sel
Rüya Tabirleri
Açılış  Giriş Sayfası Yap
Favori  Sık Kullanılanlara Ekle
MC ÜYE İŞLEMLERİ
Üyeadi:
Parola :
Ansiklopediler
Sponsorlu Bağlantılar
Secme Konular
· Kur'ân-ı Kerim'de İçkinin Haramlığı ve Yasaklanma Aşaması
· İslâm Kelimesinin Anlamları
· Nâs ve İnsan Kelimelerinin Anlam ve Mâhiyeti
· Allah'ın Kulu, Kulun Allah'ı Sevmesinin Belirtileri
· HAYY-KAYYUM
· Kur’an’da Ruh Sağlığı, Psikolojik Denge ve Huzur
· a- Hudûs Delili
· İnsan İle Diğer Canlılar Arasındaki Farklar
· Hikmetin Kur’andaki Dört Anlamı
· Sâlih İnsan Kimdir?.

Burayada Bak
· Arbede
· İkon
· 2- İddetini Doldurmamış Kadınlar
· Cezâ Tedbiri
· 'Tûfân'ın Fiziksel Özellikleri
· 7) Yolcuya İhsân
· b) Mütevâtir Haber
· Savaş
· Tevrat'ın Nüshaları
· KUR'ÂN-I KERÎM...
· Alimlerin Görüşüne Göre İlham
· Münâfıklar
· Kötü Mekr (Sûikast) Planlayanların Cezâlandırılması
· Hünkâr Mahfili
· Kur’ân-ı Kerim’de Hıristiyanlık

Son Okunanlar
· Kelime’nin Kur’an’daki Anlamları
· Oruç Tutmamayı Mubah Kılan Mâzeretler
· Namaz ve Tesbih İbâdeti
· 2) Alkolün Dolaşım Sistemine Etkisi
· İlim Kelimesi Anlam ve Mâhiyeti
· O Gün Dostlar, Düşman Kesilecek
· 5) Hz. Ömer’in Hz. Abbâs İle Tevessülü.
· İslâm’a Göre Köleliğin Temel Kaynağı Olan Savaş Esirlerinin Köleleştirilmesi
· ŞEHADET..
· 5- Yıkma Ve İnşa Etme İçin Gerekli Aletler



Kavramlar Ansiklopedisi     A B C Ç D E F G H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T V Y Z 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Kelime’nin Kur’an’daki Anlamları

Kelime
Kelime’nin Kur’an’daki Anlamları:   Kelime kavramı Kur’an-ı Kerim’de birleşik olarak bir çok anlamda kullanılmaktadır. ‘Allah’ın kelimesi’ şeklinde gelen terkip, Tevhid Kelimesi anlamında kullanılmıştır. “Ve Allah’ın sözü (Tevhid kelimesi) işte asıl üstün olan odur.” (Tevbe: 9/40) Tefsircilere göre ‘Kelimetün Tayyibetün-güzel kelime’ Tevhid Kelimesi, ‘seçere-i Tayyibe-güzel ağaç’ ise mü’mindir. Mü’minin kalbinde kökleşen Tevhid Kelimesi, salih amel şeklinde, tıpkı ağacın dalları gibi ortaya çıkmaktadır.[1] Fatır: 35/10’da geçen ‘el-Kelimetü’t tayyib-güzel söz’, Zuhruf: 43/28de geçen ‘kelimetün bakiyyetün-kalıcı söz’, Fetih: 48/26’da geçen ‘kelimütü’t takva-takva kelimesi’ ve Ali İmran: 3/64’de geçen ‘Ehl-i kitap ile aramızdaki ortak kelime’, ‘Tevhid Kelimesi’ olarak anlaşılmıştır. “De ki ey Kitap ehli! Bizim ve sizin aranızda ortak olan ‘Kelime’ye gelin: Yalnız Allah’a kulluk edelim, Ona hiç bir şeyi ortak koşmayalım; birimiz diğerini Allah’tan başka ilah edinmesin. Eğer yüz çevirirlerse: ‘Şahit olun biz müslümanlarız!’ deyin.” (Âli İmran: 3/64) Tevhid kelimesi, yani Allah’tan başkasına kulluk etmeme prensibi bütün peygamberlerin tebliği ve bütün ilâhí dinlerin ortak davetidir. Kur’an, ‘şirk’ duygusunu ‘kelimetün habisetün-kötü kelime’ benzetmesiyle tanıtıyor: “Kötü sözün durumu da gövdesi yerin üstünden koparılmış, kararı (yerinde durma imkanı) olmayan kötü bir ağaca benzer.” (İbrahim: 14/26) Allah, inanmayanların kelimesini (sözünü) alçaltır, ona hiç bir değer vermez.[2] Küfr, kafirlerin düzeni, İslâm ise Allah’ın düzenidir. Kafirler yeryüzünde Allah’ın Kelimesine aykırı bir inancın ve düzenin peşindedirler. Kelime aynı zamanda Allah’ın kesin kararı anlamında da kullanılmaktadır. İmtihan için yaratılmış insan; Allah’a itaat ederse mükâfat, isyan ederse ceza alacaktır. Allah isyan edenlere ceza vermekte acele etmez. Kıyametten sonra bütün insanlar yaptıklarının karşılığını göreceklerdir. ‘Rabbinin geçmiş kelimesi’ veya ‘kelimetü’l fasl-kesin karar’ ifadeleri bu anlamdadır.[3] Hûd: 11/119daki ‘Rabbinin kelimesi’, Allah’ın kesin kararı, O’nun sünneti anlamındadır. Zümer: 39/71de ise, ‘Kelimetü’l azap-azap sözü’ Allah’a isyan edenler hakkında verilmiş olan kesin bir hükümdür. Kimileri de bu kesin azap sözüne dünyada iken ulaşırlar. Çünkü onlar, aşırı derecede isyankar olmuşlar, peygamberi dinlememişler ve azaba meydan okumaşlardır.[4] ‘Kelimetullah-Allah’ın yardım sözü’ aynı zamanda, Allah’ın kendi uğrunda sabredenlere söz verdiği bir yardımdır.