Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Tevhid İnancının Terk Edilmesi Ve Çok İlahlı Dinlerin Ortaya Çıkışı

Tevhid İnancının Terk Edilmesi Ve Çok İlahlı Dinlerin Ortaya Çıkışı



Tevhid İnancının
Terk Edilmesi Ve Çok İlahlı Dinlerin Ortaya Çıkışı


Allah'ın rahmeti üzerine olsun şunu bil ki; tevhid ibâdette Allah'ı birlemektir.
Nehyedilen şeylerin en büyüğü de şirktir. Bunun için Allah Teâlâ şöyle
buyuruyor:
?Ben
insanları ve cinleri ancak bana kullukta (ibadet) etsinler diye yarattım.? (Zâriyat:
56)

Burada (bana ibadet etsinler) beni ibadette birlesinler, bu da Allah'ın en büyük
emridir. Bunun için Kur'ân'da ?Çok ilâh edinme hareketi şirk (Allah'a ortak
koşmak) olarak vasıflandırılmıştır.

Mü'minler, Allah'a kullukta ibadetlerin her çeşidinde bir olan Allah'ı
birleyerek kulluk edenlerdir. Bundan dolayı tek ilahlı çok ilahlığın farkını
anlamak için ŞİRK'in ne olduğunu bilmemiz gerekir.

Kur'ân âyetlerine bakıldığında ?ŞİRK? yâni Allah'a ortak koşmak, kelimenin
kendisinden de anlaşıldığı gibi, Allah'ı inkar etmek anlamına gelmez. Şirk için
de olan kişi, Allah'ın varlığını kabul eder, O'na kullukta eder, ama O'nun
yanısıra kulluk ettiği ilahları da vardır. Bu ilahlarla Allah'a ortak
koşmaktadır. Bundan dolayı şirk ehline Kur'ân şöyle sesleniyor: ?(Ey Muhammed!
Hatırlat ki!) O gün onları hep birden toplayacağız, sonra da Allah'a ortak
koşanlara diyeceğiz ki; iddia etmiş olduğunuz o ortaklarınız hani nerede? Fakat
onların (bu şirklerinin ve fitnelerinin neticesi, Rabbımız olan Allah'a yemin
ederiz ki, biz ortak koşanlardan değildik? demekten başka bir şey olmayacaktır.
İşte bak kendi nefislerine karşı nasıl da yalan söylemişler ve (şirk olarak)
uydurmuş oldukları şeyler, nasıl da kendilerinden uzaklaşıp gitmiştir.? (En'am:
22, 23, 24)

Allah Rasûlü (s.a.v.) şöyle buyuruyor:

?Kıyamete dek kılıçla gönderildim, tâ ki bir olan Allah'a ibadet edinceye ve
O'na hiç bir şeyi ortak koşmayıncaya kadar. Rızkım mızrağımın gölgesinde
kılındı. Zelillik ve hakirlik de kim benim emrime muhalefet ederse onun
üzerinedir. Kim bir kavma benzerse o onlardandır.? (Ahmed b. Hanbel Müsned Ebu
Yâ'le 2/50, Tabarani Sünen-i Kebiri'nde rivayet etmiştir. Hadis sahihtir.)

Kulluk etmek ne demektir? Kimileri bunu yalnızca secde etmek olarak anlarlar.
Oysa Kur'ân'da kulluk etmek, Allah'ı Rab (eğitici, yol gösterici, kural koyucu)
ve vekil (dost ve yardımcı) kabul etmek O'nun hoşnutluğunu kazanmaya kendini
O'na sevdirmeye, ibadette birlemeye çalışmak olarak tanımlanır. Yalnızca Allah'a
kulluk eden, yâni tek ilahlı yepyeni dinin mensubları olan insanlar ki bunların
adları mü'mindir. Yalnızca Allah'ı ?RAB? kabul ederler. O'nu vekil edinirler ve
O'nun hoşnutluğunu (rızasını) ararlar.

Allah'a ortak koşanlar ise, Allah'ın yanında başka Rab ve vekiller edinmekte ve
O'ndan başka şeylerin (insan, kurum v.b. gibi) hoşnutluğunu (rızasını)
aramaktadırlar. Bundan dolayı Allah'a ortak koşmak, yâni çok ilahlı bir dinin
mensubu olmak yalnızca tahtadan ve taştan yapılmış putlara secde etmekten ibaret
değildir. İnsan başka insanları ve yaratıkları, kurumları, hatta kendi nefsini
Allah'a ortak koşabilir. Kur'ân âyetleri bu tür şirkleri bize şöyle bildiriyor.

Allah Teâlâ şöyle buyuruyor:

?İnsanlar içinde Allah'tan başkasını eş ve ortak tutanlar vardır ki, onlar
(bunları) Allah'ı sever gibi severler, iman edenler ise Allah'a olan sevgileri
daha güçlüdür.? (Bakara: 165)

?Kendi istek ve tutkularını (hevasını) ilah edineni gördün mü? Şimdi ona karşı
sen mi vekil olacak...? (Furkan: 43)

?(İbrahim) dedi ki; siz gerçekten Allah'ı bırakıp dünya hayatında bir sevgi bağı
olarak putları (ilahlar) edindiniz. Sonra kıyamet günü kiminiz kiminizi inkâr
edip tanımayacak, kiminiz kiminize lanet edeceksiniz. Sizin barınma yeriniz
ateştir ve hiçbir yardımcınız da yoktur.? (Ankebut: 25)
Hiç
bir şey Allah'tan ayrı bir güce sahib değildir. İnsanlar Allah'tan bağımsız
sandıkları başka şeylerde kendiliğinden bir güç ve güzellik olduğunu anlayarak
bunları isimlendirirler. Böylece şirkin ne olduğunu anlamadıkları için Allah'a
duada, tevessülde, vesilede, zikri v.b. gibi ibadet çeşitlerinde Allah'a şirk
koşmaktadırlar.

