Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Câmilerde Bir Büyük Bid'at; Mevlid.

Câmilerde Bir Büyük Bid


Câmilerde Bir Büyük Bid'at; Mevlid

Mevlid, doğum zamanı ve doğum
yeri anlamındadır. Zamanla doğum tarihini kutlamak anlamı kazanmıştır. Mevlid,
bugün özellikle câmilerde kullanıldığı şekliyle, Peygamberimiz'in doğumunu anmak
ve kutlamak şeklinde uygulanan tören ve okunan şiir anlamında kullanılmaktadır.
Osmanlı şâiri Süleyman Çelebi'nin (ölümü, 1422) Vesîletü'n-Necât adlı şiir
kitabı bu adla yapılan törenlerde özel bir makam ve usûlle okunduğu için, mevlid
dendiği zaman o şiir kitabının okunduğu merâsim akla gelmektedir.
Peygamberimiz'in doğumunu anma esprisi de unutulmuş, Peygamber için yazılan bu
şiirin okunması kendi başına bir dinî törene, bir ibâdet kabulüne dönüşmüştür.
Bugün birçok aile, ölüleri için sevap, hatta mutlaka yapılması gerekli dinî
vecîbe gibi düşünmektedir. İbâdetler, Allah'a nasıl yaklaşıp hangi uygulamalarla
sevaba girileceği nassların hükmü ile belli olur. Yani ibâdetler, fıkhî
deyimiyle "taabbudî alandır, tevkîfîdir, vahyîdir. Din tamamlanmıştır, artırma
da eksiltme de yapılamaz. Rasûlün ve ashâbın hayatında mevlid diye bir uygulama
kesinlikle mevcut değildir. Mevlidi savunanlar şöyle derler: "Mevlid bir
vesîledir, biz bu vesîleyle Kur'an okuyoruz, salât ve selâm getiriyoruz, duâ
ediyoruz; esas amaç da bunlardır." Cevap olarak deriz ki: Mevlid dışında
sayılanların kendi başlarına okunmaları halinde hangi zorluk ve eksiklik çıkıyor
da Süleyman Çelebi'nin şiirine sığınılıyor? Süleyman Çelebi'den önce Kur'an
okuyanların okudukları boşa mı gitti?
Kur'an ve sünnet, ibâdet
anlayışı ile böyle şiir okuyarak sevap kazanılacağı bir ibâdetten bahsetmez.
Ayrıca, mevlid şiir gibi değil; Kur'an okunur gibi Kur'an makamıyla okunmakta,
Kur'an dinlenir gibi dinlenmektedir. Mevlid türünden kutlamalar, din kaynaklı
değil; folklor ve âdet kaynaklıdır. Bu kutlamalar, câmide olmadığı sürece,
ibâdet ve sevap kabul edilmemek şartıyla, Kur'an makamıyla ve kutsal metinmiş
gibi icrâ edilmediği özelliklerde, salt şiir okur gibi okunursa bir sakıncası
olmaz. Bugünkü şekliyle ise, en azından büyük bir bid'at ve hurâfedir. Bugün,
bir şiir, ölülere rahmet ve cennete ulaşma vesilesi gibi kabul edildiğinden,
Kur'an'dan öne çıkarıldığından, dinin temel ilkeleri açısından çeşitli
sakıncalar içerir. Örf dinleşince, din de örfleşir. Örfün kutsallaşmasına
seyirci kalmak, dinin tahribine seyirci kalmakla eş anlamlıdır.
Kur'an şöyle buyuruyor:
"Allah yalnız başına anıldığında, âhirete inanmayanların kalpleri nefretle
ürperir; O'nun berisindeki ilâhlaştırılmış kişiler anıldığında ise hemen
müjdelenmiş gibi sevinirler." (39/Zümer, 45) Tevhid, ibâdet kasdıyla
"Allah'ı da anmak" dini değil; "sadece Allah'ı anmak" dinidir. Câmiye sokulup
ibâdet kasdıyla okunan mevlidin, sadece bid'at olarak kalmayacağı, bu anlayış ve
kabulün şirk kapsamına girebileceğini bu riski taşıdığını belirtelim.

MESCİD..
Mescid; Anlam ve Mâhiyeti
Câmi
İlk Mescidler
Hicretten So a, Medine ve Civarında Yapılan Mescidler
Medine'nin Civar Kabilelerindeki Mescidler
Hulefâ-yı Râşidîn Döneminde Mescidler
Mescidin Müslümanın Hayatındaki Yeri
Kur'ân-ı Kerim'de Mescid Kavramı
Hadis-i Şeriflerde Mescid Kavramı
Mescid İnşâsı
Mescidin Temiz Tutulması
Tahıyyetü'l-Mescid
En Faziletli Mescidler
Cemaat
İmamlık
Mescidin/Câminin Fonksiyonları
1. Mâbed Olarak Mescid ve Mescidin Kudsiyeti
2. Eğitim-Öğretim ve Kültür Merkezi Olarak Mescid
3. Kütüphane
4. Câminin İslâm Devletinde Devlet Kurumu Olarak Hizmetleri a) Siyasetin Merkezi Olarak Câmi
b) Kamu Yönetimi Açısından Câmi
c) Câminin Adâlet Hizmetlerindeki Yeri
d) Mescidin Askerî Amaçlar İçin Kullanılması
5. Mescidlerin Hastahane Olarak Kullanılması
6. Tutuk evi, Hapishane Olarak Kullanılması
7. Mescidler İrşâd Yeridir
8. Mescidler Buluşma ve Görüşme Yeridir
9. Mescidler İstirahat Yeridir
10. Mescidler, Nikâh ve Düğün Salonudur
11. Yemek Yenen Yerdir
12. Misâfirhanedir
13. Ganimet ve Malların Taksim Edildiği, Zekâtların Dağıtıldığı Mekândır
14. Abdest Alma Yeri
15. Şiir Kürsüsü
16. Mescidler, Aynı Zamanda Kültür Salonudur
17. Spor Merkezidir
18. Farklı Dinlerden Misâfirlere Mâbed
19. Karz-ı Hasen Kurumu
20. İstişâre ve Organizasyon
Câmilerin İdâresi ve Görevlileri a) Câmilerde Merkezî İdâre
b) Mâlî Durum
Câmi Görevlileri
İmam
Hatip
Müezzin
Vâiz ve Kussâs
Kaarî
Kayyim, Hademe
Dersiâm
Bevvâb
Ferrâş
Cüzhân
Duâhân
Mevlidhân
Devirhân
Naathân
Şeyhu'l-kurrâ
Müderris
Muhaddis
Hâfız-ı kütüp
Kandilci
Mahyacı
Buhurî
Mescidlere Ait Hükümler
Câmi İnşaatı, Onarımı ve Bakımı
Câmi Âdâbı
Kıble, Mihrâb, Minber, Ezan, Cemaat Kıble
Yönlerin En Güzelini Tercih; Kâbe'ye Dönmek
Mihrâb
Minber
Kürsü
Ezân
Ezanın Başka Dillerde Okunması
İlk Ezan
Ezan Yasağı; Allahu Ekber'den Ta ı Uludur'a
Minâre
Müezzin Mahfili
Hünkâr Mahfili
Namazgâh
Cemaat
Namaz ve Cemaat
Mescid-i Haram, Mescid-i Aksâ, Mescid-i Nebevî
Mescid-i Nebevî
Mescid-i Aksâ
En Fazileti Üç Mescid ve Bugünkü Konumları
Bu Üç Mescid, Günümüzde Müslümanların Esâretini Haykırıyor!..
Kıblelerimize Yönelerek Kıyam
Kiliseden Câmiye; Câmiden Müzeye Ayasofya.
Dırar Mescidi, Takvâ Mescidi Dırar Mescidi
Takvâ Mescidi
Mescidlerin Sanat ve Mimari Yönü.
a) Mimarî Yönden Câmi
b) Tezyînî Sanatlar Yönünden Câmi
Minber
Mihrab
Yeryüzü Mescidi
Günümüz Mescidleri; Bid'atler ve Mescidlerin Yeniden İhyâsı Bid'at Nedir?.
Mescidlerdeki Bid'atler
Câmilerde Bir Büyük Bid'at; Mevlid.