[5] “İyi bil ki, Allah’ın velilerine (sevdiklerine) korku yoktur ve onlar üzülmeyeceklerdir. Onlar ki, inandılar ve takva sahibi oldular. Dünya hayatında da ahiret hayatında da müjde onlara! Allah’ın kelimeleri (yardım sözü) değişmez. İşte asıl büyük başarı budur.” (Yunus: 10/62-64) ‘Kelimetü Rabbike-Rabbinin kelimesi’ ifadesi, Allah’ın hükmü, O’nun koyduğu kanun manasında anlaşılmıştır. “Rabbinin Kitabından sana vahyedileni oku. O’nun kelimelerini (hükümlerini) değiştirecek (kimse) yoktur” (Kehf: 18/27) ‘Kelime’ aynı zamanda normal söz, kelâm anlamında da kullanılmaktadır. Hz. Adem (as) cennetteki hatasından sonra Rabbinden bir takım tevbe kelimeleri öğrendi ve onlarla Allah’a tevbe etti.[6] Kafirlerin ‘Allah’ın çocuğu vardır’ sözü için Kur’an; ‘Onların ağızlarından çıkan çok büyük (cüretli) bir kelime’ demektedir.[7] Kur’an, ‘kelime’ sözcüğünü üç yerde de Hz. İsa hakkında kullanmaktadır.[8] Her varlık Allah’ın bir kelime’sidir. Hz. İsa’ya ‘kelime’ denmesi, ilk insan gibi babasız yaratılması, ‘ol’ emriyle meydana getirilmesi olabilir. Hz. İsa (as) bebekken konuşmuş, kendisine kitap ve hikmet verilmiştir. “Hani melekler şöyle demişti: ‘Ey Meryem, Allah seni, kendisinden bir kelime (bir oğulla) müjdeliyor, Adı Meryem oğlu İsa Mesih’tir.’” (Âli İmran: 3/45) ‘İki yerde geçen ‘kelimetullah-Allah’ın kelimesi’ Allah’ın geniş ilmi şeklinde anlaşılmıştır. Tefsirciler bunun için, Allah’ın sözü, Kur’an’ın anlamları, eşyanın gerçekleri, Allah’ın verdiği mükafatlar, öğütleri ve O’nun yüce kudreti demişlerdir. “Yeryüzünde bulunan bütün ağaçlar kalem olsa, denizler de (mürekkep olup) arkasından yedi deniz (daha gelip mürekkep olsa) ona yardım etse, yine bunlar tükenir ama Allah’ın kelimeleri tükenmez.” (Lukman: 31/27) Allah Teâla, İbrahim (as)ı bir takım kelimelerle (emirlerle) denemişti. O bu denemeleri başarınca Allah (cc) ona, ‘Seni insanlara imam (önder) yapacağım’ demişti.[9] Burada geçen ‘kelimât’ Allah’ın emirleri anlamında olabilir. (Allahu a’lem) Allah’ın bir şeyin olmasını istediği zaman onu hemen istediği gibi yaratması da O’nun kelimelerindendir. Nitekim ateşin Hz. İbrahimi yakmaması, Hz. Musa’nın sihirbazları yenmesi ve hakkın batıla karşı üstün gelmesi yine Allah’ın kelimesidir. Kur’an, Allah’ın gönderdiği kitaplara ve vahye de Allah’ın kelimesi demektedir.[10]     [1] İbrahim: 14/24. [2] Tevbe: 9/40. [3] Hûd: 11/110. Şûra: 42/21. [4] Yunus: 10/33. Zümer: 39/19. [5] En’am: 6/34. [6] Bekara: 2/37. [7] Tevbe: 9/74. [8] Âli İmran: 3/39, 45. Nisa: 4/171. [9] Bakara: 2/124. [10] A’raf: 7/158. Hüseyin K. Ece, İslâm’ın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 341-343.


Son takip: 18.09.2020 - 11:19
Konu ile alakali düsüncelerinizi yaziniz:



· Fesat · Mücâhid · İSRÂF. · Ashâb-ı Kehf · Fesat ve Fitne Çıkaranlar · Kuddûs Hakkında İbn Kayyim’in Açıklamaları · 17) Hükmüne Teslimiyet Göstermek · Fıkıhta Necâset · 1) Fuzûlî Konuşma · Tefsirlerden İktibaslar · Alış-Verişleri · İslâm Din ’nin Gayesi ve Hükümleri · Psikolojik Savaş (Psychological Warfare) · İSTİĞFAR.. · Kur’an’da İsrafın Mânâları · İnsan Bu Mes’ûl... · * Terk-i Diyar Etmek · Hamîd ve Mecîd’in Etkileri · 5- Dilini Tutmak · YÜCE ALLAH’IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE’VİLİN OLMAMASI
· GİRİŞ · AF-AFV · AĞLAMAK-GÖZYAŞI · AHİD · ÂHİRETE İMAN · ÂİLE VE EŞLERİN GEÇİMİ · AKIL · ALLAH (C.C.) · ANA BABAYA İHSAN · ARZ VE SEM · ATALAR YOLU · ÂYET · ÂYETܒL-KÜRSÎ · AZİM VE TEVEKKÜL · BAKARA VE İCL (SIĞIR VE BUZAĞI) · BÂTIL · BELA-İMTİHAN · BESMELE · BUHL/CİMRİLİK · CÂHİLİYYE · CEHENNEM · CENNET · CİHAD · Dalalet · DİN · DİN GÜNÜ · DUA · DÜNYA · DÜNYA HAYATI · DÜŞMANLIK · ECEL · EHL-İ KİTAP · EMÂNET · EMR-İ Bİ’L-MA’RÛF VE NEHY-İ ANİ’L-MÜNKER · ENDÂD · ENSÂRULLAH (ALLAH YOLUNUN YARDIMCILARI) · Esmau'l-Husna · ESMAULLAHİ'L-HUSNA · FAİZ · FAKİRLİK-ZENGİNLİK · Felah · FESAD · FETİH · FISK VE FÂSIK · FİTNE · FUHUŞ VE ZİN · GÂLİBİYET (ALLAH’IN YARDIMI VE ZAFER) · GAYB · GAZAP · GÜNAH · GÜZEL SÖZ · HAC · HAK-BÂTIL · HAKK · HAKKA BÂTILI KARIŞTIRMAK VE HAKKI GİZLEMEK · HALİFE-HİLÂFET · HALK (YARATMA) · HAMD · HARAM-HELÂL · HASENE-GÜZELLİK · HASTALIK · HAYIR-ŞER · HELÂK · HESAP · HEV · HİCRET · HİDÂYET · HİKMET · HİLÂFET-İMAMET · HIRSIZLIK · HÜKM-HÂKİMİYET · HÜZÜN-ÜZÜNTÜ · İbadet · İBLİS · İÇKİ VE KUMAR · İFSAD-İSLAH · İFTİR · İHLÂS · İHSAN-MUHSİN · İHTİLAF · İKRÂH · İLİM · İMAM · İMAN-MUMİN · İNCİL · İNFÂK · İNKÂR · İNSAN · İNSANLARA İYİLİĞİ EMREDİP KENDİNİ UNUTMAK · İNZÂR · İRTİDÂD-MÜRTED · İSLAMIN HAREKET METODU · İSLÂM-MÜSLÜMAN · İSRÂF · İSRAİL OĞULLARI · İSTİANE · İSTİÂZE · İSTİĞÂSE . · İSTİĞFAR · İSTİKAMET · İSTİKBÂR-MÜSTEKBİR · İSYAN-İTAAT · İTİKAF · İZZET-ZİLLET · KADIN · KÂFİR · KALB · KALP VE KALBİN MÜHÜRLENMESİ · KAN DÖKMEK · KARZ-I HASEN · KISAS · KITÂL-SAVAŞ · KİTAB-KUR'AN · KİTAPLARA İMAN · KIYÂMET · KÖLE-KÖLELİK · KORKU · KÜFÜR · KÜFÜR ÖNDERLERİ · LÂNET · MAĞFİRET · MAL-MÜLK VE MÂLİK · MÂSİYET · MEKR-TUZAK · MELEK-MELEKLERE İMAN · MESCİD · MESH (“AŞAĞILIK MAYMUNLAR OLUN!”) · MEYDAN  OKUMA  (KUR'AN'IN  İ'CÂZI) · MİLLET · MÎRÂS · MUHKEM VE MÜTEŞÂBİH ÂYETLER · MÜNAFIK-MÜNAFIKLAR · NAMAZ · NASARA-HRİSTİYANLIK · NEBİ-RASUL · NEFS · NESH · NİFAK-MÜNAFIK · NİKÂH VE TALÂK · NİSYÂN-UNUTMA · NÛR · ÖLÜM · ORUÇ · PEYGAMBER-PEYGAMBERLİK · PUT VE PUTA TAPMA · RABB · RİBAT-RABITA-MURÂBATA YAPMAK · RİYA · RIZIK · RUH · RUKÛ · SABİÎLER · SABIR · SÂLİH AMEL · SECDE · ŞEFÂAT · ŞEHİD · ŞERİAT · SEVGİ · ŞEYTAN · ŞİARLAR · SIDK/DOĞRULUK · SİHİR-BÜYÜ · SIRÂT-I MÜSTAKÎM . · ŞİRK · ŞÜKÜR · ŞÛR (İSTİŞÂRE/DANIŞMA) · SU VE YAĞMUR · TAAT · TAĞUT · TAHÂRET-TEMİZLİK · TAHRİF · TAKİYYE · Taklid · Takva · TÖVBE · TEVEKKÜL · TEVESSÜL-VESİLE · TEVHİD · TE’VİL VE TEFSİR · TEVRAT · TİCÂRET · TUĞYÂN · ÜLܒL-EMR · ÜMMET · VAHDET · VASİYET · VELÎ · YEME-İÇME · YEMİN · YÜSR-KOLAYLIK · ZALİM · ZEKÂT · ZİKİR · ZULÜM

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80


Google
 
Web ihya.org
CepAlem Gazeteler E-Kart E-Kitap Saglik Şiirler Sözlük
Kuran Meali Hadis Namaz Vakitleri Ingilizce Samil Fıkıh Fetva Rüya Tabiri
Kamus Hikayeler Forum Dini Terimler Haberler Oyun Resimler Ilahiler
Terimler isimler Sosyal Kavram Hadis Sözlügü imsakiye
Üniversite taban puanları ilmihal Rehber