yüz çevirirler (17/İsrâ,
67). Putlarını, yani Allah'a eş koştukları şeyleri çok severler, onlara candan
bağlıdırlar (37/Saffât, 35-36).
İslâm'ın teklifleri müşriklere
çok ağır gelir (42/Şûrâ, 111). Onlar mü'minleri sevmezler, devamlı düşmanlık
beslerler. Dünyaya aşırı bağlıdırlar (2/Bakara, 96). İslâm'a karşı çıkışları
noktasında tutarlı değillerdir. Yaptıkları işler sebebiyle Allah katında suçlu
(mücrim) olmuşlardır.[1]








[1]
Hüseyin K. Ece, İslâm'ın Temel Kavramları, 472-476

ŞİRK..
Şirk ve Küfür İlişkisi
Şirk En Büyük Zulümdür
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
Allah (c.c.) Şirk Günahını Affetmez
Şirk Koşmadan Ölenlerin Affedileceği Umulur
Şirkin Çağdaş Yansımaları
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
Şirkin En Belirgin Özelliği olarak Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma.
Putlara Tapınmanın Sebepleri
1- Şefaat Düşüncesi Ve Allah'a Bu Aracılarla Güya Yakın Olma Arzusu
2- Aşırı Ta'zim
3- Aşırı Sevgi
Putları Kırmak
?İbrâhim / İçimdeki Putları Devir / Elindeki Baltayla / Kırılan Putların Yerine / Yenilerini Koyan Kim??.
Ve Rasûlullah
Kur'ân-ı Kerim'de Şirkin Tanım Ve Görüntüleri
Kur'ân-ı Kerim'de Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır 1) Büyük Günah
2) Büyük Zulüm
3) Büyük Cehâlet
4) Apaçık Sapıklık
5) Büyük Alçaklık
6) Zanna Göre Hareket
7) Dünya Hayatına Düşkünlük
8)  Halkı, Sağlam Temellerden Uzak Tutma
9) Şirk Koşanların Kalplerinin Korku ile Doldurulması
10) Cennetin Kapılarının Şirk Koşanlara Kapanması
11) Tevhid İnancında Olanlara Karşı Düşmanlık
Şirkin Sebepleri
1) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
2) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
3) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
8- Cebbarlık
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
10- Aklı Kullanmamak, Allah'ı Yeterince Tanımamak; Câhillik, Allah'ı ve O'nun Tasarruflarını bilmemek.
11- Sadece Hissedilebilene, Beş Duyu ile Algılanılabilene İnanıp, Hissedilemeyeni İnkâr, Duyu Organlarının İlâhlaştırılması, Gayba İman Etmeme.
12- İnsanlara Tevhidî Dâvetin Yeterli Şekilde Yapılmaması
13- Yarını/Âhireti Uzak Görmek, Önemsemeyip İhmal Etmek, Bâtıl Umutlar
14- Şeytanın Aldatması, Şirk Düzenlerinin ve Müşrik Çevrelerin (İslâm'a Teslim Olmayan Ailenin, Arkadaş Grubunun, Medyanın, Eğitimin) Etkisi.
Şirkin Çeşitleri
1) Şirk-i İstiklâl
2) Şirk-i Teb'iz
3) Şirk-i Takrib
4) Şirk-i Taklid
5) Şirk-i Esbab
6) Şirk-i Ağraz
Şirk İçin Bazı Örnekler
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek
Hâkimiyet Şirki
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
Allah'tan Başka Rabler Edinmek
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
Allah İle İnsanlar Arasında, İbâdetleri Allah'a Çıkaran Ve Aracılık/Arabuluculuk Yapan Varlıklar Olduğuna İnanmak
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan Başkasına Yapmak
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
Korku Yönüyle Şirk
Cibt ve Tâğuta da İnanmak
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
Kur'an'ın Zâhirî Mânâsına Ters Düşen Bâtınî Anlamlarının Olduğuna, Bunları da Ancak İlham Aracılığıyla Az Sayıda İnsanların Bilebileceğini İddia Etmek.
Tevhid Ehli Bir Mü'mini Haksız Yere Tekfir Edip Katlini Helâl Saymak.
İttibâ Şirki
Büyük ve Küçük Şirk; Açık Şirk ve Gizli Şirk.
Gizli Şirk.
Küçük Şirk.
Gizli Şirk Örneği Olarak Riyâ.
Riyânın Dereceleri
Şirkin Zararları
Bâtıla İman
Hevânın Putlaştırılması
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
Hevâsına Uyanların Özellikleri
İlâh Nedir?.
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
İlâh Düşüncesi
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
Elfâz-ı Küfür
Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden Korkulan Çirkin Sözler) Allah'la İlgili
b- Dinle İlgili
c- Cennet, Melek ve Kaderle İlgili
Ef'âl-i Küfür
a- Puta tapmak
b- Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak
c- Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek
d- İbâdet Kasdıyla Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
f- Haç Takınmak
g- Ğıyar ve Zünnâr
h- Mecûsî ve Yahûdi Şapkası