Bunun için Allah iman eden kullarının şirk'e düşmekten korunmalarını emrediyor.
Allah'u Teâlâ şirkin tehlikesini şöyle haber veriyor:

?Allah kendisine şirk koşulmasını asla bağışlamaz. Bunlardan başkasını
dilediğine bağışlar. Allah'a şirk koşan kimse derin bir sapıklığa sapmış olur.?
(Nisa: 116)


Ahmet ÇETİN

ŞİRK..
Şirk ve Küfür İlişkisi
Şirk En Büyük Zulümdür
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
Allah (c.c.) Şirk Günahını Affetmez
Şirk Koşmadan Ölenlerin Affedileceği Umulur
Şirkin Çağdaş Yansımaları
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
Şirkin En Belirgin Özelliği olarak Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma.
Putlara Tapınmanın Sebepleri
1- Şefaat Düşüncesi Ve Allah'a Bu Aracılarla Güya Yakın Olma Arzusu
2- Aşırı Ta'zim
3- Aşırı Sevgi
Putları Kırmak
?İbrâhim / İçimdeki Putları Devir / Elindeki Baltayla / Kırılan Putların Yerine / Yenilerini Koyan Kim??.
Ve Rasûlullah
Kur'ân-ı Kerim'de Şirkin Tanım Ve Görüntüleri
Kur'ân-ı Kerim'de Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır 1) Büyük Günah
2) Büyük Zulüm
3) Büyük Cehâlet
4) Apaçık Sapıklık
5) Büyük Alçaklık
6) Zanna Göre Hareket
7) Dünya Hayatına Düşkünlük
8)  Halkı, Sağlam Temellerden Uzak Tutma
9) Şirk Koşanların Kalplerinin Korku ile Doldurulması
10) Cennetin Kapılarının Şirk Koşanlara Kapanması
11) Tevhid İnancında Olanlara Karşı Düşmanlık
Şirkin Sebepleri
1) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
2) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
3) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
8- Cebbarlık
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
10- Aklı Kullanmamak, Allah'ı Yeterince Tanımamak; Câhillik, Allah'ı ve O'nun Tasarruflarını bilmemek.
11- Sadece Hissedilebilene, Beş Duyu ile Algılanılabilene İnanıp, Hissedilemeyeni İnkâr, Duyu Organlarının İlâhlaştırılması, Gayba İman Etmeme.
12- İnsanlara Tevhidî Dâvetin Yeterli Şekilde Yapılmaması
13- Yarını/Âhireti Uzak Görmek, Önemsemeyip İhmal Etmek, Bâtıl Umutlar
14- Şeytanın Aldatması, Şirk Düzenlerinin ve Müşrik Çevrelerin (İslâm'a Teslim Olmayan Ailenin, Arkadaş Grubunun, Medyanın, Eğitimin) Etkisi.
Şirkin Çeşitleri
1) Şirk-i İstiklâl
2) Şirk-i Teb'iz
3) Şirk-i Takrib
4) Şirk-i Taklid
5) Şirk-i Esbab
6) Şirk-i Ağraz
Şirk İçin Bazı Örnekler
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek
Hâkimiyet Şirki
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
Allah'tan Başka Rabler Edinmek
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
Allah İle İnsanlar Arasında, İbâdetleri Allah'a Çıkaran Ve Aracılık/Arabuluculuk Yapan Varlıklar Olduğuna İnanmak
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan Başkasına Yapmak
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
Korku Yönüyle Şirk
Cibt ve Tâğuta da İnanmak
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
Kur'an'ın Zâhirî Mânâsına Ters Düşen Bâtınî Anlamlarının Olduğuna, Bunları da Ancak İlham Aracılığıyla Az Sayıda İnsanların Bilebileceğini İddia Etmek.
Tevhid Ehli Bir Mü'mini Haksız Yere Tekfir Edip Katlini Helâl Saymak.
İttibâ Şirki
Büyük ve Küçük Şirk; Açık Şirk ve Gizli Şirk.
Gizli Şirk.
Küçük Şirk.
Gizli Şirk Örneği Olarak Riyâ.
Riyânın Dereceleri
Şirkin Zararları
Bâtıla İman
Hevânın Putlaştırılması
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
Hevâsına Uyanların Özellikleri
İlâh Nedir?.
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
İlâh Düşüncesi
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
Elfâz-ı Küfür
Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden Korkulan Çirkin Sözler) Allah'la İlgili
b- Dinle İlgili
c- Cennet, Melek ve Kaderle İlgili
Ef'âl-i Küfür
a- Puta tapmak
b- Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak
c- Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek
d- İbâdet Kasdıyla Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
f- Haç Takınmak
g- Ğıyar ve Zünnâr
h- Mecûsî ve Yahûdi Şapkası