Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Peygamberlerin Adedi ve Kur'an'da İsmi Geçen Peygamberler

Peygamberlerin Adedi ve Kur

Peygamberlerin Adedi ve
Kur'an'da İsmi Geçen Peygamberler:

Gerçeklerin açıklanmasında sayısal
ifadeler her zaman gerekli değil­dir. Çünkü sayılar yalnızca fizik güçlerin ve
maddi değerlerin karşılaş­tı­rılma­sında işe yararlar. Oysa peygamberlerin
varlığında mücadele ve çile­lerinde sayılarla asla ifade edilemeyecek gerçekler
vardır. Hem sonra pey­gamberleri hangi sınıfla, hangi örgüt veya toplulukla
karşı­laştırmak du­rumunda kala­cağız ki onların sayısını öğrenmek bizim için
bir işe yarasın? Onlar ki in­sanlık tarihinin en üstün liderleri, en büyük
mürşitleri, en faziletli öğret­menleri ve en güçlü kahramanları­dır; Öyle ise
onları sayı ile anlatmaya ne hacet vardır!

Onlar önce hep tek başlarına mücadele
alanına atılmış, ilâhi strateji­lerle düşmanlarına karşı savaşmış, ve bu yüce
elçilerden, tertemiz ca­nını bu yolda verenler bile sonuç itibariyle hedeflerine
ulaşmış, ha­sımlarını Allah (cc)'ın yardımıyla dize getirmişlerdir. Şu varki
ilâhi hikmet, onla­rın sayısını bizden saklı tutmayı öngörmüştür.[1]

Kur'an-ı Kerim'de her millete mutlaka
kendi içinden seçilen bir peygamber gönderildiği açıkça beyan edilmiş ise de[2],
peygamberlerin adedi ve her birinin ismi bildirilmemiştir. Nitekim Nisa
süresinde şöyle buyurulmuştur:

"Peygamberlerin bir kısmını bundan
önce sana haber verdik, bir kısmını ise haber vermedik"
(Nisa: 4/164)

Gerçi peygamberimizin bir hadisinde
yüz yirmi dört bin gibi bir sayıdan bahsedilmiş ise de; bu adet kesin değildir.
Kur'an'da yalnız 25 peygamberin isimleri zikredilmiştir. Bunlar, Âdem, İdris,
Nûh, Hûd, Sâlih, Lût, İbrahim, İsmail, İshak, Yakub, Yusuf, Şuayb, Musa, Harun,
Davud, Süleyman, Eyyub, Zülkifl, Yünus, İlyas, Elyesa, Zekeriyya, Yahya, İsâ ve
Muhammed (s.a.s) hazretleridir.

Ayrıca Kur'an-ı Kerim'de ismi geçtiği
halde peygamber olup olmadıkları hakkında bilgi bulunmayanlar vardır. Bunlar:
Uzeyir, Lokman ve Zülkarneyn'dir.

Ehl-i Sünnete göre; peygamberlerin
sayılarını tahdid etmemek daha doğrudur. Çünkü sayının tespit edilmesi halinde,
eğer rakam büyük olursa, gerçekte enbiyadan olmayanların peygamber sayılanlar
içine katılması; eğer küçük olursa, enbiyadan olanların peygamberlerden
sayılmaması gibi bir durumla karşı karşıya kahnabilir.[3]

Peygamberlik makamı Hazreti Adem ile
başlayıp Hazreti Muhammed Mustafa ile son bulmuştur. Bu iki peygamber arasında
ne kadar peygamber gelip geçtiğini Allah'tan başka hiç kimse bilemez. Bütün
peygamberler Kur'an-ı Kerim'de açıklanmamıştır.[4]

Zülkarneyn'in, Makedonya Kralı Büyük
İskender ol­duğu yolundaki söy­lenti asılsızdır. Çünkü her şeyden önce İskender
diye bir ad, Kur'ân-ı Kerim'de yoktur. Zülkarneyn'in adı ise Kehf Sûresi'nin 83
üncü Ayet-i Kerimesi'nde geçmektedir. Ancak İskender diye ikinci bir adının daha
bu­lunduğunu kanıtlayan güvenilir bir bilgiye rastlanma­maktadır. Kaldı ki Büyük
İskender'in bir peygamber, ya da bir veli olması şöyle dur­sun putperest bir
müşrik olduğu ihtimali çok güçlüdür. Çünkü tarihler Onun Asya Seferi sırasında (M.Ö.
334 ilkbaharında Çanakkale Boğazı'nı geç­tikten sonra) Truva'da Priamos, Hektor
ve Akhilleus adla­rındaki putlara ibadet ettiğini, onlara kur­banlar sunduğunu
kaydetmek­tedir.

Allah Teâlâ, Ahkaf Sûresi'nin 35 inci
Ayet-i Kerime'sinde Hz. Muhammed (sav)'e:

"Öyle ise sen de peygamberlerden
-kararlı olanlar- gibi sabret (...)"
diye emretmektedir. "Kararlı" diye tercüme edebileceğimiz bu ifade
Kur'ân-ı Kerim'de "Ulu'l-Azm" olarak geçmektedir. Seleflerimiz,
ka­rar­lılıkla nite­lenen elçilerin bütün peygamberlerden üstün oldukla­rını ve
sayılarının beş olduğunu kaydetmektedirler. Bunlar başta pey­gamberimiz Hz.
Muhammed Mustafa (sav) olmak üzere Hz. İbrahim, Hz. Nûh, Hz. Musa ve Hz. İsa
efendilerimizdir.

[5]



[1]
Ferit Aydın, İslam'da İnanç Sistemi,
Kahraman Yayınları: 262.



[2] Fâtır:
35/24; Yunus:10/47; İsrâ: 17/15.

[3]
Bkz. et-Taftazânî, Şerhul-Akâidi'n-Nesefıyye ve Havaşîhi, s. 460-465;
Aliyyul-Korî, Şerhul-Fıkhıl-Ekber, s. 102-104: Abdurrahman el-Cezirî
Tavdihu'l-Akaid Fi İlmi't-Tevhid s. 136-138; Ali Arslan Aydın, Şamil İslam
Ansklopedisi: 5/197.


[4] Ahmet
Kalkan, Kur'an Kavram Tefsiri.


[5] Ferit
Aydın, İslam'da İnanç Sistemi, Kahraman Yayınları: 263-264.