Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Dinin Kaynağı

Dinin Kaynağı


Dinin Kaynağı


Din de dâhil
olmak üzere bütün kavramlara iki şekilde bakmak mümkündür:
1)
Dinin İlâhî ve yüce kudret tarafından konulduğuna inanan düşünce,
2)
İnsanın herşeyden üstün olduğuna inanarak, dini bizzat insanın ürettiğine inanan
görüş.
Buna göre
ilerlemeci ve evrim teorisine dayanan ikinci görüşe göre, insanlık her geçen gün
iyiye giden geri dönülmez bir akışın içindedir. İnsan, ilkel döneminde tabiat ve
tabiî hâdiseler karşısında çaresiz kaldığından birtakım görünmez güçlerin var
olduğuna inanmış ve bunları maddîleştirerek zamanla tapınmaya başlamış, böylece
putperestlik ortaya çıkmıştır. Bu yüzden insanlığın ilk dinine animizm (ruhlara
tapma) adı vermişlerdir. Ölü ruhların, bedensiz varlıklarını devam ettireceği
inancı atalara tapınmayı doğurmuş, buradan yağmur, ateş, kar gibi tabiat
olaylarını idare eden çeşitli tanrıların varlığına inanılmış, zamanla bu
tanrıların birleştirilmesiyle tek tanrı inancı ortaya çıkmıştır. Dinin insan
tafından uydurulup üretildiği anlayışına dayanan bu görüşlerin iddiaları şöyle
maddeleştirilebilir:
?Eskiden
kabileler kendilerini belli bir hayvan veya bitkiyle kan bağı içinde akraba
sayar ve onlara saygılarını tapınma biçiminde gösterirlerdi.?
?Din toplumsal
bir süreçtir. Toteme (kutsal olan şey) gösterilen saygı insanların kendi
birliklerini temsil ettiği içindir. O halde dinin temel fikri kutsaldır. Kutsal
olan da toplumun kutsal kabul ettiği şeydir.?
?Din insanın
kendi kişiliğini bulurken hissettiği güçsüzlüğe karşı bir şeylere güvenme
ihtiyacından doğmuştur.?
?İnsanın kendi
düşüncesini insan üstü bir plana aktarmasıyla din ortaya çıkmıştır. Yani
insanların ruhun ölmezliğine inanmaları, adalete olan susamışlıkları, insanların
bir adaletin tecellisine olan inançları din mefhumunu ortaya çıkarmıştır.
?Din baskı
altındaki insanların iç çekmesi, kalpsiz dünyanın kalbi, ruhsuz dünyanın ruhudur.
Din halkın afyonudur.?
?Sonuç olarak
din, ilkel insanın zayıflığının ürünüdür. İlkel ve çok tanrılı dinler tarihin
ilk dönemlerinde yaşanmış olup, din de insanla birlikte evrim geçirmiştir. Din
herhangi bir varlığın değil, bizzat insanın kendisinin ürünüdür. Teknolojinin ve
tabiî bilimlerin gelişmesiyle insan, tabiat üstünde hâkimiyet kurmuş, tabiat
olaylarına bilimsel açıklamalar getirmesi sonucu zamanla din, işlevini yitirecek,
insan hayatının belli bir safhasında artık ihtiyaç olmaktan çıkacaktır.?
Tüm bu ve
benzeri inançlar Allah'a inanmayan, hak dini kabul etmeyen, ateist, laik,
materyalist, komünist ideolojileri benimsemiş olan insanların ortak inancıdır.
İslâm inancına
göre dinin kurucusu Allah'tır. Bütün vahiy kaynaklı dinler Allah tarafından
gönderilmiş, ilk günkü saflıklarını korudukları müddetçe yürürlükte kalmıştır.
İlk insan, aynı zamanda ilk peygamberdir. Dolayısıyla insanlığın ilk dini çok
tanrılı değil; tek tanrılıdır.Yani tevhid dinidir.
Allah'ın
varlığı ve birliği, zat ve sıfatları, melek inancı, kitap inancı, peygamber
inancı, âhiret inancı vahiy kaynaklı dinlerde değişmemiş, sadece şeriatler
değişmiştir. Bunun içindir ki, Hz Adem'den, Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.v.)'e
kadar tüm peygamberlerin getirdiği hak dinlerin ortak adı İSLÂM'dır.

Fakat
peygamberler halkın arasından ayrıldıktan sonra, insanlar hak dinden uzaklaşmış,
birtakım sâlih insanlara, yıldızlara, ağaçlara, hayvanlara, taşlara, hevâ ve
heveslerine tapınmaya başlamışlardır. Hak dinlerde meydana gelen bu sapmayı
ortadan kaldırmak için Allah Teâlâ, merhametinin bir sonucu olarak peygamberler
göndermiş, bu elçiler insanları tevhid inancına tekrar tekrar dâvet etmişlerdir.

Yani insanlığın
çok tanrı inancından tek tanrı inancına doğru gelişme gösterdiği anlayışı İslâm
inancına aykırıdır. İslâm i'tikadında insanlığın ilk dini tevhid dinidir.

DİN ..
DİN ..
Din; Anlam ve Mâhiyeti
Sözlük Anlamı
Din Kelimesinin Türevleri
Terim Olarak Din
Kur'ân-ı Kerim'de Din Kavramı
?Din?in Kur'an'daki Anlamları
Din Kelimesindeki Unsurlar
Hadis-i Şeriflerde Din Kavramı
Din Anlayışları ve Diğer İnançlarda Din .
İslam'a Göre Din Gerçeği
Dinde Aşırılık
Karşı Din; Allah'a Din Öğretmeye Kalkmak
Dinin Kaynağı
Din Duygusunun Menşei
Dinin Gerekliliği
Din ve Bilim ..
Dinlerin Tasnifi
Hak Din .
Muharref Dinler
Bâtıl Dinler (Uydurma Dinler)
Bâtıl Dinleri de Tanımanın Gerekliliği
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini
Bu Din Benim Dinim Değil!
Liselerde Din Dersi Eğitimi ve Ders Kitapları
Kemalizm; Resmî Din mi? Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler
Yönlendirilen Din; Devlet Dini  ve Diyânet
Diyanetin Hutbelerinden Küçük Birer Kesit
DİN .. Dinin Tanımı
Din Kavramı Ve Çok Yönlü Açıklaması (Ruhanî Ve Seküler Yaşam)
İslam'a Göre Din Gerçeği
Diğer İnançlarda Din .
Dinin Kaynağı
Din Duygusunun Menşei
Dinin Gerekliliği
Din, İman, Amel Ve Ahlak Kavramları Arasındaki İlişki
Ahlak .
Din Açısından Çeşitli Kavramlar
Din Ve Şeriat
Din Ve Kutsallık .
Din Ve İlahiyat
Dindarlık Ve Takvâ .
Dindaşlık (Din Kardeşliği)
Dinadamı Sıfatı Ve Hiyerarşi
Dinsizlik .
Din Ve Yobazlık .
Din Ve Teokrasi
Din ve Sentezcilik .
Dinler (İnanç Kurumları)
Büyük İnanç Kurumları 1- Hak Dinler (Semavî Dinler)
a) Makbul ve Geçerli Din
b) Muharref Dinler
3- Bâtıl Dinler (Uydurma Dinler)
Din Hükmündeki Siyasi-Ruhani ve Siyasi-Felsefi Akımlar
1) İslam'dan Kopan Kamplar
İsmailîlik
Dürzî (Dürzü) lik
Nusayrîlik
Râfızıylik
Kadiyanîlik
Bahaîlik
2- Tamamen İslam Dışı Çağdaş Düşünce ve İdeolojiler
Rasyonalizm
Darvinizm
Pozitivizm
Sosyalizm
Bâtıl Dinleri de Tanımanın Gerekliliği
Din ve Bilim ..
İSLÂM DİNİ İslâm Kelimesinin Sözlük Anlamı
Terim Anlamı
İslam'ın Mahiyeti
İslam Dini'nin Gayesi
İslam Dini'nin Hükümleri
İslam'ın Genel Özellikleri
İslam'ın, Önceki Peygamberlerin Şeriatlarıyla İlişkisi
İslâm Hakkında Birkaç Ayet
İslam'ın Rükûnları
İslam'ın Tebliği
İslam'ı Hayata Hâkim Kılmak .