Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Kur'an Âyetleri Arasında Neshin Varlığını Savunanların Delilleri

Kur

Kur'an
Âyetleri Arasında Neshin Varlığını Savunanların Delilleri

Allah, kullarını çok sevmektedir.
Herhangi bir hükmü geçici olarak onlara emreder, onları eğittikten sonra
fıtratlarına ve bulundukları ortama uygun diğer yeni bir hükmü emretmesi
maslahata aykırı değildir. Kaldırılan hükmün tilâvet edilmesi de onlara önceki
durumlarını hatırlatması açısından yarardan hâlî değildir. Allah'ın bazı
âyetleri kaldırıp yerine başkasını koyması, hikmetinin gereği kabul edilmekte,
bu durum zâtının yüceliği ve kullarına olan merhametinin sonsuzluğunu ifade
ettiği belirtilmektedir. Neshin Kur'an'da varlığını savunanlar, Kur'an'dan şu
âyetleri delil getirirler:

?Biz bir âyeti başka bir âyetin yerine
değiştirdiğimiz (tebdîl ettiğimiz) zaman, ?sen ancak bir iftirâcısın' derler.?
(16/Nahl, 101) ?Biz, bir
âyeti nesh eder (yürürlükten kaldırır) veya onu unutturursak (ertelersek),
mutlaka daha iyisini veya benzerini getiririz.? (2/Bakara, 106) ?Allah
istediğini silip iptal eder, dilediğini de sâbit bırakır, ana kitap (bütün
kitapların aslı) O'nun yanındadır.? (13/Ra'd, 39)

İmam Şâfiî'nin kabul etmemesine
karşılık, Kur'an'da neshin varlığını kabul edenlerin hemen hepsi,
sünnetin/hadisin de âyeti nesh edebileceğini kabul ederler. 24/Nûr sûresinde yer
alan zina edenlere yüzer değnek vurulması emri, Hz. Peygamber'in hadisinde (ki,
bazıları bunu lafzı neshedilmiş ama hükmü bâki kalmış âyet kabul eder) ve
sünnetinde yer alan ?recm? cezâsıyla nesh edildiği değerlendirilir.