Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Peygamberler de Hür Değildir

Peygamberler de Hür Değildir



Peygamberler de
Hür Değildir:




İslâm'a göre, sadece sıradan bir
insanın değil, rehberlik vazifesi ile görevli olan peygamberlerin de aslî
vasıfları kulluktur. En büyük insan kabul edilen Hz. Peygamber (s.a.s.) bile
herşeyden önce "kul"dur. Bizzat kelime-i şehadete dahil edilmiş olan O'nun "kul
olmak" vasfı "elçi olmak" vasfından önde gelir (abduhû ve Rasûlühû). Hatta Hz.
Peygamber, bu ifadedeki sırayı ters çeviren bir mübtedîye müdâhele ederek:
"Hayır öyle değil, ben peygamber olmazdan önce kul oldum" der ve bu sıranın
tesadüfî olmayıp, kasıtlı, düşünceli olduğunu ifade eder (Babanzâde Ahmed Nâim,
Tercid-i Sarih Tercümesi, D.İ.B. Y. Ankara, 1957, II/880 (Dipnotta).

Elçilik vasfı dışında o da diğer
insanlar gibi bir insandır. İnsanlara dinî tebliğde bulunurken Allah'tan
aldığını bildirir, artırmaz, eksiltmez, kendi hevasından hiçbir şey söylemez, o
her söylediğinde vahye dayanır, İlahî irşada istinad eder, İlahî iradeye uymayan
hiçbir hükümde, değerlendirmede bulunmaz (5/Mâide, 67; 53/Necm, 3). Nitekim Hz.
Peygamber müşriklerden ve yahûdilerden gelen birkısım sualleri ânında
cevaplamamış, vahiy beklemiştir.

İslâm dininin Peygamberi, İlâhî
tasvib olmaksızın, kendi hevasına göre dinî hüküm koyma selahiyetine sahip
olmazsa, onun dışında kalan kimselerin böyle bir selahiyete sahip olmayacağı
açıktır. Dolayısıyla hiçbir kimse, mesela ibadetlerin zaman, miktar, şekil ve
tarzlarını değiştiremeyeceği gibi, insanlar arasındaki mülkiyet hakkını,
insanların mal, can, ırz dokunulmazlığını (dinin belirttiği şartlar tahtında
olmaksızın) kaldıramaz. Sözgelimi âyet-i kerimede "Rabbinin rahmetini onlar
mı bölüyorlar? Onların bu dünya hayatındaki geçim rızıklarını aralarında biz
böldük. Bir kısmını derecelerle diğerinin üstüne çıkardık ki, bir kısmı bir
kısmını tutup çalıştırsın" (43/Zuhruf, 32) denmiş iken, çıkıp içtimâî
sınıfları kaldırmaya kalkmak, olmayacak bir şeyi talepten öte, tanrılığını ilan
etmek olur.

ŞÛRÂ (İSTİŞÂRE/DANIŞMA)
Şûrâ/İstişâre; Anlam ve Mâhiyeti
İstişârenin Fazileti
Kur'ân-ı Kerim'de Şûrâ/İstişâre.
Rasûlullah'ın Sünnetinde İstişâre ve Konuyla İlgili Hadis-i Şerifler İstişârenin Önemi ve İstişâre Emri
Konuyla İlgili Hadis-i Şerifler
Telâkki
Teşvik
Hz. Peygamber İstişâreye Muhtaç mı?.
En Büyük Dâhî De İstişâreye Muhtaçtır
Ashâb ve İstişâre
Hz. Peygamber'in Müşâvirleri
Münâfık ve Müşriklerle İstişâre
İstişare Konuları
İstişare Dışı Konular
İstişârenin Mekanizması
1- Müşâvirin Durumu
a. Liyâkat
b. Mûtemed Olmak
Dürüstlük Başta Gelir
c. Müslüman ve Dindar Olmak
d. İlgili Olmak
2. İstişârenin Şekli
a. Doğrudan Re'ye Mürâcaat
b. Liyâkatlinin Müdâhalesi
c. Yersiz Teklif
d. Saygısız Müdâhale
3- Kararın Alınması
a- Ekseriyetin Re'yi
b- Görüşlerden birinin tercih edilip seçilmesi
c- Kararı Tehir Etmek
d- İcbârî Karar
4- Şahsî Kanaatında Direnmemek
5- Müşâvirleri Gücendirmemek
6- Tatbikat  Sırasında Azim
Batı Demokrasisi Demokrasinin Tenkidi
Teknokrasi
Demokrasinin Sonu Anarşidir
İslâm'da Kanun Koyma Mekanizması
Hürriyet Telakkisi
Peygamberler de Hür Değildir
Hürriyet Alanı
Sınırlamanın Gâyesi
İslâm'da Kadınlarla İstişâre.
1- Kur'an'a Göre
2- Sünnete Göre
Sünnette Nazarî Beyan
Sünnette Fiilî Örnekler
Bu  Meselede Temel Prensip
Haklı Cihet
İstişârenin Önemi
İstihâre; İstişâreden So a Yapılması Gereken Duâ.
İstihârenin Yozlaştırılıp Rüya Falına Dönüştürülmesi
Tefsirlerden İktibaslar
İstişâre Etmek
Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar