Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Hadis-i Şeriflerde Yemin Kavramı

Hadis

Hadis-i Şeriflerde
Yemin Kavramı

?Yemin, malı harcama (elden çıkarma), bereketi
mahvetme sebebidir.? (Buhârî, Büyû'
26; Müslim, İman 117, Müsâkat 131)

"Satışta çok yemin etmekten sakının, çünkü
yemin, önce sürümü arttırır, ama sonra kazancı mahveder."
(Müslim, Müsâkat 133)

"Büyük günahlar şunlardır: Allah'a şirk/ortak
koşmak, ana babaya itaatsizlik etmek, haksız yere bir kimseyi öldürmek ve yalan
yere yemin etmek." (Buhârî, Eymân 16,
Diyât 2, İstitâbetü'l-Mürteddîn 1; Tirmizî, Tefsîru Sûre (4) 6; Nesâî, Tahrîm 3,
Kasâme 48)

?Kim İslâm'dan başka bir din adına bilerek yalan
yere yemin ederse, o kişi dediği gibi (yalancının biri)dir. Kim, ne ile intihar
ederse, kıyâmet günü onunla azâb olunur. Sahip olmadığı bir şeyi adayanın adağı
geçersizdir. Mü'mine lânet etmek, onu öldürmek gibidir.?
(Buhârî, Cenâiz 84, Edeb 44, 73, Eymân 7;
Müslim, İman 176, 177; Tirmizî, Nüzûr 16; Nesâî, Eymân 7, 11, 31; İbn Mâce,
Keffârât 3)

?... İnsanları yüzüstü cehenneme sürükleyen,
ancak dillerinin ürettikleridir.? (Tirmizî,
İman 8, İbn Mâce, Fiten 12)

"Dikkat! Gerçekten Allah (azze ve celle) sizi
babalarınıza yeminden nehyediyor; kim yemin edecekse Allah'a yemin etsin yahut
sussun!" (Müslim, Eymân 3, hadis no:
1646)

"Annelerinize ve putlara da yemin etmeyin,
Allah'a da ancak doğru söylemek şartıyla yemin edebilirsiniz."
(Müslim, Eymân 4; S. Müslim Terc. ve Şerhi, A.
Davudoğlu, c. 8, s. 218)

"Her kim Allah'tan başkasına yemin ederse
muhakkak şirk koşmuştur, yahut küfretmiştir."
(Müslim, Eymân 4; S. Müslim Terc. ve Şerhi, A.
Davudoğlu, c. 8, s. 218)

İbn Ömer (r.a.) anlatıyor: "Rasûlullah
(s.a.s.), Hz. Ömer (r.a.)'in, babasını zikrederek yemin ettiğini işitmişti:
"Allah Teâlâ, sizleri babanızı zikrederek yemin etmekten nehyetti. Öyleyse kim
yemin edecekse Allah'a yemin etsin veya sussun!" buyurdu." (Buhârî, Eymân 4;
Müslim, Eymân 1, hadis no: 1646; Ebû Dâvud, Eymân 5, h. No: 3250; Tirmizî, Eymân
8, h. No: 1534; Nesâî, Eymân 5, -7, 4, 5-)

"Kim yemin eder ve "...İslam'dan
berî olayım!" derse, eğer sözünde yalancı ise, dediği gibi olur, yalancı değil
de gerçeği söylemişse İslâm'a sâlim olarak dönemeyecektir."
(Ebû Dâvud, Eymân 9, hadis no: 3258; Nesâî, Eymân 8, -7, 6-)

"Sizden kim yemin eder de yemininde; 'Lât hakkı
için, derse arkasından hemen 'Lâ ilâhe illâllah' desin! Her kim arkadaşına;
'Gel, seninle kumar oynayalım' derse sadaka versin!"
(Müslim, Eymân 5, hadis no: 1647)

Enes (r.a.) anlatıyor: Rasûlullah (s.a.s.) bir
kimsenin ?Ben, öyleyse yahûdi olayım!? diye yemin ettiğini işitmişti. Bunun
üzerine şöyle buyurdu: ?Yahûdilik ona vâcip oldu.? (Kütüb-i Sitte Terc.
ve Şerhi, c. 17, s. 235)

"Senin yeminin arkadaşın seni ne üzerine tasdik
etti ise ona göredir." (Müslim, Eymân
20, hadis no: 1653)

?Bir şeye yemin edip de, başkasını
daha hayırlı gören kişi yemininden dolayı keffâret ödesin, sonra da o hayırlı
olan şeyi yapsın? (Nesâî,
Eymân 41; Ebû Dâvud, Eymân 12).

?Kim bir şey hususunda yemin eder,
sonra da hilâfını daha hayırlı görürse, derhal kefâret vererek yemininden
vazgeçsin ve yemin ettiği husustan daha hayırlı olanı yapsın.?
(Müslim, Eymân 12, hadis no: 1650; Tirmizî, Eymân 6, h. no: 1530; Muvattâ, Eymân
11, h. no: 2, 478)

?Birinizin ailesine karşı yaptığı
yemininde inatlaşması, Allah nazarında Rab Teâlâ'nın farz kıldığı keffâreti
ödemesinden daha ağır bir günahtır.?
([Buhârî, Eymân 1; Müslim, Eymân 26, hadis no: 1655)

?Kim yemin eder ve "inşâaallah"
derse istisna yapmış olur. Dilerse rücû eder, dilerse hânis olması mevzûbahis
olmadan terkeder.? (Muvattâ,
Eymân 10, -2, 477-; Ebû Dâvud, Eymân 11, hadis no: 3261, 3262; Tirmizî, Eymân 7,
h. no: 1531; Nesâî, Eymân 18, 39, -7, 12, 25-; İbn Mâce, Keffârât 6, h. no:
2105- 2106)

?Ben, Allah'a yemin ederek
söylüyorum: İnşâallah, herhangi bir şeye yemin edilince, yeminin aksini yapmayı
daha hayırlı görecek olsam, yeminimi kefaretler, hayırlı gördüğüm şeyi yaparım.?
[Buhârî, Eymân 14; Müslim, Eymân 10, hadis no: 1649; Ebû Dâvud, Eymân 17, h. no:
3276; Nesâî, Eymân 15, -7, 9, 10-, Sayd 33, -7, 206-)

Hz. Aişe (r.a.) anlatıyor: "Ebû
Bekir (r.a.), aziz ve celil olan Rabbimiz yemin keffâretini indirinceye kadar
yaptığı yeminlerinde hiç hânis (yalancı veya yeminini bozan) olmadı. Ayet inince
dedi ki: "Artık, bir yemin edip, sonra aksini yapmanın daha hayırlı olduğunu
görecek olsam, (yeminim yerini bulsun diye direnmem) derhal daha hayırlı
gördüğüm hususu yapar, yeminim için de kefâret öderim." (Buhârî, Eymân 1)

"Rabbe isyanda, sılayı rahmi
kesmekte ve mâlik olmadığın şeyde sana yemin de, nezir de yoktur."
(Ebû Davud, Eymân 12; Nesâi, Eymân
17; İbn Mâce, Keffâret 8; Ahmed bin Hanbel, II/185, 202)

"Âdemoğlunun, mâlik olmadığı bir şey, yahut
Allah'a isyanı veya akraba ile münâsebeti kimseyi adaması, veya bunlar için
yemin etmesi olmaz. Kim bir yemin eder de onun aksini daha hayırlı görürse
yeminini bıraksın, hayırlı olanı yapsın. Zira onu terk etmesi, yemininin
keffâretidir." (Ebû Dâvud, İman 12;
Nesâî)

"Yemin edip de istisnâ eden (İnşâallah
diyen) isterse, döner, isterse yemini bozmadan terk eder."
(Ebû Davud, Eymân 9; Nesâî, Eyman18; Ahmed bin Hanbel, II/6, 49)

İbn Abbas (r.a.) anlatıyor: "Rasûlullah
(s.a.s.) yemin teklif ettiği bir kimseye şöyle dedi: "Haydi! Kendinden başka
ilah olmayan Allah'a kasem ederek o kimsenin yani iddia sahibinin sende hiçbir
şeyi olmadığına yemin et!" (Ebû Dâvud, Akdiye 24, hadis no: 3620)

İbnu Ömer (radıyallahu anhümâ)
anlatıyor: "Rasûlullah (s.a.s.)'ın yaptığı yeminlerin çoğu şöyleydi:
"Kalpleri çeviren Zat'a yemin olsun, hayır!" [Buhârî, Eymân 3, Kader 14,
Tevhid 11; Ebû Dâvud, Eymân 16, hadis no: 3263; Tirmizî, Nüzûr 12, hadis no:
1540; Nesâî, Eymân 2, -7, 2, 3-; Muvattâ, Nüzûr 14)

Ebu Said (r.a.) anlatıyor: "Rasûlullah
(s.a.s.) yeminde mübâlağa edince: "Hayır! Ebu'l-Kasım'ın nefsini elinde
tutan Zât-ı Zülcelâl'e yemin olsun ki..." derdi." (Ebû Dâvud, Eymân 12,
hadis no: 3264; İbn Mâce, Keffârât 1, hadis no: 2090)

"Kim, bir yeminde yalan yere yemin
ederse bu yemini sebebiyle cehennemdeki yerini hazırlamış olur."
[Ebû Dâvud, Eymân 1, hadis no: 3242)

İbn Mes'ud (r.a.) anlatıyor: "Rasûlullah:

"Kim Müslüman bir kimsenin malı
hakkında yalan yere yemin ederse, (Kıyamet günü) Allah'la karşılaştığında O'nu
kendisine karşı gazaplanmış bulur!"
buyurdular. Sonra Resulullah (aleyhissalâtu
vesselâm), bu sözlerini tasdik eden âyetleri Allah Teâlâ'nın kitabından
okudular:

"(Ahirzaman peygamberine iman
hususunda) Allah'a verdikleri ahdi ve ettikleri yemini, az bir dünya malı
karşılığında değiştirenlere gelince, onların âhirette hiçbir nasibi yoktur.
Kıyâmet gününde Allah onlara ne bir hitapta bulunur, ne rahmetiyle nazar eder ve
ne de onları temize çıkarır. Onların hakkı pek acı bir azaptır"
(3/Âl-i İmrân, 77) (Buhârî, Eymân 17; Müslim, İman 234, hadis no: 138; Ebû Dâvud,
Eymân 2, hadis no: 3243; Tirmizî, Tefsir, Âl-i İmrân, hadis no: 2999)

?Kim Müslüman bir kimsenin
hakkını, yemini ile ele geçirirse artık onun için cehennem vâcip olmuştur.
Allah Teâlâ ona cenneti de mutlaka haram kılmıştır.?
"Ey Allah'ın Resulü! Az bir şey olsa da mı?" diye sordular. ?Misvak
ağacından bir çubuk bile olsa!? cevabını verdi. (Müslim, İman, 218, hadis
no: 137; Nesâî, Kadâ 29, hadis no: 8, 246; Muvattâ, Akdiye 11, h. No: 2, 727)

"Şu minberimin yanında kim günaha
sebep olan bir yemin ederse, hatta bu, yeşil bir misvak çubuğu için dahi olsa,
mutlaka cehennemdeki yerini hazırlamış olur."
(Ebû Dâvud, Eymân 3, hadis no:
3246; İbn Mâce, Ahkâm 9, h. no: 2325; Muvattâ, Akdiye 10, hadis no: 2, 727)

"Yemin, yemin isteyenin niyetine
göredir" Bir diğer
rivâyet: "Senin yeminin arkadaşının seni kendisiyle tasdik ettiği şeye
göredir." (Müslim, Eymân 21, hadis no: 1653; Ebû Dâvud, Eymân 8, h. no:
3255; Tirmizî, Ahkâm 19, h. no: 1354)

Hz. Aişe anlatıyor: "Şu âyet
kişinin kullandığı "Vallahi hayır!" "Billâhi evet!" gibi sözler sebebiyle nazil
olmuştur. (Meâlen): "Allah yeminlerinizde kasıtsız olarak yanılmanızdan
dolayı sizi mes'ul tutmaz, fakat ettiğiniz yeminleri bozmanızdan dolayı sizi
mes'ul tutar. Bozulan bir yeminin keffâreti ise..." (5/Mâide 89) (Buhârî,
Eymân 14; Ebû Dâvud, Eymân 28, hadis no: 3254; Muvattâ, Eymân 9, hadis no: 2,
477)

Süveyd İbnu Hanzala (r.a.)
anlatıyor: "Rasûlullah (s.a.s.)'a gitmek üzere yola çıkmıştık. Beraberimizde
Vâil İbn Hucr da vardı. Yolda onu, bir düşmanı yakaladı. Herkesi yemin etmeye
zorladılar. Ben, "o, kardeşimdir" diye yemin ettim. Bunun üzerine onu serbest
bıraktılar. Rasûlullah'a gelince olup biteni anlattım. "(Önümüzü kesen) grup
herkesi yemine zorladı, ben de onun kardeşim olduğuna yemin ettim" dedim.
"Doğru söylemişsin, Müslüman Müslümanın kardeşidir!" buyurdular." (Ebû Dâvud,
Eymân 8, hadis no: 3256; İbn Mâce, Keffârât 14, h. no: 2119)

"Beyyine dâvâcı üzerine, yemin de
dâvâlı üzerine düşer."
(Tirmizî, Ahkâm 12, hadis no: 1341)

İbn Abbas (r.a.) anlatıyor: "İki
kadın bir odada deri dikiyorlardı. Bunlardan biri avucuna bîz batırılmış olarak
dışarı çıktı. Bunu diğerinin yaptığını iddia etti. Dâvâ İbn Abbas (r.a.)'a
götürüldü. İbn Abbas dedi ki: "Rasûlullah (s.a.s.) şöyle buyurmuşlardı: "Eğer
insanlara sırf iddialarıyla (delil olmadan) talep ettikleri verilseydi, insanlar
başkalarının kan ve mallarını istemeye kalkarlardı. Ancak iddia sahibine beyyine
gerekmektedir. İddiayı inkâr edene de yemin gerekmektedir.? (Bu kadına)
Allah'ı (yalan yere yemin etmenin günahını) hatırlatın. Ona şu âyeti okuyun:
"Allah'ın ahdini ve yeminlerini az bir pahaya değişenler, işte bunlar için
ahirette hiçbir nasib yoktur" (3/âl-i İmrân, 77). Kadına bu hatırlatıldı.
Bunun üzerine kadın suçunu itiraf etti." [Buhârî, Tefsir, Al-i İmran 3, Rükûn 6;
Müslim, Akdiye 2, hadis no: 1711; Ebû Dâvud, Akdiye 23, h. no: 3619; Tirmizî,
Ahkâm 13, h. no: 1343; Nesâî, Kudât 35, h. no: 8, 248)

İbn Abbas (r.a.) anlatıyor: "Rasûlullah (s.a.s.)
?(İddia sahibi iki şâhit bulamazsa) bir yemin ve bir şâhid(in yeterli
olacağın)a? hükmetmiştir." (Müslim, Akdiye 3, hadis no: 1712; Ebû Dâvud,
Akdiye 21, h. no: 3608)

YEMİN..
Yemin Çeşitleri
Ğamûs Yemin
Lağv Yemin
Yemin Keffareti
Yeminin Hâkim Kararına Etkisi
Mahkemedeki Yeminlerin Çeşitleri
Yemin; Anlam ve Mâhiyeti
Yemin Çeşitleri
1) Allah Adına Edilen Yeminler
1) Ğamûs Yemin
2) Lağv Yemin
3) Mün'akide Yemini
a- Mürsel Yemin
b- Muvakkat Yemin
c- Fevr Yemini
1- Uyulması Vâcip Olan Yeminler
2- Edilmesi Haram, Uyulmaması Vâcip Olan Yeminler
3- Uyulması Mendup Olan Yeminler
4- Mubah Olan Yeminler
5- Mekruh Olan Yeminler
Yemin Keffâreti
2) Allah'tan Başkaları Adına edilen Yeminler
1- Babalar, Anneler, Melekler vs. Gibi Allah'tan Başka Varlıklar Adına Edilen Yeminler
2- Bir Şarta Bağlanarak Edilen Yeminler
a- İbâdet ve Tâat Cinsinden Bir Şeye Bağlananlar
b- İbâdet ve Tâate Bağlanmayıp, Talak Veya Köle Âzâdına Bağlanan Yeminler
Yeminin Hâkim Kararına Etkisi
Mahkemedeki Yeminlerin Çeşitleri 1- Şâhidin Yemini
3- Dâvâcının Yemini
Allah'ın İsmi İle Yemin Etmenin Şartları
Allah'tan Başkası ile Yapılan Yeminin Şartları
Yalan Yemin.
Kur'ân-ı Kerim'de Yemin Kavramı
Kur'ân'ı Kerim'de Allah'ın Kendi İsmine/Zâtına Yeminleri
Kur'ân'ı Kerim'de Allah'ın Kur'an'a Yemini
Kur'ân'ı Kerim'de Allah'ın Yarattıklarına Yemini
Kur'an'da Allah'ın Yeminleri (Aksâmu'l-Kur'an)
Hadis-i Şeriflerde Yemin Kavramı
Kasâme.
Lian/Mülâane.
Liânın Şartları
Çocuğun Nesebini Red Edebilmek İçin Gerekli Şartlar
Liânın hükümleri
İlâ'
İlâ'nın Şartları
Günümüzdeki Kullanımıyla Yemin.
Tarihten Bu Güne Yemin ve Andiçme.
And İçme
Resmî Uygulamalarda Yemin/Andiçme.
Yemin Töreni
Